تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,609,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,491,692 |
بررسی شگردهای داستانکپردازی در بحر طویلهای ابوالقاسم حالت | ||
فنون ادبی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1399، صفحه 53-66 اصل مقاله (413.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2020.123413.1870 | ||
نویسندگان | ||
حمید جعفری قریه علی* 1؛ لیلا پوربنی اسدی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی عصر «عج» رفسنجان، کرمان، ایران | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی عصر «عج» رفسنجان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
کوتاه نویسی و کمینه گرایی در ادبیات داستانی در شکل گیری نوع ادبی «داستانک» مؤثّر بوده است. ایجاز و اختصار، بهکارگیری بن مایة جذّاب و دوری از زبان پیچیده از مؤلّفه های این گونۀ ادبی است. در بسیاری از مواقع سرایندگان بحر طویل تلاش می کنند به شیوۀ داستان پردازی، اندیشه های خود را به خواننده القا کنند. هدف از پژوهش حاضر، سنجش، ارزیابی و نشان دادن قابلیّت این نوع ادبی در پرداخت داستان است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی «بحر طویل»های ابوالقاسم حالت را بررسی کرده است و تلاش دارد به این پرسشها پاسخ دهد که سراینده در داستانک های خود از چه شگردها و عناصری بهره گرفته است و چه ویژگی هایی از حکایات ابوالقاسم حالت با شاخصه های داستانک ها مطابقت دارد؟ براساس نتایج این پژوهش، ابوالقاسم حالت با تلفیق شیوه های کهن و نو داستان نویسی، نمونه هایی از داستانک های طنز خلق کرده است که به لطیفه ای بلند می ماند. تناسب الفاظ و مفاهیم که روشنگر پیام داستانک هاست، شگرد ویژۀ او در آفرینش این نوع ادبی است. جمله های پایانی داستانک ها را می توان نتیجه، هدف و عامل اصلی طنز دانست و این یکی از تفاوت های داستانک های بحر طویل با داستان های کوتاه است. حضور شخصیت های حقیر، گزینش برشی کوتاه از زمان، و محدویّت مکان از وجوه مشترک «بحر طویل»ها با داستانک است و طنزگونگی، بهره گیری از تمثیل و توصیف از عمده ترین تفاوت های حکایات بحر طویل با داستانک شمرده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوالقاسم حالت؛ بحر طویل؛ داستانک؛ عناصر داستانی | ||
مراجع | ||
منابع
3. بالانده، محمود. (1392). «ساختار بحر طویل در موسیقی و شعر، بررسی تطبیقی سه گونة بحر طویل در حوزۀ موسیقی نواحی و موسیقی عامه پسند». نشریۀ نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ 4، شمارۀ 8، صص121-141. 4. بیگزاده، خلیل و محمد آرتا. (1395). «نقد تطبیقی حکایتهای بهارستان جامی با داستانهای مینیمالیستی»، مجلۀ متنپژوهی ادبی، د 20، ش 68، صص 142-117. 5. بینیاز، فتحالله. (1387). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، چاپ اوّل، تهران: افراز. 6. پارسا، سیداحمد. (1385). «مینیمالیسم و ادب فارسی(بررسی تطبیقی حکایات گلستان با داستانهای مینیمالیسم)، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کرمان، ش20، (پیاپی 17) صص27-48. 7. حالت، ابوالقاسم. (1386). بحر طویلهای هدهدمیرزا، چاپ هشتم، تهران: سنایی. 8. درخشان، مهدی .(1364). «کهنترین بحر طویل»، نشریۀ آینده، سال یازدهم، ش 4 و 5. صص280-286. 9. روزبه، محمّدرضا. (1388). ادبیات معاصر ایران(نثر)، چاپ چهارم، تهران: روزگار. 10. شمیسا، سیروس. (1386). فرهنگ عروضی، ویرایش چهارم، تهران: نشر قلم. 11. فاستر، مایکل. (1362). خداوندان اندیشة سیاسی، ترجمة جواد شیخ الاسلامی، تهران: امیرکبیر. 12. فتوحی، محمود (1385). بلاغت تصویر، چاپ نخست، تهران: سخن. 13. __________ (1391). سبکشناسی، نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن. 14. کاردگر، یحیی و نرگس مهدی. (1391). «نقد و تحلیل و سبکشناسی اولین بحر طویل فارسی». فصلنامة تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، ش2(پیاپی16). صص 353-370. 15. کنی، دبلیو. پی. (1380). چگونه ادبیات داستانی را تحلیل کنیم، ترجمۀ محمد حنیف، چاپ اوّل، تهران: زیبا. 16. مارتین، والاس. (1382). نظریههای روایت، ترجمۀ محمّد شهبا، چاپ اوّل، تهران: هرمس. 17. محمدی، برات. (1388). «مقالات شمس و مینیمالیسم»، پژوهشنامۀ ادب حماسی (پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب) دورۀ 1، ش 9، صص 299-311. 18. مستور، مصطفی. (1386). مبانی داستان کوتاه، چاپ سوم. تهران: مرکز. 19. مولوی، محمد. (1362). مثنوی، به کوشش محمد استعلامی، ج2، چاپ اوّل، تهران: زوّار. 20. مهدی، نرگس. (1391). نقد و بررسی و تحلیل بحر طویلهای فارسی از آغاز تا سال 1320. پایاننامة ارشد زبان و ادبیات فارسی، استاد راهنما: دکتر سید علیرضا حجازی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم. 21. مؤذّنی، محمد و نسرین زرگرزادۀ دزفولی. (1396). «خویشاوندی داستانک و حکایت با نگاهی بر بهارستان جامی»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، سال 6، شمارۀ 1، صص: 1-15. 22. میرصادقی، جمال. (1385). عناصر داستان. تهران: نشر سخن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |