تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,637 |
تعداد مقالات | 13,311 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,864,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,942,535 |
تاثیر کاربست رویکرد رجیو امیلیا بر یادگیری درس علوم تجربی پایه سوم ابتدایی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2024.137952.1913 | ||
نویسندگان | ||
بتول سبزه* 1؛ فرنگیس قلاوند2؛ سید امیر قاسم تبار3 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران ایران | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تاثیر کاربست رویکرد رجیو امیلیا بر یادگیری درس علوم تجربی پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش به روش شبه-آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل نابرابر صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پایه سوم ابتدائی شهر اندیمشک در سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 تشکیل دادند که از میان آنها دبستان پسرانه مدرس با 100 دانشآموزپایه سوم به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی50 نفر از آنها در دو گروه آزمایش(25 نفر) و کنترل(25 نفر) جایگزین شدند. جمعآوری دادهها با آزمون محققساخته درس علوم انجام شد. روایی ابزار توسط معلمان و اساتید تایید و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ865/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم-افزار SPSS انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که رویکرد رجیو امیلیا میزان یادگیری دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در درس علوم را در هر سه سطح واقعیت ها (81/309F=؛ 001/0P=)، مفاهیم و مهارتهای اساسی (67/150F=؛ 001/0P=)، به-کارگیری آموختههای موقعیتهای جدید (26/144F=؛ 001/0P=) و کل (98/279F=؛ 001/0P=) بهطور معناداری افزایش داده است. همچنین ضریب اندازه اثر نشان داد که در مجموع 85 درصد تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل مربوط به مداخله آزمایشی یعنی کاربست رویکرد رجیو امیلیا (001/0P <) است. این مطالعه نشان داد با بکارگیری رویکرد رجیوامیلیا به عنوان رویکردی اکتشافی، تکوینی و سازندهگرا، یادگیری دانشآموزان میتواند در هر سه سطح یادگیری(واقعیتها؛ مفاهیم و مهارتهای اساسی؛ و بکارگیری آموختهها در موقعیتهای جدید) افزایش یابد. لذا بکارگیری و بررسی اثربخشی این رویکرد برای سایر دروس و پایههای تحصیلی دوره ابتدایی پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد رجیو امیلیا؛ یادگیری؛ درس علومتجربی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |