تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 13,343 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,978,665 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,000,539 |
تفکر شهودی در آموزش ریاضی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، شهریور 1402، صفحه 109-119 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2023.135589.1540 | ||
نویسندگان | ||
محمدتقی حیدری* 1؛ ابوالفضل ابراهیمی2؛ سید نعمت الله خادمی1 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
یاضیات و بهویژه حل مسئله در آن نقش عمده ای در رشد آگاهی و ظهور توانمندیهای بالقوه انسان دارد و باعث توسعه نیروی انسانی میشود، که هدف اصلی فعالیتهای آموزشی در هر کشور است. در این راستا گاهی یک مسئله بدون استدلال جبری یا دارای استدلال جبری کسالتآور، به کمک یک شباهت و قیاس هندسی که نوعی تجسم است، میتواند به اندازهای ساده و زیبا شود که تمام ابعاد قضیه یا مسئله، تقریباً در یک نگاه دیده شود. اگر دانشآموز بتواند بهجای اندیشیدن در قالب کلمهها، افکارش را در قالب تصویرها نمایش دهد، حل برخی از مسائل انتزاعی و دور از ذهن نیز برایش آسانتر و دلپذیرتر می شود. بنابراین تمثیل، توجیه و شهود برای آموزش ریاضی اهمیت دارند. تفکر شهودی ریاضیات راه توسعه ریاضیات است، ریاضیات زبان علوم میباشد که این زبان گفتمان ریاضی است که در دوره ابتدایی با توجیهات شهودی و تصویر همراه است و تفکر شهودی در اهداف آموزش ریاضی مدرسهای برای ارتباط و اتصال موضوعی کاربرد دارد. در این مقاله، با ارائه چند مثال از کتابهای درسی به نقد و بررسی تفکر شهودی میپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
منطق صوری؛ تفکرشهودی؛ آموزشهای رسمی؛ آموزشهای غیررسمی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] H. Colley, P. Hodkinson and J. Malcolm, Understanding Informality and Formality in Learning, Adults [2] J. Jackson, Myths of Active Learning: Edgar Dale and the Cone of Experience, Journal of the Human [4] ع. اشرفیزاده، بازبینی نقش فرآیندهای یادگیری غیر رسمی در ارتقای آموزش عالی، سومین همایش ملی آموزش، دانشگاه شهید بهشتی، 1397. [5] ج. پولیا، چگونه مسأله را حل کنیم، ترجمه احمد آرام، مؤسسه کیهان، 1366 [6] خ. داودی، آ. رستگار و و. عالمیان، کتاب معلم ریاضی اول دبستان-52، اداره کل چاپ و توزیع کتابهاى درسى، 1391. [7] ف. زینیوند، تبیین مفهومی تفکر ریاضی: چیستی، چرایی و چگونگی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 20 (1394) 153-172. [8] ف. قنبرآبادی و س. نظامپرست، تجربهای از نقش شهود در آموزش هندسه، دومین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضیات،کرمانشاه، 1397. [9] گ. باتل، ترجمه ش. بخشعلیزاده، روش تدریس ریاضی در دوره ابتدایی، انتشارات سمت، 1394. [10] م. ت. مبینی، روش تدریس هندسه، انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، چاپ اول، ١٣٦٩. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |