تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,331 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,910,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,962,141 |
بررسی تقابل دوگانۀ نمادها در اسطورۀ زروان لرستان | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 24، دی 1399، صفحه 113-124 اصل مقاله (748.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2021.122789.1402 | ||
نویسندگان | ||
یوسف علی بیرانوند* 1؛ محمد میرزایی رشنو2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد گروه باستانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
ساختارگرایان به اصطلاح تقابل دوگانه توجه بسیاری نشان دادهاند. تقابل دوگانه به این معنا است که تضاد و تقابلی در میان بسیاری از عناصر و پدیدهها وجود دارد؛ بنابراین، ذهن انسان برای شناخت پدیدهها به نشانههای متضاد متوسل میشود. این مفهوم در شناخت اساطیر و پدیدههای رمزآلود و نمادین مؤثر است. آثار باستانی لرستان با محوریت زروان، به سبب منشأ رازآلود مذهبیشان، سرشار از نشانهها و نمادهای تقابلی است. در این مقاله، با روش توصیفیتحلیلی کوشش شده است تقابلهای دوگانه در نقشمایههایی از زروان لرستان بررسی شوند. آیین زروانی بر دوگانهپرستی تکیه دارد؛ بنابراین، زروان هم مرد و هم زن است و این میتواند به انیما و انیموس اشاره داشته باشد. اهورامزدا همراه با نیروهایش در سمت راست زروان و اهریمن نیز با نیروهایش در سمت چپ زروان قرار گرفتهاند. نمادهای اهورایی بهصورت جوانان، گل و روباه و نمادهای اهریمنی بهصورت پیران، نوزادان و مار کبری وجود دارد. بیشتر این تقابلها در پیشبرد اهداف مذهبی به کار گرفته شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختارگرایی؛ نماد؛ تقابل های دوگانه؛ زروان؛ لرستان | ||
مراجع | ||
References - Akbari Mafakher, A. (2009). Worship of Ahriman in Zurvanism and Surviving Examples of It. Journal of Iranian Studies, 8(16), 89- 111. - Alizadeh, S. (2017). A Study of the Relationship Between Patterns and Their Application in Lorestan Bronze Headpins. Journal of the Letter of Visual and Applied Arts, 19, 109-125. - Amouzegar, Zh. (2008). Mythological History of Iran. Tenth Edition. Tehran: Samt Publication. - Bahar, M. (2007). Asian Religions. Sixth Edition. Tehran: Cheshmeh Publication. - Bahar, M. (2014). A Research in Iranian Mythologies. Tenth Edition. Tehran: Toos Publication. - Benonist, E. (2007). The Persian Religion, According to the Chief Greek Texts. Translated by Bahman Sarkarati. Third Edition. Tehran: Qatreh Publication. - Bertens, H. (2005). Literary Theory: The Basics Paperback. Translated by Mohammad Reza Abolghasemi. First Edition. Tehran: Mahi Publication. - Campbell, J. (1988). The Power of Myth. Translated by Abbas Mokhber. First Edition. Tehran: Center Publication. - Chevalier, J. (2005). Dictionnaire Des Symboles. Translated by Soudabeh Fazaeli. Second Edition. Tehran: Jeyhun Publication. - Christensen, A. (2009). Mazdaism in Ancient Iran. Translated by Zabihollah Safa. Sixth Edition. Tehran: Helmand Publication. - Cooper, G. C. (2000). Illustrated Culture of Traditional Symbols. Translated by Maliheh Karbasian. First Edition. Tehran: Farshad Publication. - Cuddon, J. A. (1999). A Dictionary of Literary Terms. Fourth Edition. London: Pinguin Books. - Culican, W. (2006). Archeology and History of Art in the Mad and Persian Periods. Translated by Goudarz As'ad Bakhtiar. Second Edition. Tehran: Pazineh Publication. - Dadgi, F. (2016). The Beginning of Creation. Translated by Mehrdad Bahar. Fifth Edition. Tehran: Toos Publication. - Eliade, M. (2015). A History of Religious Ideas. Translated by Jalal Sattari. Fifth Edition. Tehran: Soroush Publication. - Fourie, P. J. (2007). Media Studies. Second Edition. Cape Town: Jata & Co. Ltd. - Gignoux, Ph. (2016). Man and Cosmos in Ancient Iran. Translated by Linda Goodarzi. Second Edition. Tehran: Mahi Publication. - Girshman, R. (2011). Perse. Proto-Iraniens, Mèdes, Achéménides. Translated by Issa Behnam. Third Edition. Tehran: Elmi va Farhangi Publication. - Guerin, W. L., Labor, E. G., & Wilingham, J. (1978). A Handbook of Critical Approaches to Literature. Translated by Farzane Taheri. Second Edition. Tehran: Niloofar Publication. - Hall, J. (2001). Dictionary of Symbols in East and West Art. Translated by Roghayeh Behzadi. First Edition. Tehran: Contemporary Culture Publication. - Hezhabari Nobari, A., & Sabzi Doabi, M. (2011). Lorestan Bar Pins. The Journal of Historical Sociology. 3(2), 165- 188. - Hinnells, J. (2007). Understanding Iranian Mythology. Translated by Zhale Amouzegar and Ahmad Tafazoli. Twelfth Edition. Tehran: Cheshmeh Publication. - Jung, K. G. (1990). Psychologie et Religion. Translated by Foād Rouhani. Seventh Edition. Tehran: Elmi- Farhangi Publiction. - Jung, K. G. (1991). Memories, Dreams, and Reflections. Translated by Parvin Faramarzi. First Edition. Mashhad: Astan e Ghods e Razavi. - Jung, K. G. (1997). The Human and His Symbols. Translated by Mahmoud Soltaniye. Ninth Edition. Tehran: Jami Publication. - Kaviani Pouya, H., & Pilevarian, Z. (2016). A Study of Zurvan's Philosophy in Religious Thoughts Based on Pahlavi Letters. Journal of Iranian Studies, 15(30), 133- 153. - Khosravi, Y. (2004). Immortality in Ancient Iran. Book of the Art Month, 75, 84-97. - Levi-Strauss, C. (1974). Anthropology Structural. Vol II. New York: Pinguins Books Publishing. - Majidzadeh, Y. (1988). History of Lorestan Bronze Headpinds. The Journal of Archeology and History, 3(1), 3-15. - Mohassel, R.(1987). Gozideha-ye Zadesparam. First Edition. Tehran: The Institute of Cultural Studies and Research. - Mole, M. (2016). Culte, Myth et Cosmologie Dans l'Iran Ancient. Translated by Mohammad Mirzaei. First Edition. Tehran: Contemporary View Publishing. - Negahban, E. (1996). A Review of Fifty Years of the Archaeology of Iran. First Edition. Tehran: The Organization of Cultural Heritage. - Nyberg, H. S. (1994). Religions of Ancient Iran. Translated by Seifuddin Najmabadi. First Edition. Kerman: Shahid Bahonar University of Kerman. - Okhovat, A. (2013). Grammar of the Story. Third Edition. Isfahan: Farda Publication. - Samuelian, T. J. (2011). Refutation of the Sects: A Retelling of Yeznik Koghbatsi’s Apology. First Edition. The USA: The University of Michigan, St. Vartan Press.- Schmidt, E. F., Van Loon, M. N., & Curvers, H. H. (1989). The Holmes Expeditions to Lurestan. Chicago: Text, Oriental Institute Publication. - Shamisa, S. (1391). Literary Criticism. Tehran: Mitra Publication. - Shayganfar, H. R. (2005). Literary Criticism. Third Edition. Tehran: Dastan Publication. - The Encyclopaedia of the Iranian Architectural History and of Iranshahr Architecture. (2020). The Temple of Sorkh Dome Lori. Retrieved from: http://iranshahrpedia.com/view/32339. - Vakili, Sh. (2012). On Time, Huge Zurvan. First Edition. Tehran: Shoorafarin Publication. - Vandenberge, L. (2000). The Archeology of Ancient Iran. Translated by Issa Behnam. Second Edition. Tehran: University of Tehran Press. - Vieux, J. (1995). The Myths of Egypt. Translated by Abolghasem Ismailpour. First Edition. Tehran: Caravan Publication. -Yektafar, M. (2011). The Masterpieces of Bronze of Lurestan. Journal of Visual Arts. 12, 14-18. – Zaehner, R. Ch. (2005). Zurvan, a Zoroastrian Dilemma. Translated by Timur Ghaderi. First Edition. Tehran: Amir Kabir Publication. - Zikrgou, A. H. (1998). Secrets of Indian Mythology. First Edition. Tehran: Fekre Rooz Publication.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |