
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,849 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,847,949 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,985,863 |
تأویل شناسی در چشم انداز حکیم عبدالرزاق لاهیجی | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 18، اسفند 1396، صفحه 109-122 اصل مقاله (772.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2018.105366.1084 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه اهل سرمدی* 1؛ سید مهدی امامی جمعه2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
تأویل از کلیدواژههای اصلی در مکتب فلسفی اصفهان است و عبدالرزاق لاهیجی نیز یکی از چهرههای سرشناس این مکتب به شمار میآید. تأویل برای این حکیم متأله، فراتر از روشی برای مواجهه با متون وحیانی است. تأویل در آثار او، دو معنای اصلی دارد: تأویل عقلی و تأویل شهودی - عقلی. تأویل نخست، تأویل متون وحیانی و تأویل نظری موجودات تا شناخت حضرت حق را شامل میشود. تأویل متون وحیانی برای حل تعارض متن با عقلانیت صریح و قطعی یا برای کشف مراتبی از عمق معنا که در پس معنای ظاهری نهفته است، صورت میپذیرد و این دو رهیافت تأویلی ازنظر لاهیجی دو شیوۀ متفاوت از تأویل به شمار میآید. تأویل شهودی - عقلی فراروی عملی از ماسوی برای رسیدن به خدا است، در مقابل فراروی نظری از آنها برای شناخت خدا. لاهیجی اولی را سلوک باطن و دومی را سلوک ظاهر مینامد. مبارزه با ظاهرگرایی دینی را باید رسالت فرهنگی – اجتماعی این حکیم عارف دانست که برخاسته از دیدگاه نظری او دربارۀ تأویل است. با توجه به رواج تصوف منفی در زمانۀ فیاض، او در نظر دارد ضمن تحلیل و تبیین معنای حقیقی عرفان، از ترویج تصوّف مبتذل جلوگیری کند | ||
کلیدواژهها | ||
لاهیجی؛ تأویل؛ تصوف؛ عقلی؛ شهودی - عقلی؛ تعارض | ||
مراجع | ||
فهرست منابع 1- قرآن کریم 2- ابن فارس، احمد، (1411)، معجم مقاییس اللغه، بیروت، دارالجیل، چاپ اول. 3- ابن عربی، محمد بن علی، (1427)، الفتوحات المکیه، 8ج، بیروت، دارالفکر. 4- آشتیانی، سیدجلالالدین، (1378)، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، 4ج، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم، چاپ دوم. 5- شاکر، محمدکاظم، (1381)، روشهای تأویل قرآن، قم، بوستان کتاب، چاپ دوم. 6- شاهجویی، محمدامین، (1391)، عوامل تکوین و شکوفایی مکتب حکمی اصفهان از دیدگاه هانری کربن (در مجموعه مقالات مکتب فلسفی اصفهان از نگاه دانشپژوهان جمعآوری محمدرضا زادهوش)، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. 7- صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، (1378)، سه رسالۀ فلسفی، تصحیح جلالالدین آشتیانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم، چاپ سوم. 8- --------------------، (1380)، الحکمه المتعالیه فی الاسفارالاربعه العقلیه، ج7، تحقیق مقصود محمدی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول. 9- --------------------، (1420)، المشاعر، تصحیح و تعلیق اللبونی، بیروت، مؤسسه التاریخالعربی، چاپ اول. 10- --------------------، (1381)، کسر الاصنام الجاهلیه، تصحیح محسن جهانگیری، تهران، بنیاد حکمت صدرا. 11- -------------------، (1413)، تفسیرالقرانالکریم، ج4، قم، انتشارات بیدار، چاپ دوم. 12- عطایی نظری، حمید، (1392)، فیاض لاهیجی و اندیشههای کلامی او، قم، دفتر نشر معارف، چاپ اول. 13- لاهیجی، عبدالرزاق بن علی، (1372)، گوهر مراد، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول. 14- ------------------، (1362)، سرمایۀ ایمان در اصول اعتقادات، تصحیح صادق لاریجانی آملی، قم، انتشارات الزهرا. 15- ---------------، (1425)، شوارقالالهام فی شرح تجریدالکلام، مقدمۀ جعفر سبحانی، قم، مؤسسۀ امام صادق(ع)، چاپ اول. 16- --------------،(1391)، الکلمهالطیبه، تحقیق حمید عطائی نظری، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه، چاپ اول. 17- --------------، (1373)، دیوان فیاض لاهیجی، تصحیح جلیل مسگرنژاد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. 18- مدرس تبریزی، محمدعلی، (1374)، ریحانهالادب، تهران، خیام، چاپ چهار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |