تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,674 |
تعداد مقالات | 13,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,656,388 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,503,545 |
قیمتگذاری و تعیین زمان بهینۀ کاهش قیمت فروش کالای فاسدشدنی برای افزایش نرخ تقاضا | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش در مدیریت تولید و عملیات | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 11، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 17، آبان 1397، صفحه 179-193 اصل مقاله (726.63 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpom.2017.92450.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مرتضی خاکزار بفروئی* 1؛ فاطمه ذبیحی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه پژوهشی مهندسی صنایع، پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در بازارهای رقابتیِِ کالای فاسدشدنی، تعیین قیمت کالا و ایجاد فرصت برای مشتری برای تسریع در فروش کالا از طریق تخفیف، امری حیاتی بهشمار میرود. عموماً با گذشت عمرِ کالاهای فاسدشدنی، ارزش آن نزد مشتری کاهش مییابد. در این شرایط برای تشویق به خرید، سیاستهای مختلفی از جمله تخفیف یا کاهش قیمت فروش مؤثر است. تاکنون در ادبیات پژوهش مدلی برای تعیین زمان بهینۀ اعلام کاهش قیمت ارائه نشده است؛ درحالیکه اعلام زودهنگام یا دیرهنگام قیمت سود بنگاه را کاهش میدهد؛ بنابراین در این مقاله مدلی با ویژگیهای معرفیشده در سطح بنگاه تحلیل میشود. در مدلسازیِ مسئله فرض شده است با اعلام کاهش قیمت، نرخ تقاضا تغییر محسوس دارد و نرخ تقاضا تابعی از قیمت و زمان است. همچنین نرخ تقاضا در زمان تخفیف، ابتدا نسبت به زمان افزایشی در نظر گرفته شده است و سپس با گذشت زمان، این نرخ کاهش مییابد. هدف مدل تعیین مقادیر بهینۀ قیمت فروش، زمان تخفیف و اندازۀ سفارش است تا سود کل در بازهای مشخص و تکدورهای حداکثر شود. پس از مدلسازی مسئله، نشان داده میشود که تابع سود تابعی مقعر است و قیمت و زمان تخفیف بهینه منحصر به فرد است. سپس با استفاده از الگوریتم ابتکاری برگرفته از ادبیات پژوهش، میزان سفارش بهینه با تعیین قیمت بهینه و زمان بهینۀ تخفیف محاسبه شده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قیمتگذاری؛ کالای فاسدشدنی؛ تخفیف فروش | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه با گسترش رقابت برای جهانیشدن بازارها، سازمانها بهدنبال راههای مختلفی برای بهبود وضعیت رقابتی خود و جلب توجه بیشتر مشتریان هستند. در بسیاری از کسب وکارها، قیمتگذاری مکانیزمی مرسوم برای جذب مشتریان بیشتر و مدیریت درآمد در نظر گرفته میشود. قیمتگذاری پویا روشی مناسب برای تعیین قیمتهای مختلف در طول زمان است که در بسیاری از خردهفروشیها، صنایع تجاری و بنگاهها شکلهای گوناگونی از این نوع قیمتگذاری به کار گرفته میشود. قیمتگذاری از عاملهای مهم و مؤثر بر سطح و نوع تقاضای کالا است. زمانی که کالا فسادپذیر باشد، مسئلۀ قیمتگذاری اهمیت دوچندانی مییابد؛ زیرا با ارائۀ راهکارهای مناسبِ قیمتگذاری تقاضای این اقلام تا حد زیادی مدیریت و مانع از اتلاف سرمایه بهدلیل فاسدشدن کالا میشود. بهطورکلی به کالاهایی که در طول زمان ارزش خود را از دست بدهند کالای فاسدشدنی گفته میشود. کالاهایی مانند داروها، میوه و سبزیجات، کالاهای فصلی و مد[i]، وسایل الکترونیکی و غیره کالاهای فاسدشدنی در نظر گرفته میشوند. در این مقاله اصطلاح فاسدشدن برای کالاهایی بهکار میرود که بهدلیل تغییرات سریع تکنولوژی یا معرفی محصولات جدیدِ رقبا ارزش خود را در طی زمان از دست میدهند؛ برای مثال قیمت کالاهای مد باید درانتهای فصل سریعاً کاهش یابد؛ زیرا درغیر اینصورت باید دور ریخته شوند. لوازم یدکی هواپیماهای نظامی یکی از انواع کالاهای مد هستند که در صورت ارائۀ مدل جدید هواپیما غیرقابل استفاده میشوند (خانلرزاده[ii] و همکاران، 2014). مرور ادبیات نشان میدهد مدلهای موجود بیشتر به بحث کنترل موجودی پرداخته و کمتر مباحث مربوط به قیمتگذاری و تخفیفات قیمتی برای مشتریان را بررسی میکنند (وانگ[iii]، 2012). باتوجهبه اهمیت طول عمر کالا و توجه مشتری به تاریخ انقضای محصول، پایینآوردن قیمت در زمان نزدیک به تاریخ انقضا مکانیزمی تشویقی برای خرید کالا است؛ اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که زمان بهینه برای پایینآوردن قیمت و تخفیف باتوجهبه وابستگی تقاضا به قیمت و زمان چیست؟ در این مقاله برای پاسخ به این سوال، ابتدا مسئله در قالب یک مسئلۀ بهینهسازی ریاضی مدلسازی شده است و با حل این مدل، قیمت فروش و زمان بهینۀ تخفیف برای کالای فاسدشدنی تعیین شده است؛ بهطوریکه سود بنگاه حداکثر شود. در ادامه، ادبیات موضوع بیان میشود. در بخش سوم ابتدا فرضیات و نمادگذاری مدل بیان، سپس تابع نرخ تقاضا در فاصلۀ زمانیهای مختلف در دورۀ موردنظر بررسی شده است. در ادامه، مدل ریاضی مسئله ارائه شده است و پس از اثبات وجود جواب بهینۀ سراسری و ارائۀ مثال عددی، با استفاده از الگوریتم ابتکاری مقادیر عددی قیمت بهینه و زمان بهینۀ تخفیف به دست آمده است. همچنین تحلیل حساسیت برای پارامترهای مدل درانتهای بخش سوم انجام شده است. درانتها در بخش چهارم نتیجهگیری و پیشنهادات آتی برای پژوهش ذکر شده است. ادبیات موضوع مدیریت درآمد، استفاده از قیمتگذاری برای افزایش سود حاصل از داراییهای محدود بنگاه است. مزیت اصلی مدیریت درآمد آن است که تغییرات در قیمتگذاری بهمراتب راحتتر از سرمایهگذاری در داراییهای بنگاه است. درصورتیکه مدیریت درآمد بهدرستی صورت گیرد، ضمن افزایش سودآوری، رضایت مشتریان ارزشمند را از طریق دسترسی بهتر محصولات ارتقاء میبخشد (چاپرا[iv]، 2006). مدیریت درآمد، فرآیندی تحلیلی است که برای مدیریت ظرفیت و حداکثرکردن سودآوری ایجاد شده است (بیسی و دادا[v]، 2007). پیشبینی و نظارت دائمی تقاضا، کارایی و اثربخشی قیمتگذاری را ارتقاء میبخشد و نقش مهمی در ارتقای سودآوری بنگاه دارد. برای روشنشدن مطلب، تقاضا فصلی در نظر گرفته میشود. اگر تقاضا فصلی باشد، در برخی از مواقع دارای اوج تقاضا است. در بسیاری از زنجیرههای تأمین، اوج تقاضا در دورهای خاص بسیار رایج است. تخفیف در دورۀ غیراوج روشی مناسب برای انتقال تقاضا به دورههای غیراوج است. این شیوه، سود فروشندگان را افزایش میدهد و هزینۀ بخشی از مشتریان را کم میکند، همچنین پتانسیل بیشتری برای ورود مشتریان در دورۀ تخفیف ایجاد میکند (پیماندوست، 1391). در این مقاله نیز برای انتقال تقاضا به دورههای غیراوج از تخفیف قیمتی استفاده شده است. همچنین تابع نرخ تقاضایی که از زمان تخفیف استفاده میشود با بخش غیرتخفیف متفاوت است. در حوزۀ دیگری از پژوهشهای مرتبط، قیمتگذاری و کنترل موجودی محصولات فاسدشدنی، با هم ترکیب شدهاند. راماسش[vi] (2010) مقدار سفارش اقتصادی را زمانی تعیین میکند که فروشنده، قیمت را در زمان محدود کاهش میدهد. الیون[vii] (1966) از اولین کسانی بود که مدل موجودی را با در نظر گرفتن تقاضای وابسته به قیمت در نظر گرفته است. کوهن[viii] (2003) مدل قیمتگذاری و موجودی را در حالتی در نظر گرفت که نرخ فاسدشدن در طول زمان پیوسته بوده است. وی[ix] (1995) سیاست بازپرسازی و قیمتگذاری را با در نظر گرفتن تقاضای وابسته به قیمت در نظر گرفته است؛ بهنحویکه این قیمت در طول زمان کاهش مییابد. وی (1997) و وی (1999)، مدل کوهن را گسترش داد و علاوه بر در نظر گرفتن تقاضای وابسته به قیمت، فاسدشدن کالا را بهصورت تابع وایبل در نظر گرفت و مدل را در حالت تخفیف قیمت و بدون تخفیف در نظر گرفت. موخوپادهیای[x] و همکاران (2005) مدل کوهن را با در نظر گفتن وابستگی نرخ فساد به زمان، بهبود دادند. بانرجی[xi] و همکاران (2012) مدلی انعطافپذیر ارائه کردند که مسئلۀ تعیین قیمت بهینه برای کالاهای فاسدشدنی را بررسی میکند. راجان[xii] و همکاران (1992) و آباد[xiii] (1996) سیستمی ترکیبی از قیمتگذاری و موجودی را در فضایی قطعی در نظر گرفتند. آنها چنین فرض کردند که تقاضا تحت تأثیر عمر باقیماندۀ محصول قرار میگیرد. همچنین تقاضا قطعی و تابعی کاهشی از قیمت و عمر محصول است. علاوه بر این، راجان و همکاران (1992) اظهار کردند محصولات فاسدشدنی دو ویژگی دارند که آنها را از مسئلۀ رایج قیمتگذاری جدا میکند؛ این دو ویژگی، زوال فیزیکی موجودی و کاهش قیمت هر واحد موجودی هستند. کیفیت بسیاری از محصولات قبل از خرید، عامل مهمی است که تصمیمِ خریدِ مصرفکننده را تحت تأثیر قرار میدهد. رزا دیاز[xiv] (2006) بیان میکند تأثیر قیمت بر تصمیمات مصرفکننده به شیوۀ درک و ارزیابی قیمت بستگی دارد. وقتی محصولات فاسدشدنی به تاریخ انقضای خود نزدیک میشوند، بیشتر از تخفیف قیمت استفاده میشود. تاجبخش و همکاران (2011) یک مدل موجودی با قیمتهای تخفیفی تصادفی و با روش آنالیز عددی، طراحی کردند که صرفهجویی هزینه را از طریق ارائۀ تخفیف نشان داد. لی[xv] و همکاران (2006)، از رویکرد قیمتگذاری پویا برای بهینهسازی سود زنجیرۀ خردهفروشی استفاده کردهاند، هزینۀ تغییرات قیمت و عدمقطعیت در رفتار مصرفکننده که با تغییر قیمتها ایجاد می شود، اجرای مدل قیمتگذاری پویا را در عملیات خردهفروشی دشوار میکند. در پژوهشهای صورتگرفته در حوزۀ ترکیبی سفارشدهی و قیمتگذاری برای کالاهای مذکور، تنها چند مدل توسعه داده شده است که یا قطعی بوده است یا مدلهایی تصادفی با توزیع شناخته شده هستند (وانگ، 2012). راجان و همکاران (1992) و آباد (1996) خطمشیهای قیمتگذاری و سفارشدهی برای تقاضاهای قطعی را توسعه دادهاند. بهاتاچارجی و رامش[xvi] (2000) مدل چندمرحلهای از موجودی انبار و قیمتگذاری را ارائه دادند که کالا دارای عمر ثابت و تقاضای قطعی است و مسئله در قالب برنامهریزی پویا مدلسازی شده است. در مدل آنها اثبات میشود حداکثر سود بهصورت پیوسته و مقعر است. بیسی و دادا (2007) سفارشدهی پویای بهینه و خطمشیهای قیمتگذاری برای خردهفروشانی با تقاضای ترکیبی و حساس نسبت به قیمت را بررسی کردهاند. همچنین اگر مدلسازی مسئله در فضای زنجیره تأمین انجام شود رقابت بین اعضای زنجیره برای کسب سود بیشتر، شکل میگیرد. ژانگ[xvii] و همکاران (2015) مدل زنجیره تأمین با یک تولیدکننده و یک خردهفروش را برای اقلام فاسدشدنی با نرخ زمان و تقاضای وابسته به قیمت را در نظر گرفتند. آنها الگوریتمی برای به دست آوردن قیمت و استراتژیهای سرمایهگذاری فنآوری حفاظت طراحی کردهاند و هر دو سناریوی متمرکز و غیرمتمرکز را بررسی کردهاند. در این مقاله قیمتگذاری کالای فاسدشدنی در شرایط تخفیف مدنظر قرار میگیرد و باتوجهبه اهمیت فروش این محصولات در دورۀ عمر آنها از نظر مشتری، پیگیری سیاستی ضروری است تا مشتریان به خرید بیشتر تشویق شوند. همچنین سیاست تخفیف همراه با هماهنگسازی تابع نرخ تقاضا در دورۀ تخفیف مطرح میشود؛ یعنی در بازهای که تخفیف وجود ندارد نرخ تقاضا، تابعی کاهشی از زمان و قیمت است و در دورۀ تخفیف، تابع نرخ تقاضا ابتدا نسبت به زمان افزایشی است و با گذشت زمان کاهشی میشود. در ادبیات بررسیشده، تخفیفِ قیمتی برای مشتری نهایی بهنحوی در نظر گرفته شده است که تقاضا را تحت تاثیر قرار داده و تابع نرخ تقاضا تغییر کند؛ برای مثال میهمی و کریمی[xviii] (2014) تغییر تقاضا بعد از تبلیغات را با ضریبی در تابع نرخ تقاضا نشان دادهاند؛ درحالیکه در دنیای واقعی با اعلام تخفیف، تابع نرخ تقاضایِ کالای فاسدشدنی تغییر میکند و در هیچکدام از پژوهشهای قبلی به آن اشاره نشده است. در ادامه با معرفی مفروضات و نمادگذاری، مسئله مدلسازی میشود. مفروضات و نمادگذاری: در این قسمت مدل قیمتگذاری همراه با تخفیفِ قیمتی برای کالای فاسدشدنی توسعه داده شده است. در این مسئله فرض میشود کمبود مجاز نیست و مقداری که در ابتدای دوره سفارش داده میشود برابر با تقاضای کل دوره است؛ بنابراین درانتهای دوره نیز مازاد موجودی وجود ندارد. همچنین فرض میشود تقاضا تابعی قطعی از قیمت و زمان است که با نزدیکشدن به تاریخ انقضای محصول (انتهای دوره) تخفیفِ قیمتی برای محصول در نظر گرفته میشود. سایر مفروضات مسئله بهشرح ذیل است: 1- همۀ پارامترهای مدل قطعی هستند؛ 2- سیستم موجودی، تکمحصولی و بدون محدودیت است؛ 3- مدت زمان تحویل برابر با صفر است؛ 4- افق زمانی، محدود و برابر با T در نظر گرفته شده است؛ 5- مدلسازی برای دورۀ T انجام میشود؛ 6- کمبود مجاز نیست؛ 7- محصول فاسدشدنی است و با نزدیکشدن به تاریخ انقضا ارزش آن نزد مشتری کم میشود.
نمادها و متغیرهای تصمیم: نمادهای استفادهشده در مدلسازی مسئله بهشرح زیر است: D1(p,t): نرخ تقاضای محصول در بازۀ زمانی قبل از تخفیف که بستگی به قیمت و زمان فروش دارد؛ D2(p,t): نرخ تقاضای محصول از زمان تخفیف که بستگی به قیمت و زمان فروش دارد؛ EDt: مقدار تقاضا تا زمان t؛ C: هزینۀ خرید هر واحد کالا؛ T: طول دورۀ برنامهریزی؛ Q*: میزان سفارش بهینه در ابتدای دوره؛ a: درصد تخفیف برای کالای فاسدشدنی؛ t: زمان تخفیف؛ t*: زمان بهینۀ تخفیف؛ P: قیمت فروش هر واحد محصول فاسدشدنی؛ P*: قیمت فروش بهینۀ هر واحد کالای فاسدشدنی؛ TP*: مقدار بهینۀ سود بهازاءِ قیمت بهینه و زمان بهینۀ تخفیف (TP*=TP(p*,t*)).
تابع نرخ تقاضا: در این مقاله، نرخ تقاضای محصول تابعی از قیمت و زمان است. باتوجهبه اهمیت زمان در محصولات فاسدشدنی، تغییرات این تابع نسبت به زمان، بهصورت نمایی در نظر گرفته میشود. همچنین بهعلت اینکه قیمت عامل مهمی در خرید محصول فاسدشدنی است، این تابع نسبت به قیمت بهصورت خطی در نظر گرفته میشود. فرض میشود نرخ تقاضا بهصورت رابطۀ 1 است (تساو[xix]، 2008).
و مقدار تقاضا تا زمان t از رابطۀ 2 محاسبه میشود.
باتوجهبه تقسیم دورۀ T، تابع قیمت بهصورت رابطۀ 3 در نظر گرفته میشود.
در دورۀ دوم با وجود تخفیف، نرخ تقاضا بهصورت صعودی افزایش مییابد و بهتدریج دوباره کاهش مییابد. این تابع بهصورت زیر تعریف شده است:
مدلسازی تابع هدف: در ابتدای دوره، موجودی بهاندازۀ Q سفارش داده و بلافاصله دریافت میشود (زمان تدارک صفر در نظر گرفته میشود). تغییرات موجودی تحت تاثیر تقاضا است. با نزدیکشدن به تاریخ انقضاء برای افزایش تقاضا، تخفیفِ قیمتی برای محصول در نظر گرفته میشود و نمودار مربوط به آن در شکل (1) نیز ترسیم شده است. براساس نمودار نشان دادهشده، طول یک دوره به دو بازۀ زمانی تقسیم میشود: الف. بازۀ زمانی [0,t]: در این بازه سرعت افزایش نرخ تقاضا بهدلیل گذشت زمان کاهش مییابد. محصول در بازۀ [0,t] با قیمت p به فروش میرسد. ب. بازۀ زمانی [t,T]: در این بازه محصول با قیمت تخفیفی p(1-a) به فروش میرسد. سطح موجودی باتوجهبه قیمت تخفیفی با سرعت بیشتری نسبت به بازۀ قبل کاهش مییابد. در این بازه بهدلیل وجود تخفیف و اطلاع مشتریان، رشد ناگهانی در نرخ تقاضا به وجود آمده و سپس سرعت آن بهتدریج کاهش مییابد. باتوجهبه روند بیانشده، تابع نرخ تقاضا بهصورت شکل (1) در نظر گرفته میشود.
شکل 1- نمودار نرخ تقاضا برای محصول فاسدشدنی همراه با تخفیف قیمت
ابتدا مقدار تقاضا در دورۀ [0,t] بهصورت رابطۀ 5 محاسبه میشود.
مقدار تقاضا در فاصلۀ [t,T] نیز بهصورت رابطۀ 6 محاسبه میشود.
در این مقاله قیمت و زمان تخفیف متغیر در نظر گرفته شدهاند. درآمد حاصل از فروش محصول با قیمت p در فاصلۀ [0,t] و درآمد حاصل از فروش با قیمت تخفیفی p(1-a) در فاصلۀ [t,T] بهصورت رابطۀ 7 محاسبه میشود.
هزینۀ مدل، تنها شامل خرید محصول از تأمینکننده است؛ بنابراین تابع سود بهصورت رابطۀ 8 است.
نتایج و جواب بهینه: هدف اصلی این مقاله، محاسبۀ مقادیر بهینۀ t و p بهنحوی است که سود حاصل حداکثر شود. از تابع سود نسبت به p و t مشتق گرفته و برابر صفر قرار داده میشود تا متغیرهای تصمیم محاسبه شود. برای یافتن مقدار بهینۀ دستگاه معادلات همزمان 9 و 10 باید حل شود تا معادلات 11 تا 13 به دست آید.
قضیه: جوابی که از معادلات (11) و (12) به دست میآید دارای شرایط درجۀ دوم برای حداکثرسازی تابع هدف سود خردهفروش ( ) بهصورت سراسری است. اثبات: برای آنکه نشان داده شود مقدار بهینۀ بهدستآمده برای تابع TP حداکثر سراسری است، باید ابتدا ماتریس هشین تابع سود نسبت به t* و p* بهینه محاسبه شود. درصورتیکه عنصر اول این ماتریس منفی و دترمینان آن بزرگتر از صفر باشد اثبات کامل میشود؛ بنابراین نشان داده میشود که این شرایط برقرار است.
با سادهسازی مقدار دترمینان رابطۀ 16 به دست میآید.
برای اثبات مثبتبودن Det(H) بهصورت زیر عمل میشود: ابتدا از Det(H) نسبت به هریک از متغیرهای مسئله یعنی p و t مشتق دوم گرفته میشود. منفیبودن مشتق دوم نشاندهندۀ این است که تابع Det(H) در هر برش از t نسبت به p و در هر برش از p نسبت به t مقعر است. سپس نشان داده میشود این تابع دو جواب برای هرکدام از متغیرهای p و t دارد؛ بنابراین مقدار Det(H) در بازۀ بین دو جواب که بازۀ مطلوب است، مثبت و اثبات کامل میشود. مقدار مشتق دوم Det(H) نسبت به p بهصورت زیر است. با کمی دقت مشخص میشود تکتک عبارات منفی است و درنهایت جمع آنها منفی میشود.
با حل Det(H)=0 تنها دو مقدار برای p به دست میآید و باتوجهبه منفیبودن مشتق دوم آن، واضح است تابع Det(H) بین دو ریشۀ بهدستآمده در بالای محور عمودی قرار دارد و مثبت است. مقادیر بهدستآمده برای p بهصورت شکل (2) است (بهدلیل حجم بالای محاسبات عبارات بهدستآمده مختصر نشان داده شده است).
شکل 2- محاسبات مربوط به مقادیر p در نرمافزار mathematica
بههمین ترتیب مراحل فوق برای متغیر t نیز انجام شده است. در ادامه شکل مربوط به تابع Det(H) نسبت بهp و t در بازههای مشخصشده رسم شده است. همانطورکه در شکل 3 و 4 مشاهده میشود منحنی در بالای محور افقی قرار دارد و مقدار آن مثبت است. نمودار تابع Det(H) برای مثالِ مطرحشده در بخش 3-5 در بازههای [1000، 400] p= و [2، 5/0] t= رسم شده است.
شکل 3- نمودار تابع Det(H) نسبت به p
شکل 4- نمودار تابع D(H) نسبت به t
برای انجام محاسبات از نرمافزار Mathematica9 استفاده شده است. باتوجهبه اثبات مثبتبودن دترمینان ماتریس هیشین در نقطۀ بهینه، جواب بهدستآمده حداکثر سراسری است. در روش دوم ارائهشده، برای هر مثال عددی مقدار دترمینان ماتریس هیشین محاسبه میشود. این روش ارزش کمتری دارد؛ ولی باتوجهبه زیادبودن تعداد پارامترها در روش نخست این روش استفاده میشود. در مثال عددی ارائهشده در این مقاله دترمینان محاسبهشده مثبت است.
مقدار جواب بهینه الگوریتم: باتوجهبه توضیحات بیانشده، برای محاسبۀ مقادیر مدنظر از الگوریتم سادهای برگرفته از ادبیات استفاده میشود (میهمی، 1389): 1. مقدار اولیۀ p1 برای قیمت تعیین میشود و pj=p1 قرار داده میشود؛ 2. برای pj از معادلۀ (11) مقدار بهینۀ زمان تخفیف به دست میآید (tj)؛ 3. باتوجهبه مقدار tj بهدستآمده در مرحلۀ 2 و استفاده از معادلۀ (12) مقدار pj+1 تعیین میشود؛ 4. اگر اختلاف بین pj, pj+1 (خطا) کمتر از d باشد، قرار داده میشود p*= pj+1 و =tj t* مقادیر بهینه هستند. الگوریتم متوقف میشود و به مرحلۀ 5 میرود. اما اگر اختلاف بین pj, pj+1 بزرگ باشد، pj= pj+1 و بازگشت به مرحلۀ 2 انجام میگیرد (مقدار خطای قابل گذشت 0001/0 فرض میشود یعنی اگر 0001/0< | pj- pj+1| باشد الگوریتم متوقف میشود). 5. مقدار TP* با جایگذاری p*و t* باتوجهبه معادلۀ (8) محاسبه میشود.
مثال عددی: برای محاسبۀ مقادیر عددی توابع و پارامترها بهصورت زیر در نظر گرفته میشود و نتایج در جدول 1 آمده است. D1(p,t)=(5/0-500p)e98/0-t, D2(p,t)=(5/0-500p)t3e98/0-t, T=2, c=200, =3/0 P*=826/694, t*=008/1, TP*=612/104558, Q*=945/293
جدول 1- نتایج مثال عددی
نمودار تابع هدف: تابع هدف بهصورت شکل(5) است. این تابع دارای حداکثر سراسری است و برای بازههای قیمت از 400 تا 1000 و زمان تخفیف از 5/0 تا 2 رسم شده است. محور عمودی نیز مقدار تابع هدف است. شکل (6) مقدار سود را بهازاءِ قیمتهای مختلف نشان میدهد.
شکل 5- نمودار سه بعدی تابع هدف حالت دوم
شکل 6- مقدارتابع سود به ازای مقادیر مختلف قیمت و t*
شکل (7) مقدار سود را بهازاءِ زمانهای مختلف برای تخفیف نشان میدهد.
شکل 7- مقدارتابع سود به ازای مقادیر مختلف زمان و p*
تحلیل حساسیت: در این قسمت تأثیر تغییرات پارامترهای مسئله روی t1*، p* ،TP* و Q* بررسی میشود و براساس آن نتایج مدیریتی استخراج میشود. نتایج تحلیل حساسیت برای مثال ارائهشده در جدول (1) نشان داده است. تاثیر تغییرات در مقدار پارامترهایc, T و a بر t*، p* ،TP* و Q* براساس مثال عددی، در جدول 2 نشان داده شده است. تحلیل حساسیت بوسیلۀ تغییر در مقدار هر پارامتر بهمیزان 50%+، 25%+، 25%- و 50%- و ثابت نگه داشتن سایر پارامترها انجام شده است. نتایج مشاهدهشده از تغییرات پارامترها بهصورت جدول 2 خلاصه شده است. جدول 2- تحلیل حساسیت باتوجهبه پارامترهای مدل
1. هنگامی که مقدار پارامترهای c، T و a افزایش مییابد، قیمت فروش بهینۀ خردهفروش p* افزایش مییابد. بهعلاوه p* نسبت به تغییر در پارامترهای c، T و a در جهت مثبت حساس است. این منطقی است؛ زیرا هزینۀ خرید و تخفیف تأثیر زیادی روی قیمت فروش دارند. 2. هنگامی که مقدار پارامتر T افزایش مییابد، زمان بهینۀ t* کاهش مییابد؛ درحالیکه با افزایش، مقدار پارامترهای c یا a افزایش مییابد؛ یعنی افزایش هزینۀ خرید و درصد تخفیف موجب میشود زمان تخفیف دیرتر شروع شود. 3. هنگامی که مقدار پارامترهای T یا a افزایش یابد، مقدار سفارش اقتصادی Q* افزایش مییابد. باتوجهبه تخفیف، افزایش بهکندی انجام میشود. همچنین با افزایش c مقدار سفارش اقتصادی کاهش مییابد؛ زیرا هزینۀ خرید موجب کاهش مقدار سفارش میشود. 4. هنگامی که مقدار پارامترهای c یا a افزایش مییابد، تابع سود بهینه بهازاءِ واحد TP* کاهش مییابد. این نشان میدهد هزینه و تخفیف دیرهنگام اثر منفی روی سود نهایی دارند. همچنین با افزایش دورۀ فروش T سود نهایی افزایش مییابد.
نتیجهگیری در این مقاله مدل قیمتگذاری برای کالای فاسدشدنی در شرایط تخفیف فروش ارائه شد. در مدلسازی مسئله فرض شده است با اعلام کاهش قیمت فروش، نرخ تقاضا تغییر محسوس دارد و تقاضا تابعی از قیمت و زمان است. در این مقاله اثبات شد تابع هدف سود بهازاءِ مقادیر بهینۀ قیمت و زمان تخفیف، بهینه و منحصربهفرد است. درانتها با استفاده از الگوریتمی ساده مثال عددی مدل و نتایج با استفاده از تحلیل حساسیت روی پارامترهای مدل تشریح شد. مدل معرفیشده در این مقاله مدلی جامع و کامل است و نسبت به مقادیر مختلف پارامترهای تابع نرخ تقاضا منعطف مقاله است. مدل ارائهشده در این پژوهش از چند جهت میتواند گسترش یابد، نرخ تقاضا در این مقاله بهصورت قطعی و وابسته به زمان در نظر گرفته شده است؛ با احتمالیکردن آن میتوان موضوع مناسبی برای پژوهشهای آتی تعریف کرد. همچنین میتوان درصد تخفیف را متغیر در نظر گرفت. از جنبۀ دیگر در نظر گرفتن سیاستهای تبلیغات، تأخیر در پرداختها و مدلهای هماهنگی در سیستم (زنجیره تأمین) و بررسی نتایج حاصل است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abad L. P., (1996), Optimal pricing and lot-sizing under conditions of perishability and partial backordering. Management Science, 42(8): 1093-1104.
Bhattacharjee, S., Ramesh, R., (2000). A multi-period profit maximizing model for retail supply chain management: An integration of demand and supply-side mechanisms. European Journal of Operational Research, 122: 584-601.
