تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,652 |
تعداد مقالات | 13,423 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,842,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,141,134 |
مشکلات و بدفهمیهای دانشآموزان درخصوص مفهوم اعداد منفی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 37-48 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2021.124854.1383 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ نگار مهدوی2؛ بیتا مهرآئین2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران | ||
2معلم ریاضی، گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اعداد منفی یکی از مفاهیم اساسی ریاضی است که دانشآموزان کشورمان در پایههای ششم و هفتم با آن آشنا میشوند. شناخت و درک این مفهوم برای دانشآموزان همواره با سختی و دشواری همراه بوده است و دانشآموزان با بدفهمیهای مختلف مواجه بودهاند. آشنایی دبیران با بدفهمیها و تغییر شیوه آموزش آنها میتواند در درک عمیقتر دانشآموزان از این مفهوم موثر باشد. هدف از مقاله حاضر معرفی مشکلات و بدفهمیهای دانشآموزان در یادگیری و حل مسائل مربوط به اعداد منفی براساس پژوهشهای مرتبط است. آگاهی از این دست موارد، میتواند مورد استفاده دبیران پایههای مربوط، مولفان کتب درسی و پژوهشگران قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ درک دانشآموزان؛ بدفهمی؛ اعداد منفی | ||
مراجع | ||
[1] R. Almeida and A. Bruno, Strategies of pre-service primary school teachers for solving addition problems with [9] L. Bofferding and S. E. Richardson, Investigating integer addition and subtraction: A task analysis, Proc. 35th [24] ح. امیری، ز. پندی، ح. خسروآبادی، خ. داودی، ا. ریحانی، م. سیدصالحی و م. ش. صدر، ریاضی پایه هشتم دوره اول متوسطه، 5، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، تهران، ۱۳۹۹. [25] م. دوستی، بررسی درک و فهم دانشآموزان پایه ششم ابتدایی از کسرها، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، تهران، ۱۳۹۲.
[26] م. دوستی و ا. ریحانی، بدفهمیهای دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی در کار با کسرها، مجله رشد آموزش ریاضی، 122 (1394) 4--11.
[27] ف. راشدی، بررسی درک و فهم دانشآموزان سال دوم راهنمایی از مفهوم اعداد منفی و اشتباهات آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، تهران، ۱۳۹۲.
[28] ا. ریحانی،ش. بخشعلیزاده و ا. واشقی فراهانی، بررسی شناخت معلمان ریاضی دوره متوسطه از مثال ریاضی و نحوه بهکارگیری آن در معرفی یک مفهوم، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 46 (1392) 125--156.
[29] ا. ریحانی، ف. حمیدی، و ف. راشدی، بررسی درک و فهم دانشآموزان از اعداد منفی و بدفهمیهای آنان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 10 (1394) 115--131.
[30] م. گرزیننژاد، آشنایی با سوالات مفهومی در شناخت بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان پایه ششم، الگویی برای درس پژوهی، پویش در آموزش علوم پایه، 3 (1396) 51--66.
[31] ز. گویا و ع. ا. ربانیفرد، بررسی بدفهمیها به عنوان یکی از موانع اصلی ایجاد درک مثلثاتی در دانشآموزان، مجله رشد آموزش ریاضی، 96}(1388) 4--11.
[32] م. نظری، بررسی ریشههای بدفهمیهای دانشآموزان سال اول متوسطه در رابطه با اعداد منفی، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، تهران، 1391. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,178 |