
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,724 |
تعداد مقالات | 14,104 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,292,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,740,272 |
بررسی شناختی شیوة مفهومسازی زشتی و زیبایی در گلستان سعدی با بهرهمندی از نظریة موضع | ||
متن شناسی ادب فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/rpll.2025.144082.2421 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فرضی کاکش1؛ محمود نقی زاده* 2؛ الحاص ویسی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فلرسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تجربة زیبایی پدیدهای پیچیده و مربوط به ادراک حسی است که تحت تاًثیر مؤلفههای ارتباطی، فرهنگی-اجتماعی و کنشی زبان مفهومسازی شده و در قالب عبارات زبانی ساختاری میگردد. تحقیق حاضر به شیوة تحلیلِ مضمون و با هدف بررسی چگونگی مفهومسازی زیبایی و زشتی در گلستان سعدی در چارچوب معناشناسی شناختی و با بهرهمندی از نظریة موضع (Du Bois, 2007) انجام شده است. دادهها با مطالعة گلستان سعدی و یادداشتبرداری از عبارات مبین زیبایی و زشتی جمعآوری و بر مبنای مؤلفههای ذهنیت و بیناذهنیت، استعاره و تصویرسازی، عناصر فرهنگی-اجتماعی و ادراک حسی تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که بسیاری از عبارات مبین زیبایی(مهپاره، عابدفریب، ملائکصورت) و زشتی(کریهمنظر، صخرالجن، غراب) در گلستان برگرفته از بازتولید گفتمان مذهبی، ادبی و اجتماعی-فرهنگی عصر سعدی بودهاند. سعدی با بکارگیری این عبارات، ضمن بیان ارزیابی عینی و ذهنی خود، به جبههگیری و بیان موضع نیز پرداخته است. به علاوه، توصیف زیبایی و زشتی از جنبة شناختی، عاطفی و ارزشی از طریق فرایند بیناذهنیت محقق شده است. ضمناً، بخش عمدهای از مفهومسازی زیبایی و زشتی از مجرای حس بینایی(سبز، زرد، سیاه)، بویایی(مردار به آفتاب مرداد)، چشایی(شیرین، ترشروی، تلخ)، شنیداری (حلق طیب الادا) و با بهرهمندی از استعاره و مجاز مفهومی، فضای آمیخته، اغراق و طنز بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شناختی؛ نظریة موضع؛ مفهومسازی؛ زشتی و زیبایی؛ گلستان سعدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |