
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,735 |
تعداد مقالات | 14,190 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,841,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,913,004 |
نوآوری ملاصدرا نسبت به ابنسینا در تبیین وجود شناختی خُلقیات | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2025.142094.1917 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلیمانی دره باغی* 1؛ زهرا سعید تهرانی2 | ||
1دانشیار فلسفه و کلام اسلامی- گروه فلسفه و کلام اسلامی-دانشگاه امام صادق علیه السلام -پردیس خواهران- تهران- ایران. | ||
2دانشجوی فلسفه و کلام اسلامی- گروه فلسفه و کلام اسلامی- دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران-تهران- ایران | ||
چکیده | ||
خُلقیات انسان از ارکان مهم در شخصیت انسان است که تبیین حقیقت آن از منظر فلسفی ضرورت دارد. این مقاله در نظر دارد، رویکرد وجود شناختی ملاصدرا را نسبت به رویکرد ماهوی ابنسینا در تبیین خُلقیات بررسی کند. بر مبنای ابنسینا، خُلقیات اعراضی هستند که در نتیجه رابطه نفس با بدن، بر جوهر نفس افاضه و موجب استکمال نفس میشوند. ملاصدرا ضمن ایراد اشکالات بر نظریه مذکور، با تحول در مبانی انسان شناسی معتقد بود، خُلقیات ملکاتی جوهری هستند که به واسطه عملکرد بیشتر یکی از قوا و با بستری سازی علل معد (تکرار فعل، مزاج و اجتماع) طی حرکت جوهری اشتدادی منجر به سعه وجودی نفس شده و در نتیجه بیانگر صورت و مرتبه وجودی نفس میباشند. بدین ترتیب، صدرا بر خلاف ابنسینا خُلقیات را کمال ثانوی نمیداند بلکه آن را کمال اولی معرفی میکند و به همین جهت تبیین دقیق تری ارائه میدهد که در سایر مسائل مرتبط همچون مراحل شکل گیری و ملاک تقسیم بندی خُلقیات نیز تأثیرگذار خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
خُلقیات؛ صورت جوهری؛ مرتبه وجودی؛ ابنسینا؛ ملاصدرا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |