تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 13,343 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,978,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,000,496 |
تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر بهبودعملکرد تولیدی کشاورزان روستایی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه ریزی فضایی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 19، بهمن 1394، صفحه 39-56 اصل مقاله (807.16 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سید امیر محمد علوی زاده* 1؛ محمودرضا میرلطفی2؛ معصومه ملانوروزی3؛ نسیبه حسینی4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه اصفهان و مدرس گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امروزه با گسترش علم و صنعتیشدن زندگی، مردم به شیوههای جدید ارتباطات و تعامل رو آوردهاند. شبکههای مجازی نیز به دلیل داشتن فضای تعاملی و محاورهای، مجال شکلگیری اجتماعات جدید را به وجود آورده است. در این میان با سوق یافتن نوع کشاورزی، از سنتی به مکانیزه جهت آشنایی و خو گرفتن کشاورزان با شیوههای جدید کشت، لزوم ارتباط و تعاملات به شدت احساس میگردد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بربهبود عملکرد تولیدی کشاورزان (میزان تغییر در تولیدات کشاورزی، میزان تغییر در شیوههای جدید کشت، میزان تغییر در شیوههای جدید آبیاری، میزان درآمد، میزان پسانداز و ...) روستاهای بخش زبرخان شهرستان نیشابور میباشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر بررسی منابع اسنادی، بررسیهای میدانی و تکمیل پرسشنامه بوده است که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87 درصد برآورد گردید. جامعه آماری شامل کلیه خانوارهایی روستایی بخش زبرخان شهرستان نیشابور میباشد که جمعیت کل خانوارها برابر با 10427 خانوار که در 68 روستای بخش زبرخان توزیع گردیده میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 370 سرپرست خانوار، مشخص شد که به صورت نمونهگیری ساده تصادفی انتخاب گردید. دادهها با استفاده از نرم-افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان میدهد که، با توجه به آزمونt تک نمونهای با سطح معناداری 0.000 و مقدار 53.127 t = مشخص گردید که هرچه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در زمینه کشاورزی از جمله: شیوههای جدید کشت، پایگاههای اطلاعاتی کشاورزی، تعامل و گفتگو با کشاورزان نمونه که در مناطق مختلف سکونت دارند و ... بیشتر گردد به همان اندازه سبب توسعه کشاورزی میگردد. همچنین نتایج آزمون ویلکاکسون نیز گویای آن است که، 227 نفر (35/61درصد)، از پاسخدهندگان اعلام نمودند که استفاده از شبکههای مجازی به علت دسترسی آسان به متخصصین جهت تعامل و گفتگو جهت حل تخصصی مشکل، آشنایی با بذرهای جدید، شیوه جدید و صحیح آبیاری، دسترسی به جدیدترین دستاوردها و نتایج کشاورزی و ... بر بهبود عملکرد آنها موثر بوده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ کشاورزان؛ نیشابور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه انسان از دیرباز به زندگی گروهی و اجتماعی علاقه فطری داشته و برای گذران زندگی و رفع نیازهای خود و همکاری با دیگران چارهای جز زندگی اجتماعی نداشته است. حدود چهل سال پیش، اصطلاح «شبکه اجتماعی»، نخستین بار از سوی، روانشناس اجتماعی، استنلی میلگرام ارائه شد (Milgram, 1976, 22). شبکههای اجتماعی را میتوان به دودسته شبکههای مجازی و شبکههای غیرمجازی تقسیم کرد. شبکههای غیرمجازی شبکههایی هستند که توسط مجموعهای از افراد و گروههای بههمپیوسته، در محیط اجتماعی عمل میکنند. شبکه اجتماعی مجازی یا شبکه اجتماعی اینترنتی، وبسایت یا مجموعه وبسایتهایی است که به کاربران امکان میدهد علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند (Resnick, 2000, 31). شبکههای اجتماعی مجازی در حال حاضر قویترین رسانههای آنلاین در دنیا به شمار میروند. این شبکهها به دلیل تکثیر و تنوع محتوایی و قابلیتهای متعدد نرمافزاری و اینترنتی، با استقبال وسیعی توسط کاربران مواجه شدهاند (ضیایی پرور، 1388، 24). شبکههای اجتماعی مجازی امکان برقراری ارتباط میان افراد مختلف بدون توجه به عامل جغرافیا را فراهم میآورند. (نیری، 1389، 53). به عبارتی فضای مجازی، مجال شکلگیری اجتماعات جدید کاربران را فراهم میکند که در آنها ایدههای جدید، معرفی و درباره آنها بحث میشود (یزدان پناه، 1389، 5). در حال حاضر ارتباطات را زیربنای توسعه میدانند و مفاهیم و نوع ارتباطات با دورههای قبل، تفاوت عمیقی پیداکرده است. در این عصر، ارتباطات از حالت فیزیکی و مراجعه مستقیم و چهره به چهره بهصورت دیجیتالی، تغییریافته است و جریانات و تعاملات بهصورت گذشته در حال منسوخ شدن است و تبادل اطلاعات بهصورت گستردهتر و سریعتر درآمده است (زنگیآبادی و همکاران، 1382، 56). با آشنایی ساده از نیازهای روستاییان میتوان اذعان داشت که امروزه اکثر نیازهای روستاییان در مباحثی از قبیل کشاورزی، آموزشوپرورش، آبوهوا، راه و ترابری و ... عموماً خدماتی هستند که دور از روستا و در محیطهای شهری تولید و ارائه میشود که به جهت فقدان امکانات، منابع و صرفه اقتصادی، بسیار پرهزینهتر برای ایشان عرضه میگردد. همچنین برنامهریزان، تولید و عرضهکنندگان خدمات روستایی که عموماً در شهر یا مراکز شهرستان استقرار دارند بهسختی به اطلاعات موردنیاز در امر برنامهریزی روستایی دست مییابند. شبکههای اجتماعی با ساماندهی اطلاعات در انواع سایتها میتوانند صدها الگوریتم برای روستاییان و برنامهریزان و عرضهکنندگان خدمات روستایی تعریف نماید که هرکدام مستقلاً به هدف مخصوص خود میرسد (محسنی خورشیدی و همکاران،1382، 222)؛ بنابراین فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در قالب انواع شبکههای اجتماعی بهصورت مجازی و عینی نقش مهمی در شکوفایی و ارتقای روستاییان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. با توجه به اینکه بخش عظیمی از نیروهای مولد جامعه در روستاها زندگی میکنند، خدماترسانی دولت به این بخش از توزیع عادلانه برخوردار نیست و روستاییان نسبت به شهرنشینان سهم کمتری در برنامههای دولت دارند (تقوی و همکاران، 1382، 332)؛ بنابراین عصر اطلاعات هیچگاه یک مسئله فناورانه نبوده و مسئلهای مزبور به گذار اجتماعی است. فرایندی از تغییر اجتماعی در جریان است که در آن نمیتوان فناوری را از روندهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جدا کرد. Bell, 2007, 70 در این راستا، هدف تحقیق حاضر شناسایی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر بهبود عملکرد تولید کشاورزان روستاهای بخش زبر خان شهرستان نیشابور است. با توجه به موارد مذکور، سؤالات تحقیق بهصورت زیر قابلطرح است: 1- بین میزان توسعه کشاورزی منطقه و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت وجود دارد؟ 2- بین میزان عملکرد کشاورزان روستاهای شهرستان نیشابور و استفاده از شبکههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد؟
مبانی نظری شبکههای اجتماعی گروهی از افراد یا سازمانهای دارای سلیقه یا منافع مشترک هستند که برای دستیابی به اهداف خاصی گرد میآیند. هر عضو را یک بازیگر[1] میگویند. ویژگی شبکههای اجتماعی وجود روابط[2] و تعاملات[3] پیچیده بین بازیگران است (اسدی، 1387: 11)؛ بنابراین شبکه اجتماعی یک سری از روابط اجتماعی است که فرد را مستقیماً به دیگران متصل میکند و از طریق آنها، بهطور غیرمستقیم به تعداد بیشتری از مردم متصل میشود. شبکههای اجتماعی میتوانند در کنار ماهیت بالقوه خود، ماهیتی بالفعل داشته باشند. ماهیت بالفعل آنها، میتواند شامل تقسیم اطلاعات، تبادل اخبار، انجام گفتوگو در مورد دیگران و از این قبیل باشد. کنشی که میتواند بهصورت تماسهای مستقیم یا از طریق واسطههای ارتباطی انجام شود (Dons back, 2008, 471). فناوری اطلاعات و ارتباطـات ازجمله مهمترین عواملی است که میتواند از طریق اطلاعرسانی صحیح و بهموقع به جامعـه روسـتایی در ارتقای سطح آگاهی و آموزش آنها مؤثر بوده و زمینهها و زیرساختهای همهجانبه توسـعه ترویج روستاها را فراهم نماید و در ترویج مکتب کوشا باشد (بدرقه، 1385: 348). شبکههای اجتماعی مجازی معاصر را مانند زندگی دوم انسانها در مکانی دیگر و با فعالیتی دیگر میداند. او برای این شبکه، سه مشخصه برمیشمارد 1- چندرسانهای است، یعنی ارتباط گران شبکه از همه امکانات سمعی، بصری، متن، عکس، بلاگینگ[4] و نرمافزار برخوردارند 2- حجیم و پر عضو است 3- چند بازیگراست، یعنی بهطور همزمان صدها و یا حتی هزاران بازیگر میتوانند در آن به تعامل بپردازند و علاوه بر بازی، به کنش متقابل، اشتراک تجربه و جامعهپذیری از یکدیگر نیز مشغول خواهند شد (محسنیان راد، 1391، 54). همچنین الیسون و بوید معتقدند شبکههای اجتماعی مجازی خدمات مبتنی بر وبی هستند که اجازه میدهند افراد بتوانند 1- در چارچوب یک سیستم مشخص، پروفایلهای[5] عمومی و نیمهخصوصی[6] بسازند 2- با سایر کاربرانی که در آن سیستم حضور دارند، به تبادلنظر و اطلاعات بپردازند 3- لیست پیوندهای خود و دیگرانی که در آن سیستم هستند را مشاهده کنند (Ellison and Boyd, 2007,211). شبکههای اجتماعی عملکردهای مهم و گوناگونی دارند، ازجمله آنکه یک حس تعلقخاطر را در فرد به وجود میآورند و فرد را در معرض پشتیبانیهایی قرار میدهند که بهصورت انجام کمکهای گوناگون، از قبیل کمک فکری، ارائه توصیه و پیشنهاد راهحلها انجام میشود. شبکههای اجتماعی تسهیلکننده مناسب برای افرادی است که وارد حرفهای تازه میشوند و نیازمند آشنایی با افراد موردنیاز برای موفقیت در آن حرفه میباشند (Shepard, 2007, 153). در همین زمینه کور نیا و مک الوی، سه نوع حمایت را بهوسیله شبکههای اجتماعی مورد شناسایی قرار دادهاند: الف) حمایت احساسی- عاطفی که دربرگیرنده بیانات دلگرمکننده که همراه با تائید و تشویق است ب) حمایتهای مبتنی بر حل مشکل که با ارائه توصیهها، راهنماییها و آموزشهای لازم همراه است ج) حمایتهایی که مبتنی بر همراهی، فراهمسازی امکانات و فرصتهای مناسب برای افراد عضو است (Courneya & McAuley, 1995, 330)؛ بنابراین شبکههای اجتماعی قادر خواهند بود تا زمینه لازم جهت آموزش و پاسخدهی به سؤالات روستاییان درزمینهٔ کشاورزی را فراهم آورند و فرصتها و امکانات مناسب کشاورزی را نیز به دانشآموختگان رشته کشاورزی و سایر کشاورزان معرفی نمایند. درواقع شبکه اجتماعی باعث دسترسی افراد به اطلاعات دربارهی موقعیت کاری و بازار کار میشود (Crowell, 2004, 20).
پیشینه تحقیق در انجام هر تحقیق علمی لازم است از مطالعات انجامشده در آن زمینه آگاه باشیم و از یافتههای آنها به بهترین نحو ممکن استفاده نماییم. لذا در این قسمت، تحقیقات انجامشده درزمینه شبکههای اجتماعی مجازی موردمطالعه قرارگرفته است.
جدول 1- برخی از سوابق مطالعات در مورد شبکههای اجتماعی مجازی در دهه اخیر
مأخذ: نگارندگان مواد و روشها معرفی محدوده موردمطالعه شهرستان نیشابور بین 58 درجه و 19 دقیقه تا 59 درجه و 30 دقیقه طول جغرافیایی و 35 درجه و 40 دقیقه تا 36 درجه و 39 دقیقه عرض جغرافیایی در حاشیه شرقی کویر مرکزی ایران واقعشده است. ازنظر تقسیمات سیاسی شهرستان نیشابور از چهار بخش مرکزی، زبر خان، سر ولایت و میان جلگه تشکیلشده است. بخش زبر خان با مساحت 7/1139 کیلومترمربع، 8/12% از گسترهی شهرستان را در برگرفته و در قسمت شرق و جنوب شرقی آن واقعشده است. زبر خان با ۳ دهستان و ۶8 روستا و ۳ شهر در سال ۱۳۹۰ دارای 57610 نفر جمعیت بوده است (مرکز آمار ایران، 1390).
شکل 1- موقعیت محدوده موردمطالعه
روش تحقیق این پژوهش از نوع کاربردی بوده و از روش توصیفی- تحلیلی جهت بررسی شاخصهای تحقیق سود جسته و همانند سایر تحقیقات دارای دو زیر بخش عمده بوده است. بخش اول را مطالعات اسنادی و کتابخانهای جهت بررسی مواردی چون ادبیات نظری موضوع و پیشینه تحقیق به خود اختصاص داده و بخش دوم در قالب پژوهش میدانی و پیمایشی جهت جمعآوری اطلاعات و سپس تدوین و تکمیل پرسشنامه انجام پذیرفته است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با تأیید کارشناسان مربوط انجام پذیرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ برابر با 87/0 α= به دست آمد که با توجه به آستانههای در نظر گرفتهشده در منابع علمی معتبر، از قابلیت اعتماد مطلوبی برخوردار است (سکاران، 1381، 106). جامعه آماری شامل کلیه خانوارهای روستایی بخش زبر خان شهرستان نیشابور است که بر اساس آمار سال 1390 برابر با 10427 خانوار است. سپس حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در سطح 95 درصد اطمینان (96/1T=)، مشخص گردید و تعداد 370 عدد پرسشنامه برای پرسشگری تهیه گردید و از این مقدار، تعداد 185 عدد از پرسشنامهها در میان استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی مجازی و تعداد 185 عدد در میان کشاورزانی که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده نمیکردند بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و توزیع گردید. در مراحل بعدی تحقیق، تحلیل دادههای گردآوریشده در قالب پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSصورت گرفته و از آزمونهای آماری t تک نمونهای (one sample t Ttest)، من- ویتنی Mann-Whiney))، ویلکاکسون (Wilcoxon)، جهت پردازش اطلاعات استفادهشده است. جهت آزمون سنجش سطح تأثیر استفاده از شبکههای مجازی بر میزان تولید کشاورزان به بررسی شاخصهای و زیر شاخصهای اجتماعی، اقتصادی مرتبط با موضوع پرداختهشده است (جدول 1).
جدول 1- متغیرهای سنجش سطح تأثیر استفاده از شبکههای مجازی بر میزان توسعه کشاورزی
مأخذ: یافتههای تحقیق
یافتههای توصیفی پژوهش ترکیب سنی کشاورزان استفادهکننده از شبکههای مجازی گویای آن است که کمترین سن پاسخگویان 16 سال و بیشترین سن آنها 46 سال با میانگین سنی 26 سال بوده که از میان کشاورزان استفادهکننده از شبکههای مجازی 7/7 درصد پاسخگویان زن و 3/92 درصد را مردان تشکیل میدادند. ترکیب سنی کشاورزانی که از شبکههای مجازی استفاده نمیکردند (گروه شاهد)، گویای آن است که کمترین سن پاسخگویان 19 سال و بیشترین سن آنها 63 سال با میانگین سنی 33 سال بوده که از این تعداد 5/10 درصد را زنان و 5/89 درصد را مردان تشکیل میدادند (جدول 2).
جدول 2- ترکیب سنی و جنسیتی پاسخدهندگان
مأخذ: یافتههای تحقیق
بررسی سطح تحصیلات نشانگر آن است که میان استفادهکنندگان از شبکههای مجازی بیشترین فراوانی مربوط به مدرک تحصیلی دیپلم و در میان کشاورزانی که از شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند مربوط به گروه تحصیلی راهنمایی است و همچنین کمترین فراوانی در هر دو گروه مربوط به دارندگان مدرک فوقلیسانس و بالاتر است. برای سنجش وضعیت تأهل چهار گروه: مجرد، متأهل، مطلقه و بیوه در نظر گرفتهشده است (جدول 3). نتایج تحلیل گویای آن است که بیشترین فراوانی وضعیت تأهل در میان استفادهکنندگان از شبکههای مجازی با 5/69 درصد در میان افراد متأهل و کمترین فراوانی وضعیت تأهل با 8/1 درصد در میان افراد مطلقه است و اما بیشترین فراوانی در میان کشاورزانی که از شبکههای مجازی استفاده نمیکنند (گروه شاهد)، با 2/81 درصد در میان افراد متأهل و کمترین فراوانی وضعیت تأهل با 2/1 درصد در میان افراد مطلقه مشاهده گردید.
جدول 3- وضعیت تأهل دو گروه استفادهکنندگان از شبکه مجازی و گروه شاهد
مأخذ: یافتههای تحقیق
یافتههای تحلیلی پژوهش جهت آزمون فرضیه اول تحقیق به بررسی شاخصهای اجتماعی و اقتصادی پرداختهشده است. با توجه به رتبهای بودن متغیر مستقل و نرمال بودن توزیع دادهها که با استفاده از آزمون کولموگرو اسمیرنوف تک نمونهای با مقدار Asymp. Sig. (2-tailed) و بالاتر از 05/0 درصد به دست آمد نرمال بودن دادهها تائید گردید درنتیجه برای آزمون فرضیه اول از آزمون t دو نمونهای مستقل استفاده گردید.
جدول 4- نتایج آزمون T، اثرات شبکههای اجتماعی مجازی بر شاخصهای اجتماعی
مأخذ: یافتههای تحقیق
شاخصهای اجتماعی بهمنظور سنجش سطح شاخصهای اجتماعی منطقه موردمطالعه از متغیرهای تسهیل برقراری ارتباط با افراد، میزان آشنایی بافرهنگ دیگران، آموزش شیوههای جدید کشت، آشنایی با شیوههای جدید آبیاری، شرکت در فعالیتهای دستهجمعی، میزان مشورت استفادهشده است. نتایج آزمون در خصوص شاخص اجتماعی با توجه به جدول (4)، گویای آن است که با توجه به اینکه sig بهدستآمده از آزمون نوین در تمام شاخصها کمتر از 5 درصد است فرض برابری واریانسها را رد کرده درنتیجه t سطر دوم گزارش میگردد؛ و با توجه به سطح معناداری کوچکتر از 5 درصد در تمام شاخصها و مقدار t برای هر یک از شاخصهای تسهیل برقراری ارتباط با افراد، میزان آشنایی بافرهنگ دیگران، آموزش شیوههای جدید کشت، آشنایی با شیوههای جدید آبیاری، شرکت در فعالیتهای دستهجمعی، میزان مشورت به ترتیب برابر با 319/2، 206/2، 679/2، 001/2، 059/2، 036/2 به دست آمد که بر وجود تفاوت معناداری این شاخص در دو دوره قبل و بعد از استفاده از شبکههای مجازی پی میبریم. درواقع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بهبود و توسعه وضعیت کشاورزان مؤثر بوده است. هر منطقه با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، نوع خاک و ... شیوههای کشت خاصی را مطالبه مینماید که آشنایی با این شیوهها را عدهای از طریق تجربه وعدهای دیگر از طریق مطالعه و پژوهش به دست میآورند. شبکههای مجازی یکی از بهترین مکانها برای تبادل این اطلاعات جهت آشنایی با شیوههای گوناگون کشت است. از سوی دیگر، با توجه به قرارگیری کشور ما در منطقه خشک و نیمهخشک صرفهجویی و استفاده بهینه از آب بسیار حائز اهمیت است؛ اما مهمتر از آن آشنایی با شیوههایی آبیاری متناسب با محصول و نوع زمین است. کسب آگاهی از طریق کسب تجربه شخصی باعث هدر رفت منابع میگردد درنتیجه بهترین راه، استفاده از تجربیات دیگران است که بهراحتی با استفاده از شبکههای مجازی قابلدسترسی است. درواقع کشاورزی عملی است که نیازمند انجام فعالیتهای دستهجمعی است. حال این فعالیتها میتواند فیزیکی و یدی و یا اینکه فکری باشد. اگرچه در شبکههای مجازی امکان انجام کمکهای یدی کم است اما شبکههای مجازی بهترین مکان برای به اشتراک گذاشتن ایدهها و ابتکارات جدید مشورت و گفتوگو و آشنایی با دیدگاههای مختلف به شمار میروند درنتیجه میتوان آن را بهعنوان بهترین مکان جهت انجام فعالیتها و اعمال دستهجمعی شناخت . شاخصهای اقتصادی بهمنظور سنجش سطح شاخصهای اقتصادی منطقه موردمطالعه از متغیرهای میزان درآمد، میزان هزینه، میزان پسانداز، سطح زیر کشت استفادهشده است (جدول 5). نتایج آزمون شاخصهای اقتصادی گویای آن است که تمام شاخصهای اقتصادی بهجز شاخص میزان هزینه، با سطح معناداری کمتر از 5 درصد معنادار گردید؛ بنابراین شبکههای مجازی سبب بهبود شاخصهای میزان درآمد، میزان پسانداز، سطح زیر کشت با مقدار t به ترتیب برابر با 853/2، 197/2، 121/2 شده است و اما بر شاخص میزان هزینه با سطح معناداری بیشتر از 5 درصد و مقدار t برابر با 860. تأثیر محسوسی بر جا نگذاشته است. ازآنجاکه آشنایی با شیوههای جدید کشت و آبیاری، علاوه بر صرفهجویی در مصرف آب سبب افزایش تولید نیز میگردد و افزایش تولید نیز درآمد را به دنبال دارد، بنابراین شبکههای مجازی علاوه بر آشنایی کشاورزان با شیوههای جدید کشت و آبیاری میتواند زمینهساز آشنایی هر چه بیشتر کشاورزان با نیازها و خواستههای مردم گردد و با استفاده از قابلیتهای فروش اینترنتی زمینه افزایش فروش را فراهم آورند؛ بنابراین افزایش فروش افزایش درآمد و افزایش درآمد زمینه افزایش پسانداز را به دنبال دارد. درواقع بیشتر پاسخدهندگان عقیده داشتند که استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در آشنایی آنان با شیوههای جدید و بهینهتر پسانداز مؤثر بوده است.
جدول 5- نتایج آزمون T، اثرات شبکههای اجتماعی مجازی بر شاخصهای اقتصادی
مأخذ: یافتههای تحقیق
از سوی دیگر، افزایش درآمد، افزایش پسانداز، آشنایی با شیوههای جدید کشت و آبیاری که همه از نتایج استفاده از شبکههای مجازی برای کشاورزان است، میتوانند از طریق افزایش دانش، آگاهی و مهارت بهرهبرداران زمینهساز افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی گردند. علاوه بر این گروهی از پاسخدهندگان که بیشتر در گروه سنی جوانان قرار داشتند اعلام نمودند که حجمی از محصولات خود را از طریق شبکههای مجازی به فروش میرسانند (فروش اینترنتی). برای این گروه که تعداد محدودی از پاسخدهندگان را شامل میگردد، فروش بیشتر، انگیزه افزایش سطح زیر کشت محصولاتشان را به دنبال دارد. با توجه به مطالب بیانشده میتوان به این نتیجه رسید که میان شبکههای اجتماعی مجازی و شاخصهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، رابطه معناداری در سطح (05/0 sig <)، وجود دارد؛ بنابراین با توجه به سطح معناداری بهدستآمده میتوان به ارتباط میان شبکههای اجتماعی مجازی و بهبود شاخصهای مؤثر بر توسعه کشاورزی پس از آزمون شاخصهای اجتماعی، اقتصادی جهت آزمون فرضیه تحقیق، بین میزان توسعه کشاورزی منطقه و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود دارد از آزمون t تک نمونهای[7] استفاده گردید. جدول 6- نتایج آزمون t تک نمونهای تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر توسعه کشاورزی
مأخذ: یافتههای تحقیق
نتایج آزمون t تک نمونهای (جدول 6)، گویای آن است که با توجه به 05/0> sig و مقدار t برابر با 127/53 که از مقدار بحرانی جدول بزرگتر است فرضیه تحقیق اثبات گردیده و به این نتیجه میرسیم که بین میزان عملکرد تولیدی کشاورزی منطقه و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود دارد و درواقع هرچه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بیشتر گردد به همان اندازه نیز در توسعه کشاورزی مؤثر است. پسازآن جهت آزمون فرضیه دوم از آزمون ویلکاکسون (Wilcoxon)، استفاده گردید چراکه این آزمون برای ارزیابی همانندی دو نمونه وابسته با مقیاس رتبهای و مناسب طرحهای ماقبل و مابعد استفاده میگردد. نتایج این تحلیل مطابق جدول 7، بیانکننده آن است که 227 نفر (35/61 درصد)، از پاسخدهندگان اعلام داشتند که استفاده از شبکههای مجازی بر بهبود عملکرد آنها مؤثر بوده است 143 نفر (65/38 درصد) بر برابری عملکرد فعالیتهای کشاورزی خود در دو دوره قبل و بعد از استفاده از شبکههای مجازی پاسخ دادند و هیچ پاسخدهندهای بر بهبود عملکرد فعالیتهای کشاورزی خود در قبل از استفاده از شبکههای مجازی پاسخ نداد. درواقع هیچ پاسخدهندهای اعتقاد نداشته که شبکههای مجازی سبب کاهش عملکرد کشاورزی آنها شده است. درنتیجه با نتایج بهدستآمده و آماره z با مقدار 125/13- و سطح معنیداری 000/0 میتوان فرضیه تحقیق مبنی بر وجود تفاوت معناداری بین میزان عملکرد کشاورزان روستاهای شهرستان نیشابور و استفاده از شبکههای اجتماعی را تائید نمود.
جدول 7- نتایج آزمون ویلکاکسون در خصوص عملکرد کشاورزان قبل و بعد از استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی
مأخذ: یافتههای تحقیق پسازآن جهت آشنایی با نظریات کشاورزانی که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده نمیکنند و اطمینان از اینکه آیا تغییرات به وجود آمده در عملکرد کشاورزان متأثر از شبکههای اجتماعی مجازی است یا خیر، به بررسی نظریات دو گروه کشاورزان استفادهکننده از شبکههای اجتماعی مجازی و کشاورزانی که از شبکه اجتماعی مجازی استفاده نمیکنند پرداخته شد. جهت رسیدن به این هدف و تعیین سطح توافق و اختلافنظر بین دو گروه با توجه به رتبهای بودن شاخصهای شبکه اجتماعی و مستقل و اسمی بودن دو فاکتور استفادهکنندگان از شبکههای مجازی و گروه شاهد از آزمون من ویتنی استفاده گردید. برای انجام این آزمون ابتدا به محاسبه مجموع میانگین پاسخهای دو گروه پرداخته شد که عدم استفادهکنندگان از شبکههای مجازی با 65/2 درصد و استفادهکنندگان از شبکههای مجازی با میانگین 54/2 درصد اعتقاددارند که شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تولید کشاورزان روستاهای شهرستان نیشابور، تأثیرگذار است (جدول 8).
جدول 8- میانگین پاسخهای دو گروه شاهد و استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی مجازی
مأخذ: یافتههای تحقیق
پس از مشخص نمودن نظریات دو گروه با استفاده از آزمون من ویتنی به بررسی سطح معناداری، پاسخهای دو گروه اقدام گردید (جدول 9). نتایج آزمون گویای آن است که با توجه به مقدار من ویتنی بهدستآمده برابر با 3286 و سطح معناداری کوچکتر از 5 درصد، مشخص میگردد که ازنظر گروه شاهد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد کشاورزان مؤثر است.
جدول 9- نتایج آزمون تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد کشاورزان و گروه شاهد
مأخذ: یافتههای تحقیق
نتیجهگیری پرکاربردترین رسانههای اجتماعی مورداستفاده، شبکههای اجتماعی مجازی است، امروزه اجتماعگرایی مجازی نقش اساسی در تبادل بهروزترین اطلاعات و اخبار را دارا است. درواقع شبکههای اجتماعی مجازی با گذشتن از مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و اعتقادی افراد را گرد هم میآورد تا بتوانند معلومات، تجربیات، آگاهیها و جدیدترین اخبار گوشه و کنار دنیا را باهم در میان بگذارند؛ بنابراین شبکههای اجتماعی مجازی شباهت زیادی با جامعه انسانی داشته است. شبکههای اجتماعی مجازی از طریق ترکیب قوه تفکر افراد، قدرت پردازش بالایی به وجود میآورد. امروزه با حرکت به سمت جهانیشدن دسترسی به پاسخ سؤالات بسیار آسان شده است چراکه متخصصین، دانشآموختگان، علاقهمندان و فعالان هر رشته جدیدترین اطلاعات و تجربیات خود را در شبکههای اجتماعی ثبت مینمایند، درنتیجه دسترسی به شبکههای اجتماعی مجازی بهنوعی لازم و ضروری به شمار میرود. در همین زمینه کشاورزی و تولیدات کشاورزی که جزء یکی از اقلام موردنیاز بشر به شمار میرود با استفاده از شبکههای مجازی میتواند به سمت مکانیزه شدن و تولید انبوه و باکیفیت سوق داده شوند. درگذشته به علت اینکه کشاورزی سنتی صورت میگرفت و کشاورزان اکثراً دارای سطح تحصیلات بسیار پایین بودند رشد چشمگیر تولیدات کشاورزی که به صادرات کالا منتهی شود بارز نبود ولیکن در عصر حاضر بایستی با سرعت انتشار اخبار و ابتکارات هماهنگ شد و روستاها را که تولیدکننده نیازهای اساسی بشر هستند را نادیده نگرفت و ساکنین روستا بهویژه کشاورزان و فارغالتحصیلان کشاورزی را با فواید و معایب پدیده شبکههای اجتماعی مجازی آشنا نمود. درواقع نتایج این تحقیق همسو با نتایج مطالعه رضوانی که توجه به ICT را از اولویتهای اساسی در فرآیند برنامهریزی توسعه روستایی کشور دانسته و از آن بهعنوان ابزاری ضروری جهت رشد و توسعه روستایی یادکرده است و همچنین مطالعه نوری که بیان نمودند جهت دستیابی به آثار مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است بستر مناسب برای گسترش کاربرد این فناوری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، سیاسی و محیطی در همه سطوح اعم از ملی، منطقهای و محلی فراهم شود است. با توجه به نتایج بهدستآمده در بخش یافتههای تحلیلی در خصوص فرضیه اول گویای آن است که با توجه به t محاسبهشده برای شبکههای اجتماعی که برابر با 127/53 است و سطح معناداری.05>sig که از مقدار بحرانی جدول در سطح 99 درصد بزرگتر است درنتیجه میتوان گفت بین میزان توسعه کشاورزی منطقه و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معناداری مشاهده گردید و درواقع هرچه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بیشتر گردد به همان اندازه میتواند سبب بهبود توسعه کشاورزی گردد. مطالعات عنابستانی و همکاران (1390) و مطیعی لنگرودی و همکاران (1388) نیز مؤید همین مطلب است و عنوان میکنند که کاربرانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند وضعیت بهتری نسبت به غیر کاربران دارند. نتایج بهدستآمده در خصوص فرضیه دوم تحقیق نیز نشاندهنده آن است که با توجه به نتایج آزمون ویلکاکسون (Wilcoxon)، 227 نفر (35/61 درصد)، از پاسخدهندگان اعلام نمودند که استفاده از شبکههای مجازی بر بهبود عملکرد آنها مؤثر بوده است 143 نفر (65/38 درصد)، بر برابری عملکرد فعالیتهای کشاورزی خود در دوره قبل و بعد از استفاده از شبکههای مجازی پاسخ دادند و هیچ پاسخدهندهای بر بهبود عملکرد فعالیتهای کشاورزی خود در قبل از استفاده از شبکههای مجازی پاسخ ندادند که آماره z با مقدار 13.125- و سطح معنیداری 000/0 نیز مؤید این مطلب است. نتایج دیگر تحقیق درزمینهٔ، بررسی نظریات دو گروه استفادهکنندگان و عدم استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی مجازی درزمینهٔ تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد کشاورزان با توجه به آزمون من- ویتنی و مجموع میانگینها نشاندهنده آن است که با توجه به مجموع میانگین پاسخهای گروه شاهد با 65/2 درصد و استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی مجازی با 54/2 درصد و سطح معناداری 000/0 درصد و مقدار من- ویتنی برابر با 3286 میتوان به این نتیجه دستیافت که تغییرات به وجود آمده در عملکرد کشاورزان متأثر از استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بوده است و پاسخهای گروه شاهد نیز مؤید این مطلب است. این دو فرضیه نیز با مطالعات رضایی (1385)، جلالی و همکاران (1385) و صرامی و بهاری (1389) نیز همسو بوده و آنان نیز بهضرورت استفاده از شبکههای مجازی تأکید نموده و به نقش مثبت شبکههای اجتماعی در توسعه روستا تأکید نمودهاند.
پیشنهادات با توجه به گسترش روزافزون وسایل ارتباطجمعی و لزوم تبادل اطلاعات و از سوی دیگر کمبود امکانات عمومی (مانند کافینتها، کتابخانههای مرکزی و... ) از یکسو و کمبود مراکز آموزشی در روستاهای موردمطالعه لازم است تدابیری در این زمینه ازلحاظ تخصیص بودجه چه بهصورت دولتی چه خصوصی در این روستاها اتخاذ گردد و همچنین بهتر است که از همان اوایل دوران تحصیل کودکان را با شیوهها و روش های صحیح استفاده از وسایل ارتباطجمعی و شبکههای مختلف اجتماعی آشنا نمود. - تشویق دانشجویان رشتههای مختلف مرتبط با کشاورزی در خصوص در اختیار گذاشتن تجارب و اطلاعات خود در شبکههای مجازی و ایجاد محیط بحث و مذاکره در این شبکهها در جهت ارتقاء دانش و به چالش کشیدن موضوعات در جهت رفع اشکالات و آگاهی از دیدگاههای مخالف و موافق. - برگزاری کلاسهای رایگان آموزش استفاده از اینترنت در مناطق روستایی موردمطالعه با توجه به احساس شدید وجود این مراکز در روستاهای منطقه، بهوسیله سازمانهای دولتی. - اعطای وام به روستاییان کشاورز منطقه جهت خرید دستگاههای ارتباطی و اینترنت و در مقابل آن درخواست گزارش پیشرفت تولیدات کشاورزی. - قرار دادن لیست شبکههای مجازی مورداستفاده کشاورزان جهت بهبود و حل مسائل کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی منطقه جهت آگاهی رساندن به روستاییان.
منابع
1- اسدی، سعید، (1387)، تحلیل شبکههای اجتماعی مجازی و کاربرد آن در علمسنجی، پژوهشگاه علوم فناوری اطلاعات ایران، صص 104-1. 2- بدرقه، علی، (1385)، استراتژیهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT تهران، انتشارات روناس. 3- جلالی، علیاکبر، روحانی، سعید و زارع، محمدامین، (1385)، روستاهای الکترونیک، تهران: انتشارات علم و صنعت ایران. 4- درود، مینا، (1388)، ماکسیمم-سازی انتشار تأثیرات اجتماعی در شبکههای اجتماعی، دانشکده علوم ریاضی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف. 5- ذکایی، محمد سعید، (1386)، جامعهشناسی جوانان ایران، تهران: نشر آگه. صص 312-1. 6- رضایی، رحیم، (1385)، ICT ابزار توسعه پایدار روستایی، مجله مطالعات جغرافیایی، شماره 1، صص 124-103. 7- رضوانی، محمدرضا، (1387)، مقدمهای بر برنامهریزی توسعه روستایی در ایران، تهران، نشرقومس. 8- ضیایی پرور، حمید و عقیلی، سید وحید، (1388)، بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره 4، شماره پیاپی 80. 9- کاستلز، مانوئل، (1380)، عصر ارتباطات: ظهور جامعه شبکهای، جلد اول، ترجمه احد علیقیان و افشین خاکباز، تهران: انتشارات طرح نو. 10- کاستلز، مانوئل، (1390)، عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکهای)، مترجم: احمد علیقیلیان و افشین خاکباز، چاپ هفتم، تهران: انتشارات طرح نو. 11- محسنیان راد، مهدی، (1391)، سه نسل شبکه اجتماعی، حضور همزمان در کشورهای غیر پیشرفته: مورد ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 57، صص 74-37. 12- مرکز آمار ایران، 1391. 13- نیری، هومن، (1389)، شبکههای اجتماعی اینترنتی و مشارکت سیاسی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. 14- هدایتی مقدم، زهرا، (1387)، ارزیابی نقش دفاتر ICT روستایی در ارائه خدمات به نواحی روستایی استان اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا دانشگاه اصفهان. 15- یزدان پناه، جواد، (1389)، اطلاعرسانی کتاب از طریق رسانههای اجتماعی، فصلنامه کتاب مهر، شماره 1. 16- عنابستانی، علیاکبر و وزیری، سمیه، (1390)، تحلیل آثار اجتماعی، اقتصادی و کالبدی ICT در توسعه نواحی روستایی، پژوهشهای روستایی، سال دوم، شماره یکم، صص 213-187. 17- صرامی، حسین و بهاری، عیسی، (1389)، نقش ICT در توسعه روستایی، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، سال چهارم، شماره نهم، صص 154-129. 18- مطیعی لنگرودی، سید حسن. رضوانی، محمدرضا. فرجی سبکبار، حسنعلی و نعمتی، مرتضی، (1388)، تحلیل الگوهای روابط میان حوزههای اجتماعی و اقتصادی متأثر از ICT در زندگی روستایی مطالعه موردی: شهرستان گرگان، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال اول، شماره سوم، 19- مطیعی لنگرودی، سید حسن، رضوانی، محمدرضا، فرجی سبکبار، حسنعلی و نعمتی، مرتضی، (1388)، تحلیل اثرات اجتماعی و اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان گرگان)، مجله جغرافیا، سال هشتم، شماره 26، صص 59-23. 20- ملکی، سعید، (1390)، بررسی وضعیت و مطالعه تطبیقی ICT روستایی در ایران (مطالعه موردی: خوزستان)، مسکن و محیط روستا، شماره 133، صص 70-49.
21- Ashton M. Verdery, B. Katherine Faust, R. Rindfuss, R, (2012). Social and spatial networks: Kinship distance and dwelling unit proximity inrural Thailand, Social Networks 34 , 112– 127. 22- Bell, D, (2007). Cyber Culture Theorists, Manuel Castels and Dona Harway, Newyork: Routtledge. 23- Courneya, K. S,& McAuley,E, (1995). Reliability and discriminate validaity of subjective norm, social support, and cohesion in an exercise setting. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17,337 325 . 24- Crowell, L.F, (2004). Weak ties: A mechanism for helping women to expand their social networks and increase their capital, The Social Science Journal, 41: 15-28. 25- Ellison, N. B. and Boyd, D. M, (2007). "Social Network Sites: Definition,History and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication, 13. 26- Granovetter, M, (1984). The strength of weak ties: A network theory revisited, Sociological Theory, Vol. 10: pp 201-233. 27- Lenhart, A. and M. Madden, (2007). "Teens, Privacy and Online Social Networks. Pew Internet and American Life Project", Washington, DC. Available: http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_ Teens_Privacy_SNS_Report_Final.pd. 28- Liu, Y. Lib, Z. and Breitung, W, (2012). The social networks of new-generation migrants in China’s urbanized villages:A case study of Guangzhou, Habitat International 36 , pp192-200. 29- Milgram. S, (1976). The Small World Problem. Psychology today. 30- Putnam, R. D. (2000). Bowling alone. NY: Simon & Schuster 31- Resnick, M, (2000).It's Not Just Information. IBM Systems Journal, vol. 39, nos. 3 & 4. 32- Rheingold, H, (2002). The virtual community, homesteadin on the electronic frontier, addison-wesley publishing company reading, ma. 33- Shepard, J, (2007). “ Sociology”, updated Ninth edition, Belmont, ca: Thomson/Wadsworth, USA.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- اسدی، سعید، (1387)، تحلیل شبکههای اجتماعی مجازی و کاربرد آن در علمسنجی، پژوهشگاه علوم فناوری اطلاعات ایران، صص 104-1. 2- بدرقه، علی، (1385)، استراتژیهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT تهران، انتشارات روناس. 3- جلالی، علیاکبر، روحانی، سعید و زارع، محمدامین، (1385)، روستاهای الکترونیک، تهران: انتشارات علم و صنعت ایران. 4- درود، مینا، (1388)، ماکسیمم-سازی انتشار تأثیرات اجتماعی در شبکههای اجتماعی، دانشکده علوم ریاضی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف. 5- ذکایی، محمد سعید، (1386)، جامعهشناسی جوانان ایران، تهران: نشر آگه. صص 312-1. 6- رضایی، رحیم، (1385)، ICT ابزار توسعه پایدار روستایی، مجله مطالعات جغرافیایی، شماره 1، صص 124-103. 7- رضوانی، محمدرضا، (1387)، مقدمهای بر برنامهریزی توسعه روستایی در ایران، تهران، نشرقومس. 8- ضیایی پرور، حمید و عقیلی، سید وحید، (1388)، بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره 4، شماره پیاپی 80. 9- کاستلز، مانوئل، (1380)، عصر ارتباطات: ظهور جامعه شبکهای، جلد اول، ترجمه احد علیقیان و افشین خاکباز، تهران: انتشارات طرح نو. 10- کاستلز، مانوئل، (1390)، عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکهای)، مترجم: احمد علیقیلیان و افشین خاکباز، چاپ هفتم، تهران: انتشارات طرح نو. 11- محسنیان راد، مهدی، (1391)، سه نسل شبکه اجتماعی، حضور همزمان در کشورهای غیر پیشرفته: مورد ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 57، صص 74-37. 12- مرکز آمار ایران، 1391. 13- نیری، هومن، (1389)، شبکههای اجتماعی اینترنتی و مشارکت سیاسی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. 14- هدایتی مقدم، زهرا، (1387)، ارزیابی نقش دفاتر ICT روستایی در ارائه خدمات به نواحی روستایی استان اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا دانشگاه اصفهان. 15- یزدان پناه، جواد، (1389)، اطلاعرسانی کتاب از طریق رسانههای اجتماعی، فصلنامه کتاب مهر، شماره 1. 16- عنابستانی، علیاکبر و وزیری، سمیه، (1390)، تحلیل آثار اجتماعی، اقتصادی و کالبدی ICT در توسعه نواحی روستایی، پژوهشهای روستایی، سال دوم، شماره یکم، صص 213-187. 17- صرامی، حسین و بهاری، عیسی، (1389)، نقش ICT در توسعه روستایی، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، سال چهارم، شماره نهم، صص 154-129. 18- مطیعی لنگرودی، سید حسن. رضوانی، محمدرضا. فرجی سبکبار، حسنعلی و نعمتی، مرتضی، (1388)، تحلیل الگوهای روابط میان حوزههای اجتماعی و اقتصادی متأثر از ICT در زندگی روستایی مطالعه موردی: شهرستان گرگان، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال اول، شماره سوم، 19- مطیعی لنگرودی، سید حسن، رضوانی، محمدرضا، فرجی سبکبار، حسنعلی و نعمتی، مرتضی، (1388)، تحلیل اثرات اجتماعی و اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان گرگان)، مجله جغرافیا، سال هشتم، شماره 26، صص 59-23. 20- ملکی، سعید، (1390)، بررسی وضعیت و مطالعه تطبیقی ICT روستایی در ایران (مطالعه موردی: خوزستان)، مسکن و محیط روستا، شماره 133، صص 70-49. 21- Ashton M. Verdery, B. Katherine Faust, R. Rindfuss, R, (2012). Social and spatial networks: Kinship distance and dwelling unit proximity in rural Thailand, Social Networks 34 , 112– 127.
22- Bell, D, (2007). Cyber Culture Theorists, Manuel Castels and Dona Harway, Newyork: Routtledge.
23- Courneya, K. S,& McAuley,E, (1995). Reliability and discriminate validaity of subjective norm, social support, and cohesion in an exercise setting. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17,337 325 .
24- Crowell, L.F, (2004). Weak ties: A mechanism for helping women to expand their social networks and increase their capital, The Social Science Journal, 41: 15-28.
25- Ellison, N. B. and Boyd, D. M, (2007). "Social Network Sites: Definition, History and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication, 13.
26- Granovetter, M, (1984). The strength of weak ties: A network theory revisited, Sociological Theory, Vol. 10: pp 201-233.
27- Lenhart, A. and M. Madden, (2007). "Teens, Privacy and Online Social Networks. Pew Internet and American Life Project", Washington, DC. Available: http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_ Teens_Privacy_SNS_Report_Final.pd.
28- Liu, Y. Lib, Z. and Breitung, W, (2012). The social networks of new-generation migrants in China’s urbanized villages:A case study of Guangzhou, Habitat International 36 , pp192-200.
29- Milgram. S, (1976). The Small World Problem. Psychology today.
30- Putnam, R. D. (2000). Bowling alone. NY: Simon & Schuster
31- Resnick, M, (2000).It's Not Just Information. IBM Systems Journal, vol. 39, nos. 3 & 4.
32- Rheingold, H, (2002). The virtual community, homesteadin on the electronic frontier, addison-wesley publishing company reading, ma.
33- Shepard, J, (2007). “ Sociology”, updated Ninth edition, Belmont, ca: Thomson/Wadsworth, USA.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,946 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,479 |