
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,588,724 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,318,792 |
کاربرد نظریه مردم شناسی آموزش در تدریس ریاضی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2025.143082.1718 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل رفیع پور* 1؛ سجاد زمان آبادی2 | ||
1بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران، پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور، | ||
2بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران،پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور، | ||
چکیده | ||
نظریه مردمشناسی آموزش یک نظریه جدید در حوزه آموزش ریاضیات است که توسط یک ریاضیدان فرانسوی به نام چولارد در سال 1991 ارائه شد. تمرکز اصلی نظریه مردمشناسی آموزش برروی تعاملات انسانی در فرآیند یاددهی-یادگیری است. طبق چهارجوب نظریه مردمشناسی آموزش، هدف تعلیموتربیت روشن ساختن سازوکاری است که دانش در نهادIدر جامعه S ̂ به افراد x منتمیشودشود. چولارد دو جنبه از فعالیت ریاضی انسان را شناسایی کرد که شامل یک بخش عملی و یک بخش دانشی است. نظریه مردمشناسی آموزش ابزاری را برای تحلیل فعالیتهای ریاضی با توجه به اجزای تشکیلدهنده آن و شرایط موجود در نهادآموزشی تحت عنوان کُنِششناسی معرفی میکند. کُنِششناسی یک مفهوم محوری و ابزار مهم در نظریه مردمشناسی آموزش است. هدف نظریه مردمشناسی آموزش، ارائه نظریهای درباره اعمال انسانی است و کُنِششناسی مفهوم اصلی برای توصیف اعمال انسان است. بخش عملی و بخش دانشی اجزای تشکیلدهنده کُنِششناسی هستند. بخش عملی شامل مسائل و تکنیکها است. بخش دانشی شامل تکنولوژی است که توضیحدهنده بخش عملی میباشد. همچنین بخش دانشی حاوی یک نظریه است که توجیهکننده تکنولوژی مورداستفاده میباشد. چهارعنصر نظریه مردمشناسی آموزش (مسائل، تکنیکها، تکنولوژی و نظریه) به هم متصل هستند. در این مقاله پس از معرفی نظریه مردمشناسی آموزش، ارتباط این نظریه با نظریه موقعیتهای آموزشی بیانشده است. سپس کاربرد این نظریه در سه مثال ریاضی از برنامه درسی ریاضیات مدرسهای، با جزییات بررسیشده است. مقاله با این ایده که بهکارگیری نظریه مردمشناسی آموزش میتواند منجر به تغییر پارادایم در فرآیند یاددهی-یادگیری ریاضی مدرسهای شود، به پایان میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه مردم شناسی آموزش؛ کُنِششناسی؛ آموزش ریاضی مدرسه ای؛ موقعیت های آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 |