تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,647 |
تعداد مقالات | 13,387 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,130,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,066,298 |
ارائه و اعتباریابی مدل بازاریابی استراتژیک در شرکتهای بزرگ صنعت فولاد | ||
تحقیقات بازاریابی نوین | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 33، تیر 1398، صفحه 77-108 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nmrj.2019.109819.1628 | ||
نویسندگان | ||
علی شفیعی1؛ وحیدرضا میرابی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بازاریابی نقش مهمی در تعیین اهداف راهبردی و همچنین نتایج عملکرد شرکت دارد. صنعت فولاد دومین صنعت صادرات غیر نفتی کشور است. در این پژوهش سعی شده است با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی، عوامل مؤثر بر بازاریابی در شرکتهای بزرگ صنعت فولاد شناسایی، دستهبندی و مدلسازی شود و در بخش کمّی مدل بهدستآمده با مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شود. برایناساس، با انجام مصاحبه با خبرگان صنعت فولاد در سال 1396، درمجموع از 30 مصاحبة انجامشده، تعداد 16 مقولة اصلی براساس مدل پارادایمی دادهبنیاد شناسایی شد که در قالب شش بعد ساختاردهی شده است. مدیریت راهبردی در نقش «شرایط علّی»، مسئولیت اجتماعی شرکت، بازارگرایی و بازاریابی داخلی در نقشِ «شرایط مداخلهگر»، سرمایهگذاری مناسب در نقش «شرایط زمینهای» شناسایی شده است. آمایشسرزمینی، مدیریت زنجیرة تأمین، لجستیک و حملونقل، مقیاسمناسب تولید، تکنولوژی تولید، تعامل مناسب با مشتریان، بهرهوری، قیمت و محصول، «بعد تعاملی» شناسایی شده است. همچنین بازاریابی استراتژیک، «پدیدة محوری» و عملکرد و ارزش نام تجاری در نقش «بعد پیامدی» شناسایی شده است. در بخش کمّی با توزیع 384 پرسشنامه، مدل بهدستآمده با مدلسازیمعادلات ساختاری و وضعیت متغیرها با t تکنمونه آزمون شد. نتایج نشان داد وضعیت متغیرهای مدیریت راهبردی، آمایش سرزمینی، مدیریت زنجیرة تأمین، سرمایهگذاری، مسئولیت اجتماعی شرکت، لجستیک و بازاریابیداخلی مناسب نیست. همچنین در رتبهبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی استراتژیک مشخص شد مدیریت راهبردی، بازارگرایی و کیفیت محصول بیشترین اهمیت را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی استراتژیک؛ صنعت فولاد؛ مدل پارادایمی دادهبنیاد | ||
اصل مقاله | ||
. مقدمه 2. مبانی نظری پژوهش 4. تجزیه و تحلیل اطلاعات
ارزش تست برابر 3 است Kmo: 933/0 Bartlet
6. نتیجهگیری و پیشنهادها محدودیتهای پژوهش پیشنهادها برای پژوهشهای بعدی . مقدمه 2. مبانی نظری پژوهش 4. تجزیه و تحلیل اطلاعات
ارزش تست برابر 3 است Kmo: 933/0 Bartlet
6. نتیجهگیری و پیشنهادها محدودیتهای پژوهش پیشنهادها برای پژوهشهای بعدی
| ||
مراجع | ||
منابع 1. استراوس، انسلم و کربین، جولیت. (1395). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای، ترجمه ابراهیم افشار، چاپ پنجم. تهران: نشر نی. 2. حبیبپور، کرم و صفری، رضا. (1388)، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمّی)، چاپ دوم، تهران: انتشارات متفکران. 3. چیلان. (1394). ماهنامة چیلان مرجع تحلیلی فولاد، تهران: انجمن فولاد ایران. 4. کاتلر، فیلیپ و کلر، کوین لین. (1395). مدیریت بازاریابی، ترجمة مهدی امیرجعفری، تهران: نص. 5. محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، ویرایش دوم، تهران: جامعهشناسان. 6. هاوالدر، کریشنا. (1392). بازاریابی صنعتی. ترجمة محمد علی عبدالوند و هاشم نیکومرام، چاپ دوم، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. 7. Abbott, M. (2015). Reform and efficiency of New Zealand's airports. Utilities Policy, 36, 1-9. 8. Alhouti, S., Johnson, C. M., & Holloway, B. B. (2016). Corporate social responsibility authenticity: Investigating its antecedents and outcomes. Journal of Business Research, 69(3), 1242-1249. 9. Alsem, K. J. (2007). Strategic Marketing. International McGraw-Hill Companies, Inc. 10. Alsem, K. J. (2006). Strategic marketing: an applied perspectiveو McGraw-Hill. 11. Anderson, D. (2012). Strategic Marketing Planning for the Small to Medium Sized Business: Writing a Marketing Plan, Business Expert Press. 12. Anderson, J. C., Narus, J. A., & Narayandas, D. (2009). Business market management: Understanding, creating, and delivering value, Pearson Prentice Hall. 13. Ansoff, H. I., Kipley, D., Lewis, A., Helm-Stevens, R., & Ansoff, R. (2019). Implanting strategic management, Springer. 14. Ballantyne, D., Christopher, M., & Payne, A. (2003). Relationship marketing: looking back, looking forward. Marketing Theory, 3(1), 159-166. 15. Bates III, M. O. (2016). Prahalad's Market Approach Impacting Brand Loyalty in Base of the Pyramid, ,Philippines: Anderson University. 16. Berman, B. (2015). How to compete effectively against low-cost competitors. Business Horizons, 58(1), 87-97. 17. Cacciolatti, L., & Lee, S. H. (2016). Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance: The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational power. Journal of Business Research, 69(12), 5597-5610. 18. Camilleri, M. A. (2018). Strategic perspectives in destination marketing, IGI Global. 19. Chernev, A.(2018), Strategic marketing management, Cerebellum Press. 20. Deigh, L., Deigh, L., Farquhar, J., Farquha, J., Palazzo, M., Palazzo, M., Siano, A. (2016). Corporate social responsibility: Engaging the community. Qualitative Market Research: An International Journal, 19(2), 225-240. 21. Grönroos, C., & Helle, P. (2010). Adopting a service logic in manufacturing: Conceptual foundation and metrics for mutual value creation. Journal of Service Management, 21(5), 564-590. 22. Gunasekaran, A., Papadopoulos, T., Dubey, R., Wamba, S. F., Childe, S. J., Hazen, B., & Akter, S. (2017). Big data and predictive analytics for supply chain and organizational performance. Journal of Business Research, 70 (Supplement C), 308-317. 23. Gupta, S., Väätänen, J., & Khaneja, S. (2016). Value added reseller or value at risk: The dark side of relationships with VARs. Industrial Marketing Management, 55(Supplement C), 110-118. 24. Huang, Y.-T., & Rundle-Thiele, S. (2015). A holistic management tool for measuring internal marketing activities. Journal of Services Marketing, 29(6/7), 571-584. 25. Jaakkola, M., Möller, K., Parvinen, P., Evanschitzky, H., & Mühlbacher, H. (2010). Strategic marketing and business performance: A study in three European ‘engineering countries’. Industrial Marketing Management, 39(8), 1300-1310. 26. Kiessling, T., Isaksson, L., & Yasar, B. (2016). Market Orientation and CSR: Performance Implications. Journal of Business Ethics, 137(2), 269-284. 27. Kim, N., Shin, S., & Min, S. (2016). Strategic marketing capability: Mobilizing technological resources for new product advantage. Journal of Business Research, 69(12), 5644-5652. 28. Kotler, p., & Keller , K. L. (2012). Marketing Management(14th ed.), New Jersey: Prentice Hall. 29. Kowalkowski, C., Gebauer, H., & Oliva, R. (2017). Service growth in product firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management, 60, 82-88. 30. Liang, F. H. (2017). Does foreign direct investment improve the productivity of domestic firms? Technology spillovers, industry linkages, and firm capabilities. Research Policy, 46(1), 138-159. 31. Linda, D., Jillian, F., Maria, P., & Alfonso, S. (2016). Corporate social responsibility: engaging the community. Qualitative Market Research: An International Journal, 19(2), 225-240. 32. Low, J., & Blois, K. (2002). The evolution of generic brands in industrial markets: the challenges to owners of brand equity. Industrial Marketing Management, 31(5), 385-392. 33. Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. The Journal of marketing, 20-35. 34. Neuendorf, K. A. (2016). The content analysis guidebook, Sage. 35. Phillipov, M. (2019). Supermarkets, television cooking shows, and integrated advertising: New approaches to strategic marketing and consumer engagement Case Studies in Food Retailing and Distribution (pp. 255-265): Elsevier. 36. Reijonen, H., Hirvonen, S., Nagy, G., Laukkanen, T., & Gabrielsson, M. (2015). The impact of entrepreneurial orientation on B2B branding and business growth in emerging markets. Industrial Marketing Management, 51(Supplement C), 35-46. 37. Romolini, A., Fissi, S., & Gori, E. (2017). Integrating territory regeneration, culture and sustainable tourism. The Italian albergo diffuso model of hospitality. Tourism Management Perspectives, 22, 67-72. 38. Sutiksno, S. D. U., Rufaidah, P., Ali, H., & Souisa, W. (2017). A literature review of strategic marketing and the resource based view of the firm. Int. J. Econ. Res, 14(8), 59-73. 39. Tedla, T. B. (2016). The Impact of Organizational Culture on Corporate Performance. Walden University. 40. Woo, H.-S., Cannella, A., & Mesquita, L. F. (2017). Intra-and Inter-Firm Agglomeration: The Location Decisions of Multi-Unit Firms. Paper presented at the Academy of Management Proceedings. 41. Wu, H., Lv, K., Liang, L., & Hu, H. (2017). Measuring performance of sustainable manufacturing with recyclable wastes: A case from China’s iron and steel industry. Omega, 66(Part A), 38-47. 42. Xu, X., Zhang, W., & Li, L. (2016). The impact of technology type and life cycle on IT productivity variance: A contingency theoretical perspective. International Journal of Information Management, 36(6), 1193-1204. 43. Yu-Ting, H., & Sharyn, R.-T. (2015). A holistic management tool for measuring internal marketing activities. Journal of Services Marketing, 29(6/7), 571-584.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,818 |