تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,650 |
تعداد مقالات | 13,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,200,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,073,720 |
تحلیلی از هدفهای استفادهکنندگان اینستاگرام با استفاده از مصاحبۀ نردبانی و تکنیک ACV | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیقات بازاریابی نوین | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 52، خرداد 1403، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.17 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nmrj.2024.140053.3001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زهره دهدشتی شاهرخ* 1؛ مهدی بشیرپور2؛ سیده نیلوفر موسوی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بهعنوان یکی از پرطرفدارترین پلتفرمهای دیجیتال است؛ از این رو این رسانۀ اجتماعی با درک کامل هدفها و انگیزههای مختلف کاربران اهمیت فراوانی دارد و لازم است که فهم جامع و شفافی نسبت به آن وجود داشته باشد. پژوهش حاضر حاصل یک پژوهش کیفی است که هدفی کاربردی دارد و در آن محققان بهصورت گلولهبرفی و تا اشباع نظری ۲۶ نفر از کاربران اینستاگرام را که روزانه حداقل ۲ ساعت از وقت خود را در این شبکۀ اجتماعی میگذارند، مطالعه کردند. برای این پژوهش از روش مصاحبۀ نردبانی و زنجیرۀ وسیله–هدف در راستای استخراج نقشههای ذهنی مخاطبان استفاده و نتایج بهصورت ۷ ویژگی، ۱۴ کارکرد و ۷ ارزش در قالب نردبانهای مختلف گزارش شده است. پرتکرارترین ویژگی اینستاگرام از نگاه مخاطبان دردسترسبودن شناخته شد و مفرحبودن نیز پرتکرارترین کارکرد بهدستآمده از نتایج این پژوهش بود و تطابق اجتماعی نیز در بخش ارزشها بیشترین تکرار را داشت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اینستاگرام یک پلتفرم اجتماعی ویژه با طیف متنوعی از ویژگیهاست که برای همگان امکان برقراری ارتباطات اجتماعی و بهاشتراکگذاری محتوا را فراهم میکند. اینستاگرام ضمن ایجاد احساس مفرح کیفیت ارتباطات را ارتقا میدهد و میتوان گفت که ارزشهای چندگانهای ازقبیل قدرت تأثیرگذاری، آرامش روانی، آزادی، آسایش و موفقیت را برای کاربران خود به ارمغان میآورد. نتایج این پژوهش میتواند به شرکتها و کسبوکارها کمک کند تا بهترین استراتژیها و رویکردها را برای جذب و نگهداشت کاربران اینستاگرام شناسایی کنند. همچنین، نتایج مطالعه میتواند به بهبود طراحی و توسعۀ اینستاگرام و سایر پلتفرمهای اجتماعی مشابه کمک کند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها: اینستاگرام؛ شبکههای اجتماعی؛ مصاحبۀ نردبانی؛ زنجیرۀ وسیله-هدف؛ پژوهش کیفی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمهدر دنیای امروزی که فناوری ارتباطات بهسرعت درحال تکامل است، شبکههای اجتماعی نقشی بسیارمهم در ارتقای ارتباطات انسانی و بهاشتراکگذاری تجربههای زندگی دارند. یکی از پلتفرمهای محبوب در این زمینه اینستاگرام است که بهدلیل قابلیتهای بصری و جذابیت زیاد خود، جامعۀ گستردهای از کاربران را به خود جذب کرده است و بهعنوان یک فضای دیجیتالی برای اشتراکگذاری عکس و ویدئوها، ارتباط با دیگران و ایجاد جوانب مختلفی از زندگی شناخته میشود. افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی سؤالهای مهمی را درزمینۀ هدفها و نیازهای کاربران این پلتفرمها به وجود آورده است که اهمیت آن را بهعنوان یک مسئلۀ علمی نشان میدهد (Infante, 2022) مسئلۀ اصلی که پژوهش حاضر برای حل آن انجام شده است، تحلیل هدفهای استفادهکنندگان اینستاگرام با استفاده از مصاحبۀ نردبانی و زنجیرۀ وسیله-هدف است. اینستاگرام بهعنوان یکی از پراستفادهترین شبکههای اجتماعی جهان تعداد زیادی کاربر فعّال را دارد؛ اما همچنان مشکلات و چالشهایی در ارتباط با استفاده از اینستاگرام وجود دارد که نیازمند بررسی و تحلیل دقیقتر است. مشکل اصلی که در این مطالعه باید به آن توجه شود، درک عمیق و واقعی از هدفها و نیازهای کاربران در استفاده از اینستاگرام است. هر فردی که از اینستاگرام استفاده میکند، ممکن است دلایل و هدفهای متفاوتی برای استفاده از این پلتفرم داشته باشد. برخی افراد ممکن است اینستاگرام را برای ارتباط با دوستان و خانواده استفاده کنند، برخی برای بهاشتراکگذاری عکسها و ویدئوها و برخی دیگر برای کسبوکار و تبلیغات استفاده میکنند. به همین دلیل، درک دقیق هدفها و نیازهای اینستاگرام کاربران بهطور جامع و جزئی بسیار حائز اهمیت است. باتوجه به اینکه اینستاگرام یک پلتفرم پویا و درحال تغییر است، شناخت دقیق هدفهای کاربران و نیازهای آنها میتواند به مدیران و تصمیمگیران اینستاگرام کمک کند تا بهبودهای لازم را در طراحی و توسعۀ این پلتفرم اعمال کنند. همچنین، مشاهده و تحلیل ویژگیها و کارکردهای اینستاگرام که به ارزشها و نیازهای کاربران مرتبط است، میتواند به مدیران و تصمیمگیران سازمانها و کسبوکارها کمک کند تا استراتژیهای بهتری در استفاده از اینستاگرام برای تبلیغات و بازاریابی انتخاب کنند. علاوه بر این، پژوهش حاضر ازطرفی، میتواند به پژوهشگران علوم اجتماعی و روانشناسی کمک کند تا درک بهتری از نیازها و هدفهای کاربران در استفاده از اینستاگرام به دست آورند و از طرف دیگر، نتایج این پژوهش میتواند به علوم روانشناسی و اجتماعی دانش جدیدی اضافه کند. همچنین، نتایج این مطالعه میتواند به توسعهدهندگان نرمافزار و طراحان تجربۀ کاربری کمک کند تا بهبودهای لازم را در محصولات خود اعمال و تجربۀ کاربری بهتری را برای کاربران ایجاد کنند. (Ric, 2022). در این راستا، تحلیلی جامع و دقیق از هدفهای کاربران اینستاگرام اهمیت بسیاری دارد. برای پاسخ به این سؤالها، مصاحبۀ نردبانی و زنجیرۀ وسیله-هدف بهعنوان ابزارهای پژوهشی مؤثر انتخاب شده است. ۲. مبانی نظریپیشینۀ پژوهش شامل مبانی نظری مرتبط با سه مفهوم شبکههای اجتماعی (اینستاگرام)، مصاحبۀ نردبانی و زنجیرۀ وسیله–هدف است. ۱-۲. شبکههای اجتماعیشبکههای اجتماعی، پلتفرمهایی هستند که به کاربران امکان برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر را با بهاشتراکگذاری محتوا، پیامرسانی، افزودن دوستان و شبکهسازی فراهم میکنند. این شبکهها میتوانند بهصورت محلی یا جهانی عمل کنند و درزمینههای مختلفی مانند ارتباطات شخصی، حرفهای و تجاری مورد استفاده قرار بگیرند. اینستاگرام یکی از معروفترین شبکههای اجتماعی است که متمرکز بر بهاشتراکگذاری تصاویر و ویدئوهاست (Tuten, 2023). تقویت و تسهیل ارتباطات مهمترین کارکرد شبکههای اجتماعی است. شبکههای اجتماعی بهعنوان پلتفرمهایی عمل میکنند که در آنها ارتباطات بین افراد با اشتراک محتوا، پیامرسانی و نظرها بهصورت آنلاین و با سرعت زیاد انجام میشود. افراد در شبکههای اجتماعی میتوانند تأثیرگذاری بر دیگران را با ارسال محتوا، انتشار نظرها و اشتراکگذاری اطلاعات داشته باشند. این تأثیرگذاری میتواند شکلدهندۀ عقاید، نگرشها و رفتارهای افراد شود. همچنین، شبکههای اجتماعی میتوانند بسترساز جوامع آنلاین باشند. جوامع آنلاین میتوانند به شکل انجمنها، گروهها و صفحات مشترک رشد و افراد با علاقهمندیهای مشابه را به یکدیگر متصل کنند. در این جوامع افراد با شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام به اطلاعات، منابع و فرصتهای جدید دسترسی پیدا میکنند (Zollo, 2020). شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند. تنوع فراوان ابزاری در اینستاگرام بهنسبت سایر شبکههای اجتماعی، رابط کاربری ساده، جذابیت های بصری و تعداد زیاد کاربران در این شبکه فرصتهای فعالیت را برای اقشار مهم جامعه فراهم میکند. کاربرد علمی این شبکه بسیار برجسته است. در این پلتفرم استادان دانشگاه و محققان میتوانند از اینستاگرام برای بهاشتراکگذاری نتایج پژوهشها، مقالههای علمی، کتابها و پروژههای خود استفاده کنند. این کار میتواند به ایجاد ارتباط با همتایان و همکاران درزمینههای مشابه کمک کند و سپس فرصتی را برای بحث و تبادل نظر فراهم کند. همچنین، استادان میتوانند از اینستاگرام برای ارتباط با دانشجویان خود استفاده کنند. آنها میتوانند محتوای آموزشی، نکات و توصیهها را بهصورت عکس، ویدئو یا استوری در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. این روش میتواند فرصتی را برای تعامل بیشتر با دانشجویان ایجاد و فرآیند یادگیری را تحریک کند. این فعالیتها نهتنها باعث آگاهی طیف گستردهای از افراد در جامعه نسبت به مسائل علمی میشود، به برندسازی شخصی فعّالان در این حوزه نیز کمک شایانی میکند (Purwanto, 2023). کاربرد دیگر شبکههای اجتماعی را میتوان در جذب عموم مردم دانست؛ برای مثال، اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم گسترده با تعداد زیادی کاربر فعّال، فرصت مناسبی برای ارتباط با عموم مردم و جذب آنها به مفاهیم متنوع و متعدّد است. کاربران و فعّالان میتوانند محتوای جذاب و قابل فهم را با تصاویر و ویدئوها در اینستاگرام به اشتراک بگذارند و به این روش عموم مردم را به سمت خود جذب کنند (Kim, 2023). ۲-۲. مصاحبۀ نردبانیمصاحبۀ نردبانی روشی پژوهشی در علوم اجتماعی و روانشناسی است که در آن تجربهها و داستانهای افراد دربارۀ یک موضوع خاص بررسی میشود. در این روش افراد امکان مییابند تا تجربههای شخصی، دیدگاهها، اعتقادات و احساسات خود را در قالب داستانها و روایتها بهطور جزئی و شفاف توصیف کنند. مصاحبۀ نردبانی بر این اصل تأکید دارد که تجربههای فردی و معناهایی که افراد به آنها میدهند، درک و تفسیر واقعیتهای اجتماعی را شکل میدهد (Trang, 2023). درزمینۀ پژوهشهای اجتماعی و روانشناسی فهم عمیق تجربههای افراد و فهم بهتر از دیدگاهها، اعتقادات