تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,651 |
تعداد مقالات | 13,407 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,243,897 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,085,294 |
ارزیابی استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج مبتنی بر تحلیل شکاف در صنعت سیمان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش در مدیریت تولید و عملیات | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 16، اردیبهشت 1397، صفحه 29-54 اصل مقاله (970.38 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpom.2018.92479.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
غلامرضا جمالی* 1؛ الهام کریمی اصل2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیجفارس، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدیریت زنجیره تأمین لارج رویکردی جامع از ترکیب استراتژیهای ناب، چابک، تابآور و سبز است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج با استفاده از رویکرد تحلیل شکاف در صنعت سیمان است. نمونۀ آماری شامل 11 کارخانۀ سیمان است که بهطور تصادفی انتخاب شده است. ابتدا شکاف بین وضعیت موجود و ایدئال هریک از شاخصها و الزامات استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان محاسبه میشود. سپس وزن شاخصها و الزامات با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره SWARA تعیین و برمبنای آن شکاف موزون هریک محاسبه و تحلیل میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد برمبنای شکاف موزون بهدستآمده، استراتژیهای تابآوری و سبز مهمترین استراتژی رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج برای ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین صنعت سیمان کشور هستند. همچنین براساس اوزان محاسبهشده، مهمترین الزامات استراتژی تابآوری پیادهسازی فرهنگ مدیریت ریسک و همکاری در زنجیره تأمین و مهمترین الزامات استراتژی سبز تعهد مدیریت به سبزبودن ِفرآیندهای زنجیره تأمین و استفاده صحیح از منابع طبیعی هستند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ناب؛ چابک؛ تابآوری؛ سبز؛ لارج؛ SWARA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه امروزه زنجیره تأمین[i] به عاملی مهم و حیاتی در بازارهای جهانی تبدیل شده است؛ بهطوری که رقابت اصلی، بیشتر از آنچه میان سازمانها انجام شود در بین زنجیرههای تأمین آنها صورت میگیرد (صفائی قادیکلائی و غلامرضاتبار دیو کلائی، 1393؛ جلکی و همکاران[ii]، 2006؛ کِچن و هُلت[iii]، 2007؛ کابرال و همکاران[iv]،2011)؛ درنتیجه اهمیت مفهوم مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد آن یکی از پارادایمهای قرن بیستویکم برای بهبود رقابتپذیری است که سازمانها بیش از پیش به آن توجه نشان دادهاند (الفت و مرزعینصرآبادی، 1393؛ کروزماچادو و دوآرت[v]، 2010). برایناساس مفاهیمی مانند مدیریت زنجیره تأمین ناب[1]، چابک[1] و اخیراً تابآور[1] و سبز[1] فلسفۀ منحصربهفرد مدیریت زنجیرهتأمین است که برای بهبود عملکرد زنجیره معرفی شدهاند (کابرال و همکاران، 2011؛ ملکی و کروزماچادو[vi]، 2013). بااینحال برای رسیدن به اهداف مدیریت زنجیره تأمین ناب، چابک، تابآور و سبز پیادهسازی شیوهها و الزامات متفاوتی ضروری است؛ اما به نظر میرسد در برخی مواقع این الزامات و فعالیتها با یکدیگر تناقض داشته باشند (کابرال و همکاران، 2012).
بیان مسئله، اهمیت و ضرورت امروزه زنجیرههای تأمین برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری هستند که بر چالشهای متفاوت محیطی فائق آیند (تیزرو و همکاران، 1390)؛ برایناساس مدیران باید بهدنبال استراتژیهایی باشند که باتوجهبه شرایط، در یک وضعیت ایدئال از همۀ شیوهها و فعالیتهای موجود و ضروری برای بهبود عملکرد و افزایش توان رقابتی زنجیره تأمین استفاده کنند. بدینمنظور ارزیابی الزامات استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین ضرورتی اساسی بهنظر میرسد. برخی از پژوهشگران معتقدند استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین از هم جدا نیستند و نباید بهتنهایی بهکار گرفته شود. اگرچه گاهی اوقات ویژگیهای آنها با هم متفاوت بهنظر میرسد، هیچ یک از آنها نسبت به دیگری بهتر یا بدتر نیست. درواقع تبادل میان استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین به سازمان کمک میکند تا پایدارتر و رقابتیتر عمل کنند (کاروالیو و کروزماچادو[vii]، 2011). برایناساس در سالهای اخیر کروزماچادو، کاروالیو، آزوادو و َملکی رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج را معرفی کردهاند. این رویکرد ترکیبی از رویکردهای ناب، چابک، تابآور و سبز هستند (دُیس و همکاران[viii]، 2011). در رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج تلاش میشود برای بهبود کارایی و اثربخشی، الزامات چهار استراتژی شامل ناب، چابک، تابآور و سبز بهطور همزمان در زنجیره تأمین بهکار گرفته شوند؛ تا از این طریق تناقضهای موجود در بین آنها برطرف شود. بدیهی است در عمل مدیران بهطور مستقیم مجموعهای از استراتژیها را بدون در نظر گرفتنِ قابلیتها و نیازهای سازمان انتخاب و بهکار میگیرند؛ دراینصورت باید خطر و ریسک ناشی از همخوانی نداشتن بین الزامات و نیازهای سازمان را پذیرفت. بنابراین ابتدا باید در رویکردهایی متفاوت، الزاماتی را انتخاب و ترکیب کرد که مطابق با نیاز صنعت باشد. باتوجهبه اینکه تاکنون ارزیابی رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج[ix] در هیچیک از پژوهشهای داخلی و خارجی مطالعه نشده و چالشهای پیشرو برای ارزیابی آن در زنجیره تأمین سنجیده نشده است، در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحلیل شکاف این موضوع در صنعت سیمان، یکی از صنایع مادر در توسعۀ اقتصاد کشور تببین و بررسی خواهد شد. مسئلۀ اصلی در پژوهش حاضر بررسی میزان شکاف وضعیت موجود و ایدئال برای ارزیابی الزامات استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان است. بههمیندلیل ابتدا باید الزامات مرتبط با هریک از استراتژیهای ناب، چابک، تابآور و سبز شناسایی شوند. پس از آن با ارزیابی و تحلیل دو وضعیت موجود و ایدئال شکافهای موجود محاسبه شود. در مرحلۀ نهایی براساس وزنهای مربوطه، درجۀ بحرانیبودن شکافهای موزون به دست میآید و تحلیلهای لازم انجام میشوند.
ادبیات و پیشینۀ پژوهش مدیریت زنجیره تأمین: الیور[x] و وبر[xi]در سال 1982، اصطلاح مدیریت زنجیره تأمین را نخستین بار در معنای معروف معرفی کردند. هولیهان[xii] نیز آن را در رشته مقالاتی برای تشریح مدیریت گردش مواد خام خارج از مرزهای سازمانی بهکار برد. این واژه از دهۀ 1990 بهطور گسترده استفاده شده است (پریانی، 1391؛ الفت و همکاران،1390). پژوهشگران مدیریت زنجیره تأمین را مجموعهای از روشهای استفادهشده برای یکپارچهسازی مؤثر و کارایی تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان تعریف میکنند؛ بهگونهای که کالا در حجم، مکان و زمان مناسب، تولید و توزیع شود تا هزینۀ کل سیستم حداقل شود و الزامات سطح خدمات برآورده شود (مانیان و همکاران، 1389). یکپارچهسازی استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج: باتوجهبه نظرِ پژوهشگران ادغام همزمان استراتژیهای مختلف مدیریت زنجیره تأمین و الزامات ارزیابی آنها یک موضوع جدید در مدیریت زنجیره تأمین نیست (کاروالیو و همکاران[xiii]، 2012). نیلور و همکاران (1999) با استفاده از مفهوم نقطۀ تفکیکِ سفارش، بخشی از زنجیره تأمین را که بهطور مستقیم به نیاز مشتری پاسخ میدهد (تقاضامتغییر، تنوع محصول زیاد) از بخش دیگر زنجیره که با استفاده از برنامهریزی و موجودی استراتژیک در برابر تنوع تقاضا جلو میرود (تقاضا صاف و محصولات استاندارد) تفکیک و زنجیره تأمین ناب_چابک[xiv] را مطرح کردند (کاروالیو و کروزماچادو، 2011؛ کاروالیو و همکاران، 2012). رویکرد ناب-چابک ترکیب حذف اتلاف و پاسخگویی مؤثر به مشتری در زنجیره تأمین است. درواقع برخی از نویسندگان معتقدند دو استراتژی ناب و چابک زیرمجموعۀ یکدیگر هستند و با شیوههای مختلف بر مجموعهای از ابعاد تاکید دارند. توجیه آنها این است که عناصر تولید ناب بهویژه تولید بهنگام[xv] از این دو مفهوم حمایت میکنند. برخی از پژوهشگران بیان میکنند تولید چابک یک سیستم انعطافپذیری است که به تولید ناب اضافه شده است (کاروالیو و همکاران، 2012). بااینوجود گروه سوم معتقدند ناب و چابک متفاوت از یکدیگر عمل میکنند (کاروالیو و کروزماچادو، 2011) ازطرفِ دیگر باتوجهبه آشفتگی محیط کسبوکار، پژوهشگرانی چون لطفی و سُدهی[xvi](2013) قابلیت تابآوری را عنصر سوم میان چابکی و ناب قرار دادند. در استراتژی تابآوری توصیه میشود سازمانها ناب شوند اما نه بیش از حد، زیرا در زنجیره تأمین ناب کاهش سطح موجودی یک اتلاف است. این اتلاف باعث افزایش تأثیر اختلالات محیطی در زنجیره میشود، خطرات بهطور چشمگیری افزایش مییابند و زنجیره تأمین دچار اختلال میشود؛ درنتیجه نمیتواند عملکرد رقابتی خود را حفظ کند. سُکادی و همکاران[xvii](2013) برمبنای معادلات ساختاری، زنجیره تأمین چابک و ناب را در صنعت پوشاک تایوان مطالعه کردند. نتایج این پژوهش نشان میدهد ویژگی چابکی اولویت اول را در صنعت پوشاک دارد. بااینوجود آنها استدلال میکنند ارزیابی الزامات ناب نیز به زنجیره تأمین صنعت پوشاک کمک میکند تا کاراتر عمل کند. در ترکیب دیگر، آژانس حفاظت از محیطِزیست(EPA)[xviii]در ایالات متحده سال2000 راهنمای علمی "زنجیره تأمین ناب_سبز" را ارائه کرد. هدف از این کتاب، راهنمایی برای نشاندادن فرصتها برای بهبود عملکرد مالی و محیطی است (آل-آمور و وریاکات[xix]، 2012). کاروالیو و همکاران (2012) در پژوهش خود بیان میکنند هدف اصلی طراحی مدیریت زنجیره تأمین در گذشته به حداقلرساندن هزینه و بهینهسازی خدمات بوده است؛ اما امروزه تاکید بر تابآوری زنجیره تأمین است. آنها ادعا میکنند چابکی و تابآوری عملکرد زنجیره را تحت تأثیر قرار میدهد؛ در واقع چابکی و تابآوری از نظر زمان، کیفیت و سطح خدماتِ ارائهشده به مشتریان به زنجیره تأمین کمک میکنند تا رقابتیتر عمل کند. نتیجۀ ترکیب این دو رویکرد بهبود سهم بازار و تقویت توان رهبری بازار است. برخی از پژوهشگران مدیریت ریسک، برنامهریزی احتمالی و مقابله با اختلالات را مسائل مهمی میدانند که باید با عملکرد محیطی بهطور همزمان برای رسیدن به یک زنجیره تأمین پایدار در نظر گرفته شوند. در واقع این پژوهشگران ادغام استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین تابآور و سبز را معرفیکردند (کارتر و روجِرس[xx]، 2008؛ روسیس و همکاران[xxi]، 2009؛ آزوادو و همکاران[xxii]، 2011). باتوجهبه پیشینۀ پژوهش، ترکیب استراتژیهای مطرحشده در زنجیره تأمین به اثربخشی و افزایش توان رقابتی زنجیره تأمین کمک میکند (کاروالیو و کروزماچادو، 2011). پژوهشگران بسیاری به این موضوع توجه کردهاند؛ اما در سالهای اخیر تعداد محدودی مقالۀ مروری بر ادغام همزمان چهار استراتژی ناب، چابک، تابآور و سبز تمرکز داشته است. در این پژوهشها برای رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج یک استراتژی ترکیبی معرفی شده است (ملکی و همکاران، 2011؛ دُیس و همکاران، 2011). شایان ذکر است در بیشتر پژوهشهای مرتبط با موضوع، پژوهشگران تنها از لحاظ کیفی و بدون تحلیل در دنیای واقعی رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج را تشریح کردهاند. در بخش زیر به مهمترین آنها اشاره میشود. کروزماچادو و دوآرت[xxiii](2010) بیان میکنند استراتژیهای ناب، چابک، تابآور و سبز نباید بهتنهایی و جدا از هم در زنجیرههای تأمین بهکار گرفته شوند؛ بلکه باید مجموعهای از الزامات و فعالیتهای آنها در زنجیره تأمین برای افزایش کارایی و اثربخشی و رقابتپذیری زنجیره، همزمان استفاده شود. کاروالیو و کروزماچادو (2011) نیز استدلال میکنند یک شرکت با بهکارگیری همزمانِ الزامات موجود در استراتژیهای ناب، چابک، تابآور و سبز، از مزایای همۀ آنها در یک مجموعۀ واحد بهرهمند میشود؛ بهطوریکه توانایی رقابتی زنجیره تأمین شرکت افزایش مییابد و تناقضهای موجود میانِ استراتژیها از بین میرود؛ درنتیجه در زنجیره تأمین همافزایی ایجاد میشود. آزوادو و همکاران (2011)، با مطالعۀ همزمانِ استراتژیهای ناب، چابک، تابآور و سبز در پژوهش خود پیشنهاد میکنند رویکرد ترکیبی لارج یک استراتژی مناسب برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین است و بهصورت تجربی بررسی میشود. آنها در پژوهشی دیگر (2012)، برای ارتقاءِ عملکرد عملیاتی، اقتصادی و زیستمحیطی زنجیرههای تأمین براساس شیوهها و فعالیتهای ناب، چابک، تابآور و سبز مدلی مفهومی پیشنهاد کردند. در این پژوهش چکلیستی از مجموع شیوههای مدیریت زنجیره تأمین لارج برای رسیدن به اهداف استراتژیک عملکرد زنجیره تأمین تشریح شده است. باتوجهبه بررسی پژوهشهای مذکور، مشخص است که پژوهشگران فقط مدل و اجزای آن را بهصورت نظری ارائه دادهاند و بررسی تجربی مدل و آزمایش آن را پیشنهادی برای پژوهشهای آتی معرفی کردهاند. بااینحال باید توجه داشت که ارائۀ یک مدل ساختارمند نیازمند زمینههای قوی از پژوهشهای تجربی است تا آن را بسط دهند و آزمون کنند. دراینراستا، ملکی و کروزماچادو (2013) روشی کلی برای یکپارچهسازی شیوههای ناب، چابک، تابآور و سبز ارائه کردهاند. آنها این روش را باتوجهبه ارزشهای مشتری در صنعت خودرو و با استفاده از تجزیهوتحلیل شبکههای بیزی مطرح کردهاند. آنها مدیریت زنجیره تأمین لارج را براساس شیوههای تولید، مونتاژ و لجستیک طبقهبندی کردهاند. سپس آن را مبتنی بر شش ارزشِ مشتری شامل کیفیت، هزینه، توجه به محیطِزیست، دانش، سفارشیسازی و زمان تعمیم دادند. کابرال و همکاران (2012) با استفاده از تکنیک تصمیمگیری ANP، پارادایمهای ناب، چابک، تابآور و سبز را براساس شاخصهای کلیدیِ عملکرد زنجیره تأمین، شامل سطح خدمات، هزینه، زمان و کیفیت محصولات اولویتبندی کردهاند. بااینوجود در پژوهشِ آنها بهدلیل استفاده از فرایند تحلیل شبکهای، تعداد خوشهها زیاد است و پیچیده بهنظر میرسد. درمجموع از جمله ایرادات وارد بر مطالعات پیشین این است که همزمان به رویکردهای مدیریت زنجیره تأمین ناب، چابک، تابآور و سبز توجه نشده است. بااینوجود در این پژوهش این موضوع در نظر گرفته شده است. مدیریت زنجیره تأمین لارج سعی دارد تناقضها و شباهتهای موجود در استراتژیهای ناب، چابک، تابآور و سبز را برای همافزایی و بهبود کارایی عملکرد زنجیره تأمین کنار هم قرار دهد و در یک مجموعۀ واحد از مزایای هریک از آنها بهرهمند شود (کاروالیو و همکاران، 2011)؛ بنابراین باتوجهبه اهمیت موضوع در بخش زیر هریک از استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج تشریح خواهند شد. زنجیره تأمین ناب : تائچی اوهنو[xxiv] و ایچی تویودا[xxv]، رویکرد تولید ناب را در شرکت تویوتا موتور در سال 1998 توسعه دادهاند (کاروالیو و کروزماچادو، 2011؛ کابرال و همکاران، 2012). تولید ناب رویکردی چندبعدی است که شامل طیف گستردهای از شیوههای مدیریت ازجمله تولید بهنگام (وُی[xxvi]، 2009)، سیستمهای کیفیت، تیمهای کاری، ساخت سلولی، مدیریت تأمینکنندگان و غیره در یک سیستم یکپارچه است (دیبیا و همکاران[xxvii]، 2010؛ صرافی و همکاران[xxviii]، 2013). پژوهشگران، ناب را رویکردی سیستماتیک برای شناسایی و از بین بردن همۀ فعالیتهای بدون ارزشِافزوده و حذف ضایعات، ازطریقِ بهبود مستمر درجهت تحقق نیازهای مشتریان و حفظ سود معرفی میکنند (آگراوال و همکاران[xxix]، 2006؛ کابرال و همکاران، 2011؛ آزوادو و همکاران، 2012؛ نمروتی و ابوشبان[xxx]، 2013؛ سنگری و همکاران[xxxi]، 2015). پژوهشگران باتوجهبه دیدگاههای خود روشهای مختلفی را برای استقرار و ارزیابی تولید ناب در صنایع پیشنهاد کردهاند. جدول (1) براساس مطالعۀ پژوهشهای پیشین، الزامات استراتژی مدیریت زنجیره تأمین ناب را نشان میدهد. مدیریت زنجیره تأمین چابک: واکنش سریع به نیازهای مشتریان، شرایط رقابتی بسیار سخت در بازار و افزایش سطح تحولات محیطی، مسائلی است که امروزه سازمانها با آن روبهرو هستند (تیزرو و همکاران، 1390). برایناساس گروه پژوهشگران موسسۀ آیکوکا برای اولین بار مفهوم چابکی را در سال 1991 معرفی کردند (آقایی و همکاران، 1392؛ لین و همکاران[xxxii]، 2006؛ آسیفحسن و همکاران[xxxiii]، 2012). در بیشتر پژوهشهای انجامشده مفهوم اساسیِ چابکی را انعطافپذیری معرفی میکنند (فان و همکاران[xxxiv]، 2007؛ سنگری و همکاران، 2015). چابکی زنجیره تأمین، سرعت پاسخدهی زنجیره نسبت به شرایط پویا و ناپایدار بازار و تغییرات در نیازهای مشتری است (الفت و شهریارینیا، 1393؛ کاروالیو و همکاران، 2013). برایناساس زنجیره تأمین چابک نهتنها به تغییرات معمول بازار واکنش نشان میدهد، بلکه نسبت به تغییراتی که برای اولین بار در بازار و یا نیاز مشتری احساس میشود واکنش مناسب نشان میدهد؛ بنابراین بهنظر میرسد چابکی یک ویژگی ضروری در مدیریت زنجیره تأمین برای حفظ و کسب مزیتهای رقابتی است (تیزرو و همکاران، 1390؛ نگیا و همکاران[xxxv]، 2011). جدول (2) مجموعهای از الزاماتِ چابکی زنجیره تأمین را نشان میدهد. جدول 1- الزامات سنجش استراتژی ناب در مدیریت زنجیره تأمین
جدول 2- الزامات استراتژی چابک در مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین تابآور: در چند سال اخیر تابآوری از موضوعاتی است که در ادبیات زنجیره تأمین به رسمیت شناخته شده است (فالاسکا و همکاران[xl]، 2008). اولین بار شفی[xli] در سال 2005 این مفهوم را در مباحث مدیریت زنجیره تأمین بیان کرد. بهعقیدۀ وی، این واژه از علم مواد سرچشمه گرفته است. ریس و کانیاتو[xlii] در سال 2003، تابآوری زنجیره تأمین را "توانایی زنجیره تأمین برای نشان دادن واکنش در برابر حوادث غیرمنتظره و حفظ تداوم عملیات شبکه در سطح مطلوب" تعریف میکنند. بهطورکلی استراتژی تابآور توانایی زنجیره تأمین برای برگشت به حالت اولیۀ خود (پیش از بینظمی) یا حرکت بهسوی وضعیتی جدید است. این استراتژی مطلوبتر از قبل است (فکورثقیه و همکاران، 1393). بهبیاندیگر مفهوم تابآوری گسترشیافتۀ مفهوم سنتی مقاومت است. درحالیکه مقاومت در برابر فاجعه، اهمیت کاهش فاجعه قبل از وقوع را دربرمیگیرد، مفهوم تابآوری از این ایده فراتر رفته است و بهبود عملکرد و انعطافپذیری یک سیستم را قبل و بعد از فاجعه دربرمیگیرد (فالاسکا و همکاران، 2008). یک زنجیره تأمین تابآور ممکن است کمهزینهترین زنجیره تأمین نباشد؛ اما این نوع زنجیره تأمین قادر به غلبه بر عدماطمینانها و اختلالها در محیط کسبوکار است (کاروالیو و همکاران، 2012). مجموعهای از الزامات تابآوری برای مقابله با اختلالات غیرمنتظره در جدول (3) ارائه شده است. مدیریت زنجیره تأمین سبز: انجمن پژوهش صنعتی دانشگاه میشیگان در سال 1996 برای اولین بار مفهوم مدیریت زنجیره تأمین سبز را معرفی کرد. آنها این مفهوم را برای افزایش میزان مطلوبیت منابع، انرژی و کاهش اثرات محیطی تولیدشده از برخی محصولات مطرح کردند (جی و بای[xliii]، 2009). حسینی و همکاران (1393) سبزبودن زنجیره تأمین را مفهومی جدید در مدیریت زنجیره تأمین معرفی میکنند. کابرال و همکارال (2011) بیان میکنند با شیوههای مدیریت زنجیره تأمین سبز بدون فداکردن کیفیت، هزینه، قابلیت اطمینان، عملکرد یا راندمانِ استفاده از انرژی، تأثیرات محیطی فعالیتهای صنعتی کاهش مییابد؛ بنابراین انتظار میرود ارزیابی الزامات مدیریت زنجیره تأمین سبز، عملکرد محیطی سازمانها را بهبود دهد. این رویکرد از بهبودهای عملکردهای عملیاتی، اقتصادی و سازمانی نیز پشتیبانی میکند (مودیلا و همکاران[xliv]، 2012). مدیریت زنجیره تأمین سبز، یکپارچهکنندۀ مدیریت زنجیره تأمین با الزامات محیطی در همۀ مراحل طراحی محصول، انتخاب و تأمین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرایندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و مدیریت بازیافت و مصرف مجدد است. هدف از این کار بیشینهکردن میزانِ بهرهوری مصرف انرژی و منابع و بهبود عملکرد کل زنجیره تأمین است (الفت و همکاران، 1390). باتوجهبه مطالعات گذشته، در جدول (4) مجموعه الزامات مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین سبز ارائه شده است.
جدول 3- الزامات استراتژی تابآوری در مدیریت زنجیره تأمین
جدول 4- الزامات استراتژی سبز در مدیریت زنجیره تأمین
روششناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. همچنین باتوجهبه استفاده از نتایج این پژوهش در صنعت سیمان، کاربردی است. دورۀ زمانی از نوع مقطعی از سال 1393 لغایت 1394 بوده است. جامعۀ آماری، شرکتهای فعال در صنعت سیمان کشور هستند. باتوجهبه محدودیت دسترسی به همۀ آنها از نمونهگیری تصادفی استفاده میشود. نمونۀ آماری پژوهش شامل شرکتهای سیمان سفید ارومیه، سیمان نیریز، سیمان فارس، سیمان فیروزآباد، سیمان اصفهان، سیمان فارسِ خوزستان، سیمان خاش، سیمان سیستان، سیمان داراب، سیمان دشتستان و سیمان لامرد هستند. واحد نمونۀ پژوهش شامل کارکنان صنعت سیمان هستند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل دو نوع پرسشنامه است. پرسشنامۀ نوع اول براساس طیف پنچتایی لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) برای تعیین وضعیت موجود و وضعیت ایدئال صنعت سیمان در ارزیابی شاخصهای مدیریت زنجیره تأمین لارج طراحی شده است. این پرسشنامه بین 300 نفر از کارکنان صنعت سیمان به روشهای حضوری و رایانامه توزیع شد. درنهایت تعداد 107 پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد. کارشناسان صنعت سیمان و اساتید دانشگاه روایی پرسشنامه را تایید کردهاند. برای سنجش پایایی گویههای مرتبط با هریک از استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین لارج از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج ضریب آلفای کرونباخ در جدول (5) نشان داده شده است. جدول 5- ضریب آلفای کرونباخ
ضریب آلفای کرونباخ گویههایِ سنجششده در هریک از استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین لارج بالاتر از 7/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل برابر با 914/0 است؛ بنابراین پایایی پرسشنامۀ پژوهش در سطح خوب قرارگرفته است و تایید میشود. پرسشنامۀ نوع دوم برای تعیین اهمیت و وزن شاخصهای اصلی و فرعی پژوهش است و از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره [liv]SWARA استفاده شده است. 21 نفر از کارشناسان زنجیره تأمین صنعت سیمان این پرسشنامه را تکمیل کردهاند. ازآنجاییکه در تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره از قضاوت خبرگان و کارشناسان آگاه به موضوع پژوهش استفاده میشود، جامعۀ آماری محدود است. جامعۀ آماری این بخش از پژوهش شامل افرادی است که حداقل تجربۀ چهار سال فعالیت در صنعت سیمان را داشتهاند.
تحلیل نسبت ارزیابی وزندهی تدریجی(SWARA): تکنیک SWARAیکی از روشهای جدید تصمیمگیری چندمعیاره است که در سال 2010 برای محاسبۀ وزن شاخصها ارائه شده است (هاشمخانیزلفانی و ساپاراسکاس[lv]، 2013). در این روش متخصصان نقش مهمی در ارزیابی و محاسبۀ وزن دارند. ازآنجاییکه تکنیک SWARA براساس توافق جمعی و روش دلفی انجام میشود، در تصمیمگیریهای سطح بالا و بسیار مهم بهکار گرفته میشود (وفاییپور و همکاران، 2014). برخی از مهمترین مزایا و دلایل بهکارگیری این روش عبارتند از: 1- این روش جایگزین قابلقبولی برای تجزیه و تحلیلهای پیوسته است (هاشمخانیزلفانی و ساپاراسکاس، 2013). 2- از قابلیتهای تکنیک SWARA دقت بالای کارشناسان در تعیین وزن شاخصها است. دراین تکنیک نقش تصمیمگیرندگان بسیار مهم است؛ زیرا خبرگان نقش کلیدی را در فرایند تصمیمگیری در هر پروژۀ مهم بهعهده دارند(کرسولین و همکاران، 2010). 3- ازآنجاییکه تخمین اهمیت نسبی معیارها مبتنی بر توانایی خبرگان است، فرایند تعیین وزن معیارها دارای محاسبات منطقیتری خواهد بود (کرسولین و همکاران، 2010). 4- این تکنیک بسیار ساده است. خبرگان بهراحتی با مقصود اصلی آن ارتباط برقرار میکنند و باتوجهبه نظرات گروهی به نتیجۀ مطلوبتری برسند. بهعبارتِدیگر این روش برای هماهنگی بین خبرگان و گردآوری دادهها مناسبتر است (کرسولین و همکاران، 2010). 5- این فرصت را به تصمیمگیرندگان میدهد که اولویت خود را برمبنای شرایط فعلی محیطی و اقتصادی یا سیاستگذاریهای سازمان انتخاب کنند (هاشمخانیزلفانی و ساپاراسکاس، 2013). 6- SWARA در مقایسه با روشهایی مانندAHP و ANP دارای تعداد مقایسات زوجی کمتری است و برای حل تعداد قابلتوجهی از مشکلات تصمیمگیری چندمعیاره مناسب است (طاهرخانی و اصفهانی، 2013؛ استانوکیک و همکاران[lvi]، 2015). 7- باتوجهبه اینکه در این تکنیک ابتدا شاخصها مبتنی بر نظر خبرگان اولویتبندی و سپس وزن آنها تعیین میشوند، این موضوع یکی دیگر از مزایای آن در مقایسه با دیگر تکنیکهای وزندهی به شاخصها محسوب میشود (علی مردانی و همکاران، 2013). گامهای این روش (جمالی، 1393؛ قاسمیه و همکاران، 1394؛ علیمردانی و همکاران[lvii]، 2013؛ طاهرخانی و اصفهانی، 2013؛ توسآیسک و آیتس عادل[lviii]، 2016) بهصورت زیر است: 1- ابتدا کلیۀ شاخصهای مرتبط با موضوع پژوهش مبتنی بر دانش ضمنی، اطلاعات و تجربیات کارشناسها و پیشینۀ پژوهش گردآوری و لیست میشوند. 2- با استفاده از تکنیک دلفی شاخصهای مستقل و مهم پالایش و انتخاب میشوند. از کارشناسان خواسته میشود تا شاخصها را باتوجهبه دانش و تجربه خود رتبهبندی کنند. سپس میانگین رتبۀ هرکدام از شاخصها محاسبه و رتبهبندی نهایی آنها انجام میشود (مجموع رتبۀ هر شاخص تقسیم بر تعداد خبرگان پاسخگو). مهمترین شاخص رتبۀ اول و کماهمیتترین آنها رتبۀ آخر را کسب میکند. 3- باتوجهبه نتیجۀ گام سوم، کارشناسها اهمیت نسبی هر شاخص را نسبت به شاخص بعد از خود اعلام میکنند و برمبنای آن میانگین اهمیت نسبی هرکدام از شاخصها محاسبه میشود (مجموع اهمیت نسبی هر شاخص تقسیم بر تعداد خبرگان پاسخگو). 4- مقادیر متوسط اهمیت نسبی در جدولِ نهایی محاسبۀ وزنها وارد و وزن هرکدام از شاخصها محاسبه میشود. در پژوهش حاضر نیز باتوجهبه اهمیت شاخصها و زیرشاخصهای منتخب در ارزیابی مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان از تکنیک SWARA استفاده شده است. هریک از جدولهایِ روشSWARA دارای پنج ستون هستند. ستون نخست معیارها را نشان میدهد. ستون دوم (sj) بیانگر متوسط اهمیت نسبی معیارها است و براساس گام پنجم این تکنیک به دست آمده است و مبنای اصلی محاسبات بعدی قرار میگیرد. ستون سوم نیز از رابطۀ (1) به دست میآید.
ستون چهارم بیانگر وزن ابتدایی شاخص j ام است که از رابطۀ (2) محاسبه میشود.
با رابطۀ (3) در ستون پنجم، وزن شاخص j ام (qj) از طریق تقسیم تکتک وزنهای محاسبهشدۀ ستون چهارم بر مجموع همان ستون به دست میآید.
اگر شاخصی بیش از یک زیرشاخص داشته باشد، ستون ششم به جدول اضافه میشود. این ستون از حاصل ضرب وزن هر زیرشاخص در شاخص اصلی خود به دست میآید.
نتایج و تحلیل یافتههای پژوهش پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و ایدئال صنعت سیمان در ارزیابی شاخصهای اصلی (استراتژیها) مدیریت زنجیره تأمین لارج و زیرشاخصهای مربوطه (الزامات) انجام شده است. بدین منظور، ابتدا میانگین وضعیت موجود و سپس وضعیت ایدئال برای هرکدام از الزامات مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان محاسبه میشود. نتایج نهایی در جدول (6) نشان داده شده است. ستونهای این جدول برمبنای دادههای گردآوریشده از پرسشنامۀ نوع اول با طیف پنجتایی لیکرت (از خیلی کم تا خیلی زیاد) تنظیم شده است. گویههای این پرسشنامه شامل الزامات زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان است و بهصورت دووجهی در دو وضعیت موجود و ایدئال طراحی شده است. کارشناسان صنعت سیمان براساس این پرسشنامه ارزیابیهای لازم را انجام میدهند. درنهایت ستون آخر جدول تفاوت میانگین دو وضعیت موجود و ایدئال یعنی میزان شکاف را نشان میدهد. جدول 6- وضعیت موجود و وضعیت ایده آل ارزیابی الزامات مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان
ادامه جدول 6- وضعیت موجود و وضعیت ایده آل ارزیابی الزامات مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان
در ادامه براساس میانگینِ کل، شکاف بین وضعیت موجود و ایدئال استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان محاسبه میشود. جدول (7) مقادیر این شکافها را نشان میدهد. ازآنجاییکه اهمیت هریک از استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان یکسان نیست؛ میتوان با تکنیکSWARA آنها را رتبهبندی و سپس وزن هریک را محاسبه کرذ. پس از جمعآوری پرسشنامه و تحلیل و ارزیابی نظرات و قضاوت کارشناسان و متخصصین زنجیره تأمین صنعت سیمان مشاهده میشود استراتژی تابآوری در رتبۀ نخست قرار دارد و مهمترین استراتژی است. استراتژیهای سبز، ناب و چابک در رتبههای بعد قرار میگیرند. در مرحلۀ بعد مطابق با جدول (8) وزن استراتژیها محاسبه میشود. سپس با استفاده از ضرب وزن شاخصها در میانگین شکاف آنها، میانگین موزون شکاف هریک از استراتژیها مطابق با جدول (9) محاسبه میشود. باتوجهبه اهمیت و وزن استراتژیهای رقابتی زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان، محاسبات فوق نشان میدهد بیشترین شکاف موزون مربوط به شاخصهای تابآوری و سبز و کمترین شکاف موزون مربوط به شاخصهای ناب و چابک است. این موضوع بیانگر کلیدیبودن استراتژیهای تابآوری و سبز در زنجیره تأمین صنعت سیمان است؛ بنابراین مدیران باید در فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین خود به این موضوع اهمیت بیشتری دهند. شکل (1) شکافهای موجود را بهصورت ترسیمی نشان میدهد. جدول 7- شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت ایدئال استراتژیهای لارج
جدول 8- وزن شاخصهای مدیریت زنجیره تأمین لارج
جدول 9- میانگین موزون شکاف شاخصهای مدیریت زنجیره تأمین لارج
شکل 1- شکاف موزون استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان از آنجا که تحلیل جزئیتر و دقیقتر دو استراتژی تابآوری و سبز در ارزیابی مدیریت زنجیره تأمین در صنایع سیمان کشور نقش اساسی ایفا میکند، باید الزامات مربوط به این دو استراتژی بررسی شود. بدینمنظور ابتدا باید درجۀ بحرانیبودن شکافهای موزون از چارکهای اول (1Q)، دوم(2Q) و سوم(3Q) تعیین شود. با نظر متخصصین، درجۀ بحرانیبودن شکافهای موزون بهصورت طیف چهارتایی از سطح پایین (مقادیر کمتر از چارک اول) تا سطح بسیار بالا (مقادیر بیشتر از چارک سوم) مطابق با جدول (10) تعریف شده است.
جدول 10- درجهی بحرانی شکاف موزون
سپس باتوجهبه اهمیت و بحرانیبودن میزان شکاف استراتژیهای تابآوری و سبز الزامات مرتبط با آنها تحلیل میشود. بدینمنظور با استفاده از تکنیک SWARA ابتدا وزن الزامات (زیرشاخصهای) مرتبط با هریک از استراتژیهای تابآوری و سبز مطابق با جدولهای (11) و (12) محاسبه میشوند. همانگونه که در جدول (11) مشخص است، باتوجهبه نظر کارشناسان از بین الزامات تابآوری زنجیره تأمین، میزان بهکارگیری فرهنگ مدیریت ریسک در زنجیره تأمین برای کاهش ریسک زنجیره (4R)، با وزن نهایی 1146/0 در اولویت اول قرار گرفت. براساس نتایج SWARA در جدول (12)، تعهد مدیریت به سبزبودن فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین (7G) با وزن نهایی 0676/0 دارای اهمیت و وزن بیشتر نسبت به دیگر الزامات مربوط به شاخص استراتژی مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت سیمان است. در ادامۀ فرایند پژوهش، با ضربکردن وزنهای تعیینشده در شکافهای مرتبط با الزامات هریک از استراتژیها شکافهای موزون محاسبه شدند. بدینترتیب میزان فاصلۀ هریک از الزامات نسبت به چارکهای اول، دوم و سوم سنجیده خواهند شد. نتایج محاسبات بررسیشده در شکلهای(2) و (3) نشان داده شده است. بنابراین باتوجهبه اولویتبندیهای تعیینشده (با استفاده از نظر گروهی مدیران، کارشناسان، تحلیلگران و خبرگان صنعت سیمان از نقاط مختلف کشور) پیشنهاد میشود مدیران در برنامهریزیهای خود به این موضوع توجه و آن را جزءِ خطمشی خود قرار دهند.
شکل 2- شکاف موزون الزامات استراتژی تابآوری جدول 11- اهمیت و والزامات استراتژی مدیریت زنجیره تأمین تابآور
شکل 3- شکاف موزون الزامات استراتژیسبز جدول 12- اهمیت والزامات استراتژی مدیریت زنجیره تأمین سبز
باتوجهبه اهمیت موضوع در بخش نهایی پژوهش، الزامات مرتبط با استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین ناب و چابک نیز برمبنای نظر کارشناسان و تحلیلگران بخش صنعت سیمان با استفاده از تکنیک SWARA بررسی و اهمیت و وزن آنها نیز مشخص شد. درنهایت شکافهای موزون مرتبط با این استراتژیها تعیین و تحلیل شدند تا برمبنای آن یک برنامۀ منسجمتری برای تحلیل و ارزیابی استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج ارائه شود، همچنین مدیران این صنعت بتوانند شکافهای وضعیت موجود و ایدئال را بهطور مشخص بررسی کنند. نتایج این بخش از پژوهش در جدولهای (13) و (14) و شکلهای (4) و (5) ارائه شده است.
جدول 13- اهمیت و وزن (الزامات) زیرشاخصهای استراتژی مدیریت زنجیره تأمین ناب
جدول 14- اهمیت و وزن (الزامات) زیرشاخصهای استراتژی مدیریت زنجیره تأمین چابک
شکل 4- شکاف موزون الزامات استراتژی ناب
شکل 5- شکاف موزون الزامات استراتژی چابک
نتیجهگیری باتوجهبه اینکه ارزیابی استراتژهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان براساس شرایط فعلی دارای اهمیت متفاوت هستند، در پژوهش حاضر پس از شناسایی، بررسی و تجزیه و تحلیل میزان شکاف در وضعیت موجود و ایدئال، وزن شاخصها و زیرشاخصهای مدیریت زنجیره تأمین لارج با استفاده از تکنیک تصمیمگیری SWARA محاسبه شده است و در میانگین شکاف هرکدام ضرب شدهاند. طبق نتایج نهایی پژوهش در صنعت سیمان کشور، بیشترین شکاف موزون برای ارزیابی استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین لارج بهترتیب زیر است: چابک< ناب< سبز< تابآوری ازآنجاییکه بیشترین شکاف موزون بهترتیب مربوط به دو استراتژی تابآوری و سبز است، الزامات این دو استراتژی با تحلیل عمیقتری بررسی شدند. نتایج نشان میدهد شکاف موزون ایجادشده بین دو وضعیت موجود و ایدئال در استراتژی تابآوری مربوط به الزامات (زیرشاخصهای) پیادهسازی فرهنگ مدیریت ریسک در زنجیره تأمین (4R) با مقدار 1829/0 و زیرشاخصِ همکاری در زنجیره تأمین (12R) با مقدار 1432/0 دارای درجۀ بحرانی زیاد هستند. همچنین زیرشاخصهای مدیریت برمبنای تقاضا و اطمینان از شرایط تأمین (3Rو2R) بهترتیب با شکافهای موزون 0590/0 و 0552/0 در رتبههای سوم و چهارم با درجۀ بحرانی زیاد قرار گرفتند. شکاف موزون بین دو وضعیت موجود و ایدئال در استراتژی سبز مربوط به الزامات (زیرشاخصهای) تعهد مدیریت به سبزبودنِ فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین (7G) با مقدار 0827/0 و زیرشاخصِ استفادۀ صحیح از منابع طبیعی (معادن) (6G) با مقدار 728/0 در درجۀ بحرانی زیاد قرار دارند. همچنین مدیریت کیفیت جامع محیطی (9G)، برنامهریزی مسیر و وسایلنقلیه برای کاهش حملونقل و کاهش اثرات محیطی(12G)، تدابیر بهرهوری انرژی برای روشنایی و گرمایش (4G) و گواهینامۀ ایزو 14001 تأمینکنندگان (1G) دارای درجۀ بحرانی زیاد بودهاند. در پایان پیشنهاد میشود مدیران و کارشناسان صنعت سیمان کشور برای غلبه بر شرایط رقابتی حاکم بر صنعت، استراتژیهای متناسب با ریسکهای پیشروی صنعت سیمان را ارزیابی کنند تا از این طریق برنامهریزیهای مدیریت ریسک مناسبی تدوین شود. ازطرفِ دیگر مدیران این صنعت باید شرایطی را فراهم کنند که همکاری مشترک بین تأمینکنندگان و صنایع سیمان با تسهیم اطلاعات تسهیل شود تا سطح بالایی از هوش زنجیره تأمین ایجاد شود؛ بهنحوی که رؤیتپذیری قابلِملاحظهای در همۀ سطوح زنجیره تأمین ایجاد شود. باتوجهبه اینکه صنعت سیمان کشور از جمله صنایع آلاینده محسوب میشود، مدیران این صنایع موظفند بهگونهای فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین (مانند خرید وتدارکات سبز، منبعیابی سبز، بستهبندی سبز، توزیع وفروش سبز و برنامهریزیِ مسیر وسایل نقلیه) را برای کاهش اثرات محیطی، برنامهریزی و اجرا کنند. از این طریق میزان آلودگی ایجادشده در حد استانداردهای مجاز حفظ میشود. لازمۀ این موضوع جایگزینکردن فناوریهای نوین با فناوریهای قدیمی است. با این کار تولید مواد آلاینده حداقل میشود؛ ازاینرو تعهد مدیران در اتخاذ تصمیمات مرتبط با استراتژی رقابتی سبز برای پیادهسازی و بهکارگیری فناوریهای دوستدار محیطِزیست بسیار مهم و کلیدی است. به مدیران صنعت سیمان کشور پیشنهاد میشود در تدوین برنامههای مرتبط با استفادۀ بهینه از منابع طبیعی شامل معادن و انرژیهای تجدیدناپذیر تلاش کنند تا بهرهوری و عملکرد زنجیره تأمین این صنعت ارتقاء یابد.
نوآوری پژوهش نوآوری پژوهشِ حاضر از سه جنبۀ زیر بررسی میشود. 1- با مطالعه و بررسی پژوهشهای معتبر داخلی مشخص شد تاکنون از رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج در هیچ پژوهشی استفاده نشده است. بیشتر پژوهشگران بهطور همزمان تنها دو یا سه رویکرد را با هم مطالعه کردهاند. درصورتیکه در پژوهش حاضر چهار استراتژی مدیریت زنجیره تأمین شامل: ناب، چابک، تابآور و سبز بهصورت همزمان تحلیل شده است. 2- تاکنون در هیچ پژوهشی اعم از داخلی و خارجی از رویکرد تحلیل شکاف برای ارزیابی استراتژیهای رقابتی مدیریت زنجیره تأمین استفاده نشده است. 3- بهکارگیری تکنیک وزندهی سوارا و تلفیق آن با نتایج تحلیل شکاف نیز از نوآوریهای این پژوهش است. 4- یکی دیگر از نوآورهای این پژوهش، ارائۀ الگویی (چک لیست) نو برای ارزیابی صنعت سیمان کشور و دیگر صنایع مشابه (کانی و معدنی) در ارزیابی و بهکارگیری استراتژیهای رقابتی در مدیریت زنجیره تأمین ناب، چابک، تابآور و سبز است.
محدودیتهای پژوهش از محدودیتهای عمدۀ پژوهش آیتمهای زیر هستند:
[i]- Supply Chain [ii]- Jaklic et al [iii]- Ketchen & Hult [iv]- Cabralet al [v]- Cruz Machado & Duarte [vi]- Maleki&Cruz Machado [vii]- Carvalho & Cruz Machado [viii]- Dües et al [ix]- LARG [x]- Oliver [xi]- Webber [xii]- Houlihan [xiii]- Carvalho et al [xiv]- Leagile [xv]- Just-in-Time [xvi]- Lotfi & Sodhi [xvii]- Sukwadiet al [xviii]- Environmental Protection Agency [xix]- Al-Aomar & Weriakat [xx]- Carter & Rogers [xxi]- Rosič et al [xxii]- Azevedo et al [xxiii]- Cruz Machado & Duarte [xxiv]- TaiichiOhno [xxv]- Eiji Toyota [xxvi]- Hu et al [xxvii]- Dibia et al [xxviii]- Sarraf et al [xxix]- Agarwalet al [xxx]- Namrouty & AbuShaaban [xxxi]- Sangari [xxxii]- Lin et al [xxxiii]- Asif Hasanet al [xxxiv]- Fan et al [xxxv]- Ngai et al [xxxvi]- Gurumurthy &Kodali [xxxvii]- Anand & Kodali [xxxviii]- Doolen & Hacker [xxxix]- Espadinha-Cruz et al [xl]- Falasca et al [xli]- Yossi Sheffi [xlii]- Rice & Caniato [xliii]- Jia & Bai [xliv]- Muduliet al [xlv]- Iakovou et al [xlvi]- Tang [xlvii]- Christopher & Peck [xlviii]- Vachon [xlix]- Rao & Holt [l]- .Zhu et al [li]- Total Quality Environmental Management [lii]- Paulraj [liii]- González et al [liv]- Step wise Weight Assessment Ratio Analysis (SWARA) [lv]- HashemkhaniZolfani & Saparauskas [lvi]- Stanujkic et al [lvii]- Alimardani et al [lviii]-Tuş Işık & Aytaç Adal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آقایی، محمد؛ خسروانیان، حمیدرضا؛ غضایری، علیرضا. (1392). "طراحی الگوی زنجیره تأمین و توزیع چابک با رویکردی تلفیقی از مفاهیم کلاسیک چابکی و الگوسازی تفسیری ساختاری: نگاهی فرایندی به چابکی سازمانی (مورد مطالعه: صنعت پخش)"،نشریه علمی- پژوهشی بهبود مدیریت، سال هفتم(شماره2، پیاپی 20)، 55-76. پریانی، کیومرث. (1391). " مروری کلی بر مدیریت زنجیره تامین (قسمت اول) زنجیرهتأمین، یافتههای جدید"، صنعت حمل و نقل، شماره 314، 90-92. تیزرو، علی؛ آذر، عادل؛ احمدی، رضا؛ رفیعی، مجید. (1390). "ارائۀ مدل چابکی زنجیره تأمین مورد مطالعه: شرکت سهامی ذوب آهن"، مدیریت صنعتی، دوره 3(شماره7), 17-36. جمالی، غلامرضا. (1393). "پیش بینی سهم بازار و احتمال ابقا و جابه جایی مشتریان بانکهای شهر بوشهر: مقایسهی تحلیلی نتایج روش زنجیرهی مارکف و SWARA"، مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، سال یازدهم، شماره چهارم (پیاپی43)، 2251-7286, 75-87. حسینی، سیده اسماء؛ ایرانبان، سید جواد؛ میرجهان مرد، سید جواد. (1393)." تعیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر زنجیرهتأمین سبز با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر"، مدیریت تولید و عملیات، دوره پنجم، پیاپی (9)، شماره (2)، 78-161. صفائی قادیکلائی، عبدالحمید؛ غلامرضا، تباردیو کلائی؛ زهرا. (1393). "تبیین چارچوبی برای ارزیابی پایداری زنجیرة تامین مواد غذایی با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای فازی (مورد مطالعه: شرکتهای منتخب تولیدی فراورده های گوشتی استان مازندران)"، مدیریت صنعتی, دوره6(شماره 3), 535-554. الفت، لعیا؛ خاتمی فیروز آبادی، علی؛ خداوردی، روح الله. (1390). "مقتضیات تحقق مدیریت زنجیره تأمین سبز درصنعت خودروسازی ایران". فصلنامه علوم مدیریت ایران, سال ششم(شماره 21 ), 123-140. الفت، لعیا؛ شهریارینیا، آرش. (1393). "مدل سازی ساختاری تفسیریِ عوامل مؤثر بر انتخاب خمکار در زنجیره تأمین چابک"، مدیریت تولید و عملیات، دوره پنجم، پیاپی(9)، شماره (2)، 128-109. الفت، لعیا؛ مرزعی نصرآبادی، اسماعیل. (1393). "مدلی جهت اندازه گیری پایداری زنجیره تأمین مورد مطالعه: صنعت فرش ماشینی ایران"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال نهم (شماره 33)، 29-46. فکورثقیه، امیر محمد؛ الفت، لعیا؛ فیضی، کامران؛ امیری، مقصود. (1393)."مدلی برای قابلیت ارتجاعی زنجیره تأمین برای رقابتپذیری در شرکتهای خودروسازی ایران"، مدیریت تولید و عملیات، دوره 5 پیاپی 8 (1), 143-164. مانیان، امیر؛ دهقان نیَری، محمود، اخوان انوری، محمدرضا؛ قربانی، داود. (1389)."شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد زنجیرهی تأمین (مطالعهی موردی صنعت قطعهسازی خودرو)"، فصلنامه علوم مدیریت ایران, سال پنجم(شماره 17)، 67-87. Agarwal, A., Shanka, R., & Tiwar, M. (2006)." Modeling the metrics of lean, agile and leagile supply chain: An ANP-based approach". European Journal of Operational Research, 173(1), 211-225.
Al-Aomar, R., & Weriakat, D. (2012). "A Framework for a Green and Lean Supply Chain: A Construction Project Application". International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Istanbul, Turke, July, 289-299.
Alimardani, M., Hashemkhani Zolfani , S., & Aghdaie , M. (2013). "A Novel Hybrid SWARA and VIKOR Methodology for Supplier Selection in an Agile Environment". print/ISSN 2029- 4921, 19, 533–548.
Anand, G., & Kodali, R. (2008). "A conceptual framework for lean supply chain and its implementation". International Journal of Value Chain Management, 2(3,doi:10.1504/ijvcm.2008.019517), 313-357.
Asif Hasan, M., Sarkis, J., & Shankar, R. (2012). "Agility and production flow layouts: An analytical decision analysis". Computers & Industrial Engineering, 898–907.
Azevedo, S., Carvalho , H., & Machado , V. (2010). "The Influence of LARG Supply Chain Management". Practices on Manufacturing Supply Chain Performance.
Azevedo, S., Carvalho, H., & Cruz-Machado, V. (2011). "A proposal of LARG Supply Chain Management Practices and a Performance Measurement System". International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 1(1), 7-14.
Azevedo, S., Govindan, K., Carvalho, H., & Cruz-Machado, V. (2011). "Ecosilient Index to assess the greenness and resilience of the upstream automotive supply chain". International Symposium on the Analytic Hierarchy Process, 1-6.
Cabral, I., Espadinha-Cruz, P., Puga-Leal, R., Grilo, A., & Cruz-Machado, V. (2011). "Decision-making models for interoperable lean, agile, resilient and green supply chains". In Proceedings of the International Symposium on the Analytic Hierarchy Process, 1-6.
Cabral, I., Grilo, A., & Cruz-Machado, V. (2012). "A decision-making model for Lean, Agile, Resilient and Green supply chain management". International Journal of Production Research, 50(17), 4830-4845.
Carter, C., & Rogers, D. (2008). "A framework of sustainable supply chain management: moving toward new theory". International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 38(5), 360-387.
Carvalho, H., & Cruz-Machado, V. (2011). "Integrating Lean, Agile, Resilience and Green Paradigms in Supply Chain Management (LARG_SCM)". Faculae de Cadencies e Technologic da Universidad Nova de Lisboan, 27-48.
Carvalho, H., Azevedo , S., & Cruz-Machado, V. (2012). "Agile and resilient approaches to supply chain management: influence on performance and competitiveness". Logist. Res, 4(2), 49-62.
Carvalho, H., Duarte , S., & Cruz Machado , V. (2013). "enteric Integration of Lean, Agile, Resilient, and Green Practices in Automotive Supply Chain". Review of International Comparative Management, 14, 237-248.
Carvalho, H., Duarte , S., & Cruz Machado, V. (2011). "Lean, agile, resilient and green: divergencies and synergies". InternationalJournal of Lean Six, 2(2), 151-179.
Christopher , M., & Peck, H. (2004). "Sigma Building the resilient supply chain". International Journal of Logistics, 15(2), 1-13.
Cruz Machado, V., & Duarte, S. (2010). "Tradeoffs among Paradigms in Supply Chain Management". International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Dhaka, Bangladesh, January.
Dibia, I., Dhaka, H., & Onuh, S. (2011). "A Lean Study using the Soft Systems Methodology". International Journal of Applied Science and Technology, 1(6), 68-80.
Doolen, T., & Hacker, M. (2005). "A review of lean assessment in organizations: An exploratory study of lean practices by electronics manufacturers". Journal of Manufacturing Systems, 24(1), 55-67.
Dües, Ch., M., Tan, K., H., Lim, M. (2011). Green as the New Lean: How to Use Lean Practices as a Catalyst to Greening Your Supply Chain. Journal of Cleaner Production, oi: 10.1016/ j.jclepro.2011.12.023: 1-18.
El-Namrouty, K., & AbuShaaban, M. (2013). "Seven wastes elimination targeted by lean manufacturing case study Gaza strip manufacturing firm". International Journal of Economics, Finance and Management Sciences, 2(1), 68-80.
Espadinha-Cruz, P., Grilo, A., Puga-Leal, R., & Cruz-Machado, V. (2011). "A Model for Evaluating Lean, Agile, Resilient and Green Practices Interoperability in Supply Chains". Proceedings of the 2011 IEEE IEEM(978-1-4577-0739-1/11/$26.00 ©2011 IEEE), 1209-1231.
Falasca, M., W.Zobel, C., & Cook, D. (2008). "A Decision Support Framework to Assess Supply Chain Resilience Chain Resilience". Proceedings of the 5th International ISCRAM Conference – Washington, DC, USA, May 2008 F. Fiedrich and B. Van de Walle, eds, 596-605.
Fan, Q., Xu, X., & Gong, Z. (2007). "Research on Lean, Agile and Leagile Supply Chain". International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, 1(15), 4902-4905.
González, P., Sarkis, J., & Adenso-Díaz, B. (2008). "Environmental management system certification and its influence on corporate practices: Evidence from the automotive industry". International Journal of Operations & Production Management, 28(11), 1021-1041.
Gurumurthy, A., & Kodali, R. (2009). "Application of benchmarking for assessing the lean manufacturing implementation". Benchmarking: An International Journal, 16(2), 274-308.
HashemkhaniZolfani, S., & Saparauskas, J. (2013). "New application of SWARA method in prioritizing sustainability assessment indicators of energy system". Engineering Economics, 24(5), 408-414.
Holt, D., & Ghobadian, A. (2009). "An empirical study of green supply chain management practices amongst UK manufacturers". Journal of Manufacturing Technology Management, 20(7, doi: 10.1108/17410380910984212), 933-956.
Hu, A., & Hsu, C.-W. (2010). "Critical factors for implementing green supply chain management practice: An empirical study of electrical and electronics industries in Taiwa". Management Research Review, 33(6, doi: 10.1108/01409171011050208), 586-608.
Iakovou, E., Vlachos, D., & Xanthopoulos, A. (2007). "An analytical methodological framework for the optimal design of resilient supply chains". International Journal of Logistics Economics and Globalisation, 1(1), 1-20.
Jaklic, J., Trkman, P., Groznik, A., & Stemberger, I. (2006). "Enhancing Lean Supply Chain Maturity with Business Process Management". Journal of information and organizational sciences, 30(2), 205-233.
Jia, X., & Bai, L. (2009). "The Enterprise Application Information System Integration based on the Green Supply Chain Management". Itcs: 2009 International Conference on Information Technology and Computer Science, Proceedings , 2 (Proceedings), 433-435.
Ketchen, D., & Hult, G. (2007). "Bridging organization theory and supply chain management: The case of best value supply chains". Journal of Operations Management, 25, 573-580.
Lin, C., Chiu, H., & Chu, P. (2006). "Agility index in the supply chain". International Journal of Production Economics, 100(2), 285-299.
Lotfi, M., Sodhi, M., & Kocabasoglu-Hillmer, C. (2013). "How efforts to achieve resiliency fit with lean and agile practices". Proceedings of the 24th Production and Operations Management Society, Denver, USA.1-9
Maleki, M., & Cruz Machado, V. (2013). "Generic integration of lean, agile, resilient, and green practices in automotive supply chain”. Review of International Comparative Management, 14(2), 237- 248.
Maleki, M., Cruz Machado, V., (2013). Generic Integration of Lean, Agile, Resilient, and Green Practices in Automotive Supply Chain. Review of International Comparative Management. (14), 237-248.
Maleki, M., da Cruz, P., Valente, R., & Machado, V. (2011). "Supply Chain Integration Methodology: LARGe Supply Chain". Encontro Nacional de Engenharia e Gestão Industrial, 57.
Muduli, K., Govindan, K., Barve, A., & Geng, Y. (2012). "Barriers to green supply chain management in Indian mining industries: a graph theoretic approach". Journal of Cleaner Production, 41(Available online 3), 335-344.
Ngai, E., Chau, D., & Chan, T. (2011). "Information technology, operational, and management competencies for supply chain agility Findings from case studies". Journal of Strategic Information Systems, 20(3), 232–249.
Paulraj, A. (2009). "Environmental Motivations: a Classifi cation Scheme and its Impact on Environmental Strategies and Practices". Business Strategy and the Environment, 18(7), 453-468.
Rao, P., & Holt, D. (2005). "Do green supply chains lead to competitiveness and economic performance?"International Journal of Operations and Production Management, 9(25), 898-916.
Rice, J., & Caniato, F. (2003). "Building a secure and resilient supply network". Supply Chain Management Review, 7(5), 22-31.
Rosič, H., Bauer, G., & ammernegg, W. (2009). "A Framework for Economic and Environmental Sustainability and Resilience of Supply Chains". In Rapid Modeling for Increasing Competitiveness, 91-104.
Sangari, M. S., Razmi, J., & Zolfaghari, S. (2015). "Developing a practical evaluation framework for identifying critical factors to achieve supply chain agility". Measurement, 62, 205-214.
Sarraf, F., Razavi, S., & Mohammadi, M. (2013). "Evaluate relationship between management accounting and control practices in lean system". Journal of Applied and Basic Sciences, 6(1), 120-123.
Stanujkic, D., Karabasevic, D., Zavadskas, E. K.(2015). "Framework for the Selection of a Packaging Design Based on the SWARA Method". Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 26 (2), 181-187.
Sukwadi , R., Wee, H., & Yang , C. (2013). "Supply Chain Performance Based on the Lean–Agile Operations and Supplier–Firm Partnership: An Empirical Study on the Garment Industry in Indonesia", Journal of Small Business Management. 51(2), 297-311.
Swafford, M., Ghosh, S., & Murthy, N. (2008). "Achieving supply chain agility through IT integration and flexibility". International Journal of Production Economics, 116(2), 288-297.
Taherkhani,H., Esfahani M. H., (2013). "Presenting a New Hybrid Model of MCDM Methods in Selecting the Best Material of Sleepers in Railway". International Conference on Recent Advances in Railw ay Engineering (ICRARE-2013), 1-13.
Tang, C. (2006). "Robust strategies for mitigating supply chain disruptions". International Journal of Logistics Research and Applications, 9(1), doi: 10.1080/13675560500405584), 33-45.
Tuş Işık, A., &Aytaç Adalı, E. (2016) "A new integrated decision making approach based on SWARA and OCRA methods for the hotel selection problem". Int. J. Advanced Operations Management, 8( 2), 140–151.
Vachon, S. (2007). "Green supply chain practices and the selection of environmental technologies" . International Journal of Production Research, 45(18), 4357-4379.
Wu, H. (2009). "The Lean Manufacture Research in Environment of the Supply Chain of Modern Industry Engineering". Ieee 16th International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management, 1(2), 297-300.
Zhu, Q., Sarkis, J., & Lai, K. H. (2008). "Green supply chain management implications for closing the loop". Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 44(1), 1-18. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,446 |