
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,745 |
تعداد مقالات | 14,264 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,328,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,021,480 |
از تئوری تا عمل، اجرای همآفرینی برنامه درسی (مطالعه موردی 10 دانشگاه سراسر جهان) | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2025.142620.2075 | ||
نویسندگان | ||
راحله توکلی یرکی1؛ محبوبه عارفی* 2؛ اسماعیل جعفری3؛ محمد خادمی کله لو4 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.دانشگاه شهید بهشتی | ||
4استادیار گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکدۀ مطالعات فناوری نهاد ریاست جمهوری | ||
چکیده | ||
امروزه سیستمهای آموزشی در سراسر جهان با چالشهای متعددی روبهرو هستند و برای دستیابی به اهداف کلیدی خود، از استراتژیهای متنوع و نوآورانهای متناسب با نیازهای آموزشی بهره میبرند. یکی از این استراتژیها، همآفرینی برنامهدرسی در آموزش عالی است که شامل مشارکت فعال دانشجویان به عنوان یکی از ذینفعان اصلی، همراه با اساتید، در طراحی محتوا، ساختار دورهها و بهطور کلی، در توسعه برنامههای دانشگاهی میباشد. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی همآفرینی برنامهدرسی در دانشگاههای ملبورن، ادینبورگ، بریتیش کلمبیا، سیدنی، کوئینزلند، پلیتکنیک هنگکنگ، گلاسگو، هلسینکی، کوئین مری لندن و کیپتاون پرداخته است. منطق انتخاب نمونهها در بخش نمونهگیری مقاله بهتفصیل شرح داده شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و بهصورت مطالعه موردی، جنبههای مختلف همآفرینی برنامهدرسی در دنیای واقعی را توصیف، ارزیابی و درک میکند. برای تحلیل دادهها، در این پژوهش، از نرمافزار مکسکیودا استفاده شده است و از دادهها به ۲۰۳ کد باز و ۶ مقوله اصلی شامل همآفرینی در برنامهدرسی، یادگیری بینرشتهای، یادگیری فناورانه، یادگیری عملی و مبتنی بر صنعت، چالشهای همآفرینی و نتایج و مزایای همآفرینی و ۱۸ زیرمقوله دستیافتیم. طبق یافتههای این پژوهش، همآفرینی در برنامهدرسی با مشارکت فعال دانشجویان و ذینفعان همچون اساتید، صنعت و جامعه در دانشگاههایی که رویکردهای نوآورانه و مشارکتی دارند، به بهبود تجربه یادگیری و نتایج تحصیلی منجر میشود. این فرآیند از طریق کارگاههای مشارکتی، بازخورد مستمر و استفاده از فناوری پیشرفته تسهیل میشود. با این حال، چالشهایی همچون زمانبر بودن فرآیندها و تعادل قدرت بین دانشجویان و اساتید وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ تجربه همآفرینی در دانشگاهها؛ مطالعه موردی؛ همآفرینی برنامهدرسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |