تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,392,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,793,850 |
تحلیل فضایی شاخصهای شکلگیری روستای خلاق در سکونتگاههای روستایی (مطالعه موردی: منطقه سیستان) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه ریزی فضایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 40، فروردین 1400، صفحه 87-114 اصل مقاله (850.69 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/sppl.2020.123383.1505 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حسنعلی جهانتیغ1؛ علی اکبر عنابستانی* 2؛ محمودرضا میرلطفی3؛ امیدعلی خوارزمی4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار جغرافیای روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح مسئله: وجود آشفتگی و نابسامانی در سکونتگاههای روستایی باعث شده تا اکثر کشورها در جستجوی شناخت یا خلق راه و روشهای جدید برای تحقق توسعۀ روستایی باشند. در این بین، ارزیابی شاخصهای روستای خلاق در عرصۀ بهبود اوضاع جوامع روستایی مطرح میگردد و باید در برهۀ زمانی کنونی توجه ویژهای به آن شود. هدف: پژوهش حاضر باهدف ارزیابی شاخصهای روستای خلاق در سکونتگاههای روستایی سیستان انجامشده است. روش: این پژوهش بر پایۀ روش توصیفی – پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات روشهای اسنادی و میدانی به کار رفت. جامعۀ نمونۀ این پژوهش علاوه بر 28 متخصص درزمینۀ روستایی و توسعۀ منطقهای، ساکنان 20 روستا از توابع منطقۀ سیستان است. دراینبین، بر اساس فرمول کوکران، تعداد 308 نفر انتخاب شدند و با روش تصادفی از آنها نظرسنجی شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از نرمافزارهای SPSS، Dematel، ANP، MABAC و GIS استفاده شد. نتایج: بر اساس آزمون (T تک نمونهای)، میانگین بدست آمده برای تمامی ابعاد بیشتر از میانگین نظری (3) میباشد. نتایج دیمَتِل نشان داد معیار ترویج و آموزش از بیشترین تأثیرگذاری و معیار خطرپذیری از بیشترین تأثیرپذیری در شکلگیری روستای خلاق برخوردار است. نتایج فرآیند تحلیل شبکهای نشان داد، مؤلفۀ ترویج و آموزش با وزن 342/0 مهمترین عامل اثرگذار و مؤلفۀ انعطافپذیری با وزن 079/0 کماهمیتترین عامل اثرگذار بر شکلگیری روستای خلاق از نظر کارشناسان میباشد. نتایج تحلیل فضایی شدت اثر شاخصهای روستای خلاق با استفاده از ماباک نشان داد تعداد 6 روستا دارای وضعیت مطلوب، 11 روستا دارای وضعیت متوسط و تعداد 3 روستا دارای شدت اثر کم میباشند. نوآوری: در پژوهش حاضر برای نخستین بار تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در سکونتگاههای روستایی آنهم با استفاده از مدلهای کاربردی بررسی شده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحلیل فضایی؛ روستای خلاق؛ فرایند تحلیل شبکهای؛ ماباک؛ منطقۀ سیستان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه امروزه بیشتر مناطق روستایی در کشورهای در حال توسعه با چالشهای مختلفی درزمینة اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی روبهرو هستند (Obonyo and Fwaya, 2012: 2). این چالشها به همراه ضعف مدیریتی به عقبماندگی مناطق روستایی منجر شده است. در این میان، مشکلات اقتصادی شامل بیکاری فصلی، درآمد کم و فقر، از مهمترین موانع پیش روی توسعه در این مناطق است (Surchev, 2010: 237; Nemirschi and Craciun, 2010: 39)؛ این در حالی است که طی قرون متمادی، روستا بهمثابة مکانی برای زندگی و تولید، نقش و ماهیت مؤثری داشته است؛ با وجود این در شرایط امروزی و بهواسطۀ رویدادها و دخالت دولتها و تغییرات سبک زندگی، در دورۀ گذار از تولیدگرایی، بسیاری از روستاها بهجای بهرهمندی از محتوای توسعة پایدار با ناپایداری مواجه و ضمن ازدستدادن جمعیت خود در فرایند مهاجرت با پدیدة تخلیۀ جمعیتی و تخریب کالبدی روبهرو هستند (راستقلم و همکاران، 1395: 319). برای فائقآمدن بر این چالشها و توسعهیافتن روستاها، راهکارها و رویکردهای متنوعی ارائه شده است؛ در این بین با بررسی تجارب و سوابق کشورهای گوناگون در برنامهریزی توسعۀ روستایی از دهة 1950، رویکردها و راهبردهای استفادهشده در این زمینه در چهار دسته طبقهبندی، تفکیک و مشخص شده است؛ رویکردهای اقتصادی (توسعۀ کشاورزی، انقلاب سبز، اصلاحات اراضی و صنعتیسازی)، رویکردهای اجتماعی (تأمین نیازهای اساسی، مشارکت در توسعۀ روستایی و توسعۀ اجتماعات محلی)، رویکردهای کالبدی- فضایی (برنامهریزی مراکز روستایی، توسعۀ روستا- شهری و کارکردهای شهری در توسعۀ روستایی) و رویکردهای جامع (توسعۀ روستایی همهجانبه و یکپارچه، توسعۀ پایدار)؛ (استعلاجی و جعفری، 1393: 31)؛ این در حالی است که بیشتر راهکارهای گذشتة توسعه مانند صنعتیسازی و توسعۀ کشاورزی، شرایط لازم را برای پایداری اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی فراهم نکردهاند (استعلاجی، 1381: 80)؛ با وجود این بیشتر کشورها در پی شناخت یا خلق راهها و روشهایی جدید برای تحقق توسعۀ روستایی برآمدند و توسعۀ فعالیتهای خلاق بهمنزلة یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ روستایی مطرح شد (قاسملو و همکاران، 1398: 20؛ Figueiredo and Raschi, 2013: 1; Ramjit, 2015: 3). در همین زمینه میتوان بیان داشت خلاقیت مفهومی است که میتوان آن را بدون هیچ محدودیتی در تمامی عرصههای زیستی به ظهور رساند و با تجدید نظر یا حتی کنارگذاشتن پیشفرضهای موجود، شرایطی نو، سازگارتر و پسندیدهتر ایجاد کرد؛ علاوه بر این با پذیرش و اجرای اصول خلاقیت ضمن بهرهمندی در زمان حال، میتوان رهبری و مدیریت بهتر و سنجیدهتری دربارة آینده داشت؛ بهطوری که تمرکز بر ایدهها و افکار نو به محیطی پایدارتر، انعطافپذیرتر و اقتصادیتر منجر خواهد شد (یاسوری و سجودی، 1396: 2). در این بین، برخی پژوهشگران مانند دیوید مکگرانان[1] (2007) نظریة خلاق را دربارة مناطق روستایی اعمال کردند. در این نظریه اعتقاد بر این است که مناطق روستایی با جذب افراد در حرفههای خلاق، رشد اقتصادی را به ارمغان میآورند. نتایج مطالعۀ مکگرانان نشان میدهد مناطق حومة شهر و روستاها با نسبت زیاد افراد در شغلهای خلاق، میزان زیادی از ثبت اختراع، پذیرش فناوری تولید و رشد شغلی را دارند. اینکه در برهۀ زمانی کنونی بسیاری از افراد به بازگشت به محیط روستا علاقهمندند، نشان از اهمیت روستا و وجود زمینههای خلاق در این مناطق دارد (McGranahan and Wojan‚ 2007: 202)؛ با وجود این شناسایی عوامل مرتبط با خلاقیت روستایی راهگشای توسعۀ این مناطق است و زمینۀ لازم را برای نگهداری، جذب و پرورش انسانهای خلاق ایجاد میکند؛ همچنین وجود این امر نتایج منفی حاصل از تجربههای پیشین توسعۀ روستایی را به کمترین حد میرساند و آیندة امیدوارکنندهای را برای این مناطق رقم میزند (Donald et al.‚ 2008: 11)؛ بنابراین محیطهای روستایی با توجه به توانهای بالقوة بسیار زیاد، باید ظرفیتهای خود را در مسیر پروراندن افراد و ایدههای خلاق و همچنین محیطی خلاق و سازگار با شرایط کنونی بپرورانند؛ در این صورت خواهند توانست نقشهای تعیینکنندۀ خود را بهتر ایفا کنند و در آینده به توسعۀ پایدار نائل شوند؛ همانند اقتصاد روستایی که آثار آن تا مرزهای فراتر از روستا هم درک میشود (یاسوری و سجودی، 1396: 2). سیستان با 796 روستا، علاوه بر اینکه برپایة جمعیت روستایی استوار است، به دلیل قرارگرفتن در همسایگی کشورهای افغانستان و پاکستان ازلحاظ سیاسی و ژئوپولیتیکی اهمیت خاصی دارد؛ بهطوری که خالی از سکنهشدن روستاهای آن و تغییرات جمعیتی ممکن است حیات سیاسی این منطقه را با چالش روبهرو کند. روستاهای سیستان طی دورههای متمادی نقش مهاجرفرستی داشتهاند؛ بهطوری که سالیانه تعداد زیادی از روستاها خالی از سکنه میشوند و روستاییان راه مهاجرت را در پیش میگیرند. آمارهای بهدستآمده از سرشماریها نشان میدهد تعداد روستاها از 1083 در سال 1365 به 796 روستا در سال 1395 کاهش یافته و 287 روستا خالی از سکنه شده است (مرکز آمار ایران، 1365- 1395)؛ از این رو با علم به اینکه مسائل و موانع توسعه در مناطق روستایی ایران بهویژه در منطقۀ سیستان به نشناختن ظرفیتهای خلاق در این مناطق مربوط است، هدف این پژوهش، علاوه بر شناسایی شاخصهای روستای خلاق و تعیین میزان اثر و روابط بین آنها، تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در سطح سکونتگاههای روستایی سیستان است. با توجه به مطالب بیانشده، پرسشهای زیر مطرح میشود:
2-ادبیات و مبانی نظری پژوهش خلاقیت، فعالیتی است که در طول دورة زندگی انسان توسعه مییابد و مقتضیات و محیطهای خانوادگی خاص در ظهور شخصیتهای خلاق مؤثر واقع میشود (Simonton, 2000: 120).از بین انواع خلاقیت، خلاقیت روستایی بهمثابة راهی برای توسعة پایدار جوامع روستایی بهویژه در جوامع کمتر توسعه یافته مطرح شد (قاسملو و همکاران، 1398: 33). در راستای تأیید اهمیت خلاقیت روستایی، آردحالا و همکاران[2] (2016) برای توسعة روستایی سه رویکرد ارائه میدهند؛ رویکردهای توسعۀ مکانی، توسعۀ اقتصادی و توسعۀ خلاقیت و استعدادهای فردی. تجربیات نشان میدهد برای توسعۀ روستایی باید به رویکرد سوم توجه ویژهای داشت؛ یعنی شکلگیری خلاقیت در مناطق روستایی براساس ظرفیتها و فرهنگ روستا (Ardhala et al., 2016: 672). در همین زمینه، بالفور و همکاران (2018) بر این باورند که توسعة مبتنی بر خلاقیت روستایی، توانایی تقویت شبکههای تعاملی را دارد که موجب دخالت مدنی، برانگیختگی احساس جامعه، کارآفرینی و تحول خلاق میشود. آموزشگاههای هنری، جشنوارهها و سالنهای هنرهای محلی، فرصتهایی را برای ایجاد تعاملات مشترک فراهم میکنند که ظرفیت خلاق جوامع روستایی را نیز تقویت میکنند (Balfour et al., 2018: 235). درواقع در مفهوم روستای خلاق، حضور و تمرکز تولیدکنندگان، هنرمندان، دانشمندان و دانشجویان و سنتشکنان با پیشرفت روستا ارتباط دارد. این گروه خلاقیت را شدت میبخشند و برای دیگران جذاب هستند؛ همچنین فضای خلاق یک روستا یا منطقه را میسازند و شکل میبخشند (scotte‚ 2006: 57). با توجه به مطالب مطرحشده، توسعة زمینههای خلاقیت، راهکـاری مناسـب برای توسعة روستایی است؛ زیرا توانـایی بسـیج سرمایههای اقتصـادی، اجتمـاعی، انسـانی، فرهنگی و طبیعی را برای رسیدن به هدف توسـعه دارد؛ در حـالی کـه اعـتلای یکـی نـهتنهـا بـر دیگری تأثیر منفی نمیگذارد، عامل رشدیابندة دیگری نیـز میشود (ابریشمی و همکاران، 1398: 54). شاخصهای خلاقیت: هدف اصلی این شاخصها، تعیین میزان خلاقیت یک ناحیة جغرافیایی است. روشها و متغیرهای متفاوت و مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط هر منطقه و همچنین اطلاعات دردسترس میتوان یکی از این مدلها را انتخاب و میزان شاخص خلاقیت را در هر مکان محاسبه کرد (جدول 1). مفهوم روستای خلاق: کنکاش در بین متون و پژوهشهای مختلف درزمینۀ خلاقیت نشان میدهد روستای خلاق، مفهوم جدیدی است که به پیروی از مفهوم شهر خلاق ایجاد شده و تا به حال به شکل واحد و بینالمللی تعریف نشده است؛ با این حال به تعریفی کوتاه از این مفهوم اشاره میشود. روستای خلاق، فضایی است که با اتکا بر فرایندهای بوممدارانة سبک زندگی، محیطزیست پاک و امکانات مطلوب، زمینۀ جذب طبقة خلاق را در صنایع با سطح فناوری بالا بهویژه در بخش فرهنگ و هنر مهیا میکند و بستر انتفاع برد- برد جامعة روستایی و طبقة خلاق و همچنین مخاطبان و مصرفکنندگان محصولات خلاقانه را در بیرون از محیط روستا فراهم میآورد. تولید ثروت در این روستا ناشی از پرداخت حق بهرۀ مالکانة فضای روستایی به روستاییان و تولید ارزش افزودة اقتصادی ناشی از خلاقیتهای طبقة خلاق است که این مکمل فعالیتهای ذاتی روستا در تولیدات بهویژه بخش کشاورزی است (راستقلم و همکاران، 1395: 321).
جدول- 1: مدلهای مربوط به شاخصهای خلاقیت
منبع: (نیری، 1396: 36)
براساس ادبیات پژوهش، به نظر میرسد اقتصاد خلاق و طبقة خلاق بهمنزلة دو نظریة اساسی در رابطه با توسعه از راه خلاقیت مطرح هستند؛ بهطوری که امروزه اقتصاد خلاق بهمنزلة نیروی مبدل بسیار قوی در جهان مطرح است و پتانسیلهای زیادی برای توسعه دارد. این جنبه از اقتصاد، یکی از بخشهای با رشد سریع اقتصاد جهانی، هم از منظر ایجاد درآمد و هم به دلیل ایجاد اشتغال و درآمدهای صادراتی است (Sung‚ 2015: 89- 90). در این بین، طبقۀ خلاق که بخشی از سرمایۀ اجتماعی در مناطق روستایی محسوب میشود، منبعی اساسی در مناطق روستایی است؛ به این دلیل که بر کنشهای آنها تأثیر میگذارد و کیفیت زندگی جوامع روستایی را از هر نظر بهبود میبخشد؛ بهطوری که روستاهای دارای سرمایۀ اجتماعی بیشتر، بهراحتی به منبع شناخت و آگاهی درزمینة ارتقای تولید و ارزش افزوده دسترسی دارند و فعالیتهای اقتصادی جدیدی را خلق میکنند؛ همچنین از فعالیتهای اقتصادی موجود خویش نیز حفاظت میکنند و حتی موجب بهبود آن میشوند (Batjargal‚ 2007: 606)؛ اعضای طبقۀ خلاق نیز نظرات متفاوتی دربارة کیفیت یک محل خاص دارند و این افراد کیفیت زندگی را ویژة شهرها نمیدانند (McGranahan and Wojan‚ 2007: 202)؛ بهطوری که معتقدند طبقۀ خلاق در مناطق روستایی نیز تجمع مییابد که در این صورت نیروی محرکة توسعۀ اقتصادی خواهد بود. آنها از این نظریه با بسیاری از استدلالها حمایت میکنند. آنها اعتقاد دارند از دلایل اصلی جذب طبقۀ خلاق به مناطق روستایی، ثروت کشور، تراکم کم جمعیت و رابطة ویژه با دهیاری است (Stolarick et al.‚ 2010: 22). البته در این بین مناطق روستایی با بسیاری از مشکلات در از دست دادن سرمایة انسانی روبهرو هستند (جوانان مهاجر به شهرها، دانشجویانی که به دانشگاه میروند، دانشآموختگانی که برای پیداکردن کار به شهرها میروند)؛ یک جایگزین مناسب برای حل این مشکلات، جذب افراد علاقهمند به زندگی در روستاست (Jarábková and Hamada‚ 2012: 10)؛ با این حال طبقة خلاق روستایی تنها افراد مهاجر به مناطق روستایی نیستند و ساکنان اصلی روستا نیز توان خلاقیت را دارند و جزو طبقۀ خلاق محسوب میشوند. بهطور کلی طبقۀ خلاق روستایی از دو گروه تشکیل شده است؛ گروه اول، ساکنان خلاق روستایی (روستاوندان خلاق) و گروه دوم، افراد خلاقی هستند که با توجه به ویژگیهای روستای خلاق، آن را برای زندگی انتخاب و به آن مهاجرت کردهاند. اعضای طبقۀ خلاق به این امر گرایش دارند که در جوامع خلاق تجمع یابند و سپس شبکهای برای خود به وجود آورند. طبقۀ خلاق روستایی صرفاً تحصیلکردگان یا نخبگان علوم سطح بالا نیستند، همانند آنچه در شهر دیده میشود؛ طبقۀ خلاق روستایی قادر است بخشهای جدیدی را به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی روستا بیفزاید و فرصتهای جدیدی را برای پیشرفت روستا در مقیاس ملی و فراملی ایجاد کند (راستقلم و همکاران، 1395: 324). بسیاری از نویسندگان ازجمله استولاریک و همکاران[11] (2010) عقیده دارند مناطق روستایی پتانسیل زیادی برای مکانیابی بخشهای خلاق دارند و حتی مدیران روستایی میتوانند طبقة خلاق را جذب کنند؛ بهطوری که مناطق روستایی نیز میتوانند بسیاری از شرایط ویژة بیانشده که جاذب طبقة خلاق به شهرهاست، ازجمله محیط خوب، فرهنگ یا امکانات اجتماعی را ارائه دهند. مورگان و همکاران[12] (2009) عقیده دارند مدیران اجرایی روستا میتوانند از سه رویکرد راهبردی برای حمایت از توسعه بهره برند. این روشها براساس توسعة محلی، توسعة اقتصادی، خلاقیت و استعداد آنهاست.
شاخصهای روستای خلاق شامل پنج عامل انعطافپذیری، ابتکار، خطرپذیری، رهبری و مشارکت است (جدول 2).
جدول- 2: شاخصهای روستای خلاق
پیشینۀ پژوهش در این بخش به پژوهشهایی اشاره میشود که بیشترین قرابت معنایی را با پژوهش حاضر دارند (جدول 3). شواهد حاصل از بررسی ادبیات و سابقۀ پژوهش نشان میدهد تاکنون پژوهشهای اندکی دربارة روستای خلاق انجام شده و به دلیل تنوع، پیچیدگی، گستردگی و نوبودن موضوع بررسیشده، تلاش برای تدوین نظریهای که کلیت پدیدة مدنظر را تبیین کند، بهندرت صورت گرفته است. نتایج مروری بر متون مرتبط با موضوع نشان میدهد هرکدام از نظریهها و دیدگاهها، بخشهایی از موضوع را آن هم از بعضی زوایا بررسی کردهاند. آنچه تاکنون بهطور گسترده به آن توجه شده، مباحث مربوط به شهر خلاق و عوامل مرتبط با آن است؛ در این بین، برخی صاحبنظران داخلی و خارجی به مقولۀ روستای خلاق و عوامل مرتبط با آن توجه داشتهاند و مباحثی را دربارة کارآفرینی، روستای خلاق و گردشگری خلاق روستایی بررسی کردهاند. درنتیجه میتوان بیان داشت درزمینۀ اثرگذاری و تحلیل فضایی شاخصهای روستای خلاق تاکنون پژوهشی انجام نشده است.
جدول- 3: پژوهشهای مرتبط با موضوع پژوهش
منبع: یافتههای اسنادی پژوهش، 1399
3-روششناسی پژوهش ماهیت این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و بهلحاظ روش، توصیفیتحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش اسنادی و میدانی استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی 796 روستای سیستان با جمعیت 226334 و تعداد 54198 خانوار است که در این بین، برای دستیابی به نتایج مطلوب، روستاهایی با بیش از 300 خانوار برای نمونه انتخاب شدند. پس از بررسیهای آماری معلوم شد منطقۀ سیستان 20 روستای بیش از 300 خانوار دارد که تمامی این روستاها بهمثابة جامعۀ نمونه در واحد روستا انتخاب شدند. دلیل تمرکز بر معیار جمعیتی خانوار این است که برای تحققیافتن شاخصهای روستای خلاق و تعمیمپذیری آنها، مناطق مطالعهشده باید از کمترین ویژگیهای جمعیتی مناسب (برای شکلگیری انواع خلاقیتها) بهرهمند باشند تا در صورت رسیدن به نتیجة مطلوب بتوان نتایج را به سایر روستاهای با جمعیت کمتر تعمیم داد. در این بین، برای انتخاب نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. براساس آخرین سرشماری سال 1395، 20 روستای مدنظر، 9762 خانوار و 37332 نفر جمعیت دارند؛ با وجود این براساس فرمول کوکران، تعداد 308 سرپرست خانوار (با ضریب خطای 5/5 درصد) بهمثابة جامعة نمونه انتخاب شدند (جدول 4). این نکته جالب توجه است که برای تعیین حجم نمونة روستا، نخست برای هر روستا، تعداد 10 پرسشنامه در نظر گرفته و در پایان بقیة پرسشنامهها براساس سهم نسبی خانوار بین تمامی روستاها تقسیم شد. اعتبار و روایی ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه) را استادان و خبرگان تأیید کردند؛ همچنین بهرهگیری از مبانی نظری پژوهش و نظر خبرگان و صاحبنظران، ضامن روایی پرسشنامه است. برای پایایی گویههای پژوهش از آمارة آلفای کرونباخ استفاده شد که نشان داد آلفای کرونباخ در بعد انعطافپذیری(857/0)، در بعد ابتکار (815/0)، در بعد ترویج و آموزش (765/0)، در بعد خطرپذیری (795/0)، در بعد رهبری (782/0) و در بعد مشارکت (819/0) است که به پایایی زیاد اشاره دارد.
جدول- 4: اطلاعات مربوط به روستاها، تعداد خانوار و حجم نمونه
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
پس از گردآوری دادهها، برای تجزیه و تحلیل آنها از نرمافزارهای اسپیاساس[13]، سوپر دسیژن[14]، دیمتل[15] و تصمیمگیری چندمعیارة ماباک[16] استفاده شد. درواقع با استفاده از نرمافزار اسپیاساس، علاوه بر تعیین آلفای کرونباخ و بررسی توزیع نرمال دادهها با بهرهگیری از آزمون کولموگروف اسمیرنف[17]، با استفاده از آزمون T تکنمونهای هریک از عوامل مقایسه و در پایان میانگین مؤلفههای ششگانة روستای خلاق از دیدگاه پاسخگویان روستایی بیان شد. برای تعیین روابط علی میان متغیرهای اصلی از تکنیک دیمتل و برای رتبهبندی مؤلفهها از مدل تصمیمگیری چندمعیاره (ANP) استفاده شد که با نظر 28 نفر از کارشناسان سازمانها، ادارات و استادان دانشگاه انجام شد. برای این منظور دو پرسشنامه طراحی و تکمیل شد؛ یکی برای انجام مقایسههای زوجی و دیگری پرسشنامههای تعیین روابط علی میان متغیرها با استفاده از دیمتل. در این پژوهش تکنیک دیمتل در پی نظاممندکردن و ساختاردهی اطلاعات بوده است و شدت روابط را بهصورت امتیازدهی میسنجد و انتقالپذیری روابط را نشان میدهد. این روش برمبنای گراف جهتدار بنا شده است و روابط علی و معلولی (اثرگذار و اثرپذیر) عوامل هر نظام را با استفاده از قضاوت خبرگان و کارشناسان به دست میآورد و ساختاری سلسلهمراتبی ارائه میکند. در پایان پیرو اوزان عناصر، برای رتبهبندی از روش تلفیقی وزندهی ایانپی (ANP) و مدل رتبهبندی تصمیمگیری چندمعیارة ماباک (Mabac) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از محیط نرمافزار اکسل[18] و نرمافزار سوپر دسیژن استفاده شد. جدول 5، مؤلفهها و شاخصهای بررسیشده را نشان میدهد. روش ماباک از جدیدترین تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره است که برای رتبهبندی گزینهها استفاده میشود. این روش را نخستینبار پاموکار و سیروویچ[19] (2015) ارائه کردند. مزایای استفاده از این روش به شرح زیر است:
جدول- 5: مؤلفهها و شاخصهای روستای خلاق
مدل رتبهبندی تصمیمگیری چندمعیارة ماباک (Mabac) شامل مراحل زیر است: گام اول: تشکیل ماتریس اولیه (میانگین نظر پاسخدهندگان): ماتریس تصمیم در این روش بهصورت معیار-گزینه است؛ یعنی یک ماتریس که ستونهای آن را معیارهای مسئله و سطرها را گزینهها تشکیل میدهند و هر سلول نیز درواقع امتیاز هر گزینه نسبت به هر معیار است. رابطۀ زیر نمای تشکیل ماتریس اولیه را نمایش میدهد.
گام دوم: نرمالسازی: در این قسمت باید ماتریس تصمیم مرحلۀ دوم را با استفاده از روابط زیر نرمالسازی کرد.
گام سوم: تشکیل ماتریس موزون: در این گام با استفاده از رابطة زیر، ماتریس نرمال را وزندار میکنیم. در رابطة زیر، W وزن معیارهاست که باید از روشهای دیگر نظیر روش آنتروپی شانون و روش AHP به دست آید.
گام چهارم: ماتریس مرز تخمین ناحیه (میانگین هندسی هر ستون از ماتریس موزون): در این بخش با استفاده از رابطة زیر برای هر معیار یک مرز ناحیة شباهت مشخص میشود.
جایی که vij عناصر ماتریس وزنی (V) را نشان میدهد، M تعداد کل گزینههای جایگزین را نشان میدهد. پس از محاسبة مقدار gi براساس معیارها، یک ماتریس از مناطق تقریبی G در فرم n x 1 ایجاد میشود.
گام پنجم: محاسبۀ فاصلۀ گزینهها از مرز تخمین: در این بخش با استفاده از رابطة زیر، فاصلة گزینهها تا ناحیة g به دست میآید؛ درواقع باید ماتریس وزندار را از ماتریس g کم کرد.
پس از مشخصشدن ماتریس Q، با استفاده از حد بالای مساحت (+G) و حد پایین مساحت (-G) وضعیت هر گزینه مشخص میشود؛ بر این اساس گزینة Ai به اجتماع مجموعة یادشده تعلق دارد که در شکل زیر نمایش داده شده است. بر این مبنا حد بالای مساحت (+G)، ناحیهای است که گزینة ایدئال مثبت در آن قرار دارد و حد پایین مساحت (-G)، ناحیهای است که گزینة ضد ایدئال در آن قرار دارد.
گام ششم: رتبهبندی گزینهها (جمع هر ماتریس مرحلۀ پنجم): در این گام با استفاده از رابطة زیر امتیاز نهایی هر گزینه مشخص و براساس آن، گزینهها رتبهبندی میشود.
محدودۀ پژوهش منطقة سیستان با مساحت 15197 کیلومترمربع در محدودة جغرافیایی بین 30 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 28 دقیقه عرض جغرافیایی و 60 درجه و 15 دقیقه تا 61 درجه و 50 دقیقه طول جغرافیایی در جنوب شرقی ایران و در شمالیترین قسمت استان سیستان و بلوچستان واقع شده که حدود 1/8 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است. این منطقه از شمال و شرق به مرز افغانستان محدود میشود. سیستان پنج شهرستان دارد؛ زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون (مرکز آمار ایران، 1395).
شکل- 1: معرفی محدودۀ پژوهش
4-یافتههای پژوهش معرفی ویژگیهای فردی روستاییان: بیشترین فراوانی پاسخگویان با 7/35 درصد در ردة سنی 20 تا 30 سال و سپس با 8/30 درصد در ردة سنی 31 تا 40 سال و کمترین فراوانی با 3/2 درصد در ردة سنی کمتر از 20 سال قرار دارند. 9/90 درصد پاسخگویان، مرد هستند و ازنظر تحصیلات، بیشترین فراوانی در گروه زیر دیپلم (5/30 درصد) و سپس دیپلم (2/28 درصد) و پس از آن لیسانس (8/18 درصد) است. بهلحاظ شغلی نیز، از مجموع 308 پاسخگو، بیشترین فراوانی با 2/31 درصد به زراعت و باغداری، سپس با 24 درصد به دامداری و پس از آن با 5/18 درصد به کارمندان مربوط است؛ علاوه بر این ازنظر درآمد ماهیانه، بیشترین فراوانی به دستة درآمدی بیش از 2 میلیون تومان با 1/32 درصد، سپس گروه یک تا 2 میلیون تومان با 6/27 درصد و پس از آن گروه 5/0 تا 1 میلیون تومان با 6/25 درصد مربوط است. معرفی ویژگیهای فردی کارشناسان: بیشترین فراوانی سنی پاسخگویان با ضریب 1/32 درصد به ردۀ سنی 51 سال به بالا مربوط است؛ پس از آن ردههای سنی 41- 50 و 31- 40 سال، هرکدام با ضریب یکسان (25 درصد) در رتبۀ دوم ردۀ سنی قرار گرفتند. کمترین فراوانی با ضریب 9/17 درصد به ردۀ سنی 21- 30 سال مربوط است. 4/96 درصد پاسخگویان مرد هستند و ازنظر تحصیلات، بیشترین فراوانی به گروه کارشناسی ارشد با 60 درصد و سپس کارشناسی با 21 درصد و پس از آن مدرک دکتری با 17 درصد مربوط است. ازنظر شغلی، بیشترین فراوانی به کارمندی با 75 درصد و سپس استادی دانشگاه با 14 درصد و پس از آن دانشجوی دکتری با 7 درصد مربوط است. برای بررسی فرض نرمالبودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف استفاده شد. نتایج نشان میدهد دامنة پراکندگی دادهها بین 3 و 3- است؛ بنابراین شرط کافی را برای تأیید نرمالشدن دارد؛ همچنین نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف نشان میدهد متغیر شاخص روستای خلاق با 0.108، سطح معناداری لازم را دارد و معناداری بزرگتر از 05/0 به دست آمده است؛ بنابراین توزیع دادههای پژوهش نرمال است و میتوان آزمونهای پارامتریک را اجرا کرد.
4-1-بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در منطقۀ سیستان برای بهدستآوردن میزان اثرگذاری عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در هریک از ابعاد مدنظر، از آزمون T تکنمونهای (با میانۀ نظری عدد 3) استفاده شد. نتایج نشان داد در تمامی متغیرهای پژوهش (انعطافپذیری، 43/3، ابتکار، 42/3، ترویج و آموزش، 46/3، خطرپذیری، 38/3، رهبری، 40/3 و مشارکت، 33/3)، میزان اثرگذاری عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در منطقۀ سیستان بیش از میانة نظری است (جدول 4)؛ همچنین نتایج حاصل از آزمون T تکنمونهای نشان داد به ترتیب عوامل ترویج و آموزش با مقدار T (496/15 و سطح معناداری 000/0)، عوامل انعطافپذیری با مقدار T (264/13 و سطح معناداری 000/0) و عوامل ابتکار با مقدار T (133/12 و سطح معناداری 000/0)، بیشترین تأثیرگذاری را بر شکلگیری روستای خلاق دارند. سایر نتایج در جدول 6 ارائه شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، مؤلفۀ ترویج و آموزش بیشترین نقش را در شکلگیری روستای خلاق دارد؛ درواقع با استفاده از آموزش، زمینههای بروز خلاقیت درون سرمایههای انسانی (روستاییان) تقویت میشود و پرورش طبقة خلاق روستایی تحقق مییابد؛ همچنین انعطافپذیری بهمثابة عامل دوم اثرگذار بر شکلگیری روستای خلاق، نقش حائز اهمیتی در گسترش زمینههای خلاقیت روستاییان دارد؛ درواقع لازمۀ تغییر ذهنیت انسانها و میل به نوآوری و خلاقیت، داشتن روحیۀ انعطافپذیری و پیشرفت است. روستاییان سالیان متمادی به شیوة سنتی زندگی کردهاند و به آن پایبند هستند؛ بنابراین قدرت تغییر بسیار کمی دارند. بر این اساس برای رسیدن به خلاقیت و ایدههای نوین باید باورهای خود را دربارة شیوههای جدید زندگی منعطف کنند و دربارة شیوههای سنتی انعطافپذیر باشند. مؤلفۀ ابتکار بهمثابة عامل سوم، نقش مهمی در رسیدن به خلاقیت روستایی دارد؛ زیرا با رسیدن به ابتکار روستایی که خود نشئتگرفته از دو عامل ترویج و آموزش و انعطافپذیری است، خلاقیت روستایی تحقق مییابد.
جدول- 6: ضریب اهمیت عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در منطقۀ پژوهش
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
در این بخش از پژوهش، با توجه به میانگین نظرات پاسخگویان روستایی، وضعیت مؤلفة روستای خلاق به تفکیک روستا بررسی شد (جدول 7). نتایج بررسی مؤلفۀ انعطافپذیری نشان میدهد روستاهای قلعهنو (با میانگین 77/3)، عباسرستم (با میانگین 72/3) و کرباسک (با میانگین 55/3) به ترتیب بیشترین امتیاز و روستاهای فقیر لشکری (با میانگین 18/3)، اشترک (با میانگین 24/3) و سنجرانی (با میانگین 28/3) به ترتیب کمترین امتیاز را به دست آوردند. نتایج بررسی مؤلفۀ ابتکار نشان میدهد روستاهای ژالهای، سهقلعه و فیروزهای به ترتیب با میانگینهای 73/3، 71/3 و 61/3 درصد، بیشترین امتیاز و روستاهای کرباسک، امیرنظام و سنجرانی به ترتیب با میانگینهای 22/3، 24/3 و 29/3 درصد، کمترین امتیاز را کسب کردند. همچنین بررسی حاصل از مؤلفۀ ترویج و آموزش گویای این است که روستاهای عباسرستم (با میانگین 80/3)، دهنو (با میانگین 63/3) و ملکحیدری (با میانگین 59/3)، به ترتیب بیشترین امتیاز و روستاهای سفیدآبه (با میانگین 24/3)، سنجرانی (با میانگین 26/3) و کرباسک (با میانگین 28/3)، کمترین امتیاز را کسب کردند. نتایج حاصل از مؤلفۀ خطرپذیری نشان میدهد روستاهای قلعهنو، ملکحیدری و محمدشاهکرم با میانگینهای 68/3، 55/3 و 49/3 درصد به ترتیب بیشترین امتیاز و روستاهای کرباسک، عباسرستم و فقیرلشکری به ترتیب با میانگینهای 16/3، 19/3 و 20/3 درصد، کمترین امتیاز را کسب کردند (جدول 7). نتایج حاصل از بررسی مؤلفۀ رهبری نشان میدهد روستاهای عباسرستم، ملکحیدری و دهنو به ترتیب با میانگینهای 68/3، 60/3 و 58/3 درصد، بیشترین امتیاز و روستاهای سنجرانی، بالاخانه و خمک به ترتیب با میانگینهای 11/3، 20/3 و 21/3 درصد، کمترین امتیاز را کسب کردند؛ همچنین بررسی حاصل از مؤلفۀ مشارکت نشان میدهد روستاهای فیروزهای (با میانگین 57/3)، ملکحیدری (با میانگین 52/3) و قلعهنو (با میانگین 50/3) به ترتیب بیشترین امتیاز و روستاهای امیرنظام (با میانگین 96/2)، حسنخون (با میانگین 13/3) و محمدشاهکرم (با میانگین 18/3)، کمترین امتیاز را کسب کردند. نتایج بقیة روستاها در جدول 7 ارائه شده است.
جدول- 7: میانگین مؤلفههای روستایی خلاق به تفکیک روستا
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
4-2-بررسی ارتباط بین عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در منطقۀ سیستان با تکنیکDEMATEL برای بازتاب ارتباطات متقابل میان معیارهای اصلی از تکنیک دیمتل استفاده شده است؛ بهطوری که متخصصان قادرند با تسلط بیشتری نظرات خود را دربارة آثار (جهت و شدت آثار) میان عوامل بیان کنند. ماتریس بهدستآمده از تکنیک دیمتل (ماتریس ارتباط داخلی)، هم رابطۀ علی و معلولی و هم اثرپذیری و اثرگذاری متغیرها را نمایش میدهد. تکنیک دیمتل شامل چهار گام اساسی است: محاسبة ماتریس ارتباط مستقیم (M): هنگامی که از دیدگاه چند کارشناس استفاده میشود، از میانگین حسابی سادة نظرات بهره برده و ماتریس ارتباط مستقیم تشکیل میشود (جدول 8).
جدول- 8: ماتریس ارتباط مستقیم M
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
محاسبة ماتریس ارتباط مستقیم نرمال: N=K*M محاسبة ماتریس ارتباط کامل: در این قسمت با استفاده از ماتریس رابطۀ 2، ارتباطات کل را تشکیل میدهیم؛ یعنی ابتدا ماتریس نرمال را از ماتریس واحد 1 کم میکنیم، سپس آن را معکوس و پس از آن ماتریس نرمال را در ماتریس معکوسشده ضرب میکنیم که حاصل ماتریس ارتباط کل (T) است و در جدول 9 آورده شده است. میانگین کل معیارهای جدول زیر، 548/0 است.
جدول- 9: محاسبة ماتریس کامل
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
نمایش نقشة روابط شبکه: در این قسمت از پژوهش برای جلوگیری از اطالۀ کلام، جدول نهایی (10) حاصل از مدل دیمتل ارائه شده است.
جدول- 10: الگوی روابط علی معیارهای اصلی
منبع: یافتههای پژوهش، 1399 در جدول 10، جمع عناصر هر سطر (D) نشاندهندة میزان تأثیرگذاری آن معیار بر دیگر معیارهای مدل است؛ بر این اساس معیار ترویج و آموزش بیشترین تأثیرگذاری را دارد. جمع عناصر ستون (R) برای هر عامل، میزان تأثیرپذیری آن عامل را از سایر عوامل سیستم نشان میدهد؛ بر این اساس معیار خطرپذیری، میزان تأثیرپذیری بسیار زیادی دارد. بردار افقی (D+R)، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عامل مدنظر در سیستم است؛ به بیان دیگر هرچه مقدار (D+R) عاملی بیشتر باشد، آن عامل تعامل بیشتری با سایر عوامل سیستم دارد. بر این اساس معیار ابتکار بیشترین تعامل را با سایر معیارهای مطالعهشده دارد. بردار عمودی (D-R)، قدرت تأثیرگذاری هر عامل را نشان میدهد؛ بهطور کلی اگر (D-R) مثبت باشد، متغیر یک متغیر علی محسوب میشود و اگر منفی باشد، معلول محسوب میشود. بنا بر نتایج جدول 10، معیارهای انعطافپذیری، ترویج و آموزش، مشارکت و رهبری، متغیر علی و معیارهای ابتکار و خطرپذیری، متغیر معلول هستند. نمودار 1، روابط علی بین معیارهای پژوهش را نشان میدهد.
نمودار- 1: روابط علی میان معیارها
در نمودار 1، مؤلفهها براساس دو شاخص اهمیت و رابطه مشخص شدهاند. درزمینۀ اهمیت، عوامل ترویج و مشارکت به ترتیب علیترین عواملاند؛ زیرا در بالاترین مؤلفه در نمودار قرار گرفتهاند و عوامل خطرپذیری و ابتکار، معلولیترین عوامل به شمار میروند؛ زیرا بهمنزلۀ نزدیکترین عوامل به محور افقی قرار گرفتهاند.
جدول- 11: الگوی رابطه بین معیارهای روستای خلاق
منبع: یافتههای پژوهش، 1399 برای تعیین روابط بین معیارها نیز، از جدول ماتریس ارتباط کامل (جدول 9) میانگین گرفته شد که برابر با 548/0 درصد است؛ سپس هر عددی از این آستانه بزرگتر بود، مقدار 1 گرفت که رابطة بین عوامل را نشان میدهد و هر عددی که کوچکتر از مقدار آستانه بود، مقدار 0 یا نبود رابطه گرفت؛ بر این اساس با توجه به جدول 11، مؤلفههای مشارکت و ترویج بیشترین روابط بین متغیرهای روستای خلاق را دارند. نتایج بقیة مؤلفهها در جدول بالا دیده میشود.
4-3-بررسی اثرگذاری عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در منطقۀ سیستان با استفاده از ANP در فرایند تحلیل شبکهای (ANP)، مشابه مقایسههای دودویی در روش سلسلهمراتبی (AHP)، عناصر تصمیم با دامنة عددی 1 تا 9 مشخص میشوند که با طراحی پرسشنامة دوم و تکمیل آن از سوی متخصصان و نخبگان، ارجحیت معیارها نسبت به همدیگر مشخص شد. نتایج نشان میدهد در بین متغیرهای بررسیشده، مؤلفههای ترویج و آموزش، ابتکار و خطرپذیری به ترتیب با وزنهای 342/0، 266/0 و 146/0 درصد، مهمترین عوامل اثرگذار بر شکلگیری روستای خلاق هستند؛ همچنین مؤلفههای انعطافپذیری، رهبری و مشارکت به ترتیب با وزنهای 079/0، 0.080 و 0.83/0 اهمیت کمتری در شکلگیری روستای خلاق نسبت به سایر عوامل دارند (جدول 12).
جدول- 12: وزن نهایی مؤلفههای روستای خلاق (روابط بیرونی) ازنظر کارشناسان
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
در این بخش از پژوهش، روابط درونی شاخصهای روستایی خلاق با توجه به نظر کارشناسان بررسی شده است. در جدول 12، وزن تمامی شاخصها به تفکیک مؤلفه نشان داده شده است. در این بین، شاخصهای استفاده از شیوههای نوین بازاریابی برای فروش محصولات روستایی، امید به آیندۀ مطلوب و پذیرش عقاید و ارزشهای جدید به ترتیب با میانگینهای 241/0، 221/0 و 218/0 درصد، بیشترین امتیاز و شاخصهای میزان ترس از خطر ناکامی به دلیل کمبود سرمایه، وجود رستوران و قهوهخانه برای خدماتدهی به گردشگران در روستا و توسعۀ مناسب زیرساختهای ارتباطی و حملونقل به ترتیب با میانگینهای 014/0، 016/0 و 017/0 درصد، کمترین وزن را کسب کردند. نتایج بقیة شاخصها در جدول 13 دیده میشود.
جدول- 13: وزن نهایی مؤلفههای روستای خلاق (روابط بیرونی) ازنظر کارشناسان
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
4-4-تحلیل فضایی شاخصهای روستای خلاق در منطقۀ پژوهش با استفاده از روش تلفیقی وزندهی ANP و تصمیمگیری چندمعیارة ماباک (Mabac) نتایج جدول 14 نشان میدهد روستاهای ملکحیدری، دهنو و قلعهنو به ترتیب کمترین فاصله را با ایدئال مثبت دارند و رتبههای اول تا سوم را کسب کردند؛ همچنین روستاهای امیرنظام، حسنخون و بالاخانه به ترتیب بیشترین فاصله را با ایدئال مثبت دارند و بر همین اساس، کمترین رتبه را در بین 20 روستای بررسیشده کسب کردند؛ همچنین شکل 2، تحلیل فضایی شدت اثرگذاری شاخصهای روستای خلاق را در منطقۀ مطالعهشده نشان میدهد.
جدول- 14. رتبهبندی نهایی روستاها با استفاده از روش ماباک
منبع: یافتههای پژوهش، 1399
شکل- 2 :تحلیل فضایی شدت اثرگذاری شاخصهای روستای خلاق در منطقۀ سیستان 5-نتیجهگیری با شرایط و ویژگیهای امروز جامعۀ جهانی، ساکنان جوامع روستایی باید تشخیص دهند که جامعهشان در حال تغییر است و اگر به توسعه تمایل دارند، باید با استفاده از فرایندهای خلاقانه برای انجام بعضی تغییرات آماده باشند؛ بنابراین لازم است با اصلاح روشهای گذشته و تعیین معیارها و شاخصهای جدید، موتور محرک توسعۀ روستایی را تقویت کنند؛ بر این اساس در پژوهش حاضر با شناسایی طیف گستردهای از شاخصهای روستایی خلاق، نقش این شاخصها در پایداری روستایی بررسی شد. این مطالعه از دو جهت مهم است؛ اول اینکه طیف گستردهای از شاخصهای روستایی شناسایی شده است؛ دوم اینکه علاوه بر بررسی اثرگذاری شاخصهای روستای خلاق با استفاده از مدلهای مختلف و متنوع، شاخصهای روستای خلاق در منطقه تحلیل فضایی شده است؛ درواقع با بررسی و کنکاش در بین منابع مختلف و همچنین توجه به ویژگیهای منطقۀ سیستان، شش مؤلفۀ انعطافپذیری، ابتکار، خلاقیت، ترویج، خطرپذیری، رهبری و مشارکت شناسایی و بررسی شدند. از دیدگاه پاسخگویان روستایی در تمامی متغیرهای پژوهش (انعطافپذیری، 43/3، ابتکار، 42/3، ترویج و آموزش، 46/3، خطرپذیری، 38/3، رهبری، 40/3 و مشارکت، 33/3)، میزان اثرگذاری عوامل مؤثر بر شکلگیری روستای خلاق در منطقۀ سیستان بیش از میانة نظری است. برای تعیین روابط بین متغیرها از تکنیک دیمتل استفاده شد. نتایج تکنیک دیمتل نشان داد معیارهای انعطافپذیری، ترویج و آموزش، مشارکت و رهبری، متغیر علی و معیارهای ابتکار و خطرپذیری، متغیر معلول هستند. نتایج یافتههای کارشناسی حاصل از مقایسة زوجی مؤلفهها نشان داد مؤلفههای ترویج و آموزش، ابتکار و خطرپذیری به ترتیب با وزنهای 342/0، 266/0 و 146/0 درصد، مهمترین عوامل اثرگذار بر شکلگیری روستای خلاق هستند؛ همچنین مؤلفههای انعطافپذیری، رهبری و مشارکت به ترتیب با وزنهای 079/0، 080/0 و 083/0 اهمیت کمتری در شکلگیری روستای خلاق نسبت به سایر عوامل دارند. در پایان برای تحلیل فضایی شاخصهای روستای خلاق از روش تلفیقی وزندهی ANP و تصمیمگیری چندمعیارة ماباک (Mabac) استفاده شد. نتایج تحلیل فضایی شدت اثر شاخصهای روستای خلاق با استفاده از ماباک نشان داد تعداد 6 روستا وضعیت مطلوب، 11 روستا وضعیت متوسط و تعداد 3 روستا شدت اثر کم دارند. یافتههای پژوهش با نتایج سایر پژوهشگران نیز همسوست. در این بین نتایج پژوهش راستقلم و همکاران (1395)، یافتههای پژوهش حاضر مبنی بر اهمیت شاخصهای روستای خلاق را در پیشرفت نواحی روستایی تأیید میکند. نتایج پژوهش بیل و جین (2010) بر این امر تأکید دارد که بهجودآمدن روستای خلاق بر توسعۀ اقتصادی و اجتماعی زندگی روستایی تأثیر مثبت دارد. نتایج یافتههای استولاریک و همکاران (2010) بر این موضوع تأکید دارد که پایداری روستایی به ایجاد شرایط بروز خلاقیت در این مناطق منوط است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت شاخصهای روستای خلاق زمینۀ پایداری روستایی را بهبود میبخشد؛ با وجود این میتوان اینگونه بیان داشت که پرداختن به مفهوم روستای خلاق از تمامی اصول و قواعد شکلدهنده به خلاقیت پیروی میکند و پیشفرضهای گذشته را رد میکند که خلاقیت را ویژة شهرها و سطوح بزرگ جهانی میبینند؛ همچنین با عناصر سازندۀ خلاقیت (انسان، فضا و سرمایهگذاری) روستا را به سمت پرورش انسانهای خلاق سوق میدهد؛ اینگونه خلاقیت که داشتههای محیط، منابع و نیروهای بالقوۀ مردم را به فعلیت میرساند، زمینه را برای توسعۀ پایدار فراهم میکند؛ با وجود این پیشنهادهای زیر مطرح است:
[1] David McGravan [2] Ardhala et al. [3] Richard Florida [4] Talent [5] Technology [6] Tolerance [7] Human Capital [8] High-Tech [9] Melting Pot [10] Euro– Creativity Index (ECI) [11] Stolarick et al. [12] Morgan et al. [13] SPSS [14] Super Decisions [15] Dematel [16] Mabac [17] Kolmogorov-Smirnov [18] Excel [19] Pamucar & Cirovic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- ابریشمی، حمید، رسول، بیدرام، ماجد، وجید، بخشایش، الهام، (1398). امکانسنجی توسعۀ پایدار روستایی از طریق توسعۀ صنایع خلاق؛ نمونۀ موردی: صنایع دستی روستاهای منتخب استان اصفهان، نشریة روستا و توسعه، سال 22، شمارة 88، تهران، 51- 69. 2- استعلاجی، علیرضا، جعفری، محمد، (1393). نقش عوامل طبیعی در آرایش فضایی سکونتگاههای روستایی شهرستان ماهنشان، فصلنامۀ جغرافیا و مطالعات محیطی، دورۀ 3، شمارة 10، نجفآباد، 29- 40. 3- استعلاجی، علیرضا، (1381). بررسی و تحلیل رویکردها و راهبردهای توسعة روستایی- ناحیهای، نشریة جهاد، دورۀ 22، شمارة 252، تهران، 76- 84. 4- راستقلم، مهدی، صیدایی، سید اسکندر، نوری، سید هدایتالله، (1395). تعیین پیشرانهای کلیدی رهیافت روستای خلاق با استفاده از نرمافزار میکمک، پژوهشهای روستایی، دورة 7، شمارة 2، تهران، 318- 332. 5- رحیمی، محمد، مردعلی، محسن، داها، الهام، فلاحزاده، عبدالرسول، (1392). شهر خلاق (مبانی نظری و شاخصها)، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، دورۀ 196، شمارۀ 9، تهران، 1- 68. 6- قاسملو، حسن، عینالی، جمشید، محمدییگانه، بهروز، (1398). نقش گردشگری خلاق در توسعة پایدار مناطق روستایی؛ مطالعۀ موردی: روستاهای تاریخی– فرهنگی شمال غرب کشور، مجلۀ پژوهش و برنامهریزی روستایی، سال 8، شمارۀ 2 (25)، مشهد، 19- 39. 7- کلامی، مریم، حسینی، سید شهرام، (۱۳۹۶). روستای خلاق، رویکردی نو در استفاده از قابلیتها و ظرفیتهای موجود روستا جهت احیای آن؛ نمونة موردی: روستای خویین، اولین همایش اندیشهها و فناوریهای نوین در علوم جغرافیایی، زنجان، گروه جغرافیای دانشگاه زنجان. 8- مختاری ملکآبادی، رضا، مرصوصی، نفیسه، علیاکبری، اسماعیل، امینی، داوود، (1394). شاخصهای بومی شهر خلاق با رویکرد ایرانی- اسلامی، فصلنامة بینالمللی انجمن جغرافیای ایران، سال 13، شمارۀ 47، تهران، 161- 177. 9- مرکز آمار ایران، (1365)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان سیستان و بلوچستان، تهران. 10- مرکز آمار ایران، (1375)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان سیستان و بلوچستان، تهران. 11- مرکز آمار ایران، (1385)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان سیستان و بلوچستان، تهران. 12- مرکز آمار ایران، (1390)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان سیستان و بلوچستان، تهران. 13- مرکز آمار ایران، (1395)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان سیستان و بلوچستان، تهران. 14- موسوی، میرنجف، (1393). رتبهبندی محلات شهر سردشت ازنظر حرکت به سوی خلاقیت با تأکید بر تحقق شهر خلاق با استفاده از تاپسیس ANP، جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، سال 4، شمارۀ 10، زاهدان، 19- 38. 15- نیری، ناصر، (1396). تحلیلی بر شهر خلاق و بررسی تطبیقی شاخصهای آن در مناطق پنجگانۀ شهر زاهدان، پایاننامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما: ابراهیمزاده، عیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکدة جغرافیا و برنامهریزی محیطی. 16- یاسوری، مجید، سجودی، مریم، (1396). کارآفرینی روستایی، راهی برای تحقق روستای خلاق، اولین همایش اندیشهها و فناوریهای نوین در علوم جغرافیایی، دانشگاه زنجان. 17- Anderson, L., (2010). Magic Light, Silver City: The Business of Culture in Broken Hill, Aust. Geogr. 41 (1): 71- 85. 18- Anwarmchenry, J., (2011). Rural Empowerment through Hearts? Theroleoftheartsincivicand Social Participation in the Mid-West Region of Western Australia, Journal of Rural Studies 27 (3): 245- 253. 19- Ardhala, A.D., Santoso, E.B., Sulistyarso, H., (2016). Influence Factors on the Development of Creative Industry as Tourism Destination, Social and Behavioral Sciences, 227: 671- 679. 20- Balfour, B., Fortunato, M.W., Alter, T.R., (2018). The creative fire: an interactional framework for rural arts-based development, Journal of Rural Studies, 63: 229- 239. 21- Batjargal, B., (2007), "internet entrepreneurship: social capital, human capital, and performance of internet ventures in China", Research Policy, Vol. 36, pp 605- 607. 22- Bell, D., Jayne, M., (2010). Policy and practice in the UK rural cultural economy, Journal of Rural Studies, 26: 209- 218. 23- Bosworth, G., (2008). Entrepreneurial In-Migrants and Economic Development in Rural England, Int. J. Entrep. Small Bus. 63 (6): 355- 369. 24- Brüntrup, M., Messner, D., (2007). Global Trends and the Future ofRural Areas, Agriculture & Rural Development, 1. 25- Can, D., Ngo, V., (2017). Building “Creative Tourism” In Duong Lam Ancient Village, International Journal of Management and Applied Science, 3: 79- 83. 26- Citarella, G., Maglio, M., (2014). A Systems Approach to Local Territory as a Driver for Creative Tourism Development on the Amalfi Coast, Almatourism-Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 5 (1), 57- 80 27- Cooke, P., Lazzeretti, L., (2008). Creative Cities, Cultural Clusters and Local Economic Development, Cheltenham, Uk., Northampton, Ma: Edward Elgar, P 62. 28- Dcms Creative Industries Task Force, (1998). Creative Industries: Mapping Document, Dcms, London. 29- Donald, B., Beyea, J., Christmas, C., (2008). Growing the creative-rural economy in prince Edward County, Department of Geography Queen’s University. 30- Doncean, M., (2013). The creative-inventive use of colors in rural tourism marketing strategy, Journal of Seria Agronomie, 56 (2), 213- 216. 31- Ericsson, K.A., (Ed.). (1996). The road to expert performance. Empirical evidence from the arts and sciences, sports and games, Mahwah, NJ: Erlbaum. 32- Figueiredo, E., Raschi, A., (2013). Trekking out of the crisis: is there a role for rural tourism?, Working group number: 17, XXV ESRS Congress, Florence, Italy, 29 July- 1 August, 2013, http://www.florenceesrs2013.com. 33- Florida, R.L., (2002). The rise of the creative class: and how it‘s transforming work, leisure, community and everyday life, New York, NY: Basic Books. 34- Jarábková, J., Hamada, M., (2012). Creativity and rural tourism. Creative and Knowledge Society, 2 (2), Pp 5- 15. 35- J scotte, A., (2006). “creative cities”, Conceptual issues and policy questions, university of California, Los. 36- Kamarudin, K.H., Untari, R., Ngah, I., (2018). Development of Creative Village and Rural Entrepreneurship in Malaysia and Indonesia: An Exploratory Study, Rural Research & Planning Group International Conference 2018, At Denpasar, Bali. 37- Kazana, V., Kazaklis, A., (2009). Exploring Quality of Life Concerns in the Context of Sustainable Rural Development at the Local Level: A Greek Case Study, Reg. Environ. Change 9 (3): 209- 219. 38- Kushalakshi, D.A., (2014). Rural Entrepreneurship: A Catalyst for Rural Development, International Journal of Science and Research (IJSR), Volume 3 Issue 8, 51- 54. 39- Lee, A., Wall, G., (2012). Food clusters: Towards a creative rural economy, Martin Prosperity Institute, Rotman School of Management, University of Toronto. 40- Mcgranahan, D.A., Wojan, T.R., (2007). Recasting the Creative Class to Examine Growth Processes in Rural and Urban Counties. Reg, Stud. 41 (2): 197- 216. 41- McGranahan, D., Wojan, T., (2007). Recasting the Creative Class to Examine Growth Processes in Rural and Urban Counties, Regional Studies, 41 (2), pp 197- 216. 42- Mcgranahan, D.A., Wojan, T.R., Lambert, D.M., (2011). The Rural Growth Trifecta: Outdoor Amenities, Creative Class and Entrepreneurial Context, J. Econ. Geogr. 1: 529- 557. 43- Morgan, J.Q., Lambe, W., Freyer, A., (2009). Homegrown Responses to Economic Uncertainty in Rural America Rural Realities, 3 (2), pp 1- 15. 44- Nemirschi, N., Craciun, A., (2010). Entrepreneurship and tourism development in rural areas: case of Romania, Romanian Economic and Business Review, 5 (1), 138. 45- Obonyo, G., Fwaya, E.V., (2012). Integrating Tourism with Rural Development Strategies in Western Kenya, American Journal of Tourism Research, Vol 1, No 1, 1- 8. 46- Pamucar, D., Cirovic, G., (2015). The selection of transport and handling resources in logistics centers using Multi-Attributive Border Approximation area Comparison (MABAC), Expert systems with applications, 42 (6), 3016- 3028. 47- Ramjit, M., (2015). Sustainable regional development through rural tourism in Jammu and Kashmir, African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, Vol 4 (2), (2015). ISSN: 2223-814X. http//: www.ajhtl.com. 48- Simonton, D.K., (2000). Career landmarks in science, Developmental Psychology, 27, 119- 130. 49- Stolarick, K., Denstedt, M., Donald, B., M.Spencer, G., (2010). Journal of Rural and Community Development in a Rural Context: the case of Prince Edward County, 5: 238- 254. 50- Stolarick, K., Denstedt, M, Donald, B., Spencer, G.M., (2010), Creativity, Tourism and Economic Development in a Rural Context: the case of Prince Edward County, Journal of Rural and Community Development, Development in a Rural Context: the Case of Prince Edward County. Working Paper Series: Martin Prosperity Research, pp 1- 21. 51- Sung, T.K., (2015), The creative economy in global competition, Technological Forecasting & Social Change 96 (2015), 89- 91. 52- Surchev, P., (2010). Rural Areas–Problems and Opportunities for Development, Trakia Journal of Sciences, 8 (3), 234- 239. 53- Thomas, N.J., Harvey, D.C., Hawkins, H., (2013). Crafting the Region: Creative Industries and Practices of Regional Space, Regional Studies 47 (1): 75- 88 54- Townsend, L., Wallace, C., Fairhurst, G., Anderson, A., (2017). Broadband and the Creative Industries in Rural Scotland, Journal of Rural Studies. 54: 451- 458. 55- Walter, J., Lechner, C., Kellermanns, F.W., (2007). "Knowledge transfer between and within alliance partners: private versus collective benefits of social capital", Journal of Business Research, Vol (60), pp 698- 710. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 827 |