
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,724 |
تعداد مقالات | 14,104 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,294,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,741,494 |
اوزان ایقاعی در تصنیف | ||
فنون ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2025.144410.2441 | ||
نویسنده | ||
مصطفی جوزی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث چالش برانگیز در میان پژوهشگران، در حوزه تصنیف یا ترانه سرایی، مساله وزن تصنیف و ماهیت آن است. برخی وزن تصنیف را از مقوله اوزان هجایی میدانند؛ برخی دیگر به عروضی بودن این اوزان اعتقاد دارند؛ عدهای هم بر هجایی- تکیهای بودن این اوزان تاکید دارند. این اختلاف نظر تا آنجا ادامه مییابد که برخی به واسطه عدم درک درست از ساختار و شاکله تصنیف، پارهای از تصانیف را بدون وزن قلمداد میکنند. ما در این پژوهش برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی و با تمرکز بر ساختار متفاوت و ویژه تصانیف بعد از دوره مشروطه، ساحت چندگانه موسیقایی این تصانیف را بررسی و تحلیل نماییم. برآیند این جستار نشان میدهد که تصنیف با توجه به ملازمت بلافصل آن با ملودی و ریتم، دارای الزامات موسیقایی خاصی است که متاثر از نقرات و ایقاعات موسیقی است. حاصل این اتفاق، خلق اوزانی است که به آن "اوزان ایقاعی" میگوییم. توجه به خوانش ملودیک اشعار، دقت در درنگها، مکثها، کشش أصوات، نقاط شروع و پایان ضربهای تصنیف، ما را به اوزان ایقاعی که دارای ویژگیهای منحصر به فردی است، رهنمون میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
اوزان ایقاعی؛ تصنیف؛ ترانه؛ ریتم؛ رملودی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |