تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,651 |
تعداد مقالات | 13,405 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,230,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,081,530 |
بررسی تطبیقی جایگاه خدا نزد ابنسینا و سوآرز با توجه به موضوع مابعدالطبیعه | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 24، دی 1399، صفحه 125-138 اصل مقاله (788.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2020.124463.1437 | ||
نویسندگان | ||
اصغر فتحی عمادآبادی1؛ علی کرباسی زاده* 2؛ سعید بینای مطلق3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل مهم پیش روی فلاسفه و الهیاتدانهای قرون وسطایی، اعم از اسلامی و مسیحی، جایگاه خداوند با توجه به موضوع مابعدالطبیعۀ مطرحشدۀ ارسطو است. ارسطو موضوع مابعدالطبیعه را «موجود بما هو موجود» میداند و بیشتر فلاسفۀ یونانیمآب معتقدند موجود بما هو موجود همان خداوند است. این درحالی است که ابنسینا و سوآرز با تفسیرشان از موضوع مابعدالطبیعه، بیان میدارند خداوند نمیتواند موضوع مابعدالطبیعه باشد؛ اما در عین حال از مابعدالطبیعه نیز جدا نمیشود. ابنسینا مانند ارسطو، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میداند؛ اما برخلاف ارسطو و یوناییها موجود را بهنحو عام در نظر میگیرند که شامل همۀ موجودات ازجمله مبادی و علل نخستین میشود؛ بنابراین، بحث دربارۀ خدا بخشی از این علم محسوب میشود. سوآرز نیز موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود واقعی از حیث اسمی میداند و با بیان این موضوع، اولاً هستیهای خیالی را از دایرۀ بحث مابعدالطبیعه جدا میسازد و دوم، با آوردن قید اسمی، آن را مخصوص هستی بالامکان میکند. با این بیان، موضوع مابعدالطبیعه صرفاً شامل خداوند تنها نمیشود؛ بلکه جوهرهای غیرمادی (مجرد) و اعراض واقعی جواهر مجرد را نیز در بر میگیرد که این نشاندهندۀ هستیشناسی جدید است. در این نوشتار، سعی شده است در ابتدا موضوع مابعدالطبیعه بین این دو فیلسوف بررسی شود، سپس به روش تحلیلیتطبیقی، جایگاه خداوند در مابعدالطبیعه مشخص شود. | ||
کلیدواژهها | ||
موضوع مابعدالطبیعه؛ سوآرز؛ ارسطو؛ الهیات؛ خدا | ||
مراجع | ||
منابع 1- ابنسینا، حسین بن عبداله، (1404)، الهیات الشفاء، به تصحیح ابراهیم مدکور و تحقیق جورج قنواتی، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی. 2- ---------------------، (1391)، الهیات الشفا (فن سیزدهم، مقالات 4-1)، ترجمۀ محمد محمدی گیلانی، قم، بوستان کتاب. 3- دادجو، ابراهیم، (1390)، مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و ابنسینا، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، چاپ اول. 4- ارسطو، (1377)، مابعدالطبیعه، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، تهران، حکمت. 5- رضایی، محمدجواد، (1380)، «موضوع مابعدالطبیعه»، خردنامۀ صدرا، شماره 24، صص 26-12. 6- ژیلسون، اتین، (1385)، هستی در اندیشۀ فیلسوفان، ترجمۀ حمید طالبزاده، تهران، انتشارات حکمت. 7- فتحی عمادآبادی، اصغر و علی کرباسیزاده اصفهانی، (1399)، «تبیین و بررسی سیر تطور و تحول موضوع مابعدالطبیعه نزد سوآرز»، فصلنامۀ علمیپژوهشی تاریخ فلسفه، شماره 2، صص 112-93. 8- کرباسیزاده اصفهانی، علی، (1396)، منزلت و جایگاه سوآرز در تاریخ فلسفۀ غرب، مجموعه مقالات زندگینامه و خدمات علمی فرهنگی دکتر کریم مجتهدی، (مجتهدینامه)، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. 9- Doyle, John ,(2007)Hispanic scholastic philosophy, The Cambridge companion to
10- Renaissance philosophy ,Edited by james Hankins,Cambridge university Press.
11- Suarez, Francisco (1861)Opera Omnia, vol. 25&26, Ludovicus vives, Paris.
12- Gracia,Jorge(1998)”Suarez and Later scholasticism”book title: medieval Philosophy,Editor: John marenn bon , Routledgee University Press.
13- Heider,Daniel,(2008)villalana.prague,c zech Republic octoher
14- Pereira ,Jose,(2006)”Suarez between scholasticism –and modernity”, marquette university Press.
15- Owens , Joseph,(1978)”The Doctorine of Being in the Aristotelian methaphysics , Toronto,Thirdedtion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |