تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,155,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,731,332 |
مدلیابی روابط بین اهمالکاری تحصیلی، تنظیم هیجان و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان: آزمون تغییرناپذیری جنسی | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2024.140381.2498 | ||
نویسندگان | ||
عطیه متوسل1؛ جلیل فتح آبادی* 2؛ امید شکری2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف آزمون نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر انجام شد. در این مطالعه، 379 دانشآموز (221 پسر و 158 دختر) به مقیاس اهمالکاری تحصیلی پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی (صالح زاده، شکری و فتحآبادی، 139۶)، سیاهه مشغولیت تحصیلی (Salmela-Aro & Upadaya, 2012)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (Salmela-Aro et al., 2009) و سیاهه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان (Garnefski & Kraaij, 2006) پاسخ ارائه کردند. در این پژوهش از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری برای آزمون مدل واسطهمندی فرضی تنظیم هیجان در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل واسطهمندی کامل تنظیم هیجان در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، به خوبی با دادههای برازش مطابقت دارد. همچنین، نتایج توزیع گروهی روابط بین چند متغیر نشان داد که رابطه بین تنظیم هیجان، اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دو گروه نوجوانان دختر و پسر مشابه است. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تمامی وزنهای رگرسیونی در مدل پیشنهادی از لحاظ آماری معنادار بودند. بهطورکلی در مدل پیشنهادی، درصد قابل توجهی از پراکندگی نمرات فرسودگی تحصیلی و پراکندگی نمرات مشغولیت تحصیلی از طریق اهمالکاری تحصیلی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان، تبیین شد. نتایج این پژوهش، بر لزوم توجه بر نقش ویژگیهای عملکردی تنظیم هیجان از جمله راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دانشآموزان دختر و پسر در پیشبینی عملکرد تحصیلی آنها در موقعیتهای چالشبرانگیز تاکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی؛ تفاوتهای جنسی؛ تنظیم هیجان؛ مدل واسطهای تعدیل شده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 |