تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,647 |
تعداد مقالات | 13,387 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,129,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,066,265 |
ارزیابی عملکرد زنجیرۀ تأمین بشردوستانه با استفاده از رویکرد خاکستری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش در مدیریت تولید و عملیات | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 10، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 18، اردیبهشت 1398، صفحه 175-197 اصل مقاله (1.08 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpom.2018.101917.1016 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد رضا صادقی مقدم* 1؛ حسین صفری2؛ رضا بارانی بیرانوند3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کشور ایران جزءِ کشورهایی است که نرخ وقوع فجایع طبیعی در آن نسبت به برخی کشورها بیشتر است؛ ازاینرو مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه در قبل، حین و بعد از حادثه اهمیت زیادی دارد. ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه یکی از فعالیتهای مهم در مدیریت این زنجیره است؛ بهنحویکه وضعیت عملکرد را مشخص میکند و بازخورد مناسبی را برای بهبود عملکرد آن فراهم میکند. در مقالۀ حاضر پس از شناسایی شاخصها و ابعاد عملکردی زنجیره تأمینِ زلزلهای کشور که در پژوهش دیگری انجام شده است، ازطریق نرمالسازی بارهای عاملی، شاخصها و ابعاد اهمیت آنها مشخص میشود. سپس برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه سه زلزلۀ فاجعهبار اخیر کشور، از رویکرد خاکستری استفاده میشود. برای ارزیابی منطقی و مناسب از دو سناریو در ارزیابی بحث میشود. در سناریوی نخست فقط از اطلاعات سه زلزلۀ منتخب استفاده شده است و در سناریوی دوم پس از تعیین استاندارد در تمام شاخصها این اطلاعات بهصورت زلزلهای فرضی در محاسبات وارد میشود. نتایج نیز برمبنای سناریوی دوم است که سناریوی کاملتری نسبت به سناریوی نخست است؛ بدینصورت که عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه در زلزلههای دشتی و اهر (هریس و ورزقان) برابر و بهتر از زلزلۀ بشاگرد است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زنجیره تأمین بشردوستانه؛ ارزیابی عملکرد؛ رویکرد خاکستری؛ سناریو | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه کشور ایران، کشوری است که همهساله فجایع طبیعی گوناگونی همچون زلزله، سیل و خشکسالی در آن رخ میدهد؛ بهطوریکه ایران در رتبۀ ششم کشورهای درمعرض حوادث طبیعی است. دراینبین زلزله بهدلیل شدت در آثار خرابی و زیادی فراوانی در آمار جانباختگان، مصدومان و بیخانمانها اهمیت زیادی دارد. کشور ایران بهلحاظ قرارگرفتن روی کمربند لرزهخیز آلپ– هیمالیا همهساله پدیدۀ زلزله را با درجات بزرگیِ متفاوت تجربه میکند. پشت موفقیت هر برنامۀ کمک وامداد بشردوستانه، فرایندهای لجستیک و زنجیره تأمینی قرار دارد. این زنجیرههای تأمین باید به رویدادهای غیرمنتظره بهسرعت پاسخ دهند و برای برآوردهکردن نیازهای موقعیتهای مشخص و مجزا، پیکرهبندی شوند (الورانتوبا و گری[i]، 2006). زنجیره تأمین بشردوستانه نوع خاصی از زنجیره تأمین با ویژگیهای منحصربهفرد است که آن را از زنجیره تأمینهای تجاری متمایز میکند. عملکرد این زنجیره تأمین در فاجعهها نقش بسیار مهمی در مواجهه، کنترل و کاهش تأثیرات فاجعهها دارد (شولز و های[ii]، 2009). ابعاد وسیع خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی در شهرهای گوناگونِ جهان سبب شده است پژوهشهای کاربردی گستردهای درزمینۀ زنجیره تأمین بشردوستانه و مدیریت لجستیک امداد، هنگام مقابله با بحران برای حداقلکردن خسارات ناشی از آن انجام شود. در بین تمام حوزههای زنجیره تأمین بشردوستانه، ارزیابی عملکرد اهمیت خاصی دارد و نسبت به دیگر حوزهها کمتر به آن توجه شده است. از بین سازمانهای فعال درزمینۀ بشردوستانه تنها 45 درصد به بحث ارزیابی عملکرد پرداختهاند و از این بین تنها 20 درصد بهطور مستمر عملکرد تمام فعالیتهای خود را ارزیابی میکنند (اسکالتن[iii]، 2013). با ارائۀ سیستم سنجش عملکرد اثربخش، عملیات امدادی بهبود پیدا میکند و شفافیت و پاسخگویی در عملیات امدادی افزایش مییابد (شولز و های،2009). کشورها با ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه خود در فاجعههای سپریشده، درک مناسبی از این زنجیره تأمین به دست میآورند و از اطلاعات حاصل از ارزیابی زنجیره تأمین خود برای بهبود عملکرد زنجیره تأمینهای فجایع آتی در آینده بازخود به دست میآورند. با استدلالهای بالا، ایجاد چارچوبی مناسب همراه با ابزاری مناسب برای ارزیابی عملکر به بهبود عملکرد زنجیره تأمین زلزله کمک میکند. همچنین کاستیها و نقاط قوت را نشان میدهد تا نقاط قوت در عملیاتهای بعدی تکرار و تقویت شوند و کاستیها نیز جبران شوند؛ درنتیجه، هدف این پژوهش توسعۀ رویکردی کمی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه در فجایع زلزلهای ایران است. در این مقاله از شاخصها و ابعاد عملکردی پایاننامهای که در مقطع کارشناسی ارشد با نام «ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه با الگوبرداری از مدلهای ارزیابی عملکرد (مطالعۀ موردی: چند زلزلۀ فاجعهبار اخیر ایران)»[iv] انجامشده در دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران (متعلق به پژوهشگران، پژوهش حاضر)، استفاده شده است. همچنین از خروجی (بارهای عاملی) آن پژوهش برای تعیین اهمیت و وزن ابعاد و شاخصها استفاده میشود؛ بدینگونهکه پس از در نظر گرفتن شاخصها و ابعاد عملکردی آن پژوهش، بارهای عاملی ابعاد و شاخصها با نرمالسازی برای وزن در نظر گرفته میشوند. سپس با استفاده از رویکرد خاکستری و درقالب دو سناریو عملکرد سه زلزلۀ فاجعهبار اخیر کشور ارزیابی شده است. علت استفاده از رویکرد خاکستری، عدمقطعیت در شاخصهای کیفی پژوهش و توانایی این رویکرد در در نظر گرفتن اعداد قطعی شاخصهای کمی و اعداد غیرقطعی شاخصهای کیفی در کنار یکدیگر برای منسجمکردن رویۀ ارزیابی و رسیدن به نتیجه و ارزیابی کلی است. مرور ادبیات و پیشینۀ نظری پژوهش عملکرد زنجیره تأمین: ارککی لایتینن[v] معتقد است عملکرد بر پایۀ توانایی اهداف سنجش (سازمان، تیم یا کارکنان)، در تأمین برآمدهایی با خصیصههای از پیش تعیین شده و مطابق با اهداف مشخص تعریفشدنی است (خاوندکار و همکاران، 1388). برایناساس از جنبههای مختلفی به عملکرد توجه میشود؛ نخست آنکه عملکرد بر نتایج و برآمدی واقعی از فعالیتهای حقیقیِ انجامگرفته، اشاره دارد؛ برای نمونه عملکرد شرکت میتواند بر پایههای نتایج مالی[vi] ارزیابی قرار گیرد؛ دوم آنکه عملکرد بر نحوۀ انجام فعالیتها دلالت دارد؛ یعنی اینکه فعالیت چگونه انجام شده است؛ درنهایت عملکرد مقیاسی برای دستیابی به اهداف است. باتوجهبه مطالب بیانشده نتیجه میشود عملکرد زنجیره تأمین شاخص عملکرد کلی است که به عملکرد تمامی مراحل زنجیره تأمین وابسته است. عملکرد زنجیره تأمین بهوسیلۀ قابلیت سودآوری زنجیره تأمین تعریفشدنی است و تنها منبع درآمد آن، مشتری است (چوپرا و مانیدل[vii]، 2007). برطبق بیان وان در ورست[viii] (2000)، عملکرد زنجیره تأمین میزانی است که زنجیره تأمین خواستههای مصرفکنندگانش (مشتریان) را باتوجهبه شاخصهای عملکرد مربوط در هر مقطع از زمان و مقدار هزینۀ کل زنجیره تأمین برآورده میکند (وان در ورست، 2000) . ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از مباحث مهم برای سازمانها است. پژوهشگران زیادی بیان کردهاند که رقابت بین سازمان تبدیل به رقابت میان زنجیرههای تأمین شده است. ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بهدلایل مختلفی مانند وجود مشارکتکنندگان متعدد با اهداف متفاوت و به کار بردن اصطلاحات متنوع از عملکرد، مشکل است. با ایجاد مفاهیم استاندارد، ارزیابی و نظارت بر کل زنجیره و یا قسمتی از آن آسانتر شده است. ارزیابی عملکرد برمبنای دادههای قابلاعتماد یکی از عواملی است که برای استفادۀ کامل شرکت از ارزشهای سرمایهگذاریاش، ضروری قلمداد شده است (لو، وو، رزنبرگ و بارنز[ix]،2009). برخلاف اهمیت ارزیابی عملکرد، با گذشت یکدهه از مطرحشدن ارزیابی عملکرد در مدیریت زنجیره تأمین و گسترش جریانی از مقالات مربوط به تئوری و عمل در زنجیره تأمین، توجه کافی به موضوع ارزیابی عملکرد در زنجیره تأمین نشده است (چان و چی[x]، 2003). ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین درک بهتری از زنجیره تأمین ایجاد میکند، همچنین بر رفتار عاملین تأثیر مثبت دارد و عملکرد کلی را بهبود میدهد (چن و پولراج[xi]، 2004). زنجیره تأمین بشردوستانه: این زنجیره تأمین نوع خاصی از زنجیره تأمین است که وظیفهاش تأمین نیازهای اساسی برای کمکرسانی به مجروحین در مکان مناسب و در سریعترین زمان ممکن است. با وجود نقش عمدۀ زنجیره تأمین امدادی در نجات زندگی بشر در زمانهای بحرانی، توجه بسیار کمی به آن شده است. ویژگیهای این زنجیره تأمین بهشرح زیر است:
در زنجیره تأمین بشردوستانه یا امدادی، تقاضاها شامل اقلام و نیروی انسانی و بهصورت تصادفی و غیرقابلپیشبینی هستند؛ بهطوریکه پیش از وقوع تقاضا، محل آن تشخیص داده نمیشود. در زنجیره تأمین تجاریِ یکپارچه، مشتریان و سهامداران وجود دارند؛ درحالیکه در زنجیره تأمین بشردوستانه اهداکنندگان و ذینفعان وجود دارند. هیچگونه جریان اطلاعاتی بین ذینفعان و سازمانها در این زنجیره وجود ندارد؛ بلکه اهداکنندگان، سازمانهای بشردوستانه را ازنظر مالی و فیزیکی پشتیبانی میکنند. در پایان باید گفت این زنجیره از تغییر رویۀ فشاری به کششی[xii] استفاده میکند (توماس[xiii]، 2005). در جدول 1 و 2 پژوهشهای انجامشده در حوزۀ ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه آورده شده است.
جدول 1- پژوهشهای خارجی درزمینۀ ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه
جدول 2- پژوهشهای داخلی در زمینۀ ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه
درادامه، مدلهای مهم ارائهشده در حوزۀ ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه بهطور کاملتری بررسی میشود. مدل بیمن و بالیسک[xvii]مدل سنجش عملکرد زنجیره امداد بشردوستانه که بیمن و بالیسک (2008) ارائه داده است، با استفاده از چارچوب مدل سهبخشی سنجههای منبع، سنجههای خروجی و سنجههای انعطافپذیری توسعه یافته است. آنها درنهایت مجموعهای از سنجههای عملکردی را در هریک از سه دسته شناسایی کردند. این سنجهها در جدول 3 آمده است (بیمن و بالیسک، 2010).
جدول 3- سنجههای عملکردی مدل بیمن و بالیسک
مدل نقشۀ مأموریت مرجع: یکی از چارچوبهای رایج سنجش عملکرد در حوزۀ سازمانهای تجاری، کارت امتیازی متوازن[xviii] است. این چارچوب شامل چهار دیدگاه مالی، مشتری، داخلی و دیدگاه یادگیری و رشد است. لئو[xix] (2010) نقشۀ مأموریت مرجع برای مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه را ارائه کرده است. شاخصهایی که در هریک از چهار دیدگاه کارت امتیازی متوازن درخصوص زنجیرۀ امداد بشردوستانه در این مدل مطرح است در شکل 1 آمده است.
شکل 1- نقشۀ مأموریت مرجع برای مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه (دِ لئو، 2010)
مدل سانتارلی و همکاران[xx]: سانتارلی و همکارانش (2013) پنج دستۀ اصلی زمان پاسخگویی، قابلیت اعتماد/ انعطافپذیری، همکاری/استاندارسازی، رضایت ذینفعان و اعطاکنندگان و عملکرد هزینه بههمراه شاخصهای کلیدی عملکرد[xxi] را برای سنجش عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه ارائه کرده است. این سنجهها در جدول 4 نشان داده شده است.
جدول 4- سنجههای مدل ( سانتارلی و همکاران، 2013)
پژوهشهای انجامشده در حوزۀ ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه محدود است و بیشتر پژوهشهای موجود به بحث شناسایی مؤلفههای عملکردی و به بیان کلیتی در این موضوع تمرکز داشتهاند و از ارزیابی عملکرد این زنجیره تأمین با دیدی کمی غافل بودهاند. بدین ترتیب لازم است ساختار و چارچوبی مناسب تدوین شود تا زمینۀ ارزیابی این زنجیره در عمل فراهم شود؛ به همین دلیل این پژوهش درصدد است این کمبود را جبران کند. در جدول 5 مشخص شده است پژوهشهای گذشته روی کدام محورها تمرکز داشتهاند و هدف پژوهش حاضر چیست.
جدول 5- روند پژوهشهای انجامشده در حوزۀ ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه
باتوجهبه اطلاعات بهدستآمده، هنوز پژوهشی انجام نشده است که با این رویکرد عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه و آن هم نوع خاص زلزلهای را ارزیابی کند. بهطورکلی پژوهشهای انجامشده در حوزۀ زنجیره تأمین بشردوستانه نیز بسیار محدود بوده و بیشتر حالت توصیفی داشته است. یکی از نوآوریهای این پژوهش ارائۀ چارچوب ارزیابی متناسب با شرایط و ساختار کشور ایران است. نوآوری دیگر این پژوهش ترکیب مدل مفهومی ارائهشده با رویکرد کمی ارزیابی است که به پیادهسازی و کاربردیکردن مدل بسط داده شده کمک میکند. حوزۀ زنجیره تأمین بشردوستانه حوزهای تقریباً جدید است و پژوهشگران محدودی در این زمینه پژوهش انجام دادهاند؛ جستجوهای کتابخانهای در کشور نیز این موضوع را تأیید میکند.
روششناسی در یک دستهبندی کامل، پژوهشهای علمی براساس هدف پژوهش به سه دستۀ بنیادی، کاربردی و پژوهش و توسعه تقسیم میشوند (سرمد و همکاران،1393:79). باتوجهبه ماهیت مسئلۀ بررسیشده در این پژوهش، روش این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی است. هدف پژوهشهای کاربردی توسعۀ دانش کاربردی درزمینهای خاص است. همانطورکه گفته شد یکی از اهداف این پژوهش، برخورداری از یافتهها برای مشخصکردن وضعیت در زنجیره تأمین بشردوستانه کشور است. روشهای پژوهش از نظر نحوۀ گردآوری دادهها به سه دستۀ توصیفی[xxv]، پیشبین[xxvi] و اکتشافی[xxvii] تقسیم میشوند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی هست. روشهای توصیفی خود به چند دسته تقسیم میشوند که بیشتر نویسندگان، سه دستۀ اصلی برای آن برشمردهاند. این سه دسته عبارتند از: روش مشاهدهای[xxviii]، روش مورد کاوی[xxix] یا مطالعه موردی و پیمایشی یا میدانی[xxx](هاشمی, 1392: 117). این پژوهش در دستۀ دوم یعنی مطالعۀ موردی قرار میگیرد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل مدیران و امدادگرانِ شاغل در سازمانهای درگیر در زنجیره تأمین بشردوستانه در کشور است؛ مانند جمعیت هلالاحمر، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، آژانسهای کمکرسانی، خیرین و سازمانهای مردمنهاد[xxxi] که در زلزلههای درحال بررسی حضور داشتهاند. برای پیداکردن آنها در سازمانهای نامبرده از روش گلولهبرفی استفاده شده است؛ به این طریق که برای تکمیل فرمهای ارزیابی عملکرد هر زلزله بعد از مراجعه به هر خبره، خبرۀ بعدی با نظر ایشان و برمبنای توانایی و تجربۀ خبره در زلزلههای منتخب انتخاب میشود. نحوۀ ارزیابی شاخصهای عملکردی باتوجهبه نظر خبرگان و اساتید دانشگاه و اطلاعات کمّی موجود دربارۀ زلزلهها مشخص شده است (برخی شاخصها کمی و برخی بهصورت کیفی). تعداد افرادی که فرمهای ارزیابی عملکردی (شاخصهای کیفی) را برای هر زلزله پر کردند حداقل 4 بودند. آنها فرمهای ارزیابی را بهصورت گروهی با تبادل نظر و رسیدن به توافق پر کردهاند. دادههای مربوط به شاخصهای کمی نیز از آرشیو اطلاعاتِ زلزلههای کشور در سازمان امداد و نجات استخراج شده است.
رویکرد خاکستری ارزیابی عملکرد: درحالت کلی فرض کنید مجموعۀ گسستۀ گزینهها مجموعۀ nتایی از شاخصهایی مستقل باشد؛ این شاخصها شامل k شاخص کیفی و (n-k) شاخص کمی است. بهاینترتیب روش تصمیمگیری جامع این پژوهش درقالب گامهای زیر ارائه میشود.
گام نخست - تشکیل ماتریس تصمیمگیری برای ارزیابی هریک از گزینهها ازنظر شاخصهای کمی از اعداد قطعی استفاده میشود که در مجموعۀ اعداد حقیقی بیان میشود و آن را با نمایش میدهند. درخصوص شاخصهای کیفی یا شاخصهایی که اندازهگیری آنها در شرایط عدمقطعیت مطرح میشود از اعداد خاکستری استفاده شده است. بهاینترتیب ماتریس تصمیمگیری که همزمان دارای درایههای قطعی و خاکستری است با استفاده از رابطۀ 1 تشکیل میشود.
گام دوم- نرمالسازی ماتریس تصمیمگیری باتوجهبه یکساننبودن جنس و ماهیت شاخصها پس از تشکیل ماتریس تصمیمگیری، باید نسبت به بیبعدسازی آنها اقدام شود تا امکان ارزیابی و مقایسه ازمنظر همۀ شاخصها فراهم شود. ارائۀ روشی جامع مستلزم ارائۀ روابطی است که بتواند مقادیر ماتریس را با در نظر گرفتن انواع مختلف شاخصهای مربوطه اعم از مثبت و منفی، بهینه، کمی و کیفی بیبُعد کند؛ به این منظور با استفاده از روابط مندرج در جدول 6، ماتریس تصمیمگیری نرمالشده با استفاده از رابطۀ 2 محاسبه میشود. در جدول 6، رابطۀ 2 از مقالۀ کو، یانگ و هوانگ[xxxii] (2008)، روابط 3 و 5 از کتاب تی زنگ و هوانگ[xxxiii] (2011) و روابط 4 و 6 از مقالۀ لی، یاماگوچی و ناگای[xxxiv] (2007) و استخراج شدهاند.
جدول 6- فرمولهای نرمالسازی
در جدول 6 حد پایین اعداد خاکستری و حد بالا اعداد خاکستری است.( )
گام سوم- تعریف گزینۀ مرجع دنبالۀ مرجع که درحقیقت گزینۀ ایدئال مفروض است با استفاده از رابطۀ 7 تعریف میشود (گل محمدی و ملتپرست[xxxv]، 2012) تا مبنایی برای ارزیابی و مقایسۀ دنبالۀ متناظر با هریک از گزینهها فراهم شود.
گام چهارم- محاسبۀ فاصلۀ مینکفسکی فاصلۀ مینکفسکی[xxxvi] بین دو عدد و بهصورت رابطۀ 8 تعریف میشود (مالیج، دنگ، لیو و مای[xxxvii]، 2006).
با استفاده از رابطۀ مینکفسکی درصورتیکه و دو عددِ قطعی عضو مجموعۀ اعداد حقیقی باشند (یعنی و ) رابطۀ 9 برقرار است.
گام پنجم- محاسبۀ ضریب رابطهای خاکستری ضریب نسبی خاکستری[xxxviii] که با نمایش داده میشود بین گزینۀ و گزینۀ مرجع با در نظر گرفتن معیارjام با استفاده از رابطۀ 10 محاسبه میشود (کو و همکاران[xxxix]، 2008).
در این رابطه عبارت فاصله یا اختلاف بین گزینۀ و گزینۀ مرجع با در نظر گرفتن معیار jام است که در این مقاله از تعریف فاصلۀ مینکفسکی روابط 8 و 9 محاسبه میشود. ضریب تفکیک است که معمولاً 5/0 در نظر گرفته میشود (چانگ و لین[xl]، 1999؛ لین، لو و لوئیس[xli]، 2007؛ لی و همکاران[xlii]، 2007).
گام ششم - محاسبۀ امتیاز رابطهای خاکستری امتیاز رابطهای خاکستری بین گزینۀ و مرجع از رابطۀ 11 به دست میآید.
در این رابطه، وزن معیارها است؛ بهگونهای که . امتیاز رابطۀ خاکستری درحقیقت بیانکنندۀ تشابه میان هریک از گزینهها با گزینۀ مرجع (ایدئال) است (فونگ[xliii]، 2003). بدیهی است هرچقدر امتیاز رابطهای خاکستری محاسبهشده برای گزینۀ iام مقدار بیشتری داشته باشد آن گزینه مطلوبتر است.
تحلیل دادهها پژوهشگران پژوهش حاضر در پایانامۀ عنوانشده ابتدا شاخصها و ابعاد عملکردی زنجیره تأمین بشردوستانه خاصِ کشور ایران را باتوجهبه ادبیات پژوهش، نظر خبرگان و اساتید دانشگاه استخراج کردهاند. سپس روابط بین آنها درقالب چارچوبی مشخص فرض شده است و درادامه با استفاده از تحلیل عاملی تأئیدی چارچوب و مدل مفهومی این پژوهش برازش شده است. بارهای عاملی، پارامتری است که در راستی اجرای تحلیل عاملی تأییدی و برازش مدل مفهومی در این پایاننامه به دست آمده است. در این مقاله از شاخصها و ابعاد عملکردی تائیدشدۀ این پایاننامه استفاده شده است و بارهای عاملی بهدستآمده را با نرمالسازی به وزن این ابعاد و شاخصها تبدیل کرده است تا در ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه استفاده شود. در جدول 7 این ابعاد و شاخصهای عملکردی همراه با بارهای عاملی، همچنین محاسبۀ اهمیت آنها آورده شده است و برای سهولت در انجام سایر محاسبات کدگذاری شدهاند. جدول 7- ابعاد و شاخصهای عملکردی بههمراه درجه اهمیت
ادامه جدول 7- ابعاد و شاخصهای عملکردی بههمراه درجه اهمیت
در جدول 7 اطلاعات مربوط به شاخصها آورده شده است. درادامه نیز در جدول 8 اطلاعات مربوط به ابعاد عملکردی نشان داده شده است که همان بارهای عاملی آنها است.
جدول 8- بارهای عاملی ابعاد عملکردی
ارزیابی عملکرد زلزلههای منتخب: پس از بررسی زلزلههای اتفاقافتاده در دو دهۀ اخیر باتوجهبه محدودیت دسترسی به اطلاعات و دادههای زلزلهها، سه زلزلۀ اهر، هریس و ورزقان در استانهای آذربایجان شرقی (1391)، دشتی در استان بوشهر (1392) و بشاگرد استان هرمزگان (1392) بهدلیل برابری نسبی در شرایط آنها (برابری تقریبی در بزرگی زلزله، تعداد افراد متأثر از زلزله، حجم کمکهای امدادی لازم...) و همچنین امکان دسترسی به دادههای آنها و افراد مسئول در این زلزلهها انتخاب شدند تا باوجود ویژگیهای ذکرشده بین زلزلههای منتخب مقایسه انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت انجام مقایسه بین زلزلههای با شرایط متفاوت ازجمله بزرگی زلزله، حجم فاجعه، تعداد کشتهشدگان، مصدومان و تعداد آسیبدیدگان، کار معقولی به نظر نمیرسد. برای ارزیابی سه زلزلۀ انتخابشده، شاخصها بررسی و درقالب دو گروه کمی و کیفی دستهبندی شدهاند. برای این منظور بعد از چندبار مراجعه به خبرگان و سازمانهای متولی در این زنجیره و اطلاع از میزان و نوع اطلاعات موجود دربارۀ زلزلهها، با همکاری اساتید و خبرگان تعدادی از شاخصها درقالب مقادیر کمی و برخی دیگر بهصورت کیفی در نظر گرفته شده است. درادامه دادههای مربوط به شاخصهای کمی جمعآوری و نسبتها محاسبه شده است. برای شاخصهای کیفی با در نظر گرفتن اعداد خاکستری فرمی تنظیم و بین خبرگانی توزیع شد که زلزلههای مدنظر را تجربه کرده بودند و مسئولیتی را در جریان آن زلزله بر عهده داشتند. برای کسب نظرهای خبرگان در فرمهای مربوطه از طیف 7تایی و تبدیل این نظرها با اعداد خاکستری مطابق جدول 9 استفاده شد. تمام شاخصهای کیفی جنبۀ مثبت داشتند. نحوۀ محاسبۀ شاخصهای کمی مطابق جدول 10 است. هزینههای جدول 10 برحسب تومان هستند. جدول 9- اعداد خاکستری طیف لیکرت
جدول 10- نحوۀ محاسبۀ شاخصهای کمی
در این مرحله بهدلیل گسترهبودن حجم محاسبات، تمام گامهای روش تنها در فاز قبل از زلزله انجام داده میشود و برای سایر فازها تنها نتایج نهایی قرار داده میشود. مرحلۀ نخست: تشکیل ماتریس تصمیم برای فازهای مختلف زلزله: در این مرحله اطلاعات کیفی از فرمهای ارزیابی و اطاعات کمی پس از به دست آوردن وارد جدول 11 میشود. درخور ذکر است در فاز قبل از زلزله تمام شاخصها بهصورت کیفیاند. جدول 11- ماتریس تصمیم قبل از زلزله
مرحلۀ دوم: نرمالکردن ماتریس تصمیم و به دست آوردن حالت ایدئال در هر شاخص: در این مرحله اعداد شاخصها در ماتریس تصمیم باتوجهبه فرمولهای 3 تا 6 نرمالایز و برای تعیین حالت ایدئال بیشترین اعداد هر شاخص در هر سه زلزله انتخاب میشوند. ماتریس تصمیم نرمالایزشده در جدول 12 نشان داده شده است.
جدول 12- ماتریس تصمیم نرمالشدۀ فاز قبل از زلزله
مرحلۀ سوم: محاسبۀ فاصلۀ مینکفسکی: در این مرحله فاصلۀ مینکفسکی هر زلزله در هر شاخص نسبت به حالت ایدئال در آن شاخص با استفاده از فرمولهای 8 و 9 محاسبه میشود. جدول 13 فواصل مینکفسکی را برای فاز قبل از زلزله نشان میدهد. جدول 13- فواصل مینکفسکی برای شاخصهای فاز قبل از زلزله
مرحلۀ چهارم: محاسبۀ ضریب خاکستری: در مرحلۀ چهارم برای تکتک زلزلهها در تمام شاخصها باتوجهبه فرمول 10 و با در نظر گرفتن فواصل مینکفسکیِ محاسبهشده در مرحلۀ قبل ضریب خاکستری به دست میآید. جدول 14 ضریب خاکستری را برای فاز قبل از زلزله نشان میدهد. در هر جدول وزن شاخص که از طریق نرمالسازی بارهای عاملی شاخصهای هر بُعد به دست آمده است، در مقابل هر شاخص مشاهده میشود.
جدول 14- ضرایب خاکستری شاخصهای فاز قبل از زلزله
مرحلۀ پنجم: تعیین وضعیت عملکرد ابعاد: در این مرحله عملکرد زلزله در هر بُعد با ضرب ضرایب خاکستری شاخصهای آن بُعد در وزنهای آنها مشخص میشود. بدین منظور اعداد ستون وزن شاخصها در جداول مرحلۀ قبل در ضریب خاکستری آنها ضرب و حاصل جمع میشود تا نمرۀ عملکرد زلزله در آن بُعد به دست آید. نتیجۀ کلی برای تمام ابعاد در سه فاز قبل، حین و بعد آورده شده است (جدول 15). در هر بُعد زلزلهای که نمرۀ آن به یک نزدیکتر باشد عملکرد بهتری دارد؛ یعنی به حالت ایدئال نزدیکتر بوده است. بدین ترتیب زلزلهها در هر بُعد رتبهبندی میشود. این عملیات در دو جدول پیاپی برای هر فاز آورده شده است؛ البته در کنار هر بُعد وزنهای آنها قرار داده شده است. این وزنها از نرمالسازی بارهای عاملی آنها در جدول شماره 8 آمده است.
جدول 15- عملکرد زنجیره تأمین زلزلهها در ابعاد عملکردی
مرحلۀ ششم: تعیین وضعیت عملکرد فازها و کل زنجیره: برای تعیین وضعیت عملکرد هر زلزله در هر فاز، نمرۀ بُعد فاز در وزن آن ضرب و اعداد حاصله جمع میشود تا نمرۀ همۀ زلزلهها در آن فاز مشخص شود. در هر فاز، زلزلهای که نمرۀ آن به یک نزدیکتر باشد عملکرد بهتری داشته است؛ یعنی به حالت ایدئال نزدیکتر بوده است. جدول 16 وضعیت سه زلزله را در هر فاز مشخص میکند.
جدول 16- عملکرد زنجیره تأمین زلزلهها در فازها
وضعیت عملکرد در کل زنجیره تأمین زلزله با ضرب نمرۀ زلزله در هر فاز در وزن آن فاز (وزن همۀ فازها یکسان در نظر گرفته شده است) به دست میآید. بدین منظور اعداد ستون دوم جدول 16 که وزنها هستند در سه ستون بعدی ضرب و حاصل برای هر زلزله جمع میشود. در این مرحله نیز مانند مراحل قبل هر زلزلهای که نمرۀ آن به یک نزدیکتر باشد وضعیت عملکرد زنجیره تأمین بهتری دارد یا به حالت ایدئال نزدیکتر است. پس از انجام تمام مراحل ارزیابی عملکرد سرانجام وضعیت عملکرد زنجیره تأمین سه زلزله منتخب مشخص شد.
جدول17- عملکرد زنجیره تأمین زلزلهها
سناریوی عملکرد استاندارد: در سناریوی قبل حالت ایدئال از بین دادههای زلزلهها به دست میآمد و مقایسۀ بین زلزلهها سخت بود، برای رفع این نقیصه سناریوی دیگری برای سناریوی عملکرد استاندارد در نظر گرفته شد. تفاوت این سناریو با سناریوی قبل بدینصورت است که زلزلۀ فرضی وارد فرآیند ارزیابی عملکرد میشود، بهنحویکه این زلزله در تمام شاخصهای ارزیابی عملکرد در بهترین حالت ممکن است. برایناساس دربارۀ شاخصهای کیفی در زلزلۀ مفروض انتهای طیف ارزیابی (همان وضعیت خیلی خوب) در نظر گرفته میشود و دربارۀ شاخصهای کمی استانداردهایی برای این شاخصها تعیین میشود. بعضی از این استاندارها با استفاده از متن کتاب پروژۀ اسفیر مشخص و برخی دیگر با استفاده از نظر خبرگان تعیین شده است. جدول 18 استانداردهای شاخصهای کمی را نشان میدهد. مراحل در این حالت مانند حالت قبل است؛ با این تفاوت که این مراحل با چهار زلزله صورت میگیرد؛ البته زلزلۀ چهارم فرضی است و وجود خارجی ندارد.
جدول 18- استاندارد شاخصهای کمی
همانطورکه گفته شد در این سناریو روند محاسبات مانند سناریوی قبل است با این تفاوت که زلزلۀ فرضی چهارم با عملکرد استاندارد نیز در محاسبات در نظر گرفته میشود؛ به همین دلیل در این سناریو فقط نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد ابعاد، فازهای زلزله و کل زلزله آورده میشود. همانطورکه در جدول 19 مشاهده میشود و انتظار میرفت در ستون عملکرد استاندارد اعداد همگی یک هستند.
جدول 19- عملکرد زنجیره تأمین زلزلهها در ابعاد عملکردی
همانطورکه در جدول 20 مشاهده میشود، تعیین وضعیت عملکرد فازها و در کل زنجیره
جدول 20- عملکرد زنجیره تأمین زلزلهها در فازها
در فاز قبل زلزله بشاگرد وضعیت بهتری دارد و زلزلههای دشتی و اهر بهترتیب وضعیت عملکردی 403/0 و 4/0 داشتهاند که نشاندهندۀ فاصلۀ کم آنها از یکدیگر است. در فاز پاسخ به زلزله، زلزلۀ دشتی، اهر و بشاگرد بهترتیب کمترین فاصله را با عملکرد استاندارد دارند. در فاز بعد از زلزله، عملکرد در زلزلۀ اهر 460/0، زلزلۀ دشتی 447/0 و زلزلۀ بشاگرد 418/0است.
جدول 21- عملکرد زنجیره تأمین زلزلهها
همانطورکه در جدول 21 مشاهده میشود، انتظار میرفت عملکرد زلزله فرضی استاندارد 1 باشد. زلزلۀ اهر و دشتی با عدد 467/0 وضعیت عملکردی مشابهی را نشان میدهند و مانند سناریوی قبل، زلزلۀ بشاگرد با 437/0 بیشترین فاصله را با حالت استاندارد دارد و عملکرد نامطلوبتری نسبت به دو زلزلۀ دیگر دارد.
بحث و نتایج همانطورکه در ابتدا عنوان شد هدف این پژوهش تعیین وضعیت عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه در زلزلههای منتخب در حوزۀ ابعاد عملکردی، سه فاز مدنظر و درنهایت کل زنجیره تأمین بود که این نتایج درقالب جدولهای 15، 16،17 مشخص شدند. در سناریوی نخست از اطلاعات سه زلزله در طول گامهای روش استفاده شد و برایناساس وضعیت عملکردی سه زلزله منتخب مشخص شد. باتوجهبه جدول 16 مشاهده میشود که در فاز قبل از زلزله وضعیت زلزلۀ بشاگرد نسبت به دو زلزلۀ دیگر مناسبتر است. وضعیت زلزلههای اهر و دشتی فاصلۀ کمی از هم دارند. در فاز پاسخ به زلزله، برعکس فاز قبل، زلزلۀ بشاگرد وضعیت عملکرد ضعیفتری نسبت به دو زلزلۀ دیگر دارد. در فاز بَعد از زلزله، عملکرد سه زلزله بهترتیبِ اهر، بشاگرد و دشتی است. همچنین باتوجهبه جدول شماره 17 که نتایج کلی و نهایی سناریوی نخست را نشان میدهد، مشاهده میشود که از بین این سه زلزله، زلزلۀ آذربایجان شرقی با عدد 806/0 وضعیت بهتری را نسبت به دو زلزلۀ دیگر دارد، سپس زلزلۀ استان بوشهر با عدد 750/0 و بعد از آن زلزلۀ استان هرمزگان با عدد 684/0 زلزلۀ بهترتیب وضعیتهای بهتری دارند. البته تفاوت کم میان اعداد نشان میدهد عملکرد این زلزلهها بسیار به هم نزدیک است و تمایز زیاد ازلحاظ عملکرد بین آنها وجود ندارد. برای منطقیترکردن مقایسۀ بین عملکرد این سه زلزله سناریو دومی در نظر گرفته شد. نتایج این سناریو نیز در جدولهای 19، 20 و 21 بیان شد. باتوجهبه جدول شماره 20 مشاهده میشود در فاز قبل از زلزله، بشاگرد وضعیت بهتری دارد و زلزلههای دشتی و اهر بهترتیب وضعیت عملکردی 403/0 و 4/0 داشتهاند که نشاندهندۀ فاصلۀ کم آنها از یکدیگر است. در فاز پاسخ به زلزله، زلزلۀ دشتی، اهر و بشاگرد بهترتیب کمترین فاصله را با عملکرد استاندارد دارند. در فاز بعد از زلزله، عملکرد در زلزلۀ اهر 460/0، زلزلۀ دشتی 447/0 و زلزلۀ بشاگرد 418/0 بوده است. در جدول شماره 21 که نتایج کلی نشان داده شده است، مشاهده میشود زلزلۀ اهر و دشتی با عدد 467/0 وضعیت عملکردی مشابهی را نشان میدهند و مانند سناریوی قبل، زلزلۀ بشاگرد با 4370/ بیشترین فاصله را با حالت استاندارد دارد و عملکردش نسبت به دو زلزلۀ دیگر نامطلوبتر است. نکته درخور توجه نمرات عملکرد در دو سناریو است. عملکردها در سناریوی دوم نسبت به سناریوی نخست دارای مقادیر کمتری هستند. البته این طبیعی است؛ چون در رویکرد خاکستری مبنا براساس فاصله تا حالت ایدئال است و در حالت نخست، حالت ایدئال از بین زلزلههای موجود به دست میآمد، ولی در سناریوی عملکرد استاندارد، حالت ایدئال با مقادیر بیشتر و براساس استاندارهای موجود تعریف شد؛ پس طبیعی است در این حالت فاصلۀ زلزلهها تا حالت ایدئال بیشتر باشد و مقادیر عملکردی کمتر حاصل شود. پس از مشخصشدن نتایج بهصورت کمی برای اعتبارسنجی، باتوجهبه نبود اطلاعات و دادههایی دربارۀ وضعیت عملکرد زنجیره تأمین زلزلههای مدنظر، نتایج به خبرگانی ارائه شد که در فرآیند پژوهش شرکت داشتند و نسبت به جزئیات پژوهش آگاه بودند. دراینراستا نظرات آنها بررسی شد. بیشتر این کارشناسان نتایج را تأیید کردند و اذعان داشتند که نتایج نشاندهندۀ واقعیت است. این پژوهش چارچوب و راهکاری برای ارزیابی عملکرد زنجیرههای تأمین بشردوستانۀ نوع زلزلهای کشور ایجاد کرد. نبود این نوع چارچوب در پژوهشها دیده میشد. درنهایت این چارچوب برای سه زلزله در کشور بهصورت عملی پیادهسازی شد.
[i] . Oloruntoba and Gray [ii] . Schulz and Heigh [iii] . Scholten [iv] - دانشجو رضا بارانی بیرانوند، استاد راهنما دکتر حسین صفری و استاد مشاور دکتر محمدرضا صادقی مقدم [v] . Laitinen, Eekki.k [vi]. Financial Results [vii] . Chopra and Meindl [viii] . Van der Vorst [ix] . Luo, Wu, Rosenberg and Barnes [x] . Chan and Qi [xi] . Chen and Paulraj [xii] . Push to pull [xiii] .Thomas [xiv] . Abidi, de Leeuw and Klumpp [xv] . Schiffling and Piecyk [xvi] . Rongier, Galasso, Lauras and Gourc [xvii] .Beamon and Balcik [xviii] .BSC [xix] . Leeuw [xx] . Santarelli et al [xxi] . KPIs [xxii] . Delivery date reliability [xxiii] . Goods-to-delivery time [xxiv] . Percentage of prepositioned goods [xxv] . Descriptive [xxvi] . Explorative [xxvii] . Observational method [xxviii] . Case study [xxix] . Predictive [xxx] . Survey research [xxxi] . Non Governmental Organizations [xxxii] . Kuo,Yang and Huang [xxxiii] . Tzeng and Huang [xxxiv] . Li, Yamaguchi and Nagai [xxxv] . Golmohammadi and Mellat-Parast [xxxvi]. Minkowski distance [xxxvii] . Mulej, Dang, Liu and Mi [xxxviii]. Grey relational coefficient [xxxix] . Kuo et. al [xl] . Chang and Lin [xli] . Lin, Lu and Lewis [xlii] . Li et al [xliii] . Fung | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Leeuw, S. (2010). "Towards a reference mission map for performance measurement in humanitarian supply chains". IFIP Advances in Information and Communication Technology, 336 AICT, 181–188. Fung, C. P. (2003). "Manufacturing process optimization for wear property of fiber-reinforced polybutylene terephthalate composites with grey relational analysis". Wear, 254(3–4), 298–306. Scholten, K. (2013). "Are performance measurement systems sustainable tools ? 3rd International HumLogWorkshop "Sustainability in Humanitarian Logistics" September 23, Essen. Thomas, A. (2005). "Humanitarian Logistics : Enabling Disaster Response". Fritz Institute, 1–17. Retrieved from http://www.fritzinstitute.org/pdfs/whitepaper/enablingdisasterresponse.pdf. Van der Vorst, J. G. . (2000). Effective food supply chain;Generating, modeling and evaluating supply chain scenarios, 42. http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/66572. Beamon, B. M., & Balcik, B. (2008). "Performance measurement in humanitarian relief chains". International Journal of Public Sector Management, 21, 4–25. Chan, F. T. S., & Qi, H. J. (2003). "An innovative performance measurement method for supply chain management". Supply Chain Management: An International Journal, 8(3), 209–223.. Chang, T. C., & Lin, S. J. (1999). "Grey relation analysis of carbon dioxide emissions from industrial production and energy uses in Taiwan". Journal of Environmental Management, 56(4), 247–257. Chen, I. J., & Paulraj, a. (2004). "Understanding supply chain management: critical research and a theoretical framework". International Journal of Production Research, 42(1), 131–163. Chopra, S., & Meindl, P. (2007). "supply chain management:strategy,planing and operation". (5th ed.) Pearson Education. Golmohammadi, D., & Mellat-Parast, M. (2012). "Developing a grey-based decision-making model for supplier selection". International Journal of Production Economics, 137(2), 191–200. Hashemi, S. (2012). “Evaluation of suppliers and allocation of orders in a sustainable supply chain (Case study: Iranian gas engineering and development company)”. Faculty of management of tehran university. International refugee consortium. (2011).”Sphere Project: Humanitrian charter and minimum standards in humanitarian response”. Chalesh Khavandkar, J., & Khavandkar, E., & Motaghi, A. (2007). “Intellectual capital, Management, Developmment and Measurement Models”. Iranian center of indstrial education and research. Oloruntoba, R., & Gray, R. (2006). "Humanitarian aid: an agile supply chain?" Supply Chain Management: An International Journal, 11, 115–120. Sarmad, Z., & Bazargan, A., & Hejazi, E. (2014).”Researh method in behavioral science(26th)”. Aga Publications. Schiffling, S., & Piecyk, M. (2014). "Performance measurement in humanitarian logistics: a customer-oriented approach". Journal of Humanitarian Logistics and Supply Chain Management, 4, 198–221. Schulz, S. F., & Heigh, I. (2009)." Logistics performance management in action within a humanitarian organization". Management Research News, 32(11), 1038–1049. Tzeng, G.-H., & Huang, J.-J. (2011). Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications(1st Ed), Taylor and Francis Group, A Chapman & Hall Book. Boca Raton. Abidi, H., de Leeuw, S., & Klumpp, M. (2014). "Humanitarian supply chain performance management: a systematic literature review". Supply Chain Management: An International Journal, 19, 592–608. https://doi.org/10.1108/SCM-09-2013-0349 Abidi, H., Leeuw, S. De, & Klumpp, M. (2013). "Measuring Success in Humanitarian Supply Chains". International Journal of Business and Management Invention, 2(ild), 31–39. Kuo, Y., Yang, T., & Huang, G. W. (2008). "The use of grey relational analysis in solving multiple attribute decision-making problems". Computers and Industrial Engineering, 55(1), 80–93. https://doi.org/10.1016/j.cie.2007.12.002 Li, G.-D., Yamaguchi, D., & Nagai, M. (2007). "A grey-based decision-making approach to the supplier selection problem". Mathematical and Computer Modelling, 46(3–4), 573–581. Lin, S. J., Lu, I. J., & Lewis, C. (2007). "Grey relation performance correlations among economics, energy use and carbon dioxide emission in Taiwan". Energy Policy, 35(3), 1948–1955. Luo, X., Wu, C., Rosenberg, D., & Barnes, D. (2009). "Supplier selection in agile supply chains: An information-processing model and an illustration". Journal of Purchasing and Supply Management, 15(4), 249–262. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2009.05.004 Mulej, M., Dang, Y., Liu, S., & Mi, C. (2006). "Multi-attribute grey incidence decision model for interval number". Kybernetes, 35(7/8), 1265–1272. Rongier, C., Galasso, F., Lauras, M., & Gourc, D. (2010). "A Method to Define a Performance Indicator System for the Control of a Crisis". In 8th International Conference of Modeling and Simulation - MOSIM’10 (pp. 1–10). Santarelli, G., Abidi, H., Regattieri, A., & Klumpp, M. (2013). "A performance measurement system for the evaluation of humanitarian supply chains, POMS, 24th. Annual Conference of the Production and Operations Management. Balcik, B., Beamon, B. M., Krejci, C. C., Muramatsu, K. M., & Ramirez, M. (2010). "Coordination in humanitarian relief chains: Practices, challenges and opportunities". International Journal of Production Economics, 126(1), 22–34. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2009.09.008 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,097 |