تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,650 |
تعداد مقالات | 13,398 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,195,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,071,799 |
گونههای نوآوری لاهوتی در طرز قافیهبندی شعر | ||
فنون ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2024.141970.2389 | ||
نویسندگان | ||
وحید رحمانی1؛ قربان ولیئی* 2؛ امیر مؤمنی هزاوه3 | ||
1دانشجوی دورۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
ابوالقاسم لاهوتی در ادبیات معاصر یکی از شاعران نوآور معرفی شده؛ اما تا کنون چگونگی نوآوریهای او بررسی نشده است. او یکی از شیوههای برجستۀ نوآوری در شعر را در قافیهبندی جدید یافته و از سه الگوی قافیۀ جدید بهره برده است. در قافیهبندی نوع اول که برخی پژوهشگران آن را چلیپایی نامیدهاند، مصرع اول هر بند با مصرع سوم همقافیه میشود و مصرع دوم با مصرع چهارم. در نوع دوم (قافیۀ مارپیچ/حلزونی)، مصرع اول هر بند با مصرع چهارم همقافیه میشود و مصرع دوم با مصرع سوم. در سومین نوع (قافیۀ زنجیری)، هر بند دارای سه مصرع است و چینش قافیه به این صـورت اسـت کـه در تمـامی بنـدها، مصـرعهـای اول و سـوم همقافیهاند و مصرع دوم هر بند با مصرعهای اول و سوم بند بعدی تشکیل قافیه میدهد و در واقع تمامی قافیههای شعر همچون حلقههای زنجیر به هم متصل میشوند؛ اما لاهوتی همواره یکدستی این سه نوع قافیهبندی را رعایت نکرده است و گاه در یک شعر، قافیههای نوع اول و دوم را ترکیب کرده و گاهی بهمانند سانِتهای شعر غربی، بیت آخر اشعار را با قافیۀ مثنوی سروده است؛ البته این الگوهای قافیهبندی منشأ غربی دارد. برخی این کار لاهوتی را متأثر از شعر ترکیه قلمداد کردهاند و برخی این تأثیر و تأثر را حاصل سرمشقهایی از شاعران دیگر (که با زبان و ادبیات ترکیه و فرانسه آشنا بودهاند) دانستهاند. به هر حال این قافیهبندیها نوعی زمینهسازی برای پدید آمدن شعر نیمایی میتواند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوالقاسم لاهوتی؛ قافیهچینی؛ نوآوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |