تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,650 |
تعداد مقالات | 13,398 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,195,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,071,802 |
.ساخت و اعتباریابی مقدماتی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کودکان برای ورود به دبستان کشور افغانستان. | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.141597.2035 | ||
نویسندگان | ||
محمدنعیم رسولی1؛ احمد عابدی* 2؛ محمد عاشوری3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی وآموزش افراد با نیازهای خاص ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرا ن | ||
3اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص. | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین برنامههای نظام آموزشی برای کودکان، برنامۀ سنجش آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان است، هدف پژوهش حاضر «ساخت و اعتبار یابی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کودکان برای ورود به دبستان کشور افغانستان» هست. این پژوهش با روش توصیفی و آزمونسازی انجامشده است. ابزار پژوهش آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کودکان برای ورود به دبستان میباشد که بر اساس منابع مقالهای آمده و ایجادشده است. بدین منظور 100 مقالۀ علمی پژوهشی مرتبط با موضوع تحقیق از 15 منبع معتبر داخلی و خارجی همچون SID،Magi ran، Irandoc، Ira medex و همچنین، PubMed، Springer، ProQuest، Scopus،Elsevie و Cochrane جمعآوری و موردبررسی قرار گرفت که از تعداد مقالات یادشده، 34 مقاله که معیار ورود به پژوهش را داشت، مورد تحلیل و تحقیق قرار گرفتند. غرض جمعآوری دادهها و نمونهگیری، جامعۀ آماری کودکان 5 تا 7 سال بدو ورود به مدرسههای کشور افغانستان؛ شهر کابل با روش نمونهگیری خوشهای از میان 290 تن -155 دختر و 135 پسر- انتخاب شد. یافتهها و نتایج پژوهش نشان داد که آزمون سنجش ورود به دبستان کشور افغانستان دارای 10 مؤلفه هست. این مؤلفهها عبارتاند از: استدلال عددی، توجه و حافظه، تکمیل تصاویر، استدلال کمی، بازیابی، تداعی بازی، تکرار جمله و عدد، استدلال دیداری– فضایی، حل مسئله، مهارت دیداری- حرکتی. نتایج پژوهش مشخص نموده که آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کودکان کشور افغانستان، دارای روایی (روایی سازه و تحلیل عاملی و پایائی (آلفای کرونباخ ) مناسب میباشد. درنتیجه؛ بر اساس نتایج روانسنجی آزمون سنجش تحصیلی کودکان کشور افغانستان میتوان؛ بهعنوان ابزار اولیۀ غربالگری از آن استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون آمادگی ورود به مدرسه؛ اعتبار یابی؛ کشور افغانستان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |