تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,155,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,731,056 |
برازش الگوی روانشناختی شکوفایی انسان (HPFM) در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، بهمن 1399، صفحه 17-44 اصل مقاله (784.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2021.123941.1967 | ||
نویسندگان | ||
حسام ضیایی1؛ علی محمد رضایی* 2؛ سیاوش طالع پسند3؛ محمدعلی محمدی فر4 | ||
1دانشجوی دکترای رونشناسی تربیتی، دانشگاه سراسری سمنان | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
4استادیار روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری انگیزۀ شکوفایی، شرایط زمینهای، خودمدیریتی و تسهیلگرهای شکوفایی در ارتباط غایتنگری و شکوفایی بود؛ به این منظور، 643 دانشآموز پسر مقطع دوم متوسطه شهر تهران به روش خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند و به خردهمقیاسهای مرتبط از مقیاس کوتاه بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس شکوفایی سلیمانی و همکاران، پرسشنامۀ فرم کوتاه شخصیت جهانی، پرسشنامۀ خودآگاهی خصوصی، پرسشنامههای شرایط زمینهای و انگیزۀ شکوفایی محققساخته، پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز، پرسشنامۀ نیمرخ شکوفایی پرما، پرسشنامۀ استقامت و پایداری داکورث و پرسشنامۀ شکوفایی هژبریان پاسخ دادند. نتایج تحلیل الگوی معادلات ساختاری نشان دادند غایتنگری بهصورت مستقیم بر انگیزۀ شکوفایی تأثیر مثبت معناداری داشت. انگیزۀ شکوفایی و تسهیلگرهای شکوفایی بهصورت مستقیم بر خودمدیریتی و بهصورت غیرمستقیم (با میانجیگری خودمدیریتی) بر شکوفایی تأثیر مثبت معناداری داشتند. خودمدیریتی نیز بهصورت مستقیم بر شکوفایی تأثیر مثبت معناداری داشت. تأثیر مستقیم شرایط زمینهای بر خودمدیریتی و تأثیر غیرمستقیم آن بر شکوفایی معنادار نبود. با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از روشهایی برای افزایش غایتنگری، انگیزۀ شکوفایی، خودمدیریتی و تسهیلگرهای شکوفایی برای شکوفایی بیشتر دانشآموزان پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی مثبتگرا؛ شکوفایی؛ شادکامی | ||
اصل مقاله | ||
روانشناسی مثبتگرا طی 20 سال گذشته، در تحقیقات و عمل، پیشرفت چشمگیری داشته است (کلی، 2019). روانشناسی مثبتگرا با شروع قرن 21 شروع به جوانهزدن کرد. مطالب علمی منتشرشده همراه با شواهد روشن، سال به سال افزایش یافت. از سال 2009 به بعد، همکاریهای تجربی به همراه یافتههای علمی، افزایش روزافزونی پیدا کرد (فردیکسون و جوینر، 2017). درحقیقت روانشناسی مثبتگرا علم شادکامی و شکوفایی انسان است. سلیگمن بهزیستی را شامل پنج مؤلفۀ هیجانهای مثبت، مجذوبیت، روابط، معنا و دستآورد که بهاختصار پرما نامیده میشود، میداند (سلیگمن، 2018). این در حالی است که تمام مؤلفههای نظریۀ شادکامی اصیل سلیگمن (هیجان مثبت، مجذوبیت و معنا) با رضایت کلی از زندگی مرتبطاند (پترسون، پارک و سلیگمن، 2013). شکوفایی و بهزیستی مفاهیمیاند که ارتباط نزدیکی با هم دارند و مشخصاً اولی محاسبهپذیرتر از دومی است؛ بنابراین، شکوفایی به دیدگاهی عمومی دربارۀ بهزیستی اشاره دارد که نهتنها رضایت از زندگی را پوشش میدهد، پذیرش خود، رشد شخصی و احساس هدفمندی را نیز شامل میشود (فونسکا، ناسیمنتو، مادسا باربوسا، وینه و ولوسو گوویا، 2015). در سالهای اخیر، تمرکز غافلگیرکنندهای در پژوهشهای بهزیستی بهمنظور فهم دلیل احساس شادی افراد و تحقیق دربارۀ دلایل اساسی رضایت عمومی انجام شده است (ویلیکس، سووت، یونگ و گیلبرت، 2016). شکل 1. الگوی روانشناختی شکوفایی براساس نظریۀ زمینهای (هژبریان و همکاران، 1393)
جدول 1.آزمون پایایی مرکب
جدول 2.آزمون روایی همگرا
جدول 3. ضرایب همبستگی بین متغیرها (بخش دوم)
جدول 5. نتایج آزمون فرضیه (مدل ساختاری)
بحث | ||
مراجع | ||
اسکندری، ا.، جلالی، ا.، موسوی، م.، و اکرمی، ن. (1398). پیشبینی تابآوری روانشناختی براساس حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی با میانجیگری خودکارآمدی و معنا در زندگی. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت، 5(2)، 30-17. جنابادی، ح.، راستگو، ن.، حرفهدوست، م.، و خیرجو، ا. (1396). ساختار عاملی و روایی پرسشنامۀ شخصیت Mini- IPIP. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی، 7(25)، 255-237. حبیبی آ.، و عدنور، م. (1396). مدلیابی معادلات ساختاری. انتشارات جهاد دانشگاهی. خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتحآبادی، ج.، مظاهری، م.، و شکری، ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار، 8(32)، 36-27. سلیگمن، م. (1388). شادمانی درونی/روانشناسی مثبتگرا در خدمت خشنودی پایدار. ترجمۀ م تبریزی، ر کریمی و ع نیلوفری. نشر دانژه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002) صرامی فروشانی، غ.، آخوندی، ن.، علیپور، ا.، و اعراب شیبانی، خ. (1393). اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامۀ سرمایۀ روانی در کارشناسان شرکت ایران خودرو دیزل. مطالعات روانشناختی، 3(10)، 109-95. فردیکسون، ب. (1395). مثبتگرایی: چگونه به زندگی شور و نشاط بیشتری ببخشیم. ترجمۀ نسرین پارسا. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2012) مگیار - موئی، ج. (1397). فنون روانشناسی مثبتگرا. ترجمۀ فرید براتی سده. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2009). میرزاخانی، پ.، رضایی، ع.، امین بیدختی، ع.، نجفی، م.، و رحیمیان بوگر، ا. (1396). اثربخشی آموزشی شکوفایی بر هیجانهای مثبت، روابط، احساس معنی، پیشرفت و مجذوبیت پژوهشگران جوان و نخبگان. پژوهشدرنظامهایآموزشی، 36، 230-209. وحیدی، ز.، و جعفری هرندی، ر. (1396). پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی و مؤلفههای نگرش معنوی. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت، 3(10)، 64-51. هژبریان، ه.، رضایی، ع.، بیگدلی، ا.، و نجفی، م. (1393). ارائۀ الگوی روانشناختی شکوفایی انسان براساس نظریۀ زمینهای: یک پژوهش کیفی. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 10(34). 232-207. هژبریان، ه.، رضایی، ع.، و بیگدلی، ا.، نجفی، م.، و محمدیفر، م. (1396). شکوفایی معلمان شهر تهران و متغیرهای جمعیتشناختی اثرگذار بر آن. نشریۀ راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،11(32).27-38 هژبریان، ه. (1396). ارائۀ الگوی روانشناختی شکوفایی و تدوین پروتکل تربیتی – مداخلهای برای پرورش و ارتقای آن. ]پایاننامۀ چاپنشده [دانشگاه سمنان. Bakker, A. B. (2005). Flow among music teachers and their students: The crossover of peak experiences. Journal of Vocational Behavior, 66(1), 26-44. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2003.11.001 Baranov, V., Haushofer, J., & Jang, C. (2020). Can positive psychology improve psychological well-being and economic decision making? experimental evidence from Kenya. Economic Development and Cultural Change, 68/(4), 1345-1376. https://doi.org/10,1086/702860 Bekmeier-Feuerhahn. S (2009). Mechanisms of teleological change. Management Revue, 20(2), 126-137. https://doi.org/10.1688/1861-9908 Beran, R. (1982). Estimated sampling distributions: The bootstrap and competitors. Annals of Statistics, 10(1), 212-225. Butler, J., & Kern, M. L. (2016). The PERMA-profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing, 6(3), 1-48. https://doi.org/10.5502/ijw.v6i3.526 Coleman, K., Gong, M., & Van der Willigen, T. (2020). Resilience, Engagement, and Connection: Positive Psychology Tools for hot bread kitchen. University of Pennsylvania, POSITIVE PSYCHOLOGY CENTER, Master of Applied Positive Psychology (MAPP) Service Learning Projects. 31. https://repository.upenn.edu/mapp_slp/31/ Csikszentmihalyi, M., Montijo, M.N., & Mouton, A R. (2019). Flow theory: optimizing elite performance in the creative realm. In L. Dare APA handbooks in psychology.APA handbook of giftedness and talent (215-229). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000038-014 Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness: unlocking the mysteries of psychological wealth. Malden, MA: Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9781444305159 Duckworth, A.l, & Quinn, P.D. (2009). Development and validation of the Sport Grit Scale (Grit-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166- 174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290 Filep, S., & Laing, J. (2018). Trends and directions in tourism and positive psychology. Journal of Travel Research,58(3),343-355. https://doi.org/10.1177/0047287518759227 Fonseca, P., Nascimento, B., Madesa Barbosa, L. H. G., Vione, K. C., & Veloso Gouveia, V. (2015). Flourish scale; evidence of its suitability to the Brazilian contex. Social Inquiry into Well-Being, 1(2), 33-40. https://doi.org/10.13165/SIIW-15-1-2-2-07 Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journral of Marketing & Research, 18(3). https://doi.org/10.1177/002224378101800313 Frankl, V. E. (1959). Man’s Search for Meaning. Beacon Press. Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2017). Reflections on Positive Emotions and Upward Spirals. Perspectives on psychological science, 13(2), 194-199. https://doi.org/10.1177/1745691617692106 Goldberg, L. R. (2001). Analyses of digman s child-personality data: derivation of big-five factor scores from each of six samples. Journal of Personality, 69(5), 709-743. https://doi.org/10.1111/1467-6494.695161 Hair J, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications. Ho, S. M. Y., Mak, C. W. Y., Ching, R., & Lo, E. T. T. (2017). an Approach to Motivation and Empowerment: The Application of Positive Psychology. In: Amzat I., Valdez N. (eds) Teacher Empowerment Toward Professional Development and Practices (167-182). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4151-8_11 Hojabrian, H., Rezaei, A. M., Bigdeli, I., Najafi, M., & Mohammadifar, M. A. (2017). Construction and validation of the human psychological flourishing scale (HPFS) in Sociocultural Context of Iran. Jornal of Practic in Clinical psychology, 6(2), 129-139. https://doi.org/10.29252/NIRP.JPCP.6.2.129 Huppert, F. A., & So, T. T. C. (2011). Flourishing across Europe: Application of a new conceptual framework for defining well-being. Social Indicators Research.p, 110, 837-861. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9966-7 James P., Kim, E., Kubzansky, L., Zevon E. S., TrudelFitzgerald, C., & Grodstein F. (2019). Optimism and healthy aging in women. American journal of Preventive Medicine, 56(1), 116-124. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2018.07.037 Kelly, R. (2019). Positive Psychology and Gaming: Strength and Resilience +1. In: Kowert R. (eds) Video Games and Well-being. Palgrave Studies in Cyberpsychology (77-96). Palgrave Pivot. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32770-5_6 Kim, J., Joseph, S., & Price, S. (2020). The positive psychology of relational depth and its association with unconditional positive self-regard and authenticity. Journal of Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 19(1), 12-21. https://doi.org/10.1080/14779757.2020.1717983 Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. Routledge Konradt, U., Brombacher, S., Garbers, Y., & Otte, K. P. (2019). Enhancing student’s self-leadership through a positive psychology intervention? a randomized controlled trial using an idiographic perspective. International Journal of Applied Positive Psychology,4, 149-167. https://doi.org/10.1007/s41042-019-00023-6 Lambert, L., Passmore, H. A., & Joshanloo, M. (2018). A positive psychology intervention program in a culturally-diverse university: boosting happiness and reducing fear. Journal of Happiness Studies, 20, 1141-1162. Lopez, S. J., Magyar-Moe, J. L. Petersen, S. E., Rynder, J. A., Krieshok, T. S., O'Byrne, K. K., Lichtenberg, J., W & Fry Nancy A. (2006). Counseling Psychology's Focus on Positive Aspects of Human Functioning: a major contribution. Counsel Psychol, 34(2), 205-227. https://doi.org/10.1177/0011000005283393 Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J & Peterson, S.J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human ResourceDevelopment Quarterly, 21(1), 41-65. https://doi.org/10.1002/hrdq.20034 Moore, S., & Diener, E. (2019). Types of subjective well-being and their associations with relationship outcomes. Jornal of Positive Psychology & Wellbeing, 3(2), 112-118. Norrish, J. M., Williams, P., O’Connor, M., & Robinson, J. (2013). An applied framework for positive education. International Journal of Wellbeing, 3(2), 147-161. doi:10.5502/ijw.v3i2.2 Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. P. (2013). Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life. In A. Delle Fave (Ed.), The exploration of happiness: Present and future perspectives (161-173). Springer. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publishing Realo, A., & Allik, J. (1998). The estonian self-consciousness scale and its relation to five-factor model of personality. Jourual of PersonalityAssessment. 70(1), 109-124. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa7001_8 Ryff, C. D., Keyes, C. L. M., & Hughes, D. L. (2003). Status inequalities, perceived discrimination and eudaimonic well-being: Do the challenges of minority life hone purpose and growth?. Journal of Health and Social Behavior, 44(3), 275-291. https://doi.org/10.2307/1519779 Ryff. C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35, 4, 1103-1119. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2006.01.002 Sain, B. (2020). What is this hope? insights from christian theology and positive psychology. Journal of Moral Theology, 9(1), 98-119. Schutte, N. S., & Loi, N. M. (2014). Connections between emotional intelligence and workplace flourishing. Jornal of Personality and Individual Differences, 66, 134-139. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.03.031 Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential or lasting fulfilment. Free Press. Seligman, M. E.P. (2018). PERMA and the building blocks of wellbeing. The Jornal of Positive Psychology, 13, 333-335, https://doi.org/10.1080/17439760.2018.1437466 Seligman, M. E.P. (2019). Positive psychology: a personal history. Annual Review of Clinical Psychology, 15, 1-23. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050718-095653 Seligman, M. E. P. & Adler, A. (2018). Positive Education. In Global Happiness Council (Eds.), Global Happiness Policy Report 2018. Sustainable Development Solutions Network. Shoshani, A., Steinmetz, S., Kanat-Maymon, Y. (2016). Effects of the Maytiv positive psychology school program on early adolescents' well-being, engagement, and achievement. Jornal of School Psychology, 57, 73-92. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2016.05.003 Soleimani, S., Rezaei, A. M., & Kianersi, F. (2015). Studying the flourishing of Iranian students based on Seligman model and its comparison based on demographic variables. Behaviaral Research Center of SBMU, 2(2), 21-28. https://doi.org/10.22037/ijabs.v2i2.8311 Soleimani, S., Rezaei, A. M., Kianersi, F., Hojabrian, H., & Khalili-Paji, K. (2014). Construction and validation of flourishing questionnaire based on seligman's model among Iranian University Students. Journal of Research & Health, 5(1), 3-12. Soni, K., & Rastogi, R. (2017). Impact of psychological capital on organizational effectiveness: role of positive psychology. Journal of Organisation & Human Behaviour, 6(1), 1-9. Steger, M. F. (2012). Experiencing meaning in life: Optimal functioning at the nexus of well-being, psychopathology, and spirituality. In P. T. P. Wong (Ed.), Personality and clinical psychology series. The human quest for meaning: Theories, research, and applications (p. 165–184). Routledge/Taylor & Francis Group. Suh, H., Gnilka, P. B., & Rice, K. G. (2017). Perfectionism and well-being: A positive psychology framework. Personality and Individual Differences 111(1),25-30. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.041 Voz, J. (2016). Working with meaning in life in mental health care: A systematic literature Review of the practices and effectiveness of meaning-centred therapies. In: Russo-Netzer P., Schulenberg S., Batthyany A. (eds) Clinical Perspectives on Meaning (59-87). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41397-6_4 Villieux, A., Sovet, L., Jung, S., & Guilbert, L. (2016). Psychological flourishing: validation of the French version of the flourishing scale and exploration of its relationships with personality traits. Personality and Individual Differences, 88, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.027 Wan Othman, W. N. b., Yusup, Y. M., Nazli, O. M., Yahya, S. A., & Mamat, S. (2019). Self-efficacy, the relationship with the psychology well-being among private higher education students in Malacca. Internationa Jornal of Academic Research in Business & Social Sciences, 9(12), 169 – 176. White, M., & Kern, M. L. (2018). Positive education: learning and teaching for wellbeing and academic mastery. International Journal of Wellbeing, 8(1). 1-17. https://doi.org/10.5502/ijw.v8i1.588 Wood, A. M., Linley, P. A., Maltby, J., Kashdan, T. B., & Hurling, R. (2011). Using personal and psychological strengths leads to increases in well-being over time: A longitudinal study and the development of the strengths use questionnaire. Personality and Individual Differences,50(1), 15-19. Xiao, H., Zhang , Y., Kong, D. Li, S., & Yang, N. (2020). Social Capital and Sleep Quality in Individuals Who Self-Isolated for 14 Days During the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in January 2020 in China. Medical science monitor,26, e923921-1–e923921-8. https://doi.org/10.12659/MSM.923921
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 714 |