تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,155,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,731,347 |
اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت ذکر و دعا بر هوش اخلاقی و کیفیت دلبستگی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2024.141439.2532 | ||
نویسندگان | ||
سارا آقابابایی* 1؛ فاطمه حکمت زاده2 | ||
1اصفهان- دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی- گروه روانشناسی | ||
2گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت ذکر و دعا بر هوش اخلاقی و کیفیت دلبستگی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد . به این ترتیب که، 30 دانش آموز بهصورت در دسترس انتخاب شده و تصادفی در 2 گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش شدند. آموزش مفاهیم معنوی به روش داستان گویی (ایفای نقش، نمایش و..) در 8 جلسه 45 دقیقهای روی دانشآموزان گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه دلبستگی کودک – والد (IPPA-R) گالون و رابینسون (2005) و پرسشنامه سنجش هوش اخلاقی (MCI) لینک و کیل (2011) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مفاهیم معنوی با محوریت ذکر و دعا به طور معنادار در مرحله پس آزمون با ضریب اثر 65/0بر هوش اخلاقی و با ضریب اثر 79/0 بر کیفیت دلبستگی دانشآموزان تأثیر دارد (p=0/00<0/01). هم چنین این تاثیر در مرحله پیگیری نیز وجود داشته است (p=0/00<0/01). از یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش مفاهیم معنوی با محوریت ذکر و دعا منجر به افزایش هوش اخلاقی و بهبود کیفیت دلبستگی با والدین در دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مفاهیم معنوی؛ ذکر؛ دعا؛ هوش اخلاقی؛ کیفیت دلبستگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |