تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,155,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,731,238 |
تدوین الگوی بازنگری برنامهی درسی ریاضی دورهی ابتدایی بر اساس رویکرد فولن | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.142401.2067 | ||
نویسنده | ||
رضا جعفری هرندی* | ||
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی برنامهی درسی ریاضی دورهی ابتدایی بر اساس رویکرد فولن بود. روش پژوهش کیفی با استفاده سنتزپژوهی بر اساس مدل قیاس مبتنی بر مدل کلاین بود. جامعهی پژوهش شامل متون مرجع در حوزه شناسایی اصلاحات آموزشی مورد نیاز به منظور بازنگری برنامهدرسی ریاضی دورهی ابتدایی بود. بر این اساس 47 منبع در محدودهی سالهای 1391 تا 1402 برای اسناد داخلی و سالهای 2017 تا 2024 برای اسناد خارجی به شیوهی هدفمند به منظور شناسایی اصلاحات آموزشی مورد نیاز برنامهی درسی ریاضی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. توقف فرایند نمونهگیری، بر مبنای اشباع نظری بود. پس از استخراج مفاهیم و همچنین تدوین الگوی نهایی اعتبار آنها توسط 10 متخصص حوزهی علومتربیتی در رشتههای برنامهریزی درسی، آموزش و پرورش دورهی ابتدایی و آموزش ریاضی شهر اصفهان در سال 1402 که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، با روش نسبت رواییمحتوایی (CVR) برای ارزیابی شد. نتایج نشان داد الگوی بازنگری برنامهدرسی ریاضی دورهی ابتدایی بر اساس رویکرد فولن با هدف دستیابی به یادگیریعمیق و اهداف جزئی ایجاد و تقویت شایستگیهای ششگانه جهانی در دانشآموزان، فراهم کردن عناصر چهارگانه طراحی یادگیری، فراهم کردن شرایط یادگیری و آموزش و تسهیل فرایند تحقیق مشترک، سودمندی و قابلیت اجرایی دارد. بنابراین به دستاندرکاران وزارت آموزش و پروش پیشنهاد میشود تا به منظور اعمال اصلاحات آموزشی در برنامهدرسی ریاضی دورهی ابتدایی، از الگوی طراحی شده استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی بازنگری؛ برنامهی درسی؛ ریاضی؛ دورهی ابتدایی؛ فولن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |