
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,588,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,318,623 |
از نگاه ایجابی به شعر و شاعران عرفانی تا نگاه سلبی به شعر و شاعران مدرن در تاملات فلسفی احمد فردید | ||
پژوهشهای ادب عرفانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpll.2025.142859.1856 | ||
نویسندگان | ||
سیده سعیده حسینی نودهی1؛ فرزاد بالو* 2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه مازندران | ||
2مازندران- بابلسر - دانشگاه مازندران -دانشکده علوم انسانی و اجتماعی - گروه زبان و ادبیات فارسی- | ||
چکیده | ||
مسألهی شناخت و ماهیت شعر موضوعی دیرینه است که اندیشمندان جهان را به خود مشغول داشته است. در فلسفه غرب از افلاطون و ارسطو از یک سو، و در سنت شرق از فارابی و ابن سینا تا عصر حاضر در باب ماهیت و شناخت شعر دیدگاههای سلبی و ایجابی زیادی مطرح شده است.از میان فیلسوفان ایرانی که در دورۀ معاصر نگاه فلسفی به شعر و شاعران داشته،احمد فردید است. فردید در نگرش خویش نسبت به شعر تحت تأثیر سه آبشخورِ: حکمت انسی، عرفان ابن عربی و اندیشههای هایدگری است. در نظر وی، با توجه به گذشت زمان و فاصله گرفتن از تاریخ پریروز، زبان از خاستگاه الهی خود خارج شده و به صورت ابزار و وسیله تنزل پیدا کرده است. بنابراین، به دلیل اینکه شاعران کلاسیک، افرادی چون حافظ، مولانا، جامی و شبستری با زبان اشارت،امکان بازگشت به تاریخ پریروز و احیای تاریخ پس فردارا برای انسان فراهم میکنند، شعر و شاعران آرمانی وی محسوب میشوند. همچنین شعر این شاعران به جهت در برداشتن حکمت، به مثابه ی نیروی رهاییبخش انسان از دوره عسرت نقشآفرینی میکنند و حتی در دوره ی مدرنیته نیز در مقابل نیستانگاری بشارتی بهسوی پس فردا میدهند؛ اما در دورۀ جدید با ظهور متافیزیک و میدانداری نفس اماره، شعر و شاعران نقش و رسالت دیرین خود را از دست دادهاند. بر این اساس، شاعرانی چون: نیمایوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، شاملو و... به دلیل آن که شعرشان بر مبنای نفس اماره و زبان عبارت استوار است، در چشم و دل فردید ارج و اعتباری پیدا نمیکنند؛ | ||
کلیدواژهها | ||
زبان؛ تاریخ؛ شعر؛ شاعران کلاسیک و مدرن؛ فردید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |