تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,378 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,112,688 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,061,520 |
معلمان ریاضی چگونه از تاریخ تابع در تدریس ریاضی استفاده می کنند؟ | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2، شهریور 1398، صفحه 57-66 اصل مقاله (591.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله تاریخ ریاضی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2020.118430.1333 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل رفیع پور* 1؛ مریم محسنی2 | ||
1کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ریاضی وکامپیوتر، بخش ریاضی | ||
2کرمان- زرند- اداره آموزش و پرورش زرند | ||
چکیده | ||
مفهوم تابع یکی از مفاهیم مهم ریاضیات مدرسهای است، به گونه ای که یک ایده متحد کننده در کل ریاضیات است. توابع، ابزار اصلی توصیف دنیای واقعی به زبان ریاضی هستند. تقریبا همه دانشآموزانی که در رشته تحصیلی خود واحدهایی از درس ریاضی را میگذرانند، با مفهوم تابع آشنا میشوند. این در حالی است که پژوهشهای مختلف نشان میدهند، اغلب دانشآموزان، درک ضعیفی از مفهوم تابع دارند. هدف اصلی در مقاله حاضر، به تصویر کشیدن تاریخ شکلگیری مفهوم تابع در گذر زمان؛ و سپس بررسی نحوه تدریس گروهی از معلمان ریاضی استان کرمان میباشد. به عبارت دیگر در این مقاله به این سوال پراخته شده است که معلمان ریاضی دبیرستانی، مفهوم تابع را چگونه تدریس میکنند؟ و نحوه تدریسشان با کدام رویکرد تاریخی همخوانی دارد؟ شرکت کنندگان در این مطالعه 20 نفر از معلمان ریاضی دبیرستانی در استان کرمان هستند که به صورت موردی انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از مشاهده کلاس درس نشان داد که معلمان شرکت کننده در این مطالعه، غالبا از سیر تحول و شکل گیری مفهوم تابع در تدریس شان استفاده نمیکردند. آنها تدریس تاربع را از تعریف صوری شروع کرده و پس از بیان چند مثال، ویژگی های تابع را برمی شمردند. همچنین تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مطالعه نشان داد که مفهوم تابع بر مبنای آخرین بازنمایی شناخته شده از تابع، یعنی بر مبنای رویکرد تناظر میان مجموعهها (زوج مرتبی)، ارایه میشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابع؛ تاریخ ریاضی؛ روش تدریس؛ دبیران ریاضی | ||
مراجع | ||
[1] ز. پرهیزگار، درک دانشآموزان از مفهوم اصلی تابع، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، 1387. [2] م. توفیقی، بررسی بدفهمیهای دانشآموزان پایه دوم رشتههای تجربی و ریاضی در مورد مفهوم تابع در شهر استهبان در سال تحصیلی87- 86، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، 1387.
[3] ا. حیدری، دانش موضوعی و دانش پداگوژیکی محتوای معلمان آینده از مفهوم تابع، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، 1389.
[4] ا. ریحانی، آموزش تابع، برخی رویکردها و چالشها، چاپ شده در مجموعه گزیده مقالات نهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران، شهریور 1386، زاهدان، ایران. صص 118--111.
[5] س. غلامآزاد، دوبارهنگری به برنامه جبر دبیرستانی، رشد آموزش ریاضی، شماره 63، 1380 12--4.
[6] H. Akkoc and D. Tall, The Simplicity, Complexity and Complication of the Function Concept, In A. D. Cockburn and E. Nardi | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 961 |