و احساسات آنها اهمیت ویژهای دارد. یکی از روشهایی که برای به دست آوردن این فهم عمیق مورد استفاده قرار میگیرد، مصاحبۀ نردبانی است. در این روش افراد بهطور کامل و جزئی توصیف میکنند که چگونه تجربهها، دیدگاهها و اعتقاداتشان شکلگرفته است و چگونه آنها را تفسیر میکنند (Kumar, 2020). مصاحبۀ نردبانی ویژگیها و مزایایی متعدّدی دارد که آن را به یک روش تحقیقی قدرتمند در علوم اجتماعی و روانشناسی تبدیل میکند. این روش این امکان را میدهد تا تجربههای شخصی، دیدگاهها، اعتقادات و احساسات افراد بهصورت جزئی و شفاف توصیف شود. همچنین، به محققان کمک میکند تا بهطور دقیقتری درک کنند که چگونه تجربهها و مفاهیم فردی شکل میگیرد. علاوه بر این، مصاحبۀ نردبانی ازطرفی، به محققان امکان میدهد تا به عمقی بیشتر در تجربههای افراد نفوذ کنند و از طرف دیگر، به محققان اجازه میدهد تا به فهم بهتری از ارتباطات پیچیدهتری بین عوامل مختلف درکشده در تجربهها دست یابند. همچنین، میتوان از این روش برای مطالعات عمیق استفاده کرد تا تأثیرات فرهنگ، جنسیت، طبقۀ اجتماعی و تجربۀ زندگی را در فرآیند شکلگیری تجربهها بهتر بررسی کنند. مزیت دیگر مصاحبۀ نردبانی این است که به محققان اجازه میدهد سؤالهای خود را براساس پاسخهای قبلی تعیین کنند تا به سمتهای جدید هدایت شوند. این انعطافپذیری به محققان امکان میدهد تا بهطور دقیقتری در فهم مفاهیم و الگوهای بررسیشده پیشرفت کنند. علاوه بر همۀ موارد گفتهشده دادههای بهدستآمده از مصاحبۀ نردبانی قابلیت استفادۀ مجدد و تحلیل بیشتر را دارند. این دادهها میتوانند بهعنوان منبع غنی برای پژوهشهای آینده و مقایسه میان تجربههای مختلف مورد بررسی قرار گیرند (Kilwinger, 2021). ۳-۲. زنجیرۀ وسیله-هدفزنجیرۀ وسیله-هدف نیز یک مدل تحلیلی است که در آن ارتباط بین ویژگیها، مزایا (کارکردها) و ارزشهای نهایی (هدف) کاربران درزمینۀ رفتارهای خودشان بررسی میشود. با استفاده از این روش میتوانیم بهطور دقیقتر بفهمیم که استفادهکنندگان اینستاگرام چه ویژگیها و مزایایی را در این شبکه ارزیابی میکنند و این مزایا چگونه به هدفهای نهایی آنها مرتبط میشود. کاربرد این مدل تحلیلی درزمینۀ تحقیقات بازاریابی و رفتار مصرفکننده است. به عبارتی، این مدل بهصورت آکادمیک و علمی عواملی را که به تصمیمگیری مصرفکننده و رفتار خریدوفروش منجر میشود، بررسی میکند (Yang, 2023). زنجیرۀ وسیله-هدف بر این فرضیه متکی است که مصرفکنندگان هنگام خرید و استفاده از یک محصول، بهدنبال رسیدن به هدفهای خاصی هستند و این هدفها ارزش خاصی برای آنها دارد. مدل زنجیرۀ وسیله-هدف تحلیل میکند که مصرفکننده هنگام خرید، یک زنجیره از ویژگیها را تشخیص میدهد که به ویژگیهای محصول (کیفیت، قیمت، برند و غیره) مرتبط است. سپس ارتباط این ویژگیها را با هدفهای شخصی و ارزشهای افراد بررسی میکند (Nguyen, 2021). این مدل از 3 عنصر اصلی تشکیل شده است که شامل ویژگیها، کارکردها و ارزشهاست. ویژگیها شامل جنبههای فیزیکی یا عملکردی است که استفادهکننده به آن توجه میکند. این موارد میتواند شامل کیفیت، طعم، قیمت، بستهبندی و موارد دیگر باشد. کارکردها بهمعنای نتایجی است که استفادهکننده به دست میآورد. کارکردها میتوانند فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی، احساسی و غیره باشند. درنهایت، ارزشها بهمعنای اعتقادات و هدفهای شخصی است که مصرفکننده را در انتخاب محصول و تصمیمگیری تحتتأثیر قرار میدهد. این ارزش ممکن است شامل ارزش اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی، انحصاری و غیره باشد. بهطور کلی محققان و بازاریابان با استفاده از زنجیرۀ وسیله-هدف میتوانند بهتر درک کنند که چگونه ویژگیهای محصول، مزایا، ارزشها و هدفهای شخصی مصرفکننده با یکدیگر در ارتباط است و چگونه رفتار خرید و فروش شکل میگیرد (Borgardt, 2020). 3. پیشینۀ پژوهشپژوهشهای مرتبط با موضوع در جدول 1 خلاصه شده است. جدول 1: پیشینۀ پژوهشهای خارجی Table 1: Previous related researches summary
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول 2: پیشینۀ پژوهشهای داخلی Table 2: Previous related researches summary
منبع: یافتههای پژوهشگر از دو منظر میتوان پژوهشهای فوق را نقد کرد. از یکسو، محققان در هیچکدام از این پژوهشها تحلیلهای عمیق و ساختارمندی از هدفها و انگیزههای کاربران اینستاگرام ارائه ندادند. اگر برمبنای زنجیرۀ وسیله-هدف بخواهیم این نقد را بیان کنیم بهطور کامل، مشهود است که نگاه سلسلهمراتبی (ویژگی - کارکرد - ارزش) در پژوهشهای پیشین تفکیک نشده است؛ بنابراین تصویر ذهنی منظم و ساختارمند دقیقی را نمیتوان از پژوهشها برداشت کرد. از سوی دیگر، مقالههای قبلی خیلی جامع نبود و تنها با تمرکز بر متغیری خاص تدوین شده بود. پژوهش حاضر با استفاده از زنجیرۀ وسیله–هدف و مصاحبۀ نردبانی، اطلاعات عمیق، ساختارمند و دستهبندیشده را فراهم کرده است که با مطالعۀ آن مخاطبان تصویر جامعی و منظمی را از هدفها و انگیزههای کاربران اینستاگرام را دریافت میکنند. 3. روش پژوهشهدف از این پژوهش تحلیلی عمیق از هدفهای استفادهکنندگان اینستاگرام با استفاده از تکنیکهای کیفی تحقیقاتی بوده است. در این راستا، از روش مصاحبۀ نردبانی برای جمعآوری نقشههای ذهنی مخاطبان استفاده شده است. مصاحبۀ نردبانی ضمن داشتن ساختار مشخص برای جمعآوری اطلاعات، خروجیهای ساده، جامع و قابل فهمی را برای مخاطبان فراهم میکند. کلیات مربوط به پیاز فرآیند پژوهش در جدول 3 خلاصه شده است. جدول 3: روششناسی پژوهش Table 3: Research method summary
منبع: یافتههای پژوهشگر
برای انجامدادن مصاحبۀ نردبانی مراحل زیر طی شده است. گام اول: انتخاب مصاحبهشوندگانگام اول پژوهش حاضر انتخاب مصاحبهشوندگان بوده است. مصاحبهشوندگان از افرادی تشکیل شد که روزانه حداقل ۲ ساعت از اینستاگرام استفاده میکردند. این انتخاب مبتنی بر پژوهشهای اولیه و نیاز به به دست آوردن دیدگاهها و تجربههای عمیقتر افراد فعّال در این شبکۀ اجتماعی بود. معیار اصلی انتخاب این گروه از افراد، فعالیت مداوم، کاربردهای متنوع و زمان زیاد استفاده از فضای مجازی بهویژه در اینستاگرام بود. زمان صرفشدۀ این افراد در محیط آنلاین اطمینان ایجاد کرد که مصاحبه با آنان میتواند به تجزیهوتحلیل دقیقتر و جامعتری از هدفهای آنها از استفاده اینستاگرام منجر شود. بهعلاوه، انتخاب این گروه از مصاحبهشوندگان براساس هدف اصلی پژوهش انجام شده است. این انتخاب باتوجه به اینکه مطالعۀ دیدگاههای کاربران فعّال اینستاگرام با تأکید بر استفادۀ مکرر آنها باعث جمعآوری اطلاعات عمیقتر و بهینهتری میشود، صورت گرفته است.گام دوم: مصاحبهدر این گام سؤالهای پژوهش مبتنی بر زنجیرۀ وسیله-هدف پرسیده و نقشۀ ذهنی هر فرد ترسیم شده است. در این گام از هر فرد سؤال شده است که چرا از اینستاگرام استفاده میکند و زمان زیادی را برای آن اختصاص میدهد. در این مرحله محقق باتوجه به سطحی که مخاطب اشاره کرده نردبانها را تکمیل کرده است. این فرآیند به ۳ صورت اتفاق افتاده است:
حالت اول: اشاره به ویژگیها: در این حالت چون مصاحبهشونده به پایینترین سطح نردبان اشاره میکند، محقق بهصورت منظم سطحهای بعدی را سؤال میکند؛ به این صورت که این مورد چه کارکردی برای شما دارد و کارکرد اشارهشده چه ارزشی برای شما ایجاد میکند؟
حالت دوم: اشاره به کارکردها: در این حالت چون مصاحبهشونده به سطح میانی نردبان اشاره میکند، محقق ابتدا سطح زیر را سؤال میکند؛ به این صورت که چه ویژگیهایی باعث ایجاد کارکرد مدنظر شما شده است؟
حالت سوم: اشاره به ارزشها: در این حالت چون مصاحبهشونده به بیشترین سطح نردبان اشاره کرده است، محقق سطحهای پایینتر را تکمیل میکند؛ به این صورت که چه ویژگیها و کارکردهایی باعث ایجاد ارزش اشارهشده شده است؟ درادامه، محقق نردبانها را تکمیل میکند. به این صورت پاسخهای افراد در قالب نردبانهایی که شامل ویژگیها، کارکردها و ارزشها بوده است، مرتب میشود. این مرتبسازی شامل کدهای مفهومی و کدهای ارتباطی بوده است. کدهای مفهومی شامل کلمات و مفاهیمی است که به آنها اشاره میشود و کدهای ارتباطی نیز شامل ارتباطاتی است که بین کدهای مفهومی ایجاد میشود. مرحلۀ مصاحبه تا جایی ادامه پیدا کرده است که محققان به اشباع نظری رسیدند. گام سوم: تحلیل داده و خروجی نهاییدر این گام نقشههای بهدستآمدۀ ترکیبشده و نقشۀ نهائی به دست میآید. مبنای انتخاب کدهای مفهومی و ارتباطی نهایی این است که حداقل ۴ اشاره (۱۵ درصد نمونۀ مطالعهشده) به آن صورت گرفته باشد. درادامه، به توضیحات و جدولبندی یافته پرداخته و در بخش یافتههای پژوهش این موارد گزارش شده است. روایی و پایایی برای تأیید روایی ابزار پژوهش از کنترل اعضا استفاده شده است؛ به این صورت که نقشۀ هر مخاطب به وی نشان داده و تأیید وی دریافت شده است. برای تأیید پایایی پژوهش نیز از دو شیوه بهره گرفته شده است. در شیوۀ اول پروتکل مصاحبه برای همۀ مصاحبهشوندگان یکسان بوده است. شیوۀ دوم نیز دو نیمسازی نقشه است. در این شیوه اطلاعات به دو بخش مجزا تقسیم و از هر بخش نقشه مختص همان بخش استخراج می شود. سپس نقشههای بهدستآمده از هر بخش با یکدیگر مقایسه و درصد تشابه آنها سنجیده میشود. درصورتی که دو نقشه تا حدود زیادی شبیه به هم باشد، پایایی تأیید میشود. سرانجام، پایایی پژوهش با مقایسه و سطح تطبیق بیش از ۸۰ درصد بین دو نقشۀ بهدستآمده نیز تأیید شد. ۴. یافتهها و بحثیافتههای پژوهش را میتوان در سه دسته بررسی کرد. دستۀ اول شامل اطلاعات جمیعتشناختی مصاحبهشوندگان است. دستۀ دوم شامل نقشۀ نهایی و خروجی مصاحبههای نردبانی است و دستۀ سوم نیز شامل جدولهای تکمیلی است که توضیحاتی را دربارۀ نقشۀ اجماعی ارائه میدهد.
جدول 4: اطلاعات جمعیتشناختی مصاحبهشوندگان Table 4: Demographic information of interviewees
منبع: گزارشی از مصاحبهشوندگان خروجی دوم پژوهش شامل نقشۀ اجماعی بهدستآمده از ۲۶ مصاحبه است که در شکل 1 آورده شده است.
شکل 1: نقشۀ اجماعی مصاحبۀ نردبانی کاربران اینستاگرام (منبع: خروجی نهایی پژوهش) Figure 1: Laddering interview comprehensive map شکل ۱ خروجی و نقشۀ اجماعی مصاحبههای نردبانی است. با نگاه به این شکل نردبانها و زنجیرههای وسیله-هدف مختلفی دربارۀ استفادهکنندگان از اینستاگرام در شکل آورده شده است. در این شکل مستطیلها نشاندهندۀ ویژگیهای اشارهشده، لوزیها نشاندهندۀ کارکردهای اشارهشده، دایرهها نیز نشانی از ارزشهای اشارهشده و خطوط ارتباطی نیز نشاندهندۀ ارتباطات است. برخی از زنجیرههای مهم نامبرده در این پژوهش شامل موارد زیر است.
در جدولهای 5، 6، 7 و 8 نیز نتایج پژوهش ارائه شده است که شامل بررسی کدهای مفهومی و کدهای ارتباطی است. یافتهها در ۴ دسته ارائه شده که شامل ویژگیها، کارکردها، ارزشها و ارتباطات بین ردههای مختلف پلکان ایجادشده است. ۱-۴. ویژگیهااولین سطح از نردبانها و زنجیرههای بهدستآمده ویژگیهای محصول یا خدمت است که به شاخصههای ذاتی آن محصول میپردازد. ویژگیهای یافتهشده در پژوهش در جدول 5 آورده شده است. جدول 5: ویژگیهای شبکۀ مجازی اینستاگرام Table 5: Attributes of Instagram
منبع: یافتههای پژوهشگر۲-۴. کارکردها (نتایج)نتایجی که از ویژگیها حاصل میشود و کاربردهایی که افراد مختلف از محصول یا خدمت دارند با عنوان کارکردها شناخته میشود. کارکردهای یافتشده در پژوهش دربارۀ اینستاگرام در جدول6 ارائه شده است. جدول 6: کارکردهای اینستاگرام Table 6: Consequences of Instagram
منبع: یافتههای پژوهشگر۳-۴. ارزشها (هدفها)هرکدام از ویژگیها به هدفی ختم میشود که برای مخاطبان ارزشمند بوده است و برای آن اهمیت قائل بودند. ارزشهای یافتهشده در این پژوهش برای اینستاگرام در جدول 7 خلاصهشده است. جدول 7: ارزشهای اینستاگرام Table 7: Values of Instagram
منبع: یافتههای پژوهشگر4-4. سازههای ارتباطیسازههای ارتباطی به ارتباط بین سطحهای مختلف نردبانهای ایجادشده گفته میشود. سازههای ارتباطی میتوانند بهصورت عمودی باشند؛ یعنی از ویژگی به کارکرد و یا از کارکرد به ارزش باشند. همچنین، این سازهها میتوانند بهصورت افقی باشند که شامل ارزش به ارزش و یا کارکرد به کارکرد است. درواقع، سازههای ارتباطی جفت مفاهیم پرتکرار در پژوهش حاضر است که در جدولهای 8 و 9 خلاصه شده است. جدول 8: سازههای ارتباطی Table 8: Communication structures
جدول 9
منبع: یافتههای پژوهشگر ۵. نتیجهگیریدر پژوهش حاضر هدفهای استفادهکنندگان اینستاگرام با استفاده از مصاحبۀ نردبانی و تکنیک ACV تحلیل شد. تحلیل ویژگیها، کارکردها و ارزشهای مرتبط با اینستاگرام نشان داد که این پلتفرم اجتماعی برای کاربران امکانات متنوعی را فراهم میکند. ویژگیهایی مانند دردسترسبودن عمومی، تصویریبودن، تولید محتوای شخصی و سهولت در استفاده کاربران را جذب اینستاگرام میکند. همچنین، اینستاگرام امکان کنترل و پیشبینی دیگران، ارتباطات بهتر، استفادۀ همگانی و بهروزبودن را فراهم میکند. بهعنوان نتیجهای از ویژگیهای یافتشده میتوان گفت که اینستاگرام یک پلتفرم اجتماعی با ویژگیهای بینظیر است. اینستاگرام با دردسترسبودن برای عموم به افراد امکان برقراری ارتباطات اجتماعی و اشتراکگذاری محتوا را میدهد. تمرکز اصلی اینستاگرام برروی بهاشتراکگذاری تصاویر و ویدئوهاست که ارتباط بصری قویای را بین کاربران ایجاد میکند. کاربران میتوانند محتوای شخصی خود را در اینستاگرام ایجاد و به اشتراک بگذارند که این امر امکان خلق و انتشار محتوا را برای آنها فراهم میکند. همچنین، اینستاگرام به کاربران امکان استفادۀ آسان و ساده را میدهد و ابزارهای کاربردی را برای انتشار محتوا و ارتباط با دیگران فراهم میکند. بهعلاوه، اینستاگرام میتواند منبعی برای دریافت اطلاعات و محتوای مرتبط با علاقهها و موضوعات مختلف باشد. استفاده از اینستاگرام برای کاربران رایگان است؛ با این حال برخی از ویژگیها و توابع پرداختی نیز وجود دارد؛ اما در عین حال کنترل کاربران بر تجربه و محتواهایی که در اینستاگرام مشاهده میکنند، محدود است و برخی از تصمیمات دربارۀ الگوریتم نمایش محتوا بهصورت خودکار اتخاذ میشود. بهطور کلی، اینستاگرام با ویژگیهایی مانند دسترسی عمومی، تصویریبودن، تولید محتوای شخصی، سهولت در استفاده و منبع اطلاعاتی یک پلتفرم جذاب و محبوب برای کاربران است. باتوجه به کارکردهای مختلف اینستاگرام میتوان نتیجه گرفت که این پلتفرم اجتماعی علاوهبر ایجاد احساس مفرح و سرگرمی برای کاربران ارتباطات بهتری را فراهم میکند. کاربران میتوانند با دنبالکردن صفحات و افراد علاقهمند خود زندگی و فعالیتهای آنها را بیشتر درک کنند و ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهند. علاوه بر این، استفاده از اینستاگرام به کاربران امکان میدهد تا با افراد در سراسر جهان در ارتباط باشند و محتوای خود را با جامعۀ بینالمللی به اشتراک بگذارند. همچنین، کارکردهای یافتشده نشان میدهد که اینستاگرام به کاربران امکان میدهد تا اطلاعات و محتواهای متنوعی را دربارۀ موضوعات مختلف دریافت کنند و بدین ترتیب با جدیدترین رویدادها و اخبار در تمام جهان بهروز باشند. این پلتفرم به کاربران امکان میدهد تا مهارتها و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و با ارائۀ محتوای خلّاقانه و جذاب فرصتهای پیشرفت و رشد را فراهم کنند. همچنین، استفاده از اینستاگرام به کاربران اجازه میدهد تا به آزادی بیشتری در بیان خود برسند و نظرها، ایدهها و دیدگاههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. باتوجه به این کارکردها میتوان گفت که اینستاگرام یک پلتفرم جذاب و متنوع است که افراد را در ارتباط با دیگران قرار میدهد و امکانات خلاقیت و خودبیانی را فراهم میکند. از اینستاگرام برای اطلاعرسانی، سرگرمی و ارتقای شبکهسازی اجتماعی استفاده میشود؛ با این حال مهم است که کاربران همواره درک کنند که محتواها در اینستاگرام ممکن است تحتتأثیر الگوریتمهای خودکار قرار بگیرد؛ بنابراین باید با دقت و هوشمندی از این پلتفرم استفاده کنند تا تجربۀ مثبتی را برای خود ایجاد کنند. اینستاگرام ارزشهای چندگانهای را برای کاربران خود ایجاد میکند؛ ازجمله ارتباطات اجتماعی، قدرت و تأثیرگذاری، ارزش اجتماعی، آرامش روانی، آزادی، آسایش و موفقیت. اینستاگرام با امکانات گوناگون خود به کاربران اجازه میدهد تا به ارتباطات اجتماعی خود بیفزایند، قدرت تأثیرگذاری خود را تجربه کنند، ارزش اجتماعی خود را تقویت کنند و در آرامش روانی و خرسندی لحظات لذت ببرند. همچنین، آزادی بیان، ایجاد موفقیت و به اشتراک گذاشتن دستاوردها نیز از مزایای اینستاگرام است؛ با این حال مهم است که کاربران در استفاده از این پلتفرم بهدقت و هوشمندی عمل کنند و از تأثیر الگوریتمهای خودکار موجود در اینستاگرام آگاه باشند. درنهایت، باتوجه به تحلیل هدفهای استفادهکنندگان اینستاگرام در این مقاله میتوان نتیجه گرفت که اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم اجتماعی محبوب امکانات و ارزشهای گوناگونی را برای کاربران فراهم میکند. کاربران میتوانند از اینستاگرام برای ایجاد ارتباطات اجتماعی، بهاشتراکگذاری تجربهها و محتوا، دنبالکردن شخصیتها و صفحات علاقهمند و دریافت اطلاعات و محتواهای مختلف استفاده کنند. هدفهای استفادهکنندگان اینستاگرام میتواند به شکلهای متنوعی باشد؛ ازجمله تفریح، ارتباطات اجتماعی، بهروزبودن، اشتراک خوشیها، آگاهیدهندهبودن و نمایش جلوۀ بهتر. همچنین، برخی افراد ممکن است از اینستاگرام برای پنهانکردن غمها و مشکلات شخصی خود استفاده کنند. این نتایج نشان میدهد که اینستاگرام بهعنوان یک وسیلة خلّاقانه و قدرتمند برای برقراری ارتباطات، بهاشتراکگذاری تجربهها و ارتقای روابط اجتماعی ارزش زیادی دارد. با این حال، برخی محدودیتها و نقاط ضعف نیز در استفاده از اینستاگرام وجود دارد؛ ازجملۀ این محدودیتها: کنترل کاربران بر تجربه و محتواهایی که مشاهده میشود، احتمال ایجاد وابستگی و اعتیاد به اینستاگرام، نگرانیهای حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شخصی و ناپایداری الگوریتمهای نمایش محتوا. این محدودیتها نشان میدهد که استفادۀ بهینه از اینستاگرام نیازمند آگاهی و مدیریت مناسب با کاربران است. اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم اجتماعی با امکانات متنوع توانایی برقراری ارتباطات و بهاشتراکگذاری محتوا و ایجاد ارتباطات اجتماعی قوی را فراهم میکند؛ با این حال باید به نیازمندیها و محدودیتهای مرتبط با استفاده از اینستاگرام نیز توجه شود تا استفادۀ بهینه و مسئولانه از این پلتفرم ممکن شود. درمقایسۀ پژوهش حاضر با پژوهشهای پیشین باید گفت که در مطالعات پیشین موضوع استفاده از اینستاگرام و هدفهای کاربران آن از زوایای مختلف بررسی شده است؛ برای مثال، ونگ در پژوهش خود به تأثیر تمایلداشتن به شبکههای اجتماعی بر رفتار اینستاگرام و حمایت اجتماعی توجه کرده است. این پژوهش نشان داد که استفاده از اینستاگرام به افراد امکان میدهد تا در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند و از تعاملات اجتماعی لذت ببرند (Wong, 2019). مییر در پژوهش خود تأثیر مقایسۀ خود با دیگران را در اینستاگرام برروی ابعاد روانشناختی و خوشبینی افراد بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفادۀ متعادل از اینستاگرام میتواند به بهبود روانشناختی و افزایش خوشبینی فردی منجر شود (Meier, 2020). همچنین، کوکاک در پژوهش خود انگیزهها و ترکیبات شخصیتی که در استفاده از اینستاگرام قرار دارند، بررسی کرد. نتایج نشان داد که افراد دلایل متعدّدی را برای استفاده از اینستاگرام دارند که شامل افزایش ارتباطات اجتماعی، ارتقای تصویر فردی و دستیابی به هدفهای شخصی است (Kocak, 2020)؛ اما در پژوهش حاضر هدفها و کارکردهای اصلی اینستاگرام برای کاربران تحلیل شد. این پژوهش نشان داد که اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم اجتماعی با ویژگیهای بینظیر افراد را جذب خود میکند. اینستاگرام به کاربران امکان برقراری ارتباطات اجتماعی و اشتراکگذاری محتوا را میدهد و تمرکز اصلی آن برروی بهاشتراکگذاری تصاویر و ویدئوهاست که ارتباط بصری قویای را بین کاربران ایجاد میکند. همچنین، اینستاگرام به کاربران امکان استفادۀ آسان و ساده را میدهد و ابزارهای کاربردی را برای انتشار محتوا و ارتباط با دیگران فراهم میکند. محققان در پژوهش حاضر درمقایسه با پژوهشهای پیشین به یک تحلیل جامعتر از هدفها و کارکردهای اصلی اینستاگرام برای کاربران میپردازند. همچنین، به ویژگیها و ارزشهای مرتبط با اینستاگرام نیز توجه دارند. بهطور کلی، این پژوهش به توسعۀ دانش ما دربارۀ نحوۀ استفاده و ارزش اینستاگرام برای کاربران کمک میکند. همچنین، میتوان بیان کرد که محققان در پژوهش حاضر نسبت به پژوهشهای پیشین درزمینۀ استفاده از اینستاگرام ابعاد جدیدی را بررسی کردهاند. در بخش ویژگیها این مطالعه بر اهمیت دردسترس عمومبودن و تصویریبودن اینستاگرام با تأکید بیشتری پرداخته و این نکته را مورد توجه قرار داده که چگونه تصویریبودن میتواند لذت و جذابیت تجربۀ کاربری را افزایش دهد. تولید محتوای شخصی نیز در این پژوهش مطالعه و نقش آن در تعاملات شبکههای اجتماعی بهعنوان یک ویژگی مهم بررسی شده است. محققان در این پژوهش درزمینۀ کارکردها درمقایسه با پژوهشهای پیشین مفرحبودن و ارتباط آن با احساس خوشحالی را بهنحوی عمیقتر بررسی کردند. همچنین، اهمیت استفادۀ همگانی و ارتباط آن با تجربۀ افراد نکتهای است که این محققان آن را به ویژگیهای اساسی تجربۀ کاربری اینستاگرام افزودهاند. پژوهشگران در بخش ارزشها درمقایسه با پژوهشهای پیشین به تطابق اجتماعی بهعنوان یک ارزش مؤثر توجه و ارتباط آن را با تجربۀ استفاده از اینستاگرام تجزیهوتحلیل کردند. این نتایج نشان میدهد که در پژوهش حاضر با توسعه و افزودن دستهبندی نردبانی مفاهیم در سه بخش (ویژگی-کارکرد-ارزش) به دیدگاهها و مفاهیم پیشین بهنحوی جدیدتر و گستردهتر به تجربۀ کاربری افراد در اینستاگرام نگاه شده است.باتوجه به نکات بیانشده میتوان نوآوری این مطالعه را نسبت به پژوهشهای گذشته در این دانست که این پژوهش به ابعاد روانشناختی و اجتماعی استفاده از اینستاگرام بهنحوی گستردهتر پرداخته است که در پژوهشهای پیشین بهاندازۀ کافی تجزیهوتحلیل نشده بود. علاوه بر این، میتوان به توسعۀ درک اثرهای منفی نیز اشاره کرد که این مطالعه به آن پرداخته و متنوعبودن نتایج مثبت و منفی را برای افراد تجربهکننده اینستاگرام گزارش کرده است. همچنین، نقطۀ تأکید جدید دیگر در این پژوهش را میتوان در این دانست که اینستاگرام نهتنها یک فضای تفریحی نیست، در تأثیرگذاری بر ارتباطات اجتماعی و تجربۀ زندگی افراد نقش مهمی دارد.باتوجه به نتایج پژوهش و مقایسۀ آن با پژوهشهای پیشین پیشنهادهایی ارائه خواهد شد.
به پژوهشگران در مطالعات آتی موارد ذیل پیشنهاد میشود.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سلمانی، فاطمه، کیانی، محمدرضا، اکبری بورنگ، محمد، و طالبزاده شوشتری، لیلا (1402). نقش تصویر بدن دانشجویان دانشگاه بیرجند در استفاده از اینستاگرام. تعامل انسان و اطلاعات. 10(۲)، 58-74.https://system.khu.ac.ir/hii/article-1-3123-fa.html&sw=سهرابی، بابک، یزدانی، حمیدرضا، مانیان، امیر، و مسافر، حسین (1400). نقش هویت فناوری اطلاعات در رفتار خودافزایی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام: پیمایشی پیرامون دانشجویان دانشگاه تهران. جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 3(۳)، 99-123.
