تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 26,039,793 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,698,500 |
ارزیابی فرجامشناسی رودلف بولتمان در الاهیات مسیحی | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 97-112 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2021.125636.1480 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا بیات* 1؛ سامان مهدور2 | ||
1استادیار گروه فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
خوانشهای سنّتی از آموزة فرجام جهان در الاهیات مسیحی شامل امید به تحقق قلمرو یا عالم دیگری است که فراتر از قلمرو زندگی در این جهان است و خبری از مرگ و رنج در آن نیست. الهیدانان مسیحی قرن بیستم نیز با وقوع جنگهای جهانی و فجایع ناشی از این وقایع به این آموزه توجه کردند. رودلف بولتمان الهیدان پروتستان با اشاره به خاستگاههای هلنی گنوسی، رواقی، ایرانی، عهد قدیم و جدید حاکم بر آموزة فرجام جهان با الهام از درونمایههای فلسفة مارتین هایدگر دربارة وجود انسان و نظریۀ اسطورهزدایی خویش، خوانشهای سنتی از این آموزه را نقد و خوانشی اگزیستانسیالیستی از این آموزه ارائه کرده است. او معتقد است فرجام جهان، رخداد لحظهای یا جرقهای عرفانی نیست، یک وضعیت پیوسته است که مؤمن مسیحی در ایمان خویش بارها و بارها ظهور مسیح را تجربه میکند و از قید این جهان متناهی رها میشود. برای مؤمن مسیحی جهان قدیم در هر لحظه، تمام میشود و به انسانی رها از قید اضطرابهای این جهان متناهی تبدیل میشود. به باور بولتمان، این خوانش نهتنها با کتاب مقدس سازگار است، برای انسان معاصر مسیحی نیز فهمپذیر است و به نیازهای او پاسخ میدهد. ارائۀ خوانشی فهمپذیر و پاسخگو برای انسان مسیحی معاصر از امتیازات خوانش بولتمان است؛ ولی اسطورهزدایی او از مفهوم آخرالزمان مستلزم تقلیلهای گوناگون مانند تقلیل رستگاری به انسان و بیتوجهی به رستگاری غیرانسان، تقلیل رستگاری انسان به فرد انسانی و نادیدهگرفتن رستگاری جامعۀ انسان، تقلیل رستگاری انسان به رستگاری وجود / اگزیستانس انسان و بیتوجهی به امید مسیحی به زندگی پس از مرگ است. | ||
کلیدواژهها | ||
رودلف بولتمان؛ فرجامشناسی؛ الاهیات مسیحی؛ اسطورهزدایی؛ تاریخ | ||
مراجع | ||
منابع 1- Boston Collaborative Encyclopedia of Western Theology. Rudolf Bultmann - Available at: http://people.bu.edu/wwildman/bce/mwt_themes_760_bultmann.htm. accessed: 2020-06-05.
2- Bultmann, R. (1951). Theology of the New Testament. Translated by: Kendrick Grobel. New York: Charles Scribner's Sons.
3- Bultmann, R. (1953). Kerygma and Myth: a theological debate. London: HarperCollins.
4- Bultmann, R. (1954). “The Christian Hope and the Problem of Demythologizing”. The Expository Times. 65(8).
5- Bultmann, R. (1957). The presence of eternity: history and eschatology (Gifford lectures). New York: Harper.
6- Bultmann, R. (1958). Jesus Christ and Mythology. New York: Charles Scribner's Sons.
7- Bultmann, R. (1984). “Is Exegesis Without Presuppositions Possible?” in: The New Testament and Mythology and Other Basic Writings. Minneapolis: Augsburg Fortress Press. 145-153.
8- Campbell, R. (1973). History and Bultmann's Structural Inconsistency. Religious Studies, 9(1). 63–79.
9- Haug, H. (1958). “Offenbarungstheologie Und Philosophische Daseinsanalyse Bei Rudolf Bultmann: Die Existentiale Interpretation Einer Eschatologischen Verkündigung Als Systematisches Problem”. Zeitschrift Für Theologie Und Kirche, 55(2). 201-253. p. 201.
10- Hudson, W. (2013). Theology and historicism. Thesis Eleven, 116(1).
11- McGrath, Alister E. (2016). The Christian Theology Reader. 5th Edition. New Jersey: Wiley-Blackwell.
12- Moltmann, J. (1996). The Coming of God: Christian Eschatology. Translated by: Margaret Kohl. Minneapolis: Fortress Press.
13- اوستا، (۱۳۹۳)، گردآوری: ابراهیم پورداوود و جیمز دارمستتر، تهران، نگاه. 14- کتاب مقدس، (۲۰۱۵)، ترجمة هزارة نو، ایلام، انتشارات ایلام. 15- گرنز، استنلی جی و اولسن، راجر ای، (۱۳۹۰)، الاهیات مسیحی در قرن بیستم: خدا و جهان در عصر گذار. ترجمۀ روبرت آسریان و میشل آقامالیان، تهران، نشر ماهی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,021 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |