تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,652 |
تعداد مقالات | 13,415 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,838,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,139,580 |
بررسی عملکرد دانش آموزان پایه هشتم استان فارس در حیطه های شناختی و محتوایی ریاضی با پایش نتایج سنجش تیمز ۲۰۱۹ | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
دوره 7، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 43-77 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2023.135587.1541 | ||
نویسندگان | ||
امیر پیروی1؛ محمدرضا کاظمی* 2 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه فسا، فسا، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله به تحلیل چگونگی عملکرد دانشآموزان پایه هشتم استان فارس در دامنههای شناختی و محتوایی ریاضی با پایش نتایج مربوط به تیمز 2019 خواهیم پرداخت. با توجه به نزدیک بودن دو استان فارس و اصفهان از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، نتایج متناظر برای دانشآموزان استان اصفهان نیز به دست آمده و در هر حیطه مقایسههای مورد نظر با استفاده از آزمونهای مناسب انجام گردیده است. همچنین تحلیل جنسیتی در هر دو بعد شناختی و محتوایی ریاضی و همهی دامنههای آنها برای دانشآموزان هر دو استان ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حیطه شناختی ریاضی؛ حیطه محتوایی ریاضی؛ تیمز | ||
مراجع | ||
[1] J. G. Cizek, More unintended consequences of high-stakes testing, Educational measurement: Issues and practice, 20 (2001) 19–27. [5] A. Karimi and S. Bakhshalizadeh, Islamic Republic of Iran in I. V. S. Mullis, M. O. Martin, A. Arora, G. M. Stanco, V. Centurio and C. A. Minnich, TIMSS (2011), Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science, 1 and 2, Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, (2012). [18] م. اسماعیلی و ا. رفیع پور، شناسایی عوامل مؤثر در پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایه هشتم در مطالعات تیمز 2011، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14 (1394) 56--76.
[19] ش. بخشعلیزاده و م. کاشفی، سؤالات قابل انتشار تیمز 2015، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پروش، (1396).
[20] ع. بیرمی پور، ز. سمساریو و س. ا. هاشمی، رابطه عوامل زمینه ای و عملکرد ریاضی دانش آموزان ایرانی در تیمز 2015، مجله نوآوریهای آموزشی، 75 (1399).
[21] ع. بیرمی پور و م. ج. لیاقتدار، بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم دبستان شهر اصفهان به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانش آموزان در آزمون بین المللی تمیز، فصلنامه تعلیم و تربیت، 25 (1388) 49--68.
[22] م. کبیری، مقایسه پیشرفت تحصیلی و نسبت برونداد به درونداد (کارایی) و فرایند در چند استان منتخب، پژوهش در برنامهریزی درسی، 19 (1401) 168--180.
[23]م. کبیری، ع. کریمی و ش. بخشعلیزاده، یافتههای تیمز 2015، روند آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشمانداز بینالمللی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پروش، (1395).
[24] ن. کسیانی و ح. ع. زارعی، رابطه سواد خواندن با عملکرد ریاضی و علوم در دانش آموزان دختر در آزمون تیمز، مجلۀ علوم روانشناختی، 18 (1398) 257--264.
[25] ا. حجازی، ع. کیامنش و ز. نقش، رابطه مدت زمان انجام تکالیف و پیشرفت ریاضی؛ کاربرد مدلیابی چندسطحی برای تحلیل دادههای تیمز 2011، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 15 (1395) 61--74.
[26] ع. طاهری، ن. طهماسبی پور و م. صادقی کهمینی، مقایسه حیطه شناختی طبقهبندی بلوم با آزمون تیمز 2011 در کتاب علوم تجربی پایه سوم راهنمایی سال 90-89، فناوری آموزشی، 10 (1395) 85--96. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |