تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,156,205 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,731,758 |
هوش مصنوعی، هموارکننده مسیر تدریس ریاضی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2025.142998.1699 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ ریحانه نیکنام2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی | ||
2گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
میتوان هوش مصنوعی را همراهی دانست که پیمایش مسیر یک آموزش بادوام و هوشمند را برای معلمان هموارتر و لذتبخشتر میکند، همچنین به کارگیری هوش مصنوعی توسط معلمان و دانشآموزان، میتواند فرایند یاددهی-یادگیری باکیفیتتری خلق کند. برای بهره بردن از قابلیتهای هوش مصنوعی در کلاس درس، ضروری است معلمان با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی آشنا گردیده، از نقاط قوت و ضعف آنها مطلع شوند و سپس ضمن ترویج فرهنگ استفاده درست از این ابزار هوشمند جدید در کلاس درس، دانشآموزان را به استفاده از هوش مصنوعی در جهتی درست، راهنمایی کنند. دانشآموزان به عنوان کاربران نوپای هوش مصنوعی، نیاز به پشتیبانی و حمایت بیشتری دارند، لذا لازم است به آنها آموخته شود که اطلاعات بهدستآمده از طریق هوش مصنوعی را متناسب با نیازهای خودشان انتخاب کنند و هر مطلبی که هوش مصنوعی ارائه میکند را بهراحتی نپذیرند، بلکه اطلاعات به دست آمده را با مهارتهای شناختی خود به ویژه تفکر نقادانه، به دقت ارزیابی کنند. باید به خاطر داشت که هوش مصنوعی نمیتواند کاملا جایگزین معلمان انسانی در کلاس درس شود، به عبارت دیگر یک کلاس پشتیبانی شده توسط هوش مصنوعی، با حضور معلمان انسانی معنا مییاید؛ اما ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند مکمل تلاشهای بیدریغ معلمان باشند. مقاله مروری حاضر تلاشی در جهت آگاهسازی معلمان از جنبههای عملیاتی هوش مصنوعی در آموزش ریاضی است. در این راستا، به معرفی برخی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به شکلی کاربردی به همراه تعدادی مثال میپردازد و نمونهای از کاربرد هوش مصنوعی در تدوین سیستمهای یادگیری تطبیقی ارائه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ کاربرد هوش مصنوعی در آموزش ریاضی؛ ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 |