تقیپناهی، فاطمه، نوکاریزی، محسن، و دیانی، محمدحسین (1399). بررسی اهداف و انگیزههای اشتراک اطلاعات در صفحههای آموزشیِ موفق در رؤیتپذیری اینستاگرام براساس نظریۀ استفاده و رضایتمندی. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 10(۱)، 55-79.
https://doi.org/10.22067/RIIS.V0I0.72437ReferencesBorgardt, E. (2020). Means-End Chain theory: A critical review of literature. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 64(3), 141-160. https://B2n.ir/j59678Carlstedt, E. (2019). A fun active and sociable life on display–nursing home presentations on Instagram. Ageing & Society, 39(9), 2109-2132. https://doi.org/10.1017/S0144686X18000454
Cousineau, L. S. (2023). Surveillance capitalism, leisure, and data: Being watched, giving, becoming. Leisure Sciences, 45(5), 451-474. https://doi.org/10.1080/01490400.2023.2197455
Ibrahim, B., & Aljarah, A. (2023). The role of social media marketing activities in driving self–brand connection and user engagement behavior on Instagram: A moderation–mediation approach. European Journal of Innovation Management, 27(5), 1723-1742. https://doi.org/10.1108/EJIM-08-2022-0452
Infante, A., & Mardikaningsih, R. (2022). The potential of social media as a means of online business promotion. Journal Of Social Science Studies (JOS3), 2(2), 45-49. https://doi.org/10.56348/jos3.v2i2.26
Kilwinger, F. B. (2021). Methodological considerations on the means‐end chain analysis revisited. Psychology & Marketing, 38(9), 1513-1524. https://doi.org/10.1002/mar.21521
Kim, H., & Park, M. (2023). Virtual influencers’ attractiveness effect on purchase intention: A moderated mediation model of the Product–Endorser fit with the brand. Computers in Human Behavior, 143, 107703. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107703
Kocak, E. N. (2020). What drives Instagram usage? User motives and personality traits. Online Information Review, 44(3), 625-643.
Kumar, P. F. (2020). Using laddering interviews and hierarchical value mapping to gain insights into improving patient experience in the hospital: A systematic literature review. Journal of Patient Experience, 7(6), 1740-1747. https://doi.org/10.1177/2374373520942425
Liao, S. H. (2022). Nvestigating taiwan instagram users’ behaviors for social media and social commerce development. Entertainment Computing, 40, 100461. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2021.100461
Maclean, J. A. S. (2022). Instagram photo sharing and its relationships with social connectedness loneliness, and well-being. Social Media+ Society, 8(2). https://doi.org/10.1177/20563051221107650
Malik, A. B. B. (2022). Nstagram as a research tool for examining tobacco-related content: A methodological review. Technology in Society, 70, 102008. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102008
Meier, A. G. (2020). Instagram inspiration: How upward comparison on social network sites can contribute to well-being. Journal of Communication, 70(5), 721-743.
Nguyen, A. (2021). Why do students engage in gamification? An exploratory study using means-end chains. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 99(23). http://www.jatit.org/volumes/Vol99No23/18Vol99No23.pdf
Perera, B. Y. (2021). This is who I am: Instagram as counterspace for shared gendered ethnic identity expressions. Journal of the Association for Consumer Research, 6(2), 274-285. https://doi.org/10.1086/713288
Purwanto, A. F. (2023). He benefits of using social media in the learning process of students in the digital literacy era and the education 4.0 Era. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(2), 1-7.
Ric, T., & Benazić, D. (2022). From social interactivity to buying: An Instagram user behaviour based on the SOR paradigm. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 35(1), 5202-5220. https://doi.org/10.1080/1331677X.2021.2025124
Salmani, F., Kiani, M. R., Mohammad Akbari Booreng, M., & Talebzade Shoshtari, L. (2023). The role of Body Image University of Birjand students in using Instagram. Human Information Interaction, 10(2), 58-74.
https://system.khu.ac.ir/hii/article-1-3123-fa.html&sw= [In persian].
Sohrabi, B., yazdani, H., Manian, A., & Mosafer, H. (2021). The role of it identity in self-disclosure behavior of Instagram users: A survey of students in university of Tehran. Sociology of Culture and Art, 3(3), 123-99. https://doi.org/10.34785/J016.2021.572 [In persian].
Taghipanahi, F., Nowkarizi, M., & Dayyani, M. H. (2020). Investigating the goals and motivations of information sharing in instagram educational pages successful in visibility based on the uses and gratifications theory. Library and Information Science Research, 10(1), 55-79. https://doi.org/10.22067/RIIS.V0I0.72437 [In Persian].
Trang, T. H. (2023). Obstacles preventing farmers from participate agricultural cooperatives in Vietnam-A study employing mean-end chain theory and laddering interview approach.HO Chi Minh City Open University. Journal of Science-Economics and Business Administration, 13(1) ,3-18. https://doi.org/10.46223/HCMCOUJS.econ.en.13.1.2179.2023
Tuten, T. L. (2023). Social media marketing. Sage publications limited.
Wong, D. A. (2019). Desire to belong affects Instagram behavior and perceived social support. Cyberpsychology Behavior and Social Networking, 22(7), 465-471. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0533
Yang, T. Y. (2023). Recommendation content matters! Exploring the impact of the recommendation content on consumer decisions from the means-end chain perspective. International Journal of Information Management, 68, 102589. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102589
Zollo, L. F. (2020). Unpacking the relationship between social media marketing and brand equity: The mediating role of consumers’ benefits and experience. Journal of Business Research, 117, 256-267. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 405 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |