
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,838 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,716,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,928,510 |
معانی وجود در کتابالعلل (کتاب الایضاح فیالخیر المحض لأرسطوطالیس) | ||
متافیزیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/mph.2025.141450.1561 | ||
نویسندگان | ||
حسن عباسی حسین آبادی* 1؛ مستانه کاکائی2 | ||
1دانشیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشآموخته دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
بحث از «وجود» از قدیمیترین بحثهای فلسفی است و در متون عربی فیلسوفان با اصطلاحهای متعددی ازجمله «انیّت»، «هویت»، «کون» و «أیس» بیان شده است. وجود در کتابالعلل با اصطلاح «انیّت» بهمعنای «وجود» و «هویت» بهمعنای «موجود» و «کون» بهمعنای «بهوجود آمدن»مطرح شده است و معنای وجود برای مراتب هستی متفاوت است. برای علت نخستین، وجود محض است؛ اما برای مراتب دیگر عقل و نفس، «وجود محدود» است. توماس براساس باب هشتم کتابالعلل، در شرح این کتاب گفته است «وجود» در کتاب العلل بهمعنای «فعل وجود» نیست. براین اساس این مسئله را طرح میکنیم که «وجود» در کتابالعلل به چه معنایی بکار رفته است؟ آیا میتوان به نظریه توماس پاسخی دیگر داد؟ برای بررسی این مسئله و پاسخ به این پرسشها با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین اصطلاحهای مختلف وجود و کاربست معنایی آنها در کتابالعلل میپردازیم و به این نتیجه میرسیم که «وجود» در در اطلاق آن برای خدا، وجود محض، برای عقل «نخستین موجود» و برای موجودات بهمعنای «فعل وجود دادن» است. | ||
کلیدواژهها | ||
«انیّت»؛ «هویت»؛ «وجود»؛ «کون»؛ کتابالعلل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |