تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,610,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,492,034 |
معرفی پارادایمها و فضاهای کاری هندسی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، خرداد 1402، صفحه 57-71 اصل مقاله (1.95 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2023.134772.1524 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ لادن پازوکی2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی | ||
2دبیر ریاضی متوسطه دوم، استان تهران | ||
چکیده | ||
با وجود پژوهشهای متعدد صورت گرفته در زمینه آموزش ریاضی و بهویژه هندسه، شاهد آن هستیم که فرآیند یاددهی و یادگیری هندسه پیچیدگیهای بسیاری دارد. چالشهای دانشآموزان در ارتباط با هندسه معمولاً هنگام حل مسائل آن نمایان میشود. دو نمونه از رویکردهایی که به شیوهای متفاوت، فرآیند حل مسائل هندسی را توصیف میکنند، پارادایمها و فضاهای کاری هندسی نام دارند. هدف از این مقالهی مروری آن است که بر اساس پژوهشهای معتبر، به شرح مختصری از این دو رویکرد بپردازد و سپس اهمیتی را که در فرآیند تدریس و یادگیری هندسه دارند، نمایان سازد. بهطور کلی، منظور از فضای کاری هندسی تعامل بین سه مؤلفه تجسم، ابزارهای ترسیم و دانش شخص درباره ویژگیها و تعاریف اشکال هندسی برای ارائه استدلال است. چگونگی فضای کاری که فرد در آن به استدلال میپردازد به پارادایم هندسی وی بستگی دارد. در پارادایم هندسی 1، استدلال بر پایه شهود و آزمایش صورت میگیرد و در پارادایم هندسی 2، استدلالها به کمک اصول موضوعه ساخته میشوند اما همچنان ارتباط با جهان فیزیکی حفظ میشود. در نهایت در پارادایم هندسی 3، ارتباط با جهان فیزیکی قطع میشود و استدلالها کاملاً منطقی و انتزاعی هستند. شناسایی پارادایم هندسی دانشآموزان و مطالعه فضای کاری که در آن به حل مسئله میپردازند به معلمان این امکان را میدهد تا تدریس خود را متناسب با درک دانشآموزان طراحی کنند و در صورت بروز مشکلات در فرآیند یاددهی و یادگیری هندسه بتوانند راهکارهای سودمندی به کار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
هندسه؛ پارادایم هندسی؛ فضای کاری هندسی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] R. Duval, Geometry from a cognitive point of view, InC. Mammana and V. Villani (Eds.), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st century, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 1998 37–52. [6] A. Kuzniak and J. C. Rauscher, How do teachers’ approaches to geometric work relate to geometry students’ learning difficulties?, Educ. Stud. Math., 77 (2011) 129–147. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |