تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,655 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,588,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,481,141 |
معرفی رسالۀ کمال اظهری شیرازی به همراه تحلیل ساختاری و محتوایی آن | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
متن شناسی ادب فارسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 50، تیر 1400، صفحه 97-118 اصل مقاله (5.29 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/rpll.2021.126039.1800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فریبا چینی1؛ فاطمه سادات طاهری* 2؛ عبدالرضا مدرسزاده3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد واحد کاشان، کاشان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان. کاشان. ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد واحد کاشان، کاشان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این مقاله، بوداق اظهری شیرازی (ت. 991 ق.) و دیوان اشعار وی معرفی شده که نویسنده، آن را رسالۀ کمال نامیده است. دربارۀ این شاعر گمنامِ عصر صفوی و دیوان اشعار او تاکنون پژوهشی انجام نشده است. کتابت دیوان او از 1030 ق. شروع شد و حداقل سرودن آن تا 1059 ق. طول کشید؛ از این اثر تنها یک نسخۀ خطی به خط خود شاعر در کتابخانۀ مدرسۀ سپهسالار وجود دارد که اینک در دست تصحیح است. نگارنده با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر متن اشعار شاعر و مراجعه به منابع تاریخی عصر صفوی با پاسخدادن به این پرسش که «اظهری کیست و دیوان اشعارش ازنظر ساختاری و محتوایی چه ویژگیهایی دارد؟» میکوشد ضمن معرفی نسخه با تحلیل محتوا و ساختار اشعار شاعر تاحدّ ممکن به شناخت وی و شعر او کمک کند؛ با بررسیهای انجامشده مشخص میشود، دیوان شاعرْ دو دیباچۀ منثور و 10385 بیت در قالبهای قصیده، غزل، قطعه، مثنوی و رباعی دارد. قصاید شاعر بیشتر به منقبت خاندان نبوت ـ علیهمالسلام ـ بهویژه امیرمؤمنان (ع) و مدح سلاطین صفوی اختصاص یافته است. مضمون اصلی غزلها نیز عشق مجازی است که گاهی به وقوعگویی و واسوختسرایی نیز میانجامد. قطعات و مثنویهای او تبیینکنندۀ اندیشهها و وقایع زندگی او و دربردارندۀ هجو، هزل و مادهتاریخ است. بیشتر رباعیاتش دربارۀ عشق سروده شده است و مفاخرهسرایی در همة قالبهای شعری وی بهفراوانی یافت میشود. افعال و واژههای کهن، تقلید از سبک گذشتگان و توجه به شاعران پیشین بهویژه خاقانی، انوری و حافظ در ساختار صوری و معنایی شعر او آشکار است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نسخۀ خطی؛ رسالۀ کمالنامه؛ اظهری شیرازی؛ تحلیل ساختاری و محتوایی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1ـ مقدمه تصحیح نسخههای خطی یکی از کارهای ارزندهای است که افزونبر تقویت غنای ادبیات فارسی به شناخت زوایای ناشناختۀ ادبیات و اهل ادب کمک شایانی میکند. دورۀ صفوی از دورههای ادبی فارسی است که نسخههای خطی متعددی از آن هنوز تصحیح و چاپ نشدهاند؛ درنتیجه، این آثار هنوز نقد و ارزیابی نشده است و چهبسا شاعران آنها هنوز در گمنامی کامل به سر میبرند و یا فقط به ذکر نام و ابیاتی چند از اشعار ایشان در تذکرهها بسنده شده است. بوداق اظهری شیرازی نیز یکی از شاعران ناشناختۀ عصر صفوی است که خود او و نسخۀ منحصربهفرد دیوانش به نام رسالۀ کمال برای ادبدوستان و ناقدان ادبی هنوز ناشناخته است. اظهری از شاعران سدۀ دهم و یازدهم هجری است که فقط آقابزرگ تهرانی در جلد نهم الذریعه به ذکر نام وی و نقل یک بیت از او بسنده کرده و از متأخران نیز فقط مرحوم صفا مطالب الذریعه را به فارسی ترجمه کرده است. دانستههای دیگر دربارۀ وی و دیوانش نیز فقط مطالب ابنیوسف شیرازی در فهرست کتابهای کتابخانۀ مدرسۀ سپهسالار را در بر میگیرد که درواقع همان مطالب دو منبع قبلی و مطالبی مختصر دربارۀ مشخصات دیوان ـ اعم از تعداد ابیات، قالبهای شعری، نوع جلد و کاغذ آن ـ است؛ ازاینرو نگارنده به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی برمبنای مستندات موجود در متن نسخه با پاسخگویی به پرسشهای «اظهری چه کسی بوده و در چه دورانی میزیسته است؟ با چه کسانی معاصر بوده و چه مضامینی را در شعر خود گنجانده است؟ به کدام شاعران پیشین بیشتر توجه داشته و چه ساختاری برای اشعار خود انتخاب کرده است؟» کوشیده است ضمن معرفی نسخه به تحلیل ساختاری و محتوایی دیوان 10385 بیتی شاعر در قالبهای قصیده، غزل، قطعه، مثنوی و رباعی بپردازد تا ضمن کمک به شناخت جایگاه شعری شاعر، تبیین کند او نیز مانند دیگر همعصران خویش شاعری پیرو بوده؛ هرچند از نازکخیالیها و پیچیدهگوییهای آنها دوری ورزیده است. 1ـ1 پیشینۀ پژوهش چنانکه گفته شد اظهری یکی از شاعران گمنام عصر صفوی است و به گواهی منابع مطالعاتی، فهرست نسخ خطی و چاپی، سایتهای اینترنتی و بانکهای اطلاعاتی، تاکنون هیچ پژوهشی در قالب کتاب، پایاننامه و مقاله دربارۀ او و دیوان وی انجام نشده است و نگارندگان برای نخستینبار به معرفی شاعر و شعر او پرداختهاند. 2ـ بحث اصلی 2ـ1 معرفی شاعر بوداق اظهری شیرازی از شاعران شیعهمذهب قرن یازدهم است که تنها در الذریعه 1 چند سطر دربارۀ او آمده است و اطلاعاتی از او در دست نیست. دانستههای ما دربارۀ وی محدود به استنباطهایی است که از اشعار او به دست آمده است. 2 با اینکه اطلاعات دقیقی دربارۀ تاریخ تولد و وفات اظهری در دست نیست، احتمالاً در سال 991 هجری قمری متولد شده است. اظهارات شاعر در پایان دیوان خود مبنی بر اتمام دیوان در «زکم 3 قراباغ» در سال 1054 ق. و اشارۀ وی به 63 سالگی خود در ادامۀ این مطلب، تأییدکنندة این موضوع است: «به تاریخ هفدهم شهر ربیعالاول سنۀ پیچی ئیل 4 1054 قلمی شد» (رک. اظهری، بیتا: 337 ب)؛ «الحمدلله که در سن شصت و سه سالگی به هواداری عینک... به ترتیب و تحریر این نسخه مبادرت نمود» (رک. همان: 336 آ). اظهری در دیباچۀ دیوانش خود را اینگونه معرفی میکند: «این فقیر خستهضمیر، الشهیر به بوداق اظهری...» (همان: 3 آ) و در یکی از قطعاتش میگوید:
نام شعری این شاعر همان «اظهری» است که شاعر در پایان قصاید و غزلیات و بعضی اشعار دیگر خود آورده و غزلی هم با ردیف اظهری سروده است. دربارۀ خانواده و نیاکان اظهری اطلاعات چندانی در دست نیست. بر مبنای اشعار وی نیاکان او از نسل خاندان زنگی شیراز هستند که شاعر به آن افتخار میکند:
اظهری دربارۀ پدر و مادر خویش میگوید:
از مرثیۀ شاعر برای فرزندش «مقصودبیک» برمیآید که نام پدر اظهری نیز «مقصودبیک» بوده است:
اظهری همسر و فرزندانی هم داشته است که دربارۀ آنها اطلاعاتی جز ذکر نام یکی از فرزندان او نداریم:
بنابر مادهتاریخ آخرین مصراع، مقصودبیک در 1035 ق. متولد شده است. اظهری قبل از مقصودبیک نیز فرزندی داشته است که نام او مشخص نیست و طبق مادهتاریخ یادشده در ابیات ذیل در سال 1022 ق. متولد شده است:
البته هر دو فرزندش براثر بیماری وبا از دنیا رفتهاند و اظهری برای آنها مرثیهسرایی کرده است (رک. قصاید 69 و 70):
در جایی دیگر نیز به ازدستدادن شش نفر از بستگان خویش دراثر بیماری وبا اشاره کرده است:
بنابر اشعار شاعر، او از درباریان دربار صفوی بوده و بدین سبب از رفاه هم برخوردار بوده است:
برپایة اظهارات اظهری، او از وزیر روزگار خود لقب «مولانا» گرفته است:
گویا اظهری مدتی هم والی قلعۀ بست 7 بوده و چنانکه در قطعههای 157، 167 و 180 و غزلهای 428 و 627 خویش تبیین کرده، این شغل برای او گرفتاریهای بسیار ایجاد کرده است:
و در قصیدهای با این ابیات آغازین:
به تقلید از مسعود سعد 9 حضور در قلعۀ بست را چون حضور در زندانی سخت توصیف میکند. اظهری دربارۀ رسیدن خود به مقام وزارت سخن میگوید:
در جایی هم بهسبب از دستدادن مقام وزارت و قطع مقرری آن شکوه میکند:
شواهد موجود در اشعار اظهری 10 نشان میدهد که وی در لشکرکشیهای صفویان به گرجستان حضور داشته است: 11
چنانکه به فتح قلعههایی مثل قرلانقوج و الکاءِ گرجی و... اشاره کرده است:
همچنین در مادهتاریخی به ساخت قلعۀ کاخت اشاره کرده است:
او مدتی نامعلوم در قراباغ زندگی کرده است که این موضوع میتواند در گمنامی شاعر نیز مؤثر باشد و در دیوان اشعارش ـ که همانجا پایان یافته ـ بارها آرزوی بازگشت به زادگاهش، شیراز را مطرح کرده است:
از یکی قطعات اظهری نیز مشخص میشود که او معاصر حکیم «شفایی اصفهانی» 15 (996‑1038 ق.) و «محمدرضا فکری اصفهانی» 16 (ت. 1020 ق.) بوده؛ او به موضوع ستیزههای پیوسته بین این دو اشاره کرده است: 17
اظهری در قطعۀ 39 خود از خودستاییهای «مقیم جعفری شیرازی» 18 شکوه کرده است:
همچنین در قطعات 115 و 117 خود با ذکر نام «مقیم» آشکارا علیه او هزلپردازی کرده است. «فتحی قزوینی» نیز از دیگر معاصران اظهری است 19 که در قطعهای، از بنایی که ساخته و اشعار نیکویی که سروده، یاد کرده است. اظهری از جوانی شاعری خود را آغاز کرده است؛ پاسخگویی وی به قطعۀ عذرخواهی «ابوالفضل علّامی» (958‑1011 ق.) خطاب به داوودخان ـ که با توجه به تاریخ تولد اظهری و وفات علّامی باید حداکثر در 20 سالگی شاعر سروده شده باشد ـ و همچنین مادهتاریخ موجود در مدیحۀ فتحی مورَخ به سال 1012 یعنی 21 سالگی (نیز رک. آقابزرگ تهرانی، 1403، ج 9: 80) شاعر تأییدکنندة این موضوع است؛ البته باید یادآور شد بنابر سخن خود شاعر در دیباچۀ آغازین دیوانش، کتابت دیوان وی از سال 1030 ق. شروع شده و 1059 ق. به پایان رسیده است. وجود مادهتاریخهایی با تاریخهای 1012 ق.:
و 1022 ق. (قطعۀ 46) و 1028 ق. (قطعۀ 76) نشاندهندۀ این است که قبل از کتابت دیوان، شعر میسروده است و چنانکه ذکر خواهد شد در صفحات پایانی رباعیات خویش به این موضوع اشاره دارد. نکتۀ دیگر اینکه اشعار اظهری در متن و حواشی دیوان وی ثبت شده است. با مطالعۀ حواشی دیوان و بهویژه مادهتاریخهای موجود در آن مشخص میشود که اشعار این بخش بعد از اتمام متن سروده شده است؛ چنانکه علیرغم ثبت سال 1054 ق. بهعنوان سال اتمام دیوان که مطابق با 63 سالگی شاعر است، در برگهای 337 تا 343 دیوان، 108 رباعی دیگر آمده است و در اشعار حواشی دیوان نیز عبارات یا مادهتاریخهای مبیّن این موضوع دیده میشود؛ مثلاً در بیت ذیل که از حواشی دیوان است، به 65 سالگی شاعر اشاره شده است:
و در قصیده و قطعهای که در حاشیه نوشته شده، مادهتاریخهایی است که هر دو، عدد 1059 را بهعنوان سالِ ساخت یک بنا ثبت کردهاند: 20
همچنین:
بدینترتیب میتوان گفت اشعار حواشی دیوان در 1059 ق. پایان یافته است. اظهری در دیباچۀ آغازین دیوانش به محتوا، قالبهای شعری، سال کتابت و زادگاه خویش اشاراتی کرده است: «المنة لله که مجموعۀ سخنم گنجینهای است پُرجواهر آبدار خیال و بحری است از لآلی معانی مالامال، بیتکلف، جواهر معانی قصایدش، رعاث طنطنۀ خسروان را سرمایهای است تمام و گهر لطایف غزلش رخسارۀ غرور گلرخان را پیرایهای است بهاندام و از رمز مقطعاتش رموز عرفان آشکار و از طرز رباعی سایر ابیاتش حکیم سخن در افتخار
2ـ2 مذهب شاعر حضور اظهری در دربار صفویان و اشعار وی آشکارا نشاندهندة شیعهبودن اوست؛ چنانکه از 83 قصیدۀ شاعر، 51 قصیدۀ او در نعت و منقبت خاندان نبوت بهویژه پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) سروده شده که اختصاص دو قصیده از قصاید وی به امام عصر (عج)، مهر تأییدی بر تشیّع شاعر است؛ همچنین اظهری در قطعات 205 و 206 دیوان خود به توصیۀ کتابدار شاه در پاسخ به فردی که در مجلس بزرگان قلعۀ تفلیس؛ او 21 را اهل سنت دانسته است، آشکارا تشیع خود را اظهار و اعتراض میکند:
در جای دیگر به سه خلیفۀ اول لعنفرستاده و به غصب خلافت از امیرمؤمنان (ع) اشاره کرده است:
2ـ3 دیوان اشعار اظهری تنها اثر بهجامانده از اظهری همین دیوان اشعار اوست که شامل قالبهای مختلف شعری قصیده، غزل، قطعه، مثنوی و رباعی است: «و تنظیم رسالۀ کمال به توفیق صانعی که مجمعطراز اقسام و انواع گهر عالم و چهرهپرداز اجسام و اشخاص صور بنیآدم است» (اظهری، بیتا: 2 آ). اظهری در قطعۀ 161 خود به ربودهشدن اشعارش اشاره میکند و میگوید: شخصی به نام «رونقی» 23 که عازم سفر هند بوده است، قصاید، غزلیات، مقطعات و مثنویهای او را بهعنوان یادگار گرفته است تا باخود به هند ببرد:
همچنین گفته است:
اما در ادامه میگوید:
و چنین ادامه میدهد:
همچنین از شاعری اصفهانی شکایت میکند که تخلص او را برگزیده و اشعار وی را به خود نسبت داده است:
شاعر از همعصران خود شکوه میکند که شاعرانی مثل عرفی (م. 996) و طالب آملی (م. 1036) را بر او برتری میدهند و او را به ربودن اشعار شفایی متهم میکنند:
شاعر گفته به دو زبان فارسی و ترکی شعر میسروده است؛ ولی فقط دیوان فارسی او در دسترس است:
2ـ4 معرفی نسخه دیوان اظهری منحصربهفرد است و به قلم خود شاعر کتابت شده است. این نسخه و عکس آن با شمارۀ 377 در مدرسۀ عالی شهید مطهری (سپهسالار) و روگرفت همین نسخه با شمارۀ «6078- ف» در کتابخانۀ دانشگاه تهران و لوح فشردۀ آن درکتابخانۀ ملی نگهداری میشود. ضیاءالدین حدائق شیرازی معروف به ابنیوسف (1282‑1366)، در جلد اول فهرست نسخ خطی کتابخانه سپهسالار دربارۀ دیوان اشعار اظهری چنین نوشته است: نسخۀ مدرسۀ سپهسالار 343 برگ حدوداً 15 سطری دارد که با خط نستعلیق خوب بر روی کاغذ کاهی با طول 24 و عرض 15 سانتیمتری در قطع وزیری نوشته شده است؛ جلد آن از جنس مرغش است. این دیوان حدوداً یازده هزار بیت دارد و تاکنون نسخة دیگری از آن را در کتابخانهای نیافته است (رک. حدائق شیرازی، 1316، ج 2: 560‑564). اظهری عنوانهای قصاید خود را با شنگرف نوشته است و صفحات فرد دیوانش رکابه دارد. با بررسیهای انجامشده مشخص شد دیوان اشعار اظهری 10385 بیت دارد که میان صفحۀ اول قصیدۀ اول و قصیدۀ دوم نسخه، برگهایی افتاده و کنار بعضی از صفحات نیز پاره شده است؛ بهگونهای که کلمات آغازین یا پایانی آنها مشخص نیست. قسمت بیشتر برگ آخر نسخه نیز پاره شده و از میان رفته که بعداً ترمیم شده است؛ همچنین بین غزل 160 و 161 اظهری، ورق یا اوراقی افتاده است؛ چنانکه قافیة غزل 160 وی به حرف «ت» ختم میشود؛ درحالیکه قافیة غزل صفحۀ بعد آن، حرف «د» با وزن شعری متفاوت است و بیت مصرع نیز ندارد:
این امر سبب اختلاف تعداد ابیات نسخۀ فعلی و اصل نسخۀ موجود در فهرست نسخخطی سپهسالار شده است. هفت برگ آخر نسخه هم دربردارندۀ رباعیاتی است که اظهری پس از تنظیم دیوان، آنها را یافته و بعداً به دیوان خود افزوده است: «بعد از تحریر نسخه، بعضی رباعیات که در میان سیاهیهای اشعار پیدا شد و صورت تنظیم یافت، همچنین مرقوم شد» (اظهری، بیتا: 337 ب). اظهری نیز مانند شاعران معاصر خود ویژگیهای رسمالخطیای مانند سرهمنویسیهای کلمات و حروف، کاهش و افزایش، یکساننویسی و نقطهگذاری به شیوۀ قدما را در نوشتن اشعار خویش به کاربرده است. 2ـ5 بررسی ساختاری و محتوایی دیوان اظهری دیوان اظهری با دیباچهای به نثر مسجع آغاز شده است. شاعر پس از آن، قصاید خود را آورده و سپس دیباچۀ موزون دیگری قبل از غزلیات خود ذکر کرده است. در ادامه، قطعات و رباعیات خود را قرار داده است. افزونبر آنها، شش مثنوی کامل و دو بیت مجزا در قالب مثنوی دارد 25 که بین قطعات و رباعیات وی جای دارد. 2ـ6 دیباچۀ آغازین اظهری در نخستین دیباچۀ منثور خود با نثری آهنگین دربارۀ قالب اشعار، مضامین و چگونگی و تاریخ کتابت دیوان خود سخن گفته و به تناسب از اشعاری زیبا در جایجای مقدمه بهره برده است که تعدادی از آنها در متن دیوان او وجود دارد و بعضی دیگر فقط در مقدمه آورده شده است. مقدمۀ منثور شاعر با «بسم الله الرحمن الرحیم» و یک رباعی ـ که در ابتدای بخش رباعیات شاعر نیز آمده است ـ آغاز میشود:
سپس مانند تحمیدیهای منثور با ستایش آفریدگار ادامه یافته است: «... افتتاح ابواب خزاین سخن به مفتاح دلگشای ثنای یگانهای که شیرازهبند مجموعۀ کاینات و چمنپیرای سرابُستان حیات است...» (همان: 1 ب) و با طلب تداوم لطف الهی، مانند دیگر تحمیدیههای فارسی، ادامه مییابد؛ پس از آن مانند دیگر تحمیدیههای فارسی به نعت رسول اکرم (ص) میپردازد: «درود نامحدود نثار قبۀ بارگاه خجستۀ شهریار کونین، پادشاه عرصۀ ثقلین، قاسم خزائن رحمت، فاتح ابواب جنّت...» (همان: 2 آ و ب)؛ سپس به آستان امیرمؤمنان و ائمه اطهار ـ علیهمالسلام ـ عرض ادب میکند: «سپاس بیقیاس بر فرمانفرمای مسند ولایت و قافلهسالار رهروان هدایت و والی اقلیم عظمت...» (همان: 2 ب)؛ «و از آن سپس بر مجمع انوار ائمۀ اطهار که ریاحین روضۀ نبوت و گلدستۀ بوستان فتوتاند» (همان: 3 آ). در ادامه به دعاگویی شاهعباس صفوی میپردازد: «... دیگر دعایی واجب اهل اسلام و طوایف انام است بر وارث سریر عظمت و اجلال... شاه عباس...» (همان). در ادامه به معرفی اثر خویش میپردازد و رنجهایی را که متحمل شده است، تبیین و بر هنرنماییهای خود افتخار میکند: «و شاهد معرفتم را لطافتی است متجاوز از تعریف» (همان: 6 آ)؛ او گمنامی خود را نتیجۀ حوادث روزگار میداند: «و لیکن ناصیۀ اعتبار این، از تیرهبختی روزگاری غبار گرفته و آیینۀ اشتهار آن زنگ کدورت از اثر حوادث پذیرفته» (همان)؛ اما امیدوار به لطف الهی بر این باور است که هنوز فرصت «جلوهنمایی» برای او باقی است: «شاید به عون الطاف ایزدی در این دُرد جام زندگانی... شاهد اصالت را هنگام جلوهنمایی و عندلیب سرابستان سعادت را محل دستانسرایی بازمانده باشد» (همان) و در پایان تاریخ سرودن دیوان را نیز میآورد:
2ـ7 قصاید اظهری پس از تمامشدن دیباچۀ پنجبرگی یادشده، درحقیقت دیوان اشعار اظهری آغاز میشود. اولین قصیدۀ او با عنوان «التوحید موسوماً بورد الابرار» و با بیت زیر آغاز میشود که در تحمید سروده شده است:
اظهری درمجموع، 83 قصیده در متن و حواشی دیوان خویش آورده است که رویهمرفته 3402 بیت دیوان را در بر میگیرد. شاعر در قصاید خود به نعت خدا و پیامبر (ص)،منقبت حضرت علی (ع) و ائمۀ اطهار (ع) و مدح شاهان صفوی بهویژه شاهعباس و بزرگان دربار آنها پرداخته است و در بین قصاید خود افزونبر درونمایۀ اصلی، مضامینی مانند مفاخره، بثّ شکوی، سوگندنامه، مرثیه و... را نیز به کار برده است. اظهری در نخستین قصیدۀ خود تحمیدیهسرایی میکند. 17 قصیدۀ بعدی وی به نعت رسول اکرم (ص)، 33 قصیده به منقبت ائمۀ اطهار (ع)، 25 قصیده به مدح، 3 قصیده در شکایت از روزگار و مردم زمانه، 2 قصیده به مرثیهسرایی برای اعضای خانوادهاش، یک مادهتاریخ و در پایان قصیدهای با مضمون مناجات با خداوند اختصاص دارد؛ بدینترتیب رایجترین مضمون قصاید اظهری، منقبت معصومین (ع) است؛ همچنین وی قصیدهای با نام «جامع المناقب» در منقبت چهاردهمعصوم (ع) دارد. اظهری 74 قصیده از قصاید خود را نامگذاری کرده و برای بعضی از آنها نیز توضیحاتی نوشته است؛ از آن جمله است: ضیاءالقلوب، منتخبالنفایس، مجمعالنوادر، تحفۀ خیال، امواجالبحار، فخرالمساکین، افتخارالملوک، نزهةالارواح، تسکینالقلوب، ملحالکلام، تحفةالاغنیا، مفرحالفؤاد، نغمات الطیور، ابکارالافکار، کنز المعانی، غازۀ حُسن، ارواحالابدان، انوارالسعادت. ممدوحان اظهری عبارتاند از: شاهعباس اول؛ شاهصفی؛ شاهعباس ثانی؛ حاتمبیک 27 (وزیر شاهعباس اول)؛ میرزاتقیخان (وزیر شاهعباس دوم معروف به «ساروتقی») 28؛ مرتضیقلیخان وزیر 29؛ بدیعالزمان که به گفتۀ شاعر در یک مکتب درس میخواندهاند؛ میرزاصالح (حاکم بروجرد و گیلان)؛ میرزامعصوم (وزیر قراباغ)؛ میرزاقاسم (ندیم دربار). در این میان بیشترین مدایح اظهری به شاه عباس اول و شاهصفی اختصاص دارد. اظهری بارها مانند شاعران سبکهای خراسانی و بهویژه آذربایجانی در میان مدح ممدوح مفاخرهسرایی کرده است:
اظهری افزونبر ابیات پراکندۀ مفاخره در تغزلهای قصاید 7، 9، 13 و 14 دیوان خود نیز فخریهسرایی کرده است. مفاخرههای اظهری، فخریههای خاقانی را به خاطر میآورد؛ چنانکه خود بارها با اشاره به خاقانی و شعر وی و حتی برتریدادن خود بر وی، این موضوع را تبیین میکند:
اظهری در قصیدهسرایی به شیوۀ خاقانی و انوری بیش از دیگر شاعران توجه داشته است و از این میان توجه وی به خاقانی نمود خاصی دارد؛ مثلاً در قصیدۀ دوم خویش اصطلاحات مسیحیّت را بسیار به کار برده است:
همچنین در قصیدهای با ابیات آغازین ذیل قصیدۀ 155 خاقانی را استقبال کرده است: 30
بهکارگیری اصطلاحات نجومی در قصاید 8، 11، 34 و... شاعر نیز یادآور تصویرسازیهای نجومی خاقانی است:
قصیدۀ 18 شاعر با نام «نغمات الطیور» مانند «منطقالطیر» خاقانی دربارۀ نعت رسول اکرم (ص) و دربردارندۀ تصاویر متعدد دربارۀ انواع پرندگان است:
اظهری گاه خاقانی و انوری را والاتر از خود میداند:
و گاه خود را برتر از آنها میشمرد:
مضمون قصیدههای 68، 71، 72 و 73 اظهری بثّ شکوی است که در آنها از نامرادیهای دنیا شکوه میکند:
همچنین اظهری در قصاید خود، سوگندنامههایی زیبا و مفصل سروده است. او در این قصاید که خطاب به خداوند سروده است، با سوگندهای متعدد به اولیای دین، عناصر طبیعت و دیگر موجودات، خواستار دوری از خشم خدا و بخشش گناهانش است (رک. احمدی دارانی، 1394: 12‑15)؛ این مضمون در قصاید 5، 29، 50، 80 (49 بیت) و 81 اظهری دیده میشود؛ مثلاً در قصیدۀ پنجم خود با 22 بار سوگنددادن خداوند به عناصر طبیعت، در امان ماندن از خشم خدا را میطلبد:
در بیشتر موارد (قصاید 72، 73 و 80) برای بخشش گناهان خود، خداوند را به اولیاءالله سوگند میدهد:
اظهری در قصیدهای به نام «شواهد البلاد»، شهرآشوبی دربارۀ مردم گرجستان سروده است و آنجا را خاستگاه زیبارویان و جایگاه هوسرانی میداند:
مدح از مضامین رایج قصاید اظهری است؛ ولی در قصاید او درخواست از ممدوح دیده نمیشود؛ وی سؤال را شیوۀ بیخردان میداند:
کاربرد فراوان اصطلاحات دانشهای مختلف مثل موسیقی (قصاید 18، 33، 34، 48 و...)، نجوم (قصاید 33، 35، 36 و...)، طب (قصاید 13، 33، 40 و...)، ریاضیات، فلسفه، علوم دینی و... نشانۀ تسلط اظهری بر این دانشهاست.
اکثر قریب به اتفاق قصاید اظهری ازنظر ساختار عمودی کامل است؛ بهگونهای که ساختار آنها از تغزل، بیت تخلص، تنۀ اصلی و شریطه تشکیل شده است و در این میان تنها دَه قصیدۀ وی مقتضب است. بیشتر تغزلهای اظهری به توصیف طبیعت اختصاص یافته است و تنها سه قصیدۀ وی با وصف معشوق شروع میشود:
اظهری در قصاید 29 (دو بار)، 53 و 72 خود تجدید مطلع کرده و فقط در هشت قصیده، تخلص خود را نیاورده است که در بیشتر موارد از نوع تجرید است؛ حُسن مطلع، حسن مقطع، تنوع قافیه و سرودن قصاید مردّف هم از دیگر برجستگیهای قصاید اظهری است. 2ـ8 دیباچۀ دوم اظهری پس از اتمام قصاید خود، دیباچهای دوصفحهای با نثر مسجع و به تقلید از مقدمة گلستان قرار داده است. این دیباچه نیز با «بسم الله الرحمن الرحیم» و حمد خدا و نعت رسول اکرم (ص) آغازمیشود و شاعر در ادامۀ آن بهشیوهای مفاخرهآمیز غزلیات خود را معرفی میکند و مینویسد: «پوشیده نماند که به میامن تأییدات الهی، مجموعه غزلی است که بیاضش از دیدۀ رمددیدۀ یعقوبی، نشانی و سوادش از گلستان حسن یوسفی، داستانی و نقوطش بنفشهای است از بوستان رخسارۀ بتان رسیده و خطوطش سبزهای است که از چمن جمال نوخطان دمیده...» و در پایان با بیت ذیل مخاطب را به خواندن غزلیات خویش فراخوانده است:
یادآوری میشود شاعر شش بیت نیز در این دیباچه آورده است که سه بیت آنها در دیوان یافت شد. 2ـ9 غزلیات اظهری اظهری افزونبر قصاید خود 627 غزل به پیروی از شیوۀ شاعران سبک عراقی بهویژه شاعران قرن هشتم سروده است. غزلیات اظهری 4494 بیت از متن و حواشی دیوان اشعار او را در بر گرفته است. در آغاز چهل غزل اظهری نیز واژۀ «هو» با شنگرف نوشته شده است؛ وی برخلاف قصاید خود برای غزلهایش جز دو غزل 197 و 503 که با عنوانهای «الموشح باسم یوسف بیگ» و «الموشح باسم رستم بیگ» نامگذاری شده است ـ که میتواند مؤیّد مذکربودن معشوق وی باشد ـ عنوانی در نظر نگرفته است. بیشتر غزلیات اظهری مردّف است و تنها 91 غزل او ردیف ندارد. ردیفهای غزلیات اظهری از نوع عبارت، فعل، اسم، ضمیر و حروف است؛ مثلاً «محبت است» (غزل 150)؛ «میباید کشید» (غزل 230) و... . برخی ردیفهای اظهری نیز از نوع اسمها یا صفتهایی کمکاربرد و مختوم به حروفی است که قافیهسازی و ردیفپردازی با آنها دشوار است؛ مثلاً ردیفهای «لذیذ» (غزل 339)، «کاغذ» (غزل 340)؛ «رقّاص» (غزل 393)؛ همچنین اخلاص؛ فیاض؛ عرض؛ اختلاط؛ شرط؛ محظوظ؛ لفظ؛ شمع؛ استماع؛ دریغ؛ باغ؛ چاک و... که هنرنمایی شاعر در این مقوله را آشکار میکند. اظهری در شش غزل، تخلص خود را نیاورده است. مضمون اصلی غزلهای اظهری، توصیف معشوق و تبیین عشق است. عشق موجود در غزلیات اظهری مانند بسیاری از شاعران همعصرش عشق مجازی است و در بعضی موارد معشوق وصفشدۀ او مذکر است. غزلهای وقوعی و واسوختی نیز در شعر اظهری دیده میشود؛ چنانکه گاه از وقایعی که بین وی و معشوق اتفاق افتاده است، سخن میگوید و گاهی از ستمهای او شکوه میکند و میگوید دیگر تحمل جفای او را ندارد:
اظهری در بعضی از غزلیات خود مانند حافظ، تخلص را قبل از ابیات پایانی آورده و در ابیات بعد مفاخرهسرایی کرده است:
میتوان گفت مفاخره با غزلیات اظهری عجین شده است و در بیشتر آنها خود را «بلبل شیراز» نامیده است:
همچنین گاهی نیز مانند حافظ مضمون مدح را نیز در ابیات پایانی غزلیات خود گنجانده است:
اظهری 603 غزل مرتب دارد؛ اما بعد از آنها 25 غزل دیگر آورده است که ازنظر ترتیب مرسوم قافیه، مطابق با دیگر غزلهای شاعر نیست و مشخص است که زمان سرودن آنها پس از اتمام غزلیات پیشین اوست. بهطور کلی میتوان گفت اظهری در غزلسرایی خود به حافظ توجه خاصی داشته و کوشیده است از شیوۀ وی پیروی کند؛ کاربرد واژهها و اوزان اشعار حافظ ـ که در این مقال نمیگنجد ـ از مصادیق آن است. علاقۀ او به حافظ بهاندازهای است که دربارۀ او میگوید:
از این ابیات مشخص میشود در آن روزگار هم تفأل به شعر حافظ مرسوم بوده است. 2ـ10 قطعات اظهری اظهری 215 قطعه با 1208 بیت دارد؛ اظهری پس از قطعۀ 205 خود، ناگاه مقطعات را رها میکند و مثنویهای خود را میآورد و پس از اتمام آنها، 10 قطعۀ پایانی را قرار میدهد. قطعههای اظهری بین 2 تا 20 بیت و تنوع محتوایی بسیاری دارد؛ طلب و تقاضا، هزل (39 قطعه)، هجو و مادهتاریخ (35 قطعه) رایجترین مضامین قطعات اوست. اظهری برای بعضی از قطعات خود عنوانهایی در نظر گرفته است؛ از آن جمله است: طلب مکتوب رومی (قطعۀ 15)؛ طلب چهار ذرعی زربفت و شال کشمیری از اعتماد الدوله (قطعۀ 18)؛ طلب تصویر الفیه شلفیه جهت مطلوب از مصوِّر (قطعۀ 21)؛ تقاضای تصویر (قطعۀ 22)؛ طلب حنا (قطعۀ 25)؛ طلب جوان مخطط (قطعۀ 26)؛ طلب مندیل (قطعۀ 27)؛ طلب تریاک و شراب (قطعۀ 28)؛ تاریخ تولد امیرزاده اعظم علی بیک (قطعۀ 51) و... که توجه به این عنوانها بیانگر مضامین قطعات اظهری نیز است. با مطالعۀ قطعات اظهری مشخص میشود قطعههای او تا اندازۀ بسیاری زندگی واقعی او را بازتاب میدهد؛ بهگونهای که در دیگر اشعار اظهری موضوعاتی مثل طلب و درخواستهای شاعر از ممدوح مثل درخواست جو، مندیل، تریاک، شراب، اسب و... یا درخواست ترسیم تصاویر الفیه و شلفیه، هزل و هجو دیده نمیشود؛ بدینترتیب همانطورکه بر مبنای قصایدش دربارۀ زندگی رسمی و درباری او و بر طبق غزلیاتش دربارۀ بُعد عاطفی وجود وی میتوان اطلاعاتی به دست آورد؛ براساس قطعات اظهری تا اندازهای میتوان زندگی واقعی، رفتار و خصوصیات اخلاقی و شخصیتی، افکار و عقاید اظهری را کشف کرد. ناگفته نماند در بین قطعات اظهری پنج قطعه آمده است که به ابوالفضل علّامی، احمدسلطان مجکی 31، ساروخانبیک وزیر، میرزامعصوم وزیر قراباغ، میراسماعیل کتابدار رستمخان تعلق دارد و شاعر برای پاسخگویی به اشعار آنها، قطعههای آن شاعران را نیز نقل کرده است. 2ـ11 مثنویهای اظهری اظهری هفت مثنوی سروده است که مجموعاً 271 بیت دیوان او را شامل میشود و چنانکه گفته شد بین قطعات او قرار دارد. مثنویهای وی با ساقینامهای 88 بیتی آغاز میشود:
سپس با هزلی داستانگونه در 132 بیت دربارۀ قاضیمیرم بروجردی، هزلی 26 بیتی خطاب به کاردار گیلان، اهمیت سخن، توصیف طبیعت و طلب یاری از خداوند ادامه مییابد. 2ـ12 رباعیهای اظهری اظهری 505 رباعی (1002 بیت) سروده است؛ چنانکه گفته شد بهسبب آنکه برگ پایانی نسخه پارگی دارد، از رباعیهای آن، تنها دو رباعی کامل و چهار رباعی ناقص باقی مانده و بقیۀ رباعیهای این دو صفحه از دست رفته است. ناگفته نماند که 171 رباعی اظهری در حاشیۀ نسخه نوشته شده است و چهار رباعی او نیز از نوع «چهارقافیهای» است:
در بالایِ شمار بسیاری از رباعیهای حاشیۀ دیوان اظهری، مانند دیگر اشعار حواشی دیوان او، واژۀ «هو» با شنگرف نوشته شده است. از مضامین متنوع رباعیات اظهری میتوان به عشق بهعنوان رایجترین مضمون رباعیهای وی (420 رباعی عاشقانه)، توبه از گناهان، توصیف یار، وصف شراب، توصیف رحمت و عظمت الهی، دم غنیمتشماری، هجو، هزل و... اشارهکرد که در این میان آرزوی زیارت خانۀ کعبه برجستگی خاص یافته است:
او گاه دل به کرم خداوند میبندد و خیاموار دم غنیمت میشمارد و از بزرگی گناه و فراوانی آن ترسی ندارد:
گاهی نیز به دنیا و مافیها پشت میکند:
به هنر شاعری خود میبالد:
گاهی هم وقوعگویی و واسوختسرایی میکند:
حضور معشوقهای مذکری با نامهای محسن، امین ترک (2 مورد)، دلاکپسر (3 مورد)، خاصهتراش (دلّاک مخصوص پادشاه)، سادهپسر (2 مورد) و پسر انجیرفروش (2 مورد) در رباعیهای اظهری هم مؤیّد این موضوع است.
3ـ نتیجهگیری از آنچه گذشت، مشخص شد اظهری شیرازی، شاعر شیعۀ قرن یازدهم است. بیشتر زوایای زندگی این شاعر ناشناخته مانده و دیوان اشعار او هنوز چاپ نشده است و تنها از آن، یک نسخۀ دستنوشتۀ شاعر در کتابخانۀ مدرسۀ سپهسالار وجود دارد. براساس اشعار وی مشخص میشود در 991 ق. متولد شده است؛ در دوران شاه عباس اول، شاه صفی و شاه عباس دوم صفوی میزیسته و با شفایی اصفهانی، محمدرضا فکری و رونقی همدانی معاصر بوده است. اظهری کتابت دیوان خود را در 1030 ق. شروع کرده و متن دیوان خویش را در 1054 ق. (63 سالگی) و حواشی آن را احتمالاً در 1059 ق. (68 سالگی) به پایان رسانده است. اظهری 10385 بیت در قالبهای قصیده، غزل، قطعه، مثنوی و رباعی سروده و در آغاز دیوان و قبل از غزلیات خود، دو دیباچۀ منثور مسجع آورده است. مضمون اصلی قصاید وی (بیش از شصت درصد)، نعت پیامبر (ص) و منقبت ائمه (ع) بهویژه امیرالمؤمنین (ع) و مدح شاهان و وزرای صفوی است. حمد خدا و منقبت معصومین (ع) قصاید آغازین اظهری را مانند تحمیدیهای مفصل مینمایاند و درخواست مغفرت از خداوند از راه توسلهای متعدد به اولیاءالله، به آفرینش چندین سوگندنامه در شعر وی انجامیده است. محور عمودی بیشتر قصاید وی کامل است و او فقط ده قصیدۀ مقتضب دارد. اظهری قصاید مدحی خود را به سؤال و درخواست نیالوده و ازنظر شیوۀ شعری پیرو شاعران پیشین خود و بیش از همه خاقانی است؛ حتی خودش را با خاقانی و انوری مقایسه کرده و گاه بر آنها برتری داده است. اظهری در غزلیات خود، دنیایی از شور و مستی و هیجان را به تصویر میکشد و خواننده را با عواطف و احساسات خود آشنا میکند. مضمون اصلی غزلیاتش، عشق مجازی و گاه مضامین وقوعی و واسوختی است. در غزلیات خود به حافظ بیش از دیگران نظر داشته و حتی مانند او مضامین فخر و مدح را نیز در غزلیات خود گنجانده است. بیشتر غزلهای وی مردّف است و ردیفهای فعلی در شعر او بسامد بیشتری دارد؛ ولی ردیفهای اسمی بدیع و کمکاربرد نیز در تقویت موسیقی کناری غزلیاتش بسیار مؤثر بوده است. اظهری ساقینامهای در قالب مثنوی سروده است و با پرداختن به مضامین هزل و ستایش الهی در دیگر مثنویهایش، تضاد درون و برون شخصیت خویش را آشکار کرده است. او با کاربرد شیوۀ روایت و قالب داستان به مثنویهایش برجستگی خاصی بخشیده است. اظهری مضامین مادهتاریخ، هزل، هجو و طلب از ممدوح را در قطعات خود مطرح کرده و بیشتر رباعیهایش (420 رباعی) را دربارۀ عشق سروده است. بهسبب وجود مضامین توبه و مناجات (40 رباعی) و آرزوی زیارت کعبه ـ در کنار هزلیات (20 رباعی) و مضامین عشق وقوعی و واسوختی در رباعیات ـ گویا این شاعر بین لاهوت و ناسوت سیرمیکند. قطعهها و رباعیهای اظهری درواقع برشی از زندگی شخصی او و فراز و فرود زندگی وی را ترسیم میکند؛ همانطور که قصایدش بازتابی از زندگی رسمی، و غزلیاتش بازتاب عواطف و احساساتش است. مضمون مفاخره بهویژه افتخار به قدرت شاعری در همة قالبهای شعری اظهری بسیار دیده میشود؛ فخریهسراییهای وی در بیت یا ابیات پایانی غزلیاتش، بهشیوۀ حافظ، از برجستگیهای شعری اوست. اشعار اظهری بهدلیل حضورش در دربار و همراهی وی با پادشاه در جنگها و لشکرکشیها بهویژه حملات پیدرپی صفویان به قراباغ و حضور چندین سالۀ اظهری در آنجا و مقامهای حکومتی او و همچنین مادهتاریخسرایی او، دربردارندۀ اطلاعات و شواهد تاریخی بسیاری از دوران زندگی شاعر است؛ ازاینرو منبع ارزشمندی برای مطالعۀ تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم و زبان شمرده میشود. اظهری برخلاف همعصران خود از کاربرد اصطلاحات عامیانه، توجه بسیار به جزئیات و پیچیدگی خیال و درنتیجه دشواری معنا دوری کرده است. وجود حروف، کلمات و افعال کهن و حتی گاهی رعایت قواعد دستوری گذشتگان، واژه و ترکیبات بدیع و حتی دشوار در دیوان اظهری، مؤیّد پیروی وی از زبان شاعران قرون ششم بهویژه خاقانی است. آرایههای متعددی مانند حُسن تعلیل، پارادوکس، تلمیح، تشبیههای مضمر و تفضیل نشانۀ پیروی وی از ویژگیهای ادبی سبک عراقی و بهویژه حافظ است. پینوشت
18. مقیم جعفری شیرازی از شاعران قرن یازدهم هجری است. او به مقیما معروف است و مرد سادهلوح خوشذاتی بوده است؛ «اگرچه سودایی داشته اما خالی از جذبه نبوده است» (نصرآبادی، 1378: 266).
احتمالاً این دو بیت دعا برای حفظ اشعارش از گزند روزگار است.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن (1983). الذریعة إلی تصانیف الشیعه، جلد 9، گردآوری احمد بن محمد حسینی، بیروت: دارالاضواء.2. احمدی دارانی، علیاکبر (1394). «نوع ادبی سوگندنامه»، شعرپژوهی (بوستان ادب)، سال هفتم، شمارۀ 2، 1‑24.3. اظهری شیرازی، بوداق (بیتا). دیوان اشعار، نسخهخطی شمارۀ 377، کتابخانۀ مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار).4. ــــــــــــــــــــ (بیتا). دیوان اشعار، نسخۀ خطی شمارۀ 6078- ف، کتابخانۀ دانشگاه تهران.5. ترکمان، اسکندربیگ (1382). تاریخ عالمآرای عباسی، جلد سوم، زیر نظر ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.6. حدائق شیرازی، ضیاءالدین معروف به ابنیوسف (1316). فهرست نسخ خطی مدرسه عالی سپهسالار، جلد دوم، تهران: چاپخانه مجلس
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 688 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |