تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,328 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,892,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,951,975 |
واکاوی بنیادهای تطبیق در اندیشهی مارتین هایدگر | ||
متافیزیک | ||
مقاله 12، دوره 11، شماره 28، آذر 1398، صفحه 169-180 اصل مقاله (2.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/mph.2020.123377.1224 | ||
نویسندگان | ||
سید جمال سامع1؛ محمدجواد صافیان* 2؛ علی کرباسی زاده اصفهانی1 | ||
1گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده: با خارج شدن فلسفههای غربی از اطلاق اولیهشان این پرسش پیشاروی تفکر قرار گرفت که اندیشهها چگونه میتوانند با یکدیگر ملاقات کنند و نسبت آنها با یکدیگر چیست؟ این پرسش اساسی زمینهساز آن نحو از اندیشیدنی شد که بعدها به مدد اندیشهی متفکران متعدد فلسفهی تطبیقی نام گرفت. اما فلسفهی تطبیقی بیش از آنکه یک روش یا یک الگو باشد، افقی بود که امکان ملاقات اندیشهها را با یکدیگر بررسی میکرد. فلسفهی تطبیقی در اساس خود بیشتر یک پرسش بود تا یک پاسخ و وروش؛ پرسش این است که شرط امکان رویآورندگی به غیر چیست؟ موضوع نوشتار حاضر بازخوانش مولفهها و پاربنهای اساسی تفکر هایدگر در جهت نشان دادن امکانهای تطبیق در آنها و ذکر مختصر نمونههایی است که هایدگر بر اساس این مولفهها به دیگز متفکران روی آورده است. استدلال مقاله این است که هایدگر در دورههای متعدد فکریاش عمیقاً درگیر پرسش محوری فلسفهی تطبیقی بوده است، وی با اینکه هرگز از عنوان فلسفهی تطبیقی بهره نجست، فلسفه را عین مواجهه با دیگری لحاظ کرد. از نظر او وظیفهی تفکر پیجویی مداوم سرآغازهای جدید برای اندیشه است؛ رویآورندگی اندیشهی وی به پیشاسقراطیان، تفکر شاعرانهی هولدرلین و مواجهه با سنتهای شرقی شاید روشنترین نمونههای این پیجوییها باشند. پرسش راهنمای مقاله این است که آیا میتوان بر اساس مولفههای بنیادین اندیشهی هایدگر به طرحی برای فلسفهی تطبیقی و پرسش محوری آن درمورد امکان مواجهه با دیگری رسید؟ | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفهی تطبیقی؛ هایدگر؛ مواجهه؛ رویآورندگی به غیر؛ سرآغازهای جدید | ||
مراجع | ||
هایدگر، مارتین. (1392الف)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
----------. (1392ب)، زبان، خانۀ وجود (گفتوگوی هایدگر با یک ژاپنی)، ترجمۀ جهانبخش ناصر، تهران: هرمس.
----------. (1388)، چه باشد آنچه خوانندش تفکر، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
----------. (1377)، پرسش از تکنولوژی، ترجمۀ شاپور اعتماد، تهران: مرکز.
----------. (1384)، پایان فلسفه و وظیفۀ تفکر، ترجمۀ محمدرضا اسدی، تهران: اندیشۀ امروز.
واتیمو، جیانی. (1377)، هرمنوتیک مدرن: گزینۀ جستارها، ترجمۀ بابک احمدی و دیگران، مرکز: تهران.
Figal, Günter. (2010), Objectivity (The Hermeneutical and Philosophy), Trans by Theodore D.George, State University of New York press, Albany. Heidegger, Martin. (1991), Ga3, Kant und Das problem der Metaphysik, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. ----------------------. (1986), The way back in to the Ground of Metaphysics, Trans by Walter Kaufmann, Chicago. ----------------------. (1983), Ga40, Einführung in Die Metaphysik, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. ----------------------. (1949), Existence and Being, Trans by R.F.C. Hall and Alan Crick, Chicago: Henry Regenery Company. ----------------------. (1958), The Question of Being, Trans by William Kluback and jean T.Wilde, New York: Twayne Publishers inc. ----------------------. (1988), Ga63, Ontologie (Hermeneutic de Faktizität), Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. -----------------------. (1984), Early Greek Thinking, Trans by David Farrel Krell, New York: Harper and Row.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |