تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,652 |
تعداد مقالات | 13,409 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,263,187 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,092,925 |
نقش معلم در تعامل نرمافزار و نظریههای آموزش ریاضی و تأثیر آن بر خلاقیت دانشآموزان سمپادی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2024.139103.1605 | ||
نویسندگان | ||
سید مصطفی حمیدی* 1؛ علی زعیم باشی2؛ مهرداد نامداری3؛ اشرف کرمزاده4 | ||
1دانشجوی دورهی دکتری، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران | ||
2گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران | ||
3گروه ریاضی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استاد مدعو گروه ریاضی، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چالش ریاضی یکی از اجزای اصلی در آموزش ریاضی است که هدف آن تکمیل توانایی یادگیرندگان در زمینه ریاضیات است. همچنین خلاقیت یک ویژگی شخصی و اجتماعی است که موجب پیشرفت افراد در همهی سطوح و در تمام مقاطع تاریخی میشود. در واقع بهکارگیری اطلاعات و دانستهها و استفاده از خلاقیت در حل مسئله بسیار حائز اهمیت میباشد. در این بین برای یک معلم ریاضیات علاوه بر داشتن تکنیک و دانش خوب، استفاده از نرمافزار و نظریههای آموزش ریاضی نیز بر شکوفایی استعداد و خلاقیت دانشآموزان مؤثر بوده و به آنها برای حل یک مسئلهی سطح بالاتر کمک میکند. همچنین استفاده از اصول اقلیدس و تسلط بر آنها، به معلم دیدگاه بهتری برای فرآیند حل مسائل هندسی میدهد. در این مقاله یک مسئلهی هندسی متناسب با سطح کلاس هشتم و نهم برای کلاس هفتم در مدرسهی سمپاد طرح شده و ضمن بیان اهمیت اصول اقلیدس، هردو محیط پویای ریاضیات و محیط کاغذ-مداد بهکار گرفته شده است. با استفاده از نظریهی آموزش ریاضی فنهیلی، با طراحی یک داربست آموزشی و گفتگوی بین معلم و دانشآموزان و با کمک نظریهی تنوع، پاسخ مسئله توسط چند دانشآموز حدس زده شده و یک دانشآموز خلاق به آن پاسخ کامل داده است. در نهایت مسئله را به صورت اگر و تنها اگر بیان کردیم. در این میان در محیط پویا و محیط کاغذ-مداد، تجزیهی ابعادی اشکال نیز بهکار برده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای آموزش ریاضی؛ داربستزنی؛ خلاقیت؛ نرمافزارهای ریاضی؛ اگر و تنها اگر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 |