تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,608,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,491,149 |
آموزش و یادگیری، در چنبرۀ جزوه گویی و جزوه خوانی، تاملی بر تجربۀ آموزش ریاضی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 39-47 اصل مقاله (932.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-انتقادی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2019.74443.1324 | ||
نویسنده | ||
مسعود آرین نژاد* | ||
دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
درگیری و ابتلای همهجانبۀ تمام عرصۀ آموزش کشور از دورۀ ابتدایی تا عالیترین سطوح دانشگاهی به انواع و اقسام مسئلهها و بحرانهای جدی و پُرمخاطرهای که به آشکاری بر تمام متن و سطح و عمق و بُرد و کارآمدی آموزش و سرنوشت نسل جوان و آیندۀ کشور اثر میگذارند موجب شده است که در مقام مقایسه، مسئلههای بهظاهر ریز و کوچک این حوزه چندان مورد توجه و مطالعه قرار نگیرند و این نیز خود غفلت مهم آسیبزایی است. موضوع این نوشته با عنوان «جزوهگویی و جزوهخوانی» یکی از همین مسئلههای به ظاهر خُرد و ساده و خاموش آموزش کشور است که اغلب، نه به چیزی گرفته میشود تا هدایتگری و راهبردی برای خوب و بد آن اندیشیده شود و نه مورد اعتنای بررسی و تحقیق دقیق و مستندی قرار میگیرد تا بسته به تشخیص و تفسیر مسئله در نوبت ردیفی از سیاستگذاریها گذارده شود. دراین نوشته، ضمن ارائه مطالعهای مقدماتی از این پدیده و دامنۀ حضور و آثارش در عرصۀ وسیع آموزش و یادگیری، به ارتباط آن با محورهای اساسی دیگری چون «متن درسی» و «معلم و مُدَرس» نیز پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
جزوه؛ آموزش؛ یادگیری؛ آزمون | ||
مراجع | ||
[1] د. مویس، د. رینولدز، آموزش مؤثر، ترجمه محمد علی بشارت ، انتشارات رشد، تهران، 1390. [2] ا. صفوی، کلیات روشها و فنون تدریس، چاپ میعاد، تهران، 1372.
[3] ج. براون، تدریس خُرد، ترجمه علی رؤوف، انتشارات مدرسه، تهران، 1377.
[4] م. احدیان و م. آقازاده، روشهای نوین تدریس، انتشارات آییژ، تهران، 1378.
[5] سالی براون، کارولین ارلام، فیلیپ ریس، مهارتهای مهم تعلیم و تعلم، ترجمۀ سعید خاکسار، تهران، نشر موزون، 1387.
[6] مسعود آریننژاد، در رثای جزوهگویی و جزوهخوانی، خبرنامه انجمن ریاضی ایران، زمستان 1392، شماره 138، 11-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |