تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,826,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,661,415 |
مدل ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر اساس خود ناتوانسازی تحصیلی و کمالگرایی با نقش واسطهای احساس شایستگی در دانش آموزان | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 شهریور 1402 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/cbs.2023.136419.1719 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه علی پور1؛ ابوالفضل فرید* 2؛ سیدقاسم مصلح3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
تعلل ورزی تحصیلی یک پدیده شایع در بین دانش آموزان است که تحت تأثیر عوامل متعدد موقعیتی یا خصیصههای شخصیتی است. این پژوهش باهدف ارائه مدل ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر اساس خود ناتوانسازی و کمالگرایی با نقش واسطهای احساس شایستگی انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان اسکو، در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 346 نفر از دانش آموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که مقیاسهای تعلل ورزی تحصیلی سولمون و راثبلوم (1998)؛ مقیاس خود ناتوانسازی تحصیلی شوینگر و استینسمرپلستر (2010)؛ مقیاس کمالگرایی فراست (1990) و مقیاس احساس شایستگی جاودان (1394) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS ویراست 24 تحلیل شد.بر اساس نتایج بهدستآمده خود ناتوانسازی تحصیلی و کمالگرایی تحصیلی بهصورت مستقیم و منفی بر احساس شایستگی وهمچنین با واسطهگری احساس شایستگی بر تعلل ورزی تحصیلی اثر دارند. احساس شایستگی نیز بهصورت مستقیم بر تعلل ورزی تحصیلی تأثیر منفی دارد ( ۰۱/۰>P، ۵۸۴/۰-=β ). با توجه به نتایج پیشنهاد میشود معلمان برای کاهش تعلل ورزی دانش آموزان، محیط های یادگیری را تدارک ببینند که با در نظر گرفتن کمالگرایی و رفتار های خودناتوان ساز، از احساس شایستگی آنان در امور تحصیلی حمایت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی تحصیلی؛ خود ناتوانسازی تحصیلی؛ کمالگرایی؛ احساس شایستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |