
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,588,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,318,637 |
زیستبوم خیریه و مطالعات خیریه | ||
مطالعات وقف و امور خیریه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ecs.2024.142690.1114 | ||
نویسنده | ||
سید محسن اسلامی* | ||
استاد یار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
«مطالعات خیریه» به رشتۀ دانشگاهی مشخصی محدود نیست و بهسختی میتوان مرزهای آن را معلوم کرد؛ اما شاید بشود تصویری نظاممندتر از نقش این مطالعات را در عرصۀ خیریه فراهم کنیم و به این ترتیب، ارزیابی بهتری از وضع پژوهشها در این زمینه داشته باشیم. در اینجا، سعی میکنم ابتدا پیشنهادی اولیه دربارۀ بازیگران اصلی زیستبوم خیریه طرح کنم. به این وسیله، میتوانیم پرسشهای عرصۀ خیریه را به نحوی دقیقتر طرح کنیم. سپس، میتوانیم ببینیم نقش مطالعات خیریه در هر بخش به چه صورت است. در حین بحث، به بعضی از نمونههای موردی، مانند کلیشههای رایج در گفتمان خیریه و مسئلة اولویتبندی، اشاره خواهد شد. این نوشته بهجای دفاع از یک موضع مشخص در حوزۀ خیریه، میکوشد تا چارچوبی برای صورتبندی دیدگاههای مختلف فراهم کند. سپس، پیشنهاد طرحشده بر اساس یک نمونه، یعنی «دیگردوستی مؤثر»، بسط مییابد. در مجموع، دو هدف عمده مدنظر است. نخست، به نظر میرسد میتوان نگاهی موسعتر به مطالعات خیریه داشت و بسیاری از پژوهشهای معمول دانشگاهی را نیز در این دسته دید. تلقی «خیریه به مثابۀ غیرانتفاعی» دقیق نیست و حتی در عمل مشکلساز است. دوم، بخشی از پرسشها در این حوزه سرشت هنجاری دارند و ناگزیر باید به آنها توجه کرد؛ به این ترتیب، اگرچه پاسخ به بسیاری از پرسشهای حوزۀ خیریه مستلزم پژوهشهای پژوهشگران علوم اجتماعی و طبیعی است، بدون بحثهای مستقل فلسفی (به طور مشخص فلسفۀ اخلاق)، نمیتوان مسائل حوزۀ خیریه را بهدرستی دید، فهمید و در جستوجوی راهحل برآمد. رویکردهایی که میکوشند ابعاد هنجاری را نادیده بگیرند، ناگزیر صرفاً مواضعی (احتمالاً نسنجیده) را مفروض میگیرند و از این نظر مستعد نقد هستند | ||
کلیدواژهها | ||
زیستبوم خیریه؛ مطالعات خیریه؛ اولویتبندی؛ مسئولیت فردی؛ اخلاق خیریه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |