
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,846 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,773,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,959,368 |
تعیین نگرش معلّمان به «اشتباه» و «اشتباهکردن» در فرایند یادگیری و بهبود فرهنگ مواجه با آن (مورد مطالعه: دانشآموزان دوره ابتدایی) | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 39، فروردین 1403، صفحه 99-128 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.141691.2038 | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابائی* 1؛ هدیه ازغ2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، شناسایی نگرش معلّمان به اشتباه و اشتباهکردن در فرایند یادگیری و بهبود فرهنگ مواجه با آن در مواجه با دانشآموزان دوره ابتدایی بود. برای دستیابی به این هدف از پارادایم تفسیری، رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی از نوع ون مانن و توصیفی - تحلیلی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل معلّمان دوره ابتدایی کردستان در سال تحصیلی 1402-1403 بود که با نمونهگیری هدفمند ملاکمحور، به تعداد 12 نفر تا رسیدن به درجه اشباع انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته محقّق ساخته و فرمت دادهها، صوت بود. برای تجزیه و تحلیلدادهها از تکنیک قیاسی- استقرائی بهره برده شد. یافتهها در دو بخش مورد تحلیل قرار گرفتند: بخش نخست، نگرش و رفتارهای معلّمان در قبال اشتباهات دانشآموزان که شامل پنج تم، چهار مقوله و 55 مضمون بود و بخش دوم، راهکارهای معلّمان برای بهبود فرهنگ مواجه با اشتباه کردن شامل دو تم و 22 مضمون بود. نتایج یافتهها بیانگر این بود که نگرش و تصور معلّمان از اشتباه و اشتباه کردن چندان مطلوب نیست و به ندرت آن را بخش طبیعی از فرایند یادگیری میدانند. لذا ضروری است تا با برگزاری دورههای آموزشی فرهنگ مواجه با اشتباه کردن برای معلّمان، به ارتقای فرهنگ مواجه با اشتباه پذیری اهتمام شود. در این خصوص ایجاد فضایی حمایتگر در ایجاد فرهنگ اشتباه پذیری در مدارس نقش قابل توجهی در تربیتپذیری دانشآموزان و ارتقای کیفیت نظام آموزشی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتباه؛ اشتباهکردن؛ دانشآموزان؛ فرهنگ مواجه با اشتباه و نگرش معلّمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |