تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,831,305 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,662,315 |
نظریه غیبت در برنامه درسی: بازشناسی مفاهیم، مبانی فلسفی، نمودها و پیامدهای برنامه درسی غایب | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.137050.1878 | ||
نویسنده | ||
اصغر سلطانی* | ||
بخش علوم تربیتی/ دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر، بررسی و تحلیل نظریه غیبت در برنامه درسی، بازشناسی مفاهیم، مبانی فلسفی، نمودها و پیامدهای این نظریه در حوزه عمل برنامه درسی است. به این منظور، پس از معرفی نظریه غیبت در برنامه درسی، نوعشناسی مفاهیم مختلف این نظریه، خاستگاه و کاربست آنها در حوزه برنامه درسی تبیین گردیده است. سپس مبانی فلسفی و چارچوب نظری مفهوم برنامه درسی غایب تحلیل شده است. در ادامه، با تبیین هستی شناسی برنامه درسی مبتنی بر رئالیسم انتقادی در اندیشههای متیو ویلکینسن، اینگونه استدلال شده است که هستیشناسی تکساحتی در حوزه مطالعات برنامه درسی به بروز سیاستگذاریهای تقلیلدهنده در تدوین برنامههای درسی منجر شده است که نمودهای آن را میتوان در غیبت بخشی از میراث فرهنگی، اجتماعی، قومی و زبانی در برنامههای درسی مشاهده کرد. در پایان با ارائه مصادیق و نمونههایی از این غیبت در برنامه درسی، برنامه درسی سایه به عنوان پیامد برنامه درسی غایب تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه غیبت؛ برنامه درسی غایب؛ برنامه درسی سایه؛ رئالیسم انتقادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |