تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,831,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,662,318 |
اثربخشی آموزش برنامه تابآوری بر خودکارآمدی والدگری مادران کودکان ناشنوا: یک پژوهش مورد منفرد | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، تیر 1402، صفحه 27-46 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2023.134289.2331 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صادقی منش1؛ محمد عاشوری* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه تابآوری بر خودکارآمدی والدگری مادران کودکان ناشنوا در شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش، یک مطالعه شبهآزمایشی از نوع مورد- منفرد و با طرح خط پایه، مداخله و پیگیری بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان ناشنوا میشد. در این پژوهش سه مادر شرکت داشتند که با روش نمونهگیری در دسترس از یکی از آموزشگاههای خمینیشهر انتخاب شدند. ابتدا سه بار مقیاس خودکارآمدی والدگری با فاصله زمانی دو روز در میان به عنوان خط پایه اجرا شد که نشانگر ثبات نسبی در نمرات بود. سپس آموزش برنامه تابآوری در 10 جلسه اجرا شد. شرکتکنندگان بعد از هر جلسه با مقیاس ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سه هفته بعد، همان مقیاس سه بار با فاصله زمانی دو روز در میان به عنوان مرحله پیگیری اجرا شد. دادههای استخراج شده با روش تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش برنامه تابآوری تاثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی والدگری مادران کودکان ناشنوا داشت. اندازه اثر و درصد دادههای همپوش و غیرهمپوش برای خودکارآمدی والدگری برای کل شرکتکنندگان محاسبه شد. علاوه بر این، تاثیر قابل توجه مداخله در وضعیت پیگیری مشهود بود. بر اساس یافتهها، آموزش برنامه تابآوری باعث بهبود خودکارآمدی والدگری مادران کودکان ناشنوا شد. بنابراین، پیشنهاد میگردد که از این برنامه برای بهبود خودکارآمدی والدگری مادران کودکان ناشنوا استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ خودکارآمدی؛ مادران؛ ناشنوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |