تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,379 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,117,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,062,959 |
جایگاه شهود در آموزش ریاضیات | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 1-8 اصل مقاله (946.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2017.21616 | ||
نویسنده | ||
علی پارسیان* | ||
دانشگاه تفرش | ||
چکیده | ||
بر اساس نظر تعدادی از دانشمندان و تاریخنگارانِ علم، شهود و بصیرتِ ریاضیدانان بازیگرِ اصلیِ میدانِ اکتشافِ آنان است. نمونههایی از این مکتوبات را میتوان در آثار برخی از ریاضیدانانِ بزرگ یافت. هدف این نوشتار، کنکاش بیشترِ موضوع، در آثار و اقوال ریاضیدانان و آنگاه بررسی جایگاه شهود در آموزش ریاضیات است. | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی؛ ریاضیات؛ شهود | ||
مراجع | ||
[1] ژ. آمادار، روانشناسی ابداع در ریاضیات، ترجمه عباس مخبر، تهران، انتشارات دانا، 1367. [2] L. Burton, Why is Intuition so Important to Mathematicians but Missing from Mathematics Education?, For the Learning of Math., 19 no. 3 (1999) 27–32. [3] E. Fischbein, Intuition in Science and Mathematics: an Educational Approach, Mathematics Education Library, D. Reidel Publishing Co., Dordrecht, 1987. [4] H. Hahn, The Crisis in Intuition, The World of Mathematics, 3 (1956) 1956–1976. [5] R. Hersh, What is Mathematics, Really?, Oxford University Press, New York, 1998. [6] V. John-Steiner, Notebooks of the Mind, Oxford University Press, Oxford, 1997. [7] I. Lakatos, Proofs and Refutations: The Logic of Mathematical Discovery, Cambridge Philosophy Classics. Cambridge Uni-versity Press, Cambridge, 1976. [8] J. Mackeman, What’s the point of proof?, Mathematics Teaching, 155 (1996) 14–20. [9] G. Polya, Patterns of Plausible Inferno, 2, Princeton University Press, New Jersey, 1998. [10] J. P. Smith and K. Hungwe, Conjecture and verification in research and teaching: conversations with young mathematicians, For the Learning of Math., 18 no. 3 (1998) 40–46. [11] I. Stewart, Nature’s Numbers, The Unreal Reality Of Mathematics, Basic Books, New York, 1997. [12] D. J. Struik, A Source Book in Mathematics (1200-1800), Harvard University Press, New York, Cambridge, Mass, 1969. [13] R. L. Wilder, The role of intuition, in Campbell, D. M and Higgins J. C (eds), Mathematics: People, Problems, Results, 2, Belmont, CA, Wadsworth International, 1984. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,903 |