Bisi, A., Dada, M, (2007),. Dynamic learning, pricing, and ordering by a censored newsvendor. Naval Research Logistics, 54(4): 448-461.
Bhattacharjee S., Ramasesh R., (2000), A multi-period profit maximizing model for retail supply chain management: An integration of demand and supply-side mechanisms. European Journal of Operational Research,122, 584-601.
Chun, Y. H., (2003), Optimal pricing and ordering policies for perishable commodities. European Journal of Operational Research, 144(1): 68-82.
Chopra S., Meindl P., (2006) Supply Chain Management. 3rd ed. Prentice Hall.
Cohen, M. A., (1977) Joint Pricing and Ordering Policy for Exponentially Decaying Inventory with Known Demand. Naval Research Logistics Quarterly, 24: 257-268.
Dixit, A., Whipple, T. W., Zinkhan, G. M., Gailey E., (2008). A taxonomy of information technology-enhanced pricing strategies. Journal of Business Research, 61, 275-283.
Díaz, I. M., (2006), Demand restrictions in price-based decisions: manager sversus consumers. Journal of Product & Demand Management, 15(3): 214-224.
Eilon, S. M., (1966), Issuing and Pricing Policy of Semi-Perishables. in Proceedings of the 4th International Conference on Operational Research,Wiley-Interscience. New York, NY, USA.
Goyal S.K., Giri B., (2001), Recent trends in modeling of deteriorating inventory. European Journal of Operational Research, 134: 1-16.
Khanlarzade, N. et. al. (2014), Inventory Control with Deteriorating Items: A State-Of-The-Art Literature Review. International journal of industrial engineering computations, 5(2): 179-198.
Li D., Kehoe D., Drake P., (2006), Dynamic planning with a wireless product identification technology in food supply chains. International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 30(9-10): 938-944.
Mukhopadhyay, S. M, (2005), An EOQ Model with Two-Parameter Weibull Distribution Deterioration and Price-Dependent Demand. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 36: 25-33.
Maihami, R., and Karimi B., (2014), Optimizing The Pricing And Replenishment Policy For Non-Instantaneous Deteriorating Items With Stochastic Demand And Promotional Efforts. Computers & Operations Research, 51: 302-312.
Nakhai I, Maihami R. (2011), “Joint Pricing and Inventory Control for Deteriorating Items with Partial Backlogging”. IJIEPM, 21 (4): 167-177, in Persian.
Pradeep K., Banerjee, T. R, (2012), A flexible model forthe pricing of perishable assets. Omega, 40(50): 533-544.
Peymandoust, F., (2012), Developing a Joint Pricing and Inventory Control Model for Deteriorating Items in a Two Echelon Supply Chain, MSc. Thesis in Industrial Engineering, Tarbiat Modares University, in Persian.
Rajan A., Steinberg R., Richard S., (1992), Dynamic pricing and ordering decisions by monopolist. Management Science, 38(2): 240-262.
Ramasesh RV., (2010),. Lot-sizing decision under limited-time price incentives: a review. Omega, 38(3-4): 118-135.
Tajbakhsh M.M., Lee C., Zolfaghari S., (2011), An inventory model with random discount offerings. Omega, 39(6), 710-718.
Talluri, K.T., Ryzin, G.J. van, (2005), The Theory and Practice of Revenue Management, 1st ed. Springer.
Tsao, Y.Chung, Sheen, G.Ji., (2008), Dynamic pricing, promotion and replenishment policies for a deteriorating item under permissible delay in payments. Computers & Operation Research, 35: 3562-3580.
Wee, H.M., (1997), A Replenishment Policy for Items with a Price-Dependent Demand and a Varying Rate of Deterioration. Production Planning & Control, 8: 494-499.
Wee, H.M., (1999), Deteriorating Inventory Model with Quantity Discount, Pricing and Partial Backordering. International Journal of Production Economics, 59: 511-518.
Wee, H.M., (1995), Joint Pricing and Replenishment Policy for Deteriorating Inventory with Declining Market. International Journal of Production Economics, 40: 163-171.
Wang X., Li D., (2012), A dynamic product quality evaluation based pricing model for perishable food supply chains. Omega, 40: 906-917.
Zhang, Jianxiong et al., (2015), Coordinating A Supply Chain For Deteriorating Items With A Revenue Sharing And Cooperative Investment Contract. Omega 56: 37-49.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,146 |