تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,155,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,731,288 |
ارزیابی تلفیق فناوری توسط معلمان در آموزشهای الکترونیکی مدارس ابتدایی بر اساس استانداردهای بین المللی فناوری در آموزشی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.141080.2018 | ||
نویسنده | ||
مریم پورجمشیدی* | ||
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تلفیق فناوری در آموزشهای الکترونیکی توسط معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان مبتنی بر استانداردهای فناوری آموزشی انجام شد. روش انجام پژوهش از منظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعهی آماری شامل کلیه معلمان مرد مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تدریس بودند. حجم نمونه شامل140 نفر از جامعهی آماری مورد نظر بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی ومورگان و به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته بر مبنای استانداردهای بین المللی فناوری آموزشی برای معلمان (ISTE،) استفاده شد که روایی آن از نظر اساتید تکنولوژی آموزشی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت تلفیق فناوری در آموزشهای الکترونیکی از بعد مفاهیم و عملیاتهای فناوری، برنامهریزی تدریس با توجه به محیطهای چندگانه، برنامهریزی و طراحی تجارب و محیطهای یادگیری، سنجش و ارزشیابی، عملکرد حرفهای و بهرهوری، و مباحث انسانی، قانونی، اخلاقی و اجتماعی فناوری در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین معلمان در تلفیق فناوری مبتنی بر استانداردهای فناوری آموزشی از منظر سن، تحصیلات و سابقه خدمت تفاوت معناداری با هم ندارند. مبتنی بر نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت معلمان ابتدایی اقدامهای مربوط به ابعاد و شاخصهای تلفیق فناوری را با هم به شکل یکپارچه در آموزشهای الکترونیکی مورد استفاده قرار میدهند و همین امر میتواند وضعیت تلفیق فناوری در فرایند یاددهی-یادگیری را منطبق با استانداردهای جهانی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ تلفیق فناوری؛ استانداردهای بین المللی فناوری در آموزش؛ آموزش الکترونیکی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 |