
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,745 |
تعداد مقالات | 14,264 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,329,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,021,539 |
تجربۀ زیستۀ دانشگاهیان درتفکر انتقادی و رابطه آن با سواد زیستمحیطی | ||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/srspi.2025.144925.2105 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل کاشف1؛ مقصود فراستخواه* 2؛ وحید قاسمی3؛ مژگان محمدی نایینی4 | ||
1دانشجوی دکتری ،گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ،اراک،ایران | ||
2استاد گروه برنامهریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.تهران ، ایران | ||
3استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4استادیار،گروه فلسفه تعلیم و تربیت ، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ،اراک،ایران | ||
چکیده | ||
چکیده مقاله حاضر باهدف اصلی مطالعه رابطه بین تجربه زیسته دانشگاهیان در تفکر انتقادی و سواد زیستمحیطی آنان در سال تحصیلی 1402-1403 انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر بهلحاظ معیار هدف از نوع کاربردی و بهلحاظ روش گردآوری دادهها، از نوع غیرآزمایشی و به لحاظ معیار زمان از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که تعداد آنها درمجموع، 26000 نفر برآورد گردید. حجم نمونه برای سطح آلفای 05/0، توان آزمون 80/0 و اندازه اثر قابلتشخیص در جامعه آماری بر مبنای نمونه آماری 15/0 برابر با 435 نفر بهدست آمد. به منظور سنجش سواد زیستمحیطی دانشجویان، از مقیاس استاندارد شری و تیواری (2021) استفاده شد. همچنین، سنجش تجربه زیسته تفکر انتقادی دانشجویان بااستفاده از پرسشنامه ساخت و اعتباریابی شده توسط کاشف و همکاران (1403) بود. گردآوری دادهها با روش سهمیهای انجام شد. پایایی دادهها بااستفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که این ضریب برای سواد زیست محیطی و تجربه زیسته تفکر انتقادی در سطح قابلقبول بود. تحلیل داده-ها بااستفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد. براساس نتایج، تجربهزیسته تفکر انتقادی در پایینتر از متوسط و به لحاظ سطح سواد زیستمحیطی در بالاتر از متوسط برآورد گردید. همچنین، نتایج وجود ارتباط در سطح متوسط بین تجربه زیسته تفکر انتقادی و سواد زیست محیطی را مورد تأیید قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ تفکر انتقادی؛ سواد زیستمحیطی؛ دانشجویان؛ پرسشنامه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |