تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,640 |
تعداد مشاهده مقاله | 26,038,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,698,208 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رفتارهای شهروندی برای دانشجویان | ||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/srspi.2023.137899.1909 | ||
نویسندگان | ||
الهام ایران نژاد1؛ علی مهداد* 2؛ محسن گل پرور3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت وجود ابزار سنجش متناسب با فرهنگ و جامعه ایرانی برای سنجش ابعاد گوناگون شهروندی؛ هدف از این مطالعه ساخت و اعتبارسنجی ابزارهای سنجش شهروندی در ابعاد فراگیر و جامع بود. روش پژوهش در حوزه روان سنجی (ساخت و اعتباریابی مقدماتی) و جامعه آماری دانشجویان اصفهان در نیمسال اول تحصیلی، 1401-1402 و شامل حدود 25 هزار دانشجو بود. 557 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان 500 کلاس انتخاب شدند. دانشجویان به پرسشنامه ساخت و اعتبارسنجی شده در حوزه شهروندی، همراه پرسشنامه تربیت شهروندی، مقیاس قلدری سایبری، مقیاس فضایل انسانی و مقیاس رفتارهای غیرمؤدبانه، برای بررسی روایی همگرا و واگرای پرسشنامه ساخته شده پاسخ دادند. دادهها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی و ضریب همبستگی پیرسون به کمک دو نرم افزار SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی حاکی از روایی سازه عاملی پرسشنامه ساخته شده و بررسی همبستگی بین امتیازات آنها با امتیازات حاصل از پرسشنامههای تربیت شهروندی، مقیاس قلدری سایبری، مقیاس فضایل انسانی و مقیاس رفتارهای غیرمؤدبانه حاکی از معناداری برخی از روابط بود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ساخت و اعتبارسنجی شده در دامنه 603/0 تا 887/0 در نوسان بود. نتایج حاصل از این مطالعه، بیانگر روایی و پایایی مقدماتی پرسشنامه ساخت و اعتبارسنجی شده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماعی؛ محیطزیست و توسعهپایدار؛ رسانه؛ دیجیتال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |