تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 13,343 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,972,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,995,472 |
تأثیرات محیطی و ظاهری فروشگاهها بر رفتار اغلب خریداران پوشاک زنانه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیقات بازاریابی نوین | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 26، آذر 1396، صفحه 41-54 اصل مقاله (700.61 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nmrj.2017.89393.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضا شافعی1؛ نسیم نریمانی* 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه کردستان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه بر رفتار مشتریان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی است. شیوة جمعآوری دادهها میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان بوتیکهای پوشاک بانوان در شهر کرج تشکیل میدهند. تعداد نمونة انتخابی برابر است با 370 نفر که بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. تحلیل دادهها برگرفته از نرمافزار AMOS و SPSS بوده و نتایج تحقیق به طور کلی مشخص کرده که محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه تأثیر مثبتی بر رفتار مشتریان دارد و موجب جذب آنها به فروشگاه میشود. ابعاد حمایت از مشتری و جذب به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر رفتار مشتریان داشتهاند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مشتری؛ نمود ظاهری فروشگاه؛ محوطهسازی؛ رفتار خرید؛ بوتیک پوشاک؛ SPSS؛ AMOS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. مقدمه و بیان مسئله (بررسی پژوهشهای پیشین)
یکی از پرچالشترین موضوعات در بازاریابی و رفتار مصرفکننده عرصة انتخاب مشتری و رفتار خرید اوست. در بحث دربارة خرید عوامل بسیاری در موضوع دخیل بوده و بر پیچیدگی آن تأثیرگذارند که مهمترین آنها شامل عوامل فردی، عوامل مربوط به کالا و همچنین عوامل موقعیتی هستند. تمام فروشگاهها و مراکز خرید در سراسر دنیا میکوشند تا از طریق این عوامل بر خرید افراد تأثیر بگذارند و را به خرید کالا ترغیب کنند. آنها این هدف را با ایجاد جذابیتهای محیطی، آموزش کارمندان، تکنولوژیهای جدید و همچنین تلاش برای آگاهی از رفتار فردی دنبال میکنند (حیدر زاده و طاعرکیا، 2010). امروزه در صنعت خردهفروشی رقابت بیشتر از هر زمان دیگری است. خردهفروشان برای رسیدن به بخش خاصی از بازار و فروش یک نام تجاری یا یک محصول خاص تلاش میکنند. این خردهفروشان باید به عناصر کلیدی که موجب تمایز آنها از سایر خردهفروشان میشود، توجه ویژهای داشته باشند؛ ازجمله محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه (موور و همکاران، 2012). متغیرهای ظاهری به چهارقسمت تقسیم میشود: قسمت بیرونی، نمای داخلی، طرح و طراحی و متغیرهای دکوراسیون. قسمتهای خارجی فروشگاه شامل نما، درب ورودی، پنجرهها، ویژگیهای فیزیکی ساختمان مانند ارتفاع و اندازه، محیط اطراف فروشگاه و پارکینگ است. منظور از نمای داخلی فروشگاه کفپوش، رنگ، نور، عطر یا رایحه، صداها، تجهیزات، دما، اجناس و پاکیزکی فروشگاه است. طراحی، چگونگی طبقهبندی و چیدمان اجناس در داخل فروشگاه است (برمن و اوانس، 1998). متغیرهای دکوراسیون شامل تصاویر و آثار هنری، علایم، گواهیها، نمایش و چیدمان محصول و... است (تورلی و میلیمان، 2000). نمای بیرونی فروشگاه همان چیزی است که مشتریان برای اولینبار با آن روبهرو میشوند و عاملی تأثیرگذار در رفتار خرید و یک فرصت مهم و مثبت برای فروشگاه محسوب میشود. شاید برای خردهفروشان بزرگ مسائل بیرونی کمتر اهمیت دارد؛ زیرا ممکن است آنها در حال حاضر به دلایلی ازجمله شهرت براساس محصولات مطرح، محل مناسب فروشگاه و موقعیت رقابتی، توجه کمتری به فضای بیرونی فروشگاه خود کنند؛ اما برای خردهفروشان کوچکتر که فاقد علامتهای تجاری قوی یا نام معتبر هستند، فضای بیرونی فروشگاه نقش مهمی در ایجاد برداشت مثبت مشتریان و جذب آنها دارد. در فروشگاههای کوچکتر، فضای ییرونی مانند نمود ظاهری فروشگاه کمک میکند تا تصوّر مشتریان قبل از ورود به فروشگاه دربارة محصول موجود در فروشگاه مثبت شود و راحتتر محصول را بپذیرند و قدرت اعتماد آنها افزایش یابد. تحقیقات سال 2007 ادارة آمار ایالت متحده نشان میدهد که خردهفروشان کوچکی با کمتر از ده کارمند در زمینة محصولات آرایشی وجود دارند که 65درصد از بازار فروش را به خود اختصاص دادهاند و این ناشی از توجه این فروشگاهها به متغیرهای بیرونی است. علاوه بر این، بوتیکهای پوشاک و دیگر خردهفروشان از اجزاهای مهم کسبوکار در نواحی مرکزی شهر هستند که فضاسازی مناسب آنها نقش مهمی در پیشرفت آنها و نیز رفتار خرید مشتریان داشته است (پادیلا و استلیک، 2009). در محیط خردهفروشی رقابتی امروزی بسیاری از خردهفروشان نیاز به توسعة استراتژی خود برای رقابت با سایر فروشگاهها دارند. مک گی و فینی (1997) استراتژیهای بازیابی را یکی از ابزارهای خردهفروشان برای رقابت با سایر فروشگاهها میدانندکه میتوان با بستهبندی، گسترش و نمایش مناسب محصولات فروشگاه را برجستهتر از از سایر رقبا کرد (مک گی و فینی، 1997). در واقع جوّ حاکم بر فروشگاهها به ایجاد یک تصویر مثبت از فروشگاه و در نتیجه افزایش فروش از طریق تحریک رفتار مشتری منجر میشود. «نمود ظاهری فروشگاه در اولین نگاه مشتری را به فروشگاه میکشاند» (کلوگیس، 1986). جزو مهمی از خردهفروشی، نمود ظاهری فروشگاه است که باعث برقراری ارتباط بین محصولات و خدمات فروشگاه و مشتری میشود (سن و همکاران، 2002). نمود ظاهری فروشگاه تا حد زیادی باعث دادن اطلاعات به مشتریان میشود و در تصمیمگیری آنها تأثیر دارد که آیا وارد فروشگاه شوم یا خیر. این امر بهخصوص دربارة فروشگاههای کوچک یا تازهتأسیس بیشتر صادق است. نمود ظاهری فروشگاه یک عنصر خارجی است که خردهفروشان میتوانند کنترل مستقیمی روی آن داشته باشند. این نمود ظاهری زمانی که متناسب با محصولات داخلی فروشگاه باشد، در جذب مشتریان موفقتر است تا زمانی که فقط حاوی اطلاعات تبلیغاتی است (سن و همکاران، 2002). در سال 2000، میلیمان و تورلی مطالعاتی را دربارة تأثیر جوّ حاکم بر خردهفروشی بر رفتار مشتری انجام دادند. بررسی آن ها نشان داده کهجوّ حاکم بر فروشگاه بهخصوص فضای داخلی فروشگاه، تأثیر فراوانی بر رفتار مشتری و افزایش وفاداری آنها به فروشگاه دارد (تورلی و میلیمان، 2000). نتایج حاصل از تحقیقات آشتیانی و اکبری (1392) در داخل کشور، نشان میدهد که ازجمله عوامل تأثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی، محیط فروشگاه است که با تأثیر روانی خود موجب تحریک رفتار مشتری میشود (آشتیانی و اکبری، 2013). نمای بیرونی فروشگاه شامل پارکینگ، ورودی، ویژگیهای فیزیکی ساختمان، موقعیت جغرافیایی ساختمان (تراکم و ترافیک)، منطقة اطراف شامل محوطهسازی و پوشش گیاهی و همچنین فروشگاههای اطراف است. در این مطالعه محوطهسازی (مانند پوشش گیاهی) و نمود ظاهری فروشگاه، عناصر کلیدی بیرونی، به دلیل دید مناسب و نقش مهمی که در جذب مشتریان دارند و همچنین به دلیل اینکه بهبود این جنبههای بیرونی برای خردهفروشان سهولت بیشتری دارد، انتخاب شدهاند. با استناد به تحقیقات پیشین و مطالعة آنها، به این نتیجه میرسیم که بیشتر مباحث مطرحشده در آن پژوهشها مبحث فضاسازی داخلی، با عنوان متغیر اساسی در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که در پژوهش حاضر تأثیر فضاسازی خارجی بر رفتار مشتریان سنجیده شده است. مطالعات انجامشده روی محوطهسازی و محیط زیست نشان میدهد که این امر باعث واکنشهای احساسی مثبت در افراد میشود (شیت و منظر، 1991). همواره بازگشت مشتریان به فروشگاههایی بیشتر است که لذت خرید آن به مشتریان بیشتر باشد (وولف، 2009). روسیتر و دونووان (1982) معتقدند مشتریانی که از طریق محیط خارجی فروشگاه به آن جذب میشوند، زمان بیشتری را در فروشگاه صرف میکنند و تعامل بیشتری با فروشندگان دارند (دونووان و روسیتر، 1982). پس از انجام مصاحبه با خریداران فروشگاهی در آمریکا، مشخص شد که هرچه نمود ظاهری فروشگاه بزرگتر و به محصولات درونی آن نزدیکتر باشد موفقتر است و فروش در چنین فروشگاهی نیز بیشتر است. بنابراین منطقی است که فرض کنیم نمای بیرونی خردهفروشی و محوطهسازی تأثیر مثبتی بر خلق و خوی مشتری دارد و میل و علاقه او را برمیانگیزد. بنابراین براساس مطالعات انجامگرفته دربارة تأثیر نمود ظاهری فروشگاه بر رفتار افراد در هنگام مراجعه به فروشگاه، فرضیات زیر مطرح میشوند: H1: نمود ظاهری فروشگاه تأثیر مثبتی بر رفتار مشتریان دارد (دو بعد لذت و برانگیختگی). H2: نمود ظاهری فروشگاه موجب جذب کسانی میشود که قصد مراجعه یا خرید از فروشگاه را نداشتهاند. H3: نمود ظاهری فروشگاه نوعی حمایت از مشتری است که تأثیر مثبتی در جذب وی دارد. اولرشین (1986) در مطالعه خود نشان داده که مردم تبلیغات استفادهشده از طبیعت را نسبت به تبلیغات استفادهشده از محیطهای شهری بیشتر ترجیح میدهند (الریچ، 1986). همچنین شیتز و منزر (1991) در تحقیقات خود دریافتند که پوشش گیاهی تأثیرات مثبتی در رفتار مشتری داشته و باعث افزایش کیفیت زندگی در محیطهای شهری میشود (شیت و منظر، 1991). به گفتة وولف (2009)، مشتریان به وجود درختان در اطراف فروشگاههای کوچک رفتار مثبتی نشان داده و بیشتر بدانجا مراجعه میکنند (وولف، 2009). اگر فروشگاهها، کشورهای مجزایی فرض شوند، کشورهایی پر از گردشگر میشود که سبزتر باشد (موور و همکاران، 2012). نتایج حاصل از تحقیقات موورین و چبات (2007)، نشان میدهد که محوطهسازی و پوشش گیاهی، نوعی انرژی است که سبب تحریک رفتار خرید میشود و بازگشت مجدد مشتری را به همراه دارد (چبات و مورین، 2007). همچنین مطالعات این دو نشان داده که استفاده از گیاهان با رنگهای متفاوت (بهخصوص رنگ روشن) تأثیر چشمگیری در درک و خرید مشتریان دارد؛ بهویژه در دوران حاضر که حفاظت و توجه به محیط زیست امر مهمی محسوب میشود. دوستداران محیط زیست زمانی که گیاهان، گلها و درختان را جزئی از دکور یک فروشگاه ببینند، به خریداران وفادار تبدیل میشوند (موور و همکاران، 2012). محوطهسازی در این مطالعه به وجود پوشش گیاهی در اطراف فروشگاه اشاره دارد که راه آسانی برای افزایش سطح فروش فروشگاه است. محیط سبز و محوطهسازی فروشگاهها باعث نفوذ در مشتریان میشود و به گونهای موجب برانگیختگی آنهاست؛ چه بسا با نور یا موسیقی بتوان قدرت آن را افزایش داد (بیکر و همکاران، 1992). این مطالعه را تیم فییور در سال 2000 گسترش دادند، این گروه، رایحة موجود در محیط و تأثیر آن در برانگیختگی مشتریان را نیز برسی کرده و نشان دادند که لذت عاطفی ناشی از یک عطر دلپذیر و مناسب باعث نگرش مثبت خریدار به محصول شده و قصد خرید را افزایش میدهد (فیور و همکاران، 2000). یانچ و اسپان جنبرگ (2008) تأثیر موسیقی را در زمان خرید مطالعه کرده و دریافتند که شنیدن موسیقی ناآشنا لذت بیشتر و خرید طولانیتر را در مقایسه با گوشدادن به موسیقی آشنا به دنبال دارد (یاچ و اسپانگبرگ، 2000). در واقع موسیقی نیز یکی از عوامل مؤثر در تحریک رفتار مشتری است. برای پرکردن شکاف موجود در توجه به فضای خارجی و ارائة اطلاعات مفید به خردهفروشان کوچک، هدف از این مطالعه بررسی تأثیر متغیرهای خارجی و به طور خاص محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه است و پاسخ مشتریان به بوتیک پوشاک را برسی کرده است. انتظار میرود که یافتههای این مطالعه اطلاعات مفیدی را برای خردهفروشان کوچک ایجاد کند و برای توسعة جنبههای بیرونی فروشگاهها که سبب پاسخ مثبت خریداران میشود، گامی بلند برداشته باشد. تحقیقات اندکی در زمینة متغیرهای خارجی انجام شده است؛ به همین دلیل این تحقیق از ارزش زیادی برخودار میشود. در تحقیقات محیطی که روانشناسی محیطی جزو اصلی آن محسوب میشود، اغلب از مدل محرک - پاسخ استفاده میشود (بابین و همکاران، 2003). مدل استفادهشده در این پژوهش، مدل محرک-پاسخ (SOR) است. در مدل SOR فرض میشود که پاسخهای عاطفی مشتریان به محیط فیزیکی بهواسطه تأثیر محیط در رفتار آنهاست. محرابیان و راسل (1974)، یک مدل در چهار چوب SOR معرفی کردهاند که نشان میدهد محرکهای محیطی احساسات مشتری را تحت تأثیر قرار میدهند. آنها سه بعد از احساسات را که باعث پاسخ مشتریان به محیط شده برشمردهاند که عبارتاند از: لذت، برانگیختگی و تسلط (مهرابیان و همکاران، 1974). بعد لذت مربوط به درجهای است که به مشتری احساس خوشحالی یا رضایت را میدهد؛ بعد برانگیختگی به تحریک احساسات و هیجانزدگی اشاره دارد و تسلط، مربوط به حس کنترل در مشتریان است (مهرابیان و همکاران، 1974). مدل SOR که برای اولینبار در محیطهای خردهفروشی استفاده شده نشان میدهد که لذت بهدستآمده از فروشگاههای موفق، نشاندهندة توجه آنها به مشتریان است (دونووان و روسیتر، 1982). لذا حس لذت و برانگیختگی که از فروشگاهها به مشتریان القا میشود، زمان حضور مشتریان را در فروشگاهها بیشتر کرده و تمایل مشتریان را به برقراری ارتباط با فروشندگان افزایش میدهد. مدل SOR در این مطالعه فرض میکند که نمای خارجی فروشگاهها به عنوان محرکهای محیطی، پاسخهای عاطفی مشتریان را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث تحریک آنان برای خرید میشود و همچنین مشتریان در این مطالعه با رفتار خود به گونهای اهداف مدنظر را حمایت میکنند. بنابراین به نظر میرسد هرچه بیشتر بر حوطهسازی فروشگاه ها تأکید شود، تأثیرات بسزایی بر رفتار مصرفکننده خواهد داشت، لذا فرضیات زیر مطرح هستند: :H4 محوطهسازی تأثیر مثبتی بر رفتار مشتریان دارد (دو بعد لذت و برانگیختگی). H5 : محوطهسازی موجب جذب کسانی میشود که قصد مراجعه یا خرید از فروشگاه را نداشتهاند. H6: محوطهسازی نوعی حمایت از مشتری است که تأثیر مثبتی در جذب وی دارد.
جدول شمارة 1- مطالعات انجامشده در زمینة متغیرها و فرضیههای تحقیق
مدل زیر برگرفته از مدل محرک-پاسخ محرابیان و راسل (1974) است. در این مدل محیط به عنوان محرک و رفتار مشتری به عنوان پاسخ در نظر گرفته شده است. برای بررسی تأثیر متغیرهای محیطی (محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه) بر رفتار مشتریان مدل زیر طراحی شده است.
شکل شمارة 1- مدل مفهومی پژوهش
2. روششناسی پژوهش 1-2جامعه ونمونة پژوهش
این پژوهش از نظر اهداف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی است. واحد تحلیل در این پژوهش فرد است. برای جمعآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و همچنین از یک مطالعة میدانی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان بوتیکهای پوشاک بانوان در شهر کرج تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای استاندارد استفاده شده و روش فاصلة اطمینان برای تعیین حجم نمونه به کار رفته است. در سطح اطمینان95%، فرمول به دست آوردن حجم نمونه برای تعیین یک نسبت در جامعة آماری به صورت زیر است:
که در آن =z مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان -a1 p= برآورد نسبت صفت متغیر با استفاده از مطالعات قبلی و اگر در دسترس نباشد، میتوان آن را مساوی 5/0 دانست. -p =q 1 d= مقدار اشتباه مجاز که چون فاصلة اطمینان 95/0 است پس حداکثر میزان اشتباه مجاز برابر 05/0 است. بنابراین، با استفاده از فرمول بالا میتوان حجم نمونه را برآورد کرد. طبق فرمول زیر حجم نمونه برابر است با:
پس به این ترتیب حجم نهایی نمونة در نظر گرفتهشده برای این تحقیق با فرض اینکه جامعة آماری ما نامحدود بوده برابر با 385 است. تعداد 370 نفر انتخاب و پرسشنامه به صورت تصادفی بین آنها توزیع شده است. پرسشنامة این پژوهش، متغیرهای مدنظر در این پژوهش را سنجش میکند. مقیاس درجهبندی هر سؤال از بسیارموافق تا کاملاًمخالف براساس نمرة 1 تا 5 در نظر گرفته شده است.
جدول شمارة 2- بررسی ابعاد پرسشنامه
2-2- ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری
در پژوهش حاضر، ابزار اندازهگیری دادهها با روش روایی محتوا و نظر پنج نفر از استادان برجسته و صاحبنظر متخصص بازاریابی در این زمینه تجزیهوتحلیل و تعدیل شده است. همچنین برای روایی سازه، از تحلیل عاملی تأِییدی با استفاده از نرمافزار AMOS استفاده شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای محاسبهشده برای کل پرسشنامه 748/0درصد برآورد شده است که نشان از مناسببودن پایایی پرسشنامه دارد. در جدول شمارة 3 ضرایب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای ابعاد مختلف پرسشنامه نشان داده شده است. با استفاده از آمار توصیفی تکتک سؤالات جمعیتشناختی بررسی و سپس براساس آزمونهای آماری ازجمله آزمون همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS20 وAMOS20 تجزیه وتحلیل دادهها انجام شده است.
جدول شمارة 3 - ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامههای پژوهشتجزیه و تحلیل دادهها
از نظر تحصیلات 52درصد از نمونه دارای مدرک کارشناسی، 28درصد کاردانی و دیپلم و 5درصد از آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بودهاند. از نظر سنی متوسط سن پاسخدهندگان 35 سال است. 3.تحلیل یافتهها: برای بررسی رابطة بین مؤلفهای پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین مؤلفههای محیط با پاسخ مشتریان نشان میدهد که رابطة مثبت و مستقیم بین آنها وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون بین مؤلفههای محیط با پاسخ مشتریان در جدول شمارة 4 نشان داده شده است.
جدول شمارة4– نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین مؤلفههای پژوهش
مدل پژوهش براساس معادلات ساختاری
بررسی فرضیات پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرمافزارAMOS انجام شده است. مدل معادلات ساختاری پژوهش در شکلنشان داده شده است.
شکل شمارة 2– مدل معادلات ساختاری پژوهش
قبل از بررسی فرضیات، مدل معادلات ساختاری پژوهش از طریق سه نوع شاخص مطلق، تطبیقی و مقتصد بررسی شده که نتایج آن در جدول شمارة 5 هست.
جدول شمارة 5 شاخصهای برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش
با توجه به جدول 5 مدل معادلات ساختاری پژوهش تأیید میشوند. پس از بررسی و تأیید الگوها، برای آزمون معناداری فرضیهها از دو شاخص جزئی مقدار بحرانیو P استفاده شده است. مقدار بحرانی مقداری است که از حاصل تقسیم «تخمین وزن رگرسیونی» بر «خطای استاندارد» به دست میآید. براساس سطح معناداری 05/0، مقدار بحرانی باید بیشتر از 96/1 باشد. کمتر از این مقدار، پارامتر مربوط در الگو، مهم شمرده نمیشود و همچنین مقادیر کوچکتر از 05/0 برای مقدار P بیانگر تفاوت معنادار مقدار محاسبهشده برای وزن های رگرسیونی با مقدار صفر در سطح اطمینان 95/0 دارد. نتایج حاصل از تأِیید فرضیات در جدول شمارة 6 نشان داده شده است.
جدول شمارة 6 نتایج حاصل از تأِیید فرضیات پژوهش
نتایج حاصل از بررسی فرضیات نشاندهندة تأثیر مثبت و مستقیم محرک (محیط) بر پاسخ (مشتری) است. با توجه به مدل معادلات ساختاری و جدول6، براساس فرضیة اول نمود ظاهری فروشگاه در نقش متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر رفتار مشتریان تأثیر دارد و ضریب تأثیر آن 50/0 بوده که نشاندهندة تأثیر مثبت و مستقیم نمود ظاهری فروشگاه بر رفتار مشتریان است؛ به معنای اینکه به ازای یک واحد تغییر در نمود ظاهری فروشگاه 50/0 واحد تغییر در رفتار مشتریان، به طور مستقیم ایجاد خواهد شد. براساس فرضیة دوم پژوهش، نمود ظاهری فروشگاه در جایگاه متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر جذب مشتریان تأثیر دارد و ضریب تأثیر آن 58/0 بوده که نشاندهندة تأثیر مثبت و مستقیم نمود ظاهری فروشگاه بر جذب مشتریان است؛ به این معنا که به ازای یک واحد تغییر نمود ظاهری فروشگاه 58/0 واحد تغییر در جذب مشتریان، به طور مستقیم ایجاد خواهد شد. براساس فرضیة سوم پژوهش، نمود ظاهری فروشگاه در جایگاه متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر حمایت از مشتری تأثیر داشته و ضریب تأثیر آن 62/0 بوده که نشاندهندة تأثیر مثبت نمود ظاهری فروشگاه بر حمایت از مشتریان است؛ بدین معنا که به ازای یک واحد تغییر در نمود ظاهری فروشگاه 62/0 واحد تغییر در حمایت از مشتری، به طور مستقیم ایجاد خواهد شد. براساس فرضیة چهارم پژوهش محوطهسازی در نقش متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر رفتار مشتریان تأثیر دارد و ضریب تأثیر آن 55/0 بوده که نشاندهندة تأثیر مثبت و مستقیم محوطهسازی بر رفتار مشتریان است؛ به دیگر سخن، به ازای یک واحد تغییر در محوطهسازی 55/0 واحد تغییر در رفتار مشتریان، به شکل مستقیم ایجاد خواهد شد. براساس فرضیة پنجم پژوهش محوطهسازی در نقش متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر جذب مشتریان تأثیر دارد و ضریب تأثیر آن 45/0 بوده که نشاندهندة تأثیر مثبت و مستقیم محوطهسازی بر جذب مشتریان است؛ بدین معنا که به ازای یک واحد تغییر درمحوطهسازی 45/0 واحد تغییر در جذب مشتریان، به طور مستقیم ایجاد میشود. براساس فرضیة ششم پژوهش محوطهسازی در جایگاه متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر حمایت از مشتری تأثیر دارد و ضریب تأثیر آن 74/0 بوده که بیانگر تأثیر مثبت و مستقیم محوطهسازی بر حمایت از مشتری است؛ بدین معنا که به ازای یک واحد تغییر درمحوطهسازی 74/0 واحد تغییر در حمایت از مشتری، به طور مستقیم ایجاد خواهد شد. با توجه به نتایج بهدستآمده، محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه تأثیر مستقیمی بر رفتار مشتریان داشته و به تحریک رفتار خرید آنها منجر میشود. در زمینة نمود ظاهری فروشگاه و چگونگی تأثیر آن بر مشتری، به ترتیب «حس حمایت»، «لذت و برانگیختگی» و «جذب مشتریان» بیشترین تأثیر را در تحریک رفتار خرید مشتریان داشتهاند. همچنین در زمینة محوطهسازی و چگونگی تأثیر آن بر مشتری، به ترتیب حس حمایت، جذب مشتریان و لذت و برانگیختگی بیشترین تأثیر ممکن را بر رفتار مشتریان گذاشتهاند. اغلب تحقیقات پیشین دربارة تأثیر فضای داخلی و چیدمان بر رفتار مشتری بوده و به فضاسازی محیط توجه چندانی نشده است. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه در جایگاه دو متغیر کلیدی و تأثیرگذار بر رفتار مشتریان، این دو متغیر بررسی شده است. نتایج این پژوهش در مقایسه با نتایج تحقیقات پیشین، بر حمایت، ایجاد لذت برای مشتریان و جذب آنها تأکید میکند.
4. نتیجهگیری و پیشنهادها امروزه در صنعت خردهفروشی رقابت بیشتر از هر زمان دیگری است. خردهفروشان برای پیشی از رقبا و تسخیر بخش اعظمی از بازار در تلاش و تکاپو هستند. توجه به عناصر کلیدی در رقابت از عوامل مهم و حیاتی است. در پژوهش حاضر دو عامل محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه، دو عامل اصلی جذب مشتری انتخاب و بررسی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه بر رفتار خرید مشتریان است. نتایج برآمده از فرضیات اول تا سوم، با نتایج پژوهش آشتیانی و اکبری (1392) همخوان بوده که نشان میدهد که محیط خارجی فروشگاه در جایگاه یک متغیر بیرونی تأثیر مستقیم بر رفتار مشتری داشته و علاقة وی را بر می انگیزد. همچنین، نتایج بهدستآمده از فرضیات چهارم تا ششم بیانگر تأیید تأثیر فضای سبز و محوطهسازی بر رفتار خرید مشتریان بوده که با مطالعات موورین و چبات (2007) هماهنگ است. در کنار نام تجاری قوی و کیفیت کالا، ظاهر فروشگاه نیز اهمیت زیادی دارد. هنگامی که مشتریان محیط خارجی فروشگاه را خوشایند بدانند، لذت و قصد خرید در آنها افزایش مییابد. پیامدهای عملی محوطهسازی برای خردهفروشان افزایش فروش و مشتریان وفادار است. بوتیکهای پوشاک کوچک که اغلب به صورت فروشگاههای کوچک فعالیت میکنند، با افزودن پوشش گیاهی و لوازم جانبی که روشی بهنسبت ارزانقیمت است، میتوانند جذابیت فروشگاه خود را افزایش دهند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد که جذابیت خارجی فروشگاه در قدم اول مؤثرترین راه برای جذب مشتریان و ورود آنها به فروشگاه است. در واقع برقراری ارتباط با مشتری در قدم اول از طریق محوطه یا ظاهر فروشگاه است. با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهادهایی برای خردهفروشان مطرح میشود: - نمود ظاهری فروشگاه باید تصویر خردهفروشی را بازتاب دهد. - نمود ظاهری فروشگاه باید باعث جذب بازار هدف خود شود. - نمود ظاهری فروشگاه باید نمایانگر نوع کالا یا علامت تجاری خردهفروشی باشد. - نمود ظاهری فروشگاه باید منحصربهفرد، زیبا و دلانگیز باشد. - بوتیک و دیگر خردهفروشان کوچک، باید پوشش گیاهی بیرونی فروشگاه خود را متناسب با میزان و مقیاس فضای خود انتخاب کنند، طوری که مشتریان بهراحتی رفت و آمد کنند. - خردهفروشان با افزایش تنوع گیاهی ازجمله گلهای فصلی و متنوع یا درختان همیشهسبز از تمایز خاصی نسبت به رقبا بهرهمند شوند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[1] Heydarzadeh, Kambiz and Taherkiya, Firiz. Purchases fancy and its causes, assessment model of governance. Management Research, 85, 2010. [2] Jennifer M. Mower and Minjeong Kim, Michelle L. Childs. Exterior atmospherics and consumer behavior Influence of landscaping and window display. Journal of Fashion Marketing and Management Vol. 16 No. 4, 2012 pp. 442-453, 2012. [3] Berman, B. and Evans, J.R. Retail Management: A Strategic Approach, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 1998. [4] Turley, L. and Milliman, R.E. “Atmospheric effects on shopping behavior: a review of the experimental evidence”, Journal of Business Research, Vol. 49 No. 2, pp. 193-211, 2000. [5] Padilla, C. and Eastlick, M.A. “Exploring urban retailing and CBD revitalization strategies”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 37 No. 1, pp. 7-23, 2009. [6] McGee, J.E. and Finney, B.J. “Competing against retailing giants: a look at the importance of distinctive marketing competencies”, Journal of Business and Entrepreneurship, Vol. 9 No. 1, pp. 59-70, 1997. [7] Klokis, H. “Store windows: dynamic first impressions”, Chain Store Age Executive, Vol. 62, pp. 108-9, 1986. [8] Sen, S., Block, L.G. and Chandran, S. “Window displays and consumer shopping decisions”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 9 No. 5, pp. 277-90, 2002. [9] Ashtiyani, Peyman and Akbari, Behzad. “Investigating factors influencing impulse purchases cosmetics”. Journal of Marketing Management. No 20, 2013. [10] Sheets, V.L. and Manzer, C.D. “Affect, cognition, and urban vegetation: some effects of adding trees along city streets”, Environment and Behavior, Vol. 23 No. 3, pp. 285-304, 1991. [11] Wolf, K.L. “Strip malls, city trees, and community values”, Arboriculture and Urban Forestry, Vol. 35 No. 1, pp. 33-40, 2009. [12] Donovan, R.J. and Rossiter, J.R. “Store atmosphere: an environmental psychology approach”, Psychology of Store Atmosphere, Vol. 58 No. 1, pp. 34-57, 1982. [13] Ulrich, R.S. “Human responses to vegetation and landscapes”, Landscape and Urban Planning, Vol. 13, pp. 29-44, 1986. [14] Chebat, J.C. and Morrin, M. “Colors and cultures: exploring the effects of mall de´cor on consumer response”, Journal of Business Research, Vol. 60 No. 3, pp. 189-96, 2007. [15] Baker, J., Levy, M. and Grewal, D. “An experimental approach to making retail store environment decisions”, Journal of Retailing, Vol. 68 No. 4, pp. 445-59, 1992. [16] Fiore, A.M., Yah, X. and Yoh, E. “Effects of a product display and environmental fragrancing on approach responses and pleasurable experiences”, Psychology and Marketing, Vol. 17 No. 1, pp. 27-54, 2000. [17] Yalch, R.F. and Spangenberg, E.R. “The effects of music in a retail setting on real and perceived shopping times”, Journal of Business Research, Vol. 49, pp. 137-47, 2000. [18] Babin, B.J., Hardesty, D.M. and Suter, T.A. “Color and shopping intentions: the intervening effect of price fairness and perceived affect”, Journal of Business Research, Vol. 56 No. 7, pp. 541-51, 2003. [19] Mehrabian, A. and Russell, J.A. An Approach to Environmental Psychology, MIT Press, Cambridge, MA, 1974.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,773 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,504 |