
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,614,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,331,858 |
سنجش مرگاندیشی با معنای زندگی از منظر حکمت متعالیه | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 21، خرداد 1398، صفحه 63-78 اصل مقاله (504.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2019.112743.1187 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه ابطحی1؛ مهدی دهباشی* 2؛ غلامحسین خدری3؛ هادی وکیلی4 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه، کلام و اخلاق دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه حکمت اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حکمت متعالیه براساس مبانی نظری خود، یعنی اصالت وجود، تشکیک در مراتب هستی و حرکت جوهری موجودات، به عالیترین وجه، انگیزه و هدف خلقت را توجیه کرده که در حدیث قدسی «کنز» آمده است. در مراتب تشکیکی وجود برای نفس ناطقه انسانی نشأتی وجود دارد که با اراده و اختیار این مراتب تکاملی را از مرتبۀ حس به عالم مثال و از عالم مثال به عالم آخرت طی میکند. مرگ، یکی از این مرحلههای وجودی نفس است که از عالم محسوس به عالم مثال سوق پیدا میکند و سپس از عالم میانه (عالم برزخ) به عالم آخرت (عالم کمال) سیر میکند. صدرا در تبیین مرگ، آن را امری وجودی معرفی کرده و ازاینرو به امکان معرفت به آن قائل شده است. اهمیت و ضرورت این پژوهش توجیهی عقلی و آرامبخش بحران هویت و بیمعنایی زندگی در جهان معاصر است که حیات معقول بشر را در معرض نومیدی و پوچگرایی قرار داده است؛ بنابراین در نگرش صدرایی، مرگ بُعد ایجابی برای زندگی این جهانی دارد نه بُعد سلبی. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگاندیشی؛ معنای زندگی؛ حکمت متعالیه؛ ملاصدرا | ||
مراجع | ||
منابع 1- قرآن کریم 2- ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1379)، النجاه، به تحقیق محمدتقی دانشپژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 3- شیرازی، سیدرضی، (1382)، الافسار عن الافسار: تعلیمات علی الحکمه فی الافسار، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات. 4- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1371)، مفاتیحالغیب، با ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران، انتشارات مولوی. 5- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1392)، اسرارالآیات، تهران، انجمن فلسفه. 6- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1375)، مجموعه رسائل فلسفی، تهران، حکمت 7- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1360)، شواهد الربوبیه، تصحیح جلالالدین آشتیانی، مشهد، المرکز الجامعی للنشر. 8- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1364)، تفسیر قرآن کریم، تصحیح محمّد خواجوی، قم، انتشارات بیدار. 9- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1378)، المظاهر الالهیه، مقدمه و تصحیح سیدمحمد خامنهای، تهران، بنیاد حکمت صدرا. 10- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1381)، رسالۀ سه اصل، تصحیح و مقدمۀ حسین نصر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. 11- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1381)، زاد المسافر، تحقیق سیدجلالالدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب. 12- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1419ق)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 13- شیرازی، محمد بن ابراهیم، (بیتا)، المبداء و المعاد، مقدمه و تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی، تهران، انتشارات انجمن فلسفه. 14- مجلسی، محمدباقر، (1403)، بحارالانوار، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی. 15- مفید، ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان، (1413)، تصحیح اعتقادات الامامیه، قم، المؤتمر الاسلامی للشیخ المفید. 16- نصری، عبدالله، (1378)، فلسفۀ آفرینش، تهران، فرهنگ و اندیشه اسلامی. 17- Martin, R. (1993). A fast car and a good woman. The Experience of Philosophy,, 589-95.
18- Darwall, S. (1983). Impartial Reason, Ithaca: Cornell University Press.
19- Frankfurt, H. (1982). The importance of what we care about. Synthese, 53(2), 257-272. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |