تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,676 |
تعداد مقالات | 13,679 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,707,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,527,541 |
شناسایی و دستهبندی کاربران پلتفرمهای تماشای برخط فیلم به کمک تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی؛ مطالعه موردی سینمامارکت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیقات بازاریابی نوین | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 43، اسفند 1400، صفحه 20-1 اصل مقاله (869.81 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nmrj.2021.126442.2324 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مسعود جلیلوند خسروی1؛ مهرداد مقصودی2؛ سیاوش صلواتیان* 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناخت دقیق مخاطبان بهعنوان حیاتیترین اقدام در مدیریت یک رسانه همواره موردتوجه بوده است. با توجه به ظهور رسانههای جدید، تکنیکهای سنتی گذشته توانایی پاسخ به این نیاز را از دست داده و نیاز به بهرهگیری از روشهای نوین در مطالعه و شناخت مخاطبان و رفتارهای آنها است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل شبکه اجتماعی، رفتار مخاطبان پلتفرم فروش آنلاین فیلم سینمامارکت را بررسی و تحلیل کرده است. دادههای رفتار استفاده کاربران از این پلتفرم در زمینه تماشای فیلم (مهرماه 1397) بهصورت بینام مورد تحلیل قرار گرفت و انبار داده اولیه تشکیل شد. دادههای موجود در این انبار داده پس از پاکسازی، با استفاده از نرمافزار گفی مصور شده و با هدف شناخت کاربران، اعضای آن بر اساس الگوریتمهای منطقی همچون الگوریتم لوواین انجمن بندی شدند. بر اساس تحلیل رفتار کاربران سه انجمن شناساییشده، راهبردهای پیشنهادی از منظر نوع محتوا و همچنین نوع رفتار کاربر بهمنظور توسعه کاربران این پلتفرم احصا شد که بر اساس این راهبردها، مدیران پلتفرم میتوانند سیاستهای رسانهای خود را در راستای بارگذاری محتوای جدید در پلتفرم و پیشنهاد هدفمند محتوا به کاربران تنظیم کرده و بهاینترتیب با برآورده کردن نیازهای کاربران خود میزان درگیری ایشان با پلتفرم را افزایش دهند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مخاطب پژوهی؛ دادهکاوی؛ ویاودی؛ تحلیل شبکه اجتماعی؛ سینمامارکت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جلبنظر و رضایتمندی مخاطب، یکی از مهمترین اصول حیات رسانه است. این امر در رسانههایی که اقتصاد آنها بهصورت مستقیم با ارضای نیاز مخاطب مرتبط است، اهمیتی دوچندان مییابد. رفتارها، نیازها و علاقهمندیهای مخاطبان رسانهها بهطور چشمگیری در حال تغییر است و روشهای ارائۀ خدمت به آنها به تحول نیاز دارد. مخاطبان انتظار دارند برنامهها و خدمات عرضهشده ارزان و باکیفیت باشند، در کوتاهترین زمان در دسترس قرار گیرند، امکان تعویض داشته باشند و براساس منافع و نیازهای خاص هر فرد قابلسفارشیشدن باشند. پلتفرمهای فروش آنلاین محصولات رسانهای ازجمله فیلم، توانستهاند با پوشش بخش بیشتری از نیازهای مخاطبان، افراد بیشتری را به خود جذب کنند و به بازیگران اصلی صنعت رسانه تبدیل شوند؛ برای مثال، در سال 1396 کاربران سایت فیلیمو[1] که سایت تماشای آنلاین در ایران است، یک میلیارد و صد و چهلوپنجمیلیون دقیقه فیلم تماشا کردهاند که نسبت به سال 95 بیش از 440درصد رشد داشته و همچنان روند روبهرشد خود را نیز حفظ کرده است (فیلیمو، 1396) همچنین، سایت آپارات مدعی است کاربران سایت بهصورت روزانه 21میلیون بار (7.6میلیارد در سال) از صفحات این سایت بازدید کردهاند و بیش از 10میلیون نمایش موفق ویدئو در روز داشتهاند (آپارات، 1397). این روند استفاده از سایتهای نمایش فیلم بهطور کامل منطبق بر روندهای جهانی است؛ همانطور که در انگلستان سرویسهای تماشای برنامههای ویدئویی طرفداران زیادی دارند و حدود ۴۱درصد از تماشاچیان، چنین سرویسهایی را در انگلستان خریداری کردهاند. حتی در بازار آلمان نیز ۴۴درصد از مردم، دستکم یک روز در هفته از سرویسهای ویدئوهای درخواست[2] استفاده میکنند (دلویت[3]، ۲۰۱۸). پلتفرمهای نمایش آنلاین فیلم برای تعامل مداوم با مخاطب باید توانایی مناسبی در انطباق خود با خواست مشتریان داشته باشند و این موضوع مگر با شناخت دقیق از ذائقۀ مخاطبان حاصل نخواهد شد. بههمینعلت، نیاز بهکارگیری روشهای نوین مخاطبشناسی در چنین رسانههایی بهشدت پررنگ است. حجم بالای توجه کاربران به تماشای محتوای ویدئویی، ضرورت شناخت بهتر ذائقۀ مخاطبان را بیش از گذشته پررنگ میکند. درک مناسب از رفتار کاربر در پلتفرمهای VOD نقش مؤثری در طراحی، پیکربندی و مدیریت توزیع محتوای ویدئو خواهد داشت (چن و همکاران[4]، ۲۰۱۴: ۶۶). سازمانهای رسانهای همواره بهدنبال آن هستند تا شناخت دقیقتری از مخاطبان خود بیابند و سیاستهای خود را متناسب با سلایق مخاطبان خود تنظیم کنند؛ ازاینرو همواره تمرکز بر پیمودن راههای مختلف شناخت سلیقۀ مخاطبان اهمیت ویژهای پیدا کرده است. پژوهشگران یکی از اصلیترین عوامل رشد نتفلیکس[5] را تعهد این شرکت به شنیدن صدای مخاطبان خود دانستهاند. این شرکت به جای رویآوردن به شیوههای سنّتی بازاریابی که بعضاً در کوتاهمدت جواب میدهد، میکوشد با بهرهگیری از ابزارهای پژوهش روی کاربر مثل ایجاد نظرسنجیهای مختلف، بهخوبی با ذائقۀ تکتک کاربران خود آشنا شود و باتوجه به اطلاعات تکمیلی و تلفیق با راهبردها، برای هرکدام از مخاطبان به فراخور تاریخچۀ فعالیتها و ترجیحات، محتوا ارائه کند (دلویت، ۲۰۱۸). عمدۀ نظریههای مختلف مخاطبشناسی بیان میکنند که مخاطبان رسانه، موجوداتی منفعل نیستند که هرآنچه را رسانهها تولید کنند، بپذیرند. مخاطبان، آگاهانه یک رسانه یا محتوا را گزینش و یا حذف میکنند (مجیدی و قنبری، 1391: 71). در این پژوهش، باتوجهبه این گزاره، مخاطبانْ موجوداتی فعال در نظر گرفته شدهاند و اعتقاد بر این است که رفتار خرید و تماشای کاربران پلتفرم فروش آنلاین فیلم، معنادار است و حامل پیامهای آشکار و پنهانی است که میتواند در شناخت بهتر ذائقۀ مخاطبان مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین، سعی شده است با بهکارگیری روشی نوین به نام تحلیل شبکۀ اجتماعی[6]، شناخت دقیقتری از رفتار خرید کاربران یک پلتفرم فروش آنلاین فیلم به دست آید. روش تحلیل شبکۀ اجتماعی، روش نوین مخاطبپژوهشی است که با استفاده از ردپای کاربران (تماشای ویدئو در پلتفرم) به الگوریتمهای منطقی و تکرارپذیر از الگوهای رفتاری آنها دست یابد. مهمترین تفاوت میان تحلیل شبکههای اجتماعی با روشهای سنّتی پژوهشهای علوم اجتماعی تمرکز بر ارتباط میان عناصر به جای توجه به ویژگیهای منحصربهفرد هر عنصر است. درواقع، در این روش، ارتباطات میان اعضا بهعنوان اصلْ انتخاب خواهد شد. درحقیقت، تحلیلگر شبکۀ اجتماعی بهدنبال نحوۀ دستیابی به ایجاد یک موجودیت و شیوۀ اتصال آن موجودیتها در یک شبکه است (چن و همکاران[7]، ۲۰۱۲: ۱۱۸۱). برخلاف تحلیلهایی که بر این فرض استوارند که هنجارهای اجتماعی تعیینکنندۀ رفتارند، تحلیل شبکۀ اجتماعی به بررسی وسعت تأثیرگذاری و ساختار و ترکیب رشتهها بر هنجارها میپردازد (افتاده، 139۵: 19). در روش تحلیل شبکۀ کاربران پلتفرم نمایش برخط ویدئو ارتباط میان اعضای شبکه با تماشای مشترک یک ویدئو خاص در نظر گرفته میشود و شبکۀ ارتباطی میان اعضا براساس تماشای مشترک محتوا که توسط کاربران صورت گرفته است، ترسیم میشود. هر رسانه بهمنظور حفظ و ارتقای مخاطبان خود نیازمند درک صحیحی از ذائقۀ مخاطبان خود است. انجمنهای کشفشده از تکنیک تحلیل شبکۀ اجتماعی به پژوهشگر کمک خواهد کرد تا جمعیت مخاطبان همفکر و همنظر را شناسایی کند و در قدم بعدی برای معرفی محتوای مناسب برای آن جمعیت اقدام کند. نتایج حاصل ازاینرو که بهعنوان نتیجۀ یک مطالعۀ پیشینی از رفتار کاربران حاصل میشود، میتواند اطلاعات ارزشمندی برای تصمیمات بعدی مدیران قرار گیرد تا سیاست رسانۀ خود را متناسب با این ذائقه تعریف کنند و زمینههای سودآوری رسانه را فراهم کنند.
2- مطالعات پیشین باتوجهبه پیشرفت فناوری، استفادۀ مخاطبان از رسانه شکل متفاوتتری از گذشته به خود گرفته است. فراگیری اینترنت پرسرعت بر روی دستگاههای هوشمند شخصی همچون تلفن همراه و رایانک[8]، مخاطبان را بهسمت استفاده بدون محدودیت زمان و مکان از رسانه سوق داده است. استفاده از ویدئو یکی از مهمترین گونههای مصرف مخاطبان از رسانه است؛ بهنحویکه درحالحاضر، بیش از 60درصد از ترافیک اینترنت صرف تماشای محتوای ویدئویی میشود (سیسکو[9]، ۲۰۱۷). این روند روبهرشد تغییر الگوی استفادۀ کاربران از مدلهای نوآورانۀ رسانه، ریشه در تغییر علاقهمندیهای آنها دارد (آگیلار[10]، ۲۰۱۶: ۳). دراینبین، استقبال مخاطبان از پلتفرمهای پخش ویدئو براساس تقاضای مخاطب که با نام VOD شناخته میشوند (همچون نتفلیکس و هولو[11] در خارج از ایران و فیلیمو، نماوا در داخل ایران) و همچنین سایتهای اشتراک ویدئو (مثل یوتیوب[12] و آپارات[13]) بهسبب تعدد کاربران آنها درخورِتوجه است. برای نمونه، سایت نتفلیکس در سال 2018 توانسته است تعداد کاربران خود را به 137میلیون برساند که نسبت به سال گذشته (2017) رشد حدود 40درصدی دارد. این روند روبهرشد برای سایت هولو نیز صادق است (استاتیستا[14]، ۲۰۱۸). راهبردهای جذب و نگهداری این حجم از مخاطبان منوطبه شناخت دقیق از آنها و ذائقه و رفتارشان است. یو و همکارانش در سال 2006 با تمرکز بر رفتار کاربران و الگوهای دسترسی به محتوا، 1.5میلیون کاربر چینی را بررسی کردند و مدلهایی از رفتار کاربر و الگوهای دسترسی استخراج کردند (یو و همکاران[15]، ۲۰۰۶: ۳۳۳). همچنین، میکوس در کشور آلمان بهروش مصاحبۀ عمیق به مطالعۀ کاربران آلمانی سرویسهای تماشای برخط ویدئو پرداختند و نتیجه گرفتند که آزادی در برنامهریزی، انتخاب دستگاه تماشا و انتخاب از عواملی است که مخاطبان را بهسمت تماشای ویدئو آنلاین سوق میدهد (میکوس[16]، ۲۰۱۶: ۱۵۵). دبروی و همکارانش با اصلقراردادن تعداد دفعات مشاهدۀ ویدئو و ترافیک مصرفی بهعنوان معیاری برای محبوبیت یک ویدئو، بر روی محبوبیت ویدئو اجتماعی، الگوهای رشد محبوبیت و مدلهایی که میتواند فیلمهای محبوب را پیشبینی کند، تمرکز کردند (دبروی و همکاران[17]، ۲۰۱۳: ۱۲۵۵). همچنین، معتقد بودند اطلاعات موجود در جریانهای اجتماعی مانند توئیتر، نشانۀ خوبی از فعالیتهای تجمیعی جمعیت در جامعۀ اجتماعی است و میتواند دربارۀ رویدادهای واقعی بهسرعت در حال انتشار باشد (دبرروی و همکاران، 2013: ۱۲۵۶). علاوهبراین، نتایج روشهای پژوهشی دیگری موجود است که جدا از مطالعۀ کاربران و نظرات و علایق آنها، به مطالعۀ رفتار کاربر و واکنشهای بهجامانده از او مثل نوع محتوای مشاهدهشده، زمان تماشا، توالی تماشا، ساعت تماشا و... میپردازد. این روشها رفتار کاربران را بهطور مستقل و بهعنوان یک کل در نظر میگیرند و آنها را تحلیل میکنند. برای مثال هوآنگ و همکارانش در طی مطالعۀ پژوهشی خود تصریح میکنند که یک کاربر پس از تماشای آنلاین ویدئو، از خود ردپایی به جای میگذارد که از دنبالکردن این ردپاها میتوان پروندههای تماشای آنلاین وی را رصد کرد و رفتار شخصی برای او قائل شد (هوآنگ و همکاران[18]، ۲۰۱۸: ۶۷). بهاینترتیب، رسانه با درک رفتار کاربر میتواند تصمیمات بسیاری دربارۀ پیشنهاد تماشای ویدئوهای بعدی به کاربر، تشکیل مجموعهای از موضوعات موردعلاقه، ارتباط با تماشاگران همنظر، هدایت محتوا و... بگیرد. هوآنگ در مقالۀ خود با اصلقراردادن پویایی انسان و طراحی خدمات سرویسهای پخش ویدئو براساس این پویایی، به مطالعۀ رفتار کاربران و محبوبیت ویدئوهای تماشاشده میپردازد. رفتارهای فردی کاربر شامل الگوهای درخواست روزانه، علاقهمندیها و ویدئوهای مشاهدهشده است که با اطلاعاتی همچون مدت تماشا، تماشای چندباره، تماشای منظم یا نامنظم، تاریخ تماشا و... پیوند میخورد و میتواند تحلیل شود و براساس آن تصمیم گرفته شود. در جمعبندی پژوهشهای پیشین میتوان بیان کرد اغلب این مطالعات سعی داشتهاند از زوایای مختلف دو هدف را دنبال کنند. درابتدا، با استفاده از روشی ساختارمند به شناخت درستی از رفتار و ذائقۀ مخاطبان در تماشای ویدئو برسند و پس از آن الگوهای رفتاری کاربران در انتخاب و تماشای ویدئوهای مختلف را استخراج کنند و درنهایت برای ارضای نیازهای کاربران مطالعهشده و جذب کاربران جدید، پیشنهادهایی ارائه دهند. برایناساس، میتوان نوآوری پژوهش حاضر را استفاده از تکنیکی نوین برای مطالعۀ رفتار کاربران تماشاکنندۀ ویدئو دانست که تا پیشازاین در پژوهشهای مرتبط با کاربران پلتفرمهای نمایش فیلم استفاده نشده است. در این پژوهش رفتار کاربران پلتفرم تماشای ویدئو آنلاین با استفاده از روش کلاننگر و با کمک تکنیک «تحلیل شبکههای اجتماعی» مطالعه شدهاند. در این روش بدون درنظرگرفتن محتوای ویدئو و همچنین ویژگیهای شخصی کاربران، به مطالعۀ روابط شکلگرفته در میان کاربران و ویدئوهای مشاهدهشده پرداخته میشود. وجه تمایز این روش آن است که کاربران را عناصر موجود در یک شبکه فرض میکند و ارتباط میان اعضای شبکه را مبنای تحلیل خود قرار میدهد تا با بهرهگیری از قوانین حاکم بر شبکههای اجتماعی به تحلیلی از رفتار کاربران برسد.
3- مبانی نظری گروور و همکاران[19] او در سال 2018 مقالهای با عنوان «خلق ارزش استراتژیک کسبوکار از تحلیل کلاندادهها» ارائه کردند که در آن بهطور ویژه به اهمیت و قابلیتهای تحلیل داده در خلق ارزش برای کسبوکار پرداخته شده است. آنها درنهایت مدلی را بهعنوان مانیفست ارزش ارائه میکنند که تمامی مراحل خلق ارزش بهوسیلۀ تحلیل کلانداده را به تصویر میکشد. ارزش میتواند ازطریق کشف و تجربه (آزمودن) به دست بیاید. کشف اغلب مهمترین جنبۀ تأکیدشده در تحلیل دادههاست؛ بهاینمعنی که در پس هر تحلیل دادهای یک کشف نهفته است. مطابق با پژوهش گروور تحلیل داده میتواند امکان یک دیدگاه آیندهنگر را فراهم آورد و شرکتها را قادر سازد تا فرصتهای آینده را براساس بینش به لحظه از منابع جریان گستردۀ داده، رویدادهای جاری و فرایندهای کسبوکار، پیشبینی کنند و از آنها استفاده کنند. تحلیل کلاندادهها شامل هر سه نوع تحلیل است: (1) تحلیل توصیفی که گزارشی است از گذشته. (2) تحلیل پیشبینانه که مدلها را براساس دادههای گذشته برای پیشبینی آینده توسعه میدهد. (3) تحلیل تجویزی که با استفاده از مدلها رفتارها و اقدامات بهینه را مشخص میکند و پیشنهاد میدهد (گروور و همکاران ، ۲۰۱۸: ۴۰۹). گفتنی است که تحلیل داده میتواند سفارشیسازی محصولات و خدمات را تسهیل کند و بخشبندیهای مختلف بازار را با محصولات دیجیتال دقیقْ هدف قرار دهد. چنین سازوکارهایی میزان نگهداشت کاربر و سایر عوامل مربوط به او را نیز تقویت خواهند کرد. دادهکاوی برای بینش عمیق و عملی میتواند نتایج مهمی را برای رسیدن به اهداف مختلف تحلیل کلان دادهها به بار بیاورد. بهعلاوه، تجربههای کوچک در ابعاد وسیع، همیشه متضمن تحلیل کلاندادهها خواهند بود. گویی برای رسیدن به تصویر بزرگ باید از تصاویر کوچک کمک گرفت. گروور و همکاران او چهار هدف متمایز از خلق ارزش تحلیل کلاندادهها شناسایی کردهاند که با اغماض نسبت به همپوشانیهای طبیعی آن میتوان آنها را بهگونۀ زیر بیان کرد:
شکل ۱: مانیفست ارزش (گروور و همکاران، ۲۰۱۸)
تحلیل شبکۀ اجتماعی بهعنوان تکنیکی برای تحلیل کلاندادهها، روش قدرتمندی برای تحلیل طبیعت و الگوی ارتباطات میان اعضای یک گروه خاص است که برای تحلیل شبکههای شکلگرفته در علوم اجتماعی، مطالعات ارتباطی، علم اقتصاد، علوم سیاسی، شبکۀ کامپیوتری و... به کار میرود (سپهری و ریاحی، 1389: 85). تحلیل شبکۀ اجتماعی با هدف پیداکردن الگوهای اتصالات میان بازیگران یک شبکه استفاده میشود (دی مارکوس[20]، ۲۰۱۶: ۳۱۲). یکی از جنبههای شاخص نظریۀ شبکه، تأکید آن بر طیف گستردهای از ساختارهای خرد و کلان است. بهاینمعنا که از دیدگاه نظریۀ شبکه، کنشگران میتوانند انسانها باشند؛ ولی گروهها، اصناف و جوامع را نیز میتوان کنشگر به شمار آورد (صادقینژاد و نوغانی، 1393: 9). بهعبارتدیگر، تحلیل شبکۀ اجتماعی مجموعهای از تکنیکها، ابزارها و متدولوژیها برای ترسیم و اندازهگیری روابط بین افراد است (کارتر[21]، ۲۰۰۸). طبق اصول اساسی نظریۀ شبکه، در تحلیل شبکههای اجتماعی از یک منظر بهدنبال کشف اجتماعات، بررسی انسجام و یا کشمکش در درون این اجتماعات هستیم. تحلیل شبکههای اجتماعیْ نظریهای رسمی در علوم اجتماعی نیست؛ اما رویکردی برای بررسی ساختارهای اجتماعی به شمار میرود. (بسطامی و جوادزاده، 1396)؛ بههمیندلیل، به تحلیل شبکههای اجتماعی، تحلیل ساختاری گفته میشود. ایدۀ اصلی در تحلیل شبکۀ اجتماعی ترسیم ارتباط میان موجودیتهای مختلف در یک شبکه است. این ارتباط میتواند نشاندهندۀ مواردی مانند دوستی، خویشاوندی، تجارت، علاقهمندی به موضوعی خاص و... باشد (زیب ارزانی و همکاران، ۱۳۹۲: 54). در این مقاله ارتباط میان عناصر بهوسیلۀ تماشا مشترک یک ویدئو خاص در نظر گرفته شده است و شبکۀ ارتباطی میان محتوا براساس دریافت[22] مشترکی که کاربران داشتهاند، ترسیم خواهد شد. طبق نظریۀ تحلیل شبکۀ اجتماعی هر شبکه از گرهها[23] و یالهایی[24] ایجاد شده است. گرهها اعضای هر شبکه و یالها بندهای ارتباطی میان این اعضا هستند. بهمنظور ترسیم شبکۀ اجتماعی گرهها بهصورت تصادفی در صفحه قرار داده میشوند و پسازآن بهوسیلۀ بندهای ارتباطی به یکدیگر متصل میشوند. چگونگی ساختار این بندهای ارتباطی در تحلیل شبکههای اجتماعی مهم است؛ زیرا تجسم مناسب اطلاعات کاربران را در درک بهتر دادههایی که دیده میشوند، پشتیبانی میکند. هدف از تجسم اطلاعات، دادن مزیت به استفاده از تواناییهای طبیعی انسان در دیدن الگوها ناهنجاریها روابط و ویژگیهای اطلاعات تصویری است (گلبک، 1396: 69). این ویژگیها میتوانند سنجهای برای قدرتمندی اعضای یک شبکه، تشخیص گرههای مرکزی، خوشهبندی، پیوستگی میان خوشهها و... محسوب شوند.
1-3- شاخصهای تحلیل شبکۀ اجتماعی شبکههای اجتماعی، ویژگیهای قابلملاحظهای از خود نشان میدهند که برگرفته از الگوهای ارتباطی بین عناصر آنهاست که نه کاملاً منظم و نه صرفاً تصادفی هستند. نمایش تصویری دادهها غالباً به پژوهشگر اجازۀ کشف الگوهایی را میدهد که درغیرِاینصورت، احتمالاً پوشیده باقی خواهد ماند (وسرمن و فاوست[25]، ۱۹۹۴: ۹۴). پرکاربردترین روش برای تحلیل شبکۀ اجتماعی استفاده از نظریۀ گراف است (پن[26]، ۲۰۰۷: ۷). هر گراف از دو عنصر تشکیل شده است. 1. گره: بهمعنای نقاط گسسته در یک صفحه است؛ 2. یال: خطی که دو نقطه را به یکدیگر مرتبط میکند (گلبک[27]، ۲۰۱۳: ۹). با همین دو عنصر میتوان متغییرهای مختلفی را بهعنوان ویژگیهای منحصربهفرد یک گراف در نظر گرفت. این ویژگیها هرکدام جنبهای از گراف را مشخص میکند. جدول زیر مهمترین شاخصهای تحلیلی گراف را تعریف میکند.
جدول 1: مهمترین شاخصهای تحلیلی گراف (گلبک، ۲۰۱۳)
شکل ۲: تشکیل انجمن مبتنیبر یال (مگانتن (Meghanathan)، ۲۰۱۶: ۱۳)
2-3- انجمنها در شبکههای اجتماعی بسیاری از شبکههای پیچیده ساختار خوشهپذیر دارند، بهاینمعنا که دارای گروههایی است که ارتباط درونی بالا و ارتباط بیرونی پایینی دارند. به جمعیتهایی که در ساختار شبکههای اجتماعی دارای ارتباط بالای درونی و ارتباط پایین بیرونی هستند، انجمن[40] گویند (احسانی و همکاران، 1393: 59). چنین جوامعی میتواند بهعنوان بخشهای نسبتاً مستقلی با خصوصیات خاص خود در ساختار یک شبکۀ اجتماعی در نظر گرفته شوند. تشخیص جوامع در شبکهها چالشی بزرگ است. در سالهای اخیر و در شاخههای مختلف علوم مانند فیزیک، زیستشناسی، علوم اجتماعی، جامعهشناسی، زیستشناسی، علوم رایانهای و... از اهمیت زیادی برخوردار است (فورتوناتو[41]، ۲۰۱۰: ۲). هریک از روشها و الگوریتمهای کشف انجمن براساس معیارها و روشهای متفاوتی به تشخیص انجمن در شبکههای اجتماعی میپردازند. 3-3- مروری بر روشهای تشخیص انجمن در شبکه
بخشی از الگوریتمهای تشخیص انجمن مبتنیبر حذف یال هستند. عملکرد این الگوریتمها بهاینصورت است که با حذف یالهای پرارتباط در شبکه، انجمنها را در شبکههای اجتماعی شکل میدهند (جلالی و همکاران، 1394: 1). گیروان نیومان[42] یکی از الگوریتمهای این دسته است که با حذف ارتباطات گرههایی که بیشترین مقدار شاخص بینابینی را دارند، به تشخیص انجمنها میپردازد. از مهمترین ایرادهای این الگوریتم، هزینۀ محاسباتی زیاد و همچنین تشخیص جوامع کوچک و بیمعنی در شبکههای اجتماعی است (نیومان[43]، ۲۰۰۴: ۱). شکل ۲ مراحل تشخیص انجمن بهروش حذف یال را برای یک گراف 11 عضوی نمایش میدهد.
رویکرد دیگری به نام قسمتبندی وجود دارد. در این رویکرد تعریف تعداد افراز موردانتظار برای ایجاد خوشه و همچنین تابع سنجش شباهت، برای انتخاب اعضای انجمن موردنیاز است. روش کا مینز[44] مشهورترین الگوریتم این روش است. از مهمترین ایرادهای این الگوریتم میتوان به وابستهبودن انتخاب انجمنها به گروهبندی اولیۀ انجمن و همچنین مشخصکردن تعداد جوامع موردانتظار در ورودی الگوریتم اشاره کرد (حسنزاده و همکاران، 1394: 4).
در رویکرد دیگر، بیشینهسازی مقدار همپیمانگی[45] مبنای شناسایی بهترین ترکیب انجمنها قرار میگیرد. همپیمانگی به میزان تفکیکپذیری شبکه به گروهها اشاره دارد و برای یک انجمنبندی از تفاضل میزان پیوندهای موجود درونگروهی به مقدار احتمال وجود این پیوندها بهصورت تصادفی در شبکههای اجتماعی محاسبه میشود (احسانی و همکاران، 1393: 60) روشهای مبتنیبر همپیمانگی یکی از پرکاربردترین روشهای تشخیص انجمن است (نیومان، ۲۰۰۴: ۲) و در این رویکرد، الگوریتم لوواین یکی از بهترین الگوریتمها ازنظر دقت و هزینههای محاسباتی است (حسنزاده و همکاران، 1394: 5).
4-3- تشخیص انجمن در شبکههای اجتماعی با استفاده از الگوریتم لوواین شاخص همپیمانگی معیاری برای سنجش کیفیت تقسیم رأسها به انجمنهای مختلف ارائه میکند که بهدلیل ساده و مؤثربودن آن به یکی از پرکاربردترین معیارها برای اندازهگیری کیفیت الگوریتمهای تشخیص انجمن تبدیل شده است (نیومان، ۲۰۰۴: ۲). ایدۀ اولیۀ تشخیص انجمن بهروش همپیمانگی بسیار ساده است: یک زیرشبکۀ اجتماعی از شبکههای اجتماعی اصلیْ زمانی انجمن نامیده میشود که تعداد ارتباطات بین اعضای آن بیشتر از زمانی باشد که این ارتباطات بهصورت تصادفی ایجاد شود (همان: ۱). الگوریتم لوواین یکی از پرکاربردترین الگوریتمهای مبتنیبر بیشینهسازی شاخص همپیمانگی است (حسنزاده و همکاران، 1394: 5). این الگوریتم شامل دو فاز است که بهطور متناوب اجرا میشود. فرض کنید با یک شبکۀ وزندار با n رأس سروکار داریم. این الگوریتم ابتدا هر رأس را یک انجمن در نظر میگیرد؛ یعنی در شروع الگوریتم به تعداد رئوس، انجمن داریم. سپس الگوریتم برای هر رأس i، انجمن همسایۀ j را بهنحوی مییابد که بهازای حذف i از انجمن خودش و ملحقکردن آن به انجمن j، شاخص همپیمانگی بیشینه شود و سپس رأس i را به انجمن j اضافه میکند. این عمل تنها درصورتی انجام میشود که میزان همپیمانگی افزوده شود؛ درغیرِاینصورت، رأس i در انجمن خودش باقی میماند. این عمل بهطور مکرر برای تمامی رئوس تکرار میشود تا زمانی که دیگر تغییری اعمال نشود. در این مرحله فاز اول در یک نقطۀ بهینۀ محلی متوقف میشود. نقطهای که همپیمانگی بیشتر با تغییر انجمن هیچ رأسی به دست نمیآید. سپس در فاز دوم الگوریتم با ادغام گروههای کوچک که توانایی ایجاد گروههای بزرگتر را دارند، انجمنبندی را ادامه میدهد. این دو فاز تا جایی ادامه مییابند که تغییری در انجمنها ایجاد نشود و شاخص همپیمانگی نیز به حالت بیشینۀ خود دست یافته باشد (پینهیرو[46]، ۲۰۱۴: ۳۴).
شکل ۳: تشخیص انجمن بهروش الگوریتم لوواین (پینهیرو، ۲۰۱۴: ۳۸)
شکل ۳ مراحل الگوریتم را نمایش میدهد:
4- روش پژوهش انجام پژوهش حاضر شامل مراحل جمعآوری دادهها، پالایش و آمادهسازی دادهها، ترسیم گراف شبکهای، استخراج انجمنها، تحلیل و نتیجهگیری است. در مرحلۀ جمعآوری دادهها از دیتابیس دانلود یکی از پلتفرمهای تماشای آنلاین محتوای ویدئویی به نام سینمامارکت[47] استفاده میشود. این سایت برای پاسخگویی به نیاز به دانلود قانونی محتوای تصویری و با تأکید بر محتوای مستند در سال 1393 تأسیس شد. این پلتفرم، محتوای ویدئویی را در موضوعات مختلف و به دو صورت مشاهدۀ آنلاین و دانلود در اختیار مخاطبان قرار میدهد. دسترسی به مشاهدۀ آنلاین ویدئوها ازطریق پرداخت حق اشتراک ماهیانه مهیا میشود و امکان دانلود محتوا نیز ازطریق پرداخت هزینه امکانپذیر است. در این پژوهش از اطلاعات بدون نام دانلود محتوای این سایت استفاده میشود. در مرحلۀ پالایش و آمادهسازی دادهها و پس از جمعآوری دادههای این پلتفرم، ساختار دادهها برای ترسیم گراف بهگونهای آماده شد که در آن مبنای ایجاد رابطه در گراف، دانلود محتوا توسط کاربران سایت است. در این گراف، گرهها محتوای موجود در سایت سینمامارکت و یالها ارتباط میان دو محتوا بهواسطۀ دریافت (دانلود) مشترک یک کاربر است؛ یعنی اگر یک کاربر دو محتوا را دریافت کرده باشد، میان آن دو محتوا (گره) یک ارتباط (یال) ترسیم شده است. وزن یالها نیز باتوجهبه تعداد ارتباط مشترک میان دو محتوا مشخص خواهد شد. برای مثال، اگر دو محتوا توسط n کاربر مشترک دریافت شده باشد، وزن یال میان آن دو گره برابر n خواهد بود. در مرحلۀ بعد و پس از آمادهسازی دادههای پردازششده، با استفاده از نرمافزار گفی(Gephi)، گراف دانلود کاربران این پلتفرم ترسیم شد. گفی، ابزاری رایگان و متنباز برای رسم و تحلیل شبکههای اجتماعی است. این نرمافزار با پوشش شاخصها و الگوریتمهای مختلف، امکانات مناسبی برای تحلیل شبکه در اختیار کاربران قرار میدهد. کاربری ساده و قابلیتهای بالای بصریسازی امتیازات ویژهای است که میتواند گفی را به نخستین انتخاب کاربران تبدیل میکند. پس از ترسیم گراف شبکۀ دانلود محتوای این سایت، با استفاده از الگوریتم لوواین (Louvain) انجمنهای این گراف کشف شد. درنهایت با استفاده از اطلاعات بهدستآمده، تحلیل آماری از شباهت رفتار کاربران در دریافت محتوای مشابه ارائه شد و درنهایت براساس رفتار کاربران (دریافت محتوا) راهبردهایی برای پیشنهاد هدفمند محتوا به کاربران و ارتقا میزان دانلود محتوا ارائه شد. براساس آنچه شرح داده شد، مدل پژوهش حاضر بهشکل زیر است:
شکل ۴: مدل مفهومی پژوهش
5- یافتههای پژوهش براساس دادههای سایت سینمامارکت (در زمان انجام پژوهش)، کاربران سایت، 5706 نفر و تعداد محتوای موجود 134 بوده است. مجموع تعداد دانلودهای صورتگرفتۀ تمامی کاربران تا زمان بررسی (مهرماه 1397)، 11،197،120 عدد بوده است. چون برخی از محتواهای موجود در سایت، تعداد دریافت بسیار کمتری از سایر محتواها داشتند، بهمنظور نرمالسازی دادهها، دادههای پرت حذف شدند. درنهایت شبکهای با 68 گره و 2277 ارتباط حاصل شد. برای رسم گراف دانلود این پلتفرم، ساختار دادهای ایجاد شد که دانلود مشترک دو محتوا توسط یک کاربر مبنای ایجاد ارتباط بین محتواهاست. گراف ارتباطی دانلود این پلتفرم با نرمافزار گِفی و با استفاده از الگوریتم مولتی گرویتی فورس اطلس[48] ترسیم شد. این الگوریتم نسخۀ توسعهیافتۀ الگوریتم فورس اطلس[49] است که در آن بهطور همزمان جاذبه و دافعۀ عناصر در نظر گرفته شده است و جایگشت عناصر شبکه هم به تمایل ایجاد ارتباط با دیگر عناصر (جاذبه) و هم به عدمتمایل ارتباط با دیگر عناصر شبکه (دافعه) بستگی دارد. درواقع در این الگوریتم جایگشت یک عنصر در صفحه مصورسازی شده است. درعینحال که نزدیکترین جایگاه به عناصری است که با آنان دارای ارتباط است، دورترین جایگاه را نیز با عناصری دارد که با آنان ارتباطی ندارد. تفاوت الگوریتم مولتی گرویتی اطلس با الگوریتم فورس اطلس امکان مدیریت جاذبه بین عناصر شبکه برای ترسیم فشردهتر این شبکه درقالب گره است (جاکومی (Jacomy)، ۲۰۱۴: ۲). درنهایت، گراف با 68 گره و 2277 یال بهصورت زیر ترسیم شد.
شکل ۵: گراف شبکۀ محتوای پلتفرم سینمامارکت
پس از رسم گراف و بهمنظور استخراج انجمنهای موجود در این گراف از الگوریتم لوواین در نرمافزار گفی استفاده شد که این الگوریتم 3 انجمن را در این گراف کشف کرد. شکل ۶ نتیجۀ این اکتشاف را بهتفکیکِ رنگ هریک از انجمنها نمایش میدهد.
شکل ۶: انجمنهای کشفشده از شبکۀ محتوا پلتفرم سینمامارکت
بهمنظور تحلیل دقیق خوشهها، به هرکدام از محتواها یک برچسب برحسب موضوع و ژانر مرتبط اختصاص داده شد. این برچسبها از اظهارنظر خبرگان و مدیران سایت سینمامارکت استخراج شد و شامل 8 مورد با عنوانهای دین و مذهب، سیاسی، تاریخیـسیاسی، فیلم سینمایی، جنسی، اقتصادی، اجتماعیـفرهنگی و دفاع مقدس بود. با تخصیص برچسبهای مرتبط به هر محتوا میزان پراکندگی محتوا در هرکدام از خوشههای کشفشده قابلمشاهده شد. جدول زیر نتیجۀ تفصیلی استخراج انجمنهای این گراف بههمراه میزان پراکندگی محتوا نسبت به برچسبهای تخصصیافته در هر خوشۀ کشفشده را نشان میدهد.
جدول 2: وضعیت انجمنهای کشفشده از گراف پلتفرم سینمامارکت
1-5- دستهبندی محتوای مشابه براساس خوشههای کشفشده جدول 2 نشان میدهد که در خوشۀ اول پراکندگی مناسبی از تمامی برچسبها به چشم میخورد. بهعبارتدیگر، در این خوشه از همه نوع جنس محتوا (اگرچه با نسبتهای متفاوت) وجود دارد. اختلاف نسبتها بسته به تفاوت تعداد محتواهای موجود در هر برچسب در سایت سینمامارکت است. پراقبالترین جنس محتوا در این دسته با بیش از 25درصد مربوط به محتوای تاریخی ـسیاسی است. محتوای مربوط به این دسته در پلتفرم سینمامارکت عمدتاً مربوط به تاریخ معاصر و رژیم پهلوی است و چون این نوع محتوا پیوند زیادی با محتوای سیاسی روز دارد، سهم 15درصدی محتوای سیاسی در این خوشه نیز توجیهپذیر است. دستۀ محتوای اجتماعیـفرهنگی (که به مباحث کلان اجتماعیـفرهنگی میپردازد) و محتوای مربوط به یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی (معضلات جنسی) بهمیزان برابر 18.8درصد تماشا شدهاند. بدانمعنی که کاربران دغدغهمند در مسائل اجتماعی و فرهنگی، محتوای مربوط به یک زیرموضوع خاص (معضل جنسی) را نیز تماشا کردهاند. دین و مذهب، دفاع مقدس و موضوعات اقتصادی بهعلت کمبود در پلتفرم سینمامارکت، میزان تماشای محدودتری نیز داشتهاند. همچنین، این خوشه بهنسبتِ بسیار پایینی از فیلم سینمایی تماشا کردهاند که نشان میدهد عمدۀ رفتارهای کاربران در این خوشه معطوف به قالب مستند است. در این خوشه ترکیب نسبتاً همگونی میان میزان محتوای موجود در سایت و استقبال کاربران از آن محتواها به چشم میخورد. این پراکندگی نشان میدهد این کاربران تمایل دارند تعداد بیشتری مستند و با موضوعات متنوع تماشا کنند. بهعبارتدیگر، کاربرانی که رفتار آنها موجب پدیدآمدن این خوشه شده است، کاربران حرفهای تماشای مستند هستند که هدفشان از مراجعه به سایت، تماشای مستندهای بیشتر، متنوعتر و بهروزتری است. این دسته که بهواسطۀ دریافتهای بیشتر مستند، خوشۀ بزرگتری را هم فراهم کردهاند، کاربران ویژۀ این پلتفرم خواهند بود و مدیران پلتفرم باید تلاش بیشتری برای جلبنظر این طیف از کاربران انجام دهند. این کاربران علاقهمندند تا از جدیدترین مستندهای بارگذاریشده اطلاع پیدا کنند و درصورت تعامل بیشتر پلتفرم با آنها جزء کاربران وفادار خواهند بود. همچنین، این کاربران به تمام موضوعات داخل سایت تمایل نشان دادهاند؛ بنابراین، تنوع و تکثر محتوا میتواند باعث افزایش جلبنظر این دسته از کاربران شود. کاربران این دسته تمایل بسیار کمی به تماشای فیلم سینمایی نشان دادهاند. چون قالب مستند بهعنوان قالب نخبگان شناخته میشود، تمایل کاربران ویژۀ سایت به تماشای انواع مستند آنها را جزء مخاطبان نخبه قرار خواهد داد. ازطرفدیگر، علاقهنداشتن این کاربران به تماشای فیلم سینمایی که قالب داستانگو و عوامانهتر (بهلحاظ استدلال) دارد، مؤید این مدعاست. با استفاده از مدل پردازش دوگانه[50] میتوان نتیجه گرفت کاربران ویژۀ سایت سینمامارکت، مخاطبان کانونیتری نسبت به دیگر مخاطبان (مخاطبان پیرامونی) هستند. خوشۀ دوم نیز اگرچه ازنظر نوع برچسبها شباهت زیادی به خوشه اول دارند، نسبت میزان دانلود در این خوشه با خوشۀ اول متفاوت است. این خوشه بیشتر شامل محتوا با ژانر سیاسی و همچنین فیلم سینمایی است. تقویت تماشای محتوای فیلم سینمایی در این خوشه (37درصد) نسبت به خوشۀ اول، نشان میدهد کاربران این خوشه ذائقۀ کاملاً متفاوتی با خوشۀ اول دارند. همچنین، برخلاف خوشۀ اول، میزان محتوای مربوط به مسائل اجتماعی و فرهنگی در این خوشه کمتر دیده میشود (کمتر از 15درصد). شکل ۷ میزان همپوشانی میان خوشۀ اول و خوشۀ دوم را نشان داده است. مطابق این شکل، محتوای مشترک میان دو خوشه که از تعداد دریافت بیشتری توسط کاربران برخوردارند، در مرکز گراف حضور دارند. این محتواها عموماً فیلمهای سینمایی یا مستندهای سیاسی هستند که باتوجهبه موضوع روز و با روایتهای قوی و جذاب ساخته شدهاند. در این خوشه محتوای مربوط به دفاع مقدس و دین و مذهب وجود ندارد که بیانگر آن است که کاربران با تمرکز بیشتری بر قالب و موضوع خاص به تماشای محتوا پرداختهاند. همچنین، محتوای این خوشه عمدتاً از محتواهای پربازدید پلتفرم است و همین موضوع گزارۀ حضور کاربران میانه را در این خوشه تقویت میکند. پس دستۀ دوم، کاربران عامتری هستند که بیشتر با هدف سرگرمی و با دغدغههای اجتماعیـفرهنگی محتوا دریافت کردهاند. این گروه از کاربران، سایت سینمامارکت را بهعنوان پلتفرم نمایش فیلم سینمایی انتخاب کردهاند و چنانچه این پلتفرم تنوع بیشتری برای محتوای مربوط به این دسته قائل شود، میتواند تعداد بیشتری از کاربران را جذب کند. افراد حاضر در این دسته کاربرانی هستند که بهدلایل گوناگون (تخفیف، جشنواره، دسترسی سادهتر، پیشنهاد دوستان، جستوجوی اینترنتی و...) پلتفرم سینمامارکت را برای تماشای محتوای مشترک با دیگر پلتفرمها انتخاب کردهاند. چون سینمامارکت محتوای منحصربهفرد در موضوع فیلم سینمایی ندارد، این دسته از کاربران برای ماندگاری در سایت سینمامارکت، به تنوع بیشتری از محصولات نیاز دارند. این گزاره زمانی قوّت بیشتری میگیرد که مشاهده میشود میزان کمتری تماشای مستند ازسوی کاربران این دسته، متعلق به موضوعات سیاسی است که بیشترین تعداد مستند در نمونۀ بررسیشده را شامل میشود. درواقع، مخاطبان این طیف افرادی هستند که تمایلات بیشتری به تماشای آثار غیر از مستند دارند. این کاربران بهنسبتِ کاربران دستۀ اول پردازش پیرامونی بیشتر دارند و بیش از استدلال و منطق، ازطریق حسآمیزی اقناع میشوند. خوشۀ سوم بهعنوان خوشۀ کاملاً منحصربهفرد تنها از دو برچسب سیاسی و تاریخیـسیاسی تشکیل شده است. این خوشه شامل مستندهایی است که به سیاست روز و بهخصوص انتخابات سال 88 پرداختهاند. بخش عمدۀ این خوشه را قسمتهای مختلف مستند سریالی خارجازدید تشکیل میدهند و کاربران بهمنظور دریافت قسمتهای دیگر از مستند به سایت سینمامارکت رجوع کردهاند. شدت این ارتباط بهحدی است که بیش از 90درصد از محتوای این خوشه مربوط به برچسب سیاسی است. این خوشه بیانگر تمرکز جدی محتوا و کاربران بر یک موضوع و ژانر ویژه است. در این خوشه هیچکدام از عناوین مذهبی، فرهنگیـاجتماعی، جنسی، دفاع مقدس، دین و مذهب، فیلم سینمایی، جنسی و اقتصادی وجود ندارد. حتی هیچکدام از محتواهای پربازدید و شاخص این دستهها نیز در خوشۀ سوم جایی ندارند و همین موضوع بیانگر تمرکز بسیار زیاد این خوشه است. پس دستۀ سوم را میتوان کاربران وفادار به موضوعات سیاسی و بهخصوص مستند سریالی خاص حاضر در این خوشه دانست. باتوجهبه پخش منظم این مستند سریالی در برهۀ زمانی خاص (مربوط به ایام انتخابات) کاربران نووُرودی برای تماشای این مستند به پلتفرم سینمامارکت مراجعه کردهاند. این کاربران که توجه چندانی به ژانرهای دیگر نداشتهاند و عمدۀ فعالیت خود را معطوف به تماشای مستندهای سیاسی کردهاند، برای حفظ در این پلتفرم به محتوای مشابه سیاسی و جریانسازی خبری زیاد نیاز دارند. این کاربران، کاربران با رفتارهای محدودی هستند که تمایلی به خرید آثار دیگر ندارند و بهصورت مقطعی پلتفرم را انتخاب کردهاند. تعداد محدود فقط 66 یال در این خوشه نشان میدهد فقط 66 دانلود مشترک میان دو محتوا ازسوی یک کاربر رخ داده است که بیانگر چگالی پایینی در این خوشه است. این کاربران درصورت تزریق همین جنس محتوا به سینمامارکت مراجعه خواهند کرد و کاربران وفادار به این سایت نیستند؛ اگرچه که بهدلیل تمرکز رفتاری بسیار بالا جزء مخاطبان نخبه شناخته میشوند.
شکل ۷: توزیع محتوا در خوشههای محتوایی پلتفرم سینمامارکت
6- بحث و نتیجهگیری در این پژوهش سعی شد از تکنیک تحلیل شبکۀ اجتماعی بهعنوان روشی نوین برای تحلیل رفتار کاربران یک رسانه استفاده شود تا برآناساس، محتوا بهصورت هدفمند به کاربران پیشنهاد شود و ارتقای میزان دریافت محتوا توسط کاربر فراهم شود. این تکنیک تا پیش از این، بهعنوان تکنیک پرکاربرد در پژوهشهای مرتبط با مخاطبشناسی رسانههای داخلی استفاده نشده بود. پژوهش حاضر با تکیه بر رفتار کاربران (تماشای محتوا) بهعنوان دادهای ارزشمند، غیرقابلخدشه و مستقل از ارادۀ پژوهشگر، توانست نوع تماشای محتوا در پلتفرم نمایش ویدئو را دستهبندی کند و ورودی قابلاستفادهای برای سیاستگذاری سیاستگذاران و تصمیمسازان این پلتفرم فراهم کند. در این پژوهش مستقل از جنسیت، سن، شهر و نظرات ثبتشدۀ کاربران در سایت و همچنین راهبردهای پیشین مدیران سایت برای جلبنظر کاربران، فقط رفتارهای مشابه کاربران در تماشای محتوا بررسی شد و با استفاده از الگوریتمهای ریاضی مستقل از دخالت انسانی روابط معناداری میان تماشای محتوا با موضوعات گوناگون کشف شد. همین کشف روشمند، نتیجۀ جدید در ابزارهای مخاطبشناسی رسانه خواهد داشت. مطابق با مدل مانیفست ارزش ارائهشدۀ گروور و همکاران (۲۰۱۸) میتوان 4 هدف برای تحلیل کلان دادههای استخراجشده از رفتار کاربران پلتفرم سینمامارکت قائل شد.
برایناساس، میتوان یافتههای این مقاله را با انتخاب مدل تحلیل سهسطحی تحلیل کلاندادهها (گروور و همکاران، ۲۰۱۸) تحلیل کرد.
استفاده از تکنیکهای نوین شناخت رفتار کاربران، هر کسبوکار را به سطح جدیدی از تحلیل میرساند که تا پیش از این به آن دسترسی نداشته است. ثبت دادههای جزئی و تحلیل روشمند از این دادهها میتواند به کشف الگوهای رفتاری نوینی منجر شود که تا پیش از آن سابقه نداشت. جدا از آن وابستهنبودن به ثبت دادهها و اطلاعات توسط انسان خطای تحلیل را کاهش خواهد داد؛ بنابراین، کسبوکارها بهمنظور تدقیق و صحت اطلاعات، ناگزیرند به روشهای نوین بازاریابی بهکمکِ تحلیل کلاندادهها روی آورند. یکی از این روشهای نوین، بهرهگیری از تکنیک تحلیل شبکه در شناخت رفتار کاربران پلتفرمهای آنلاین است
[1]. www.filimo.com [2]. Video On Demand [3]. Deloitte [4]. Chen et al [5]. www.netflix.com [6]. Social Network Analysis (SNA) [7]. Chen et al [8]. Tablet [9]. Cisco [10]. Aguilar [11]. www.hulu.com [12]. www.youtube.com [13]. www.aparat.com [14]. Statista [15]. Yu et al. [16]. Mikos [17]. Deb Roy et al. [18]. Huang et al. [19]. Grover et al [20]. DeMarcos [21]. Carter [22]. Download [23]. Node [24]. Edeg [25]. Wasserman & Faust [26]. Pan [27]. Golbeck [28]. Size [29]. Degree [30]. directed edge [31]. Directed graph [32]. distance [33]. Diameter of a network [34]. Density [35]. Centrality [36]. closeness [37]. betweenness [38]. Eigenvector centrality [39]. community [40]. community [41]. Fortunato [42]. Girvan- Newman [43]. Newman [44]. K-means [45]. Modularity [46]. Pinheiro [47]. cinemamarket.ir [48]. Multi Gravity ForceAtlas [49]. ForceAtlas [50]. Dual process | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,062 |