
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,603,158 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,325,513 |
مقایسه ی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون علت غایی | ||
پژوهش های علوم انسانی نقش جهان (توقف انتشار) | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 34، شهریور 1395، صفحه 81-92 اصل مقاله (245.81 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی دهباشی؛ زهرا ذوفقاری* | ||
دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
علت غایی در سیر تفکر فلسفی همواره محل بحث و گفتگوی موافقان و مخالفان بوده است. پژوهش حاضر به روش مطالعات تطبیقی و با هدف دست یابی به شناخت بهتر این مسئله به مقایسه ی نگرش ابن سینا، فیلسوف مشائی مسلمان و لایب نیتس، فیلسوف عقل گرای غربی پرداخته است. ابتدا دیدگاه ابن سینا پیرامون علت و معلول، جایگاه علت غایی، رابطه ی آن با علت فاعلی و پاسخ به اشکال غایت افعال الهی و سپس دیدگاه لایب نیتس در زمینه ی علیت به طور کلی، جایگاه علت غایی و ضرورت آن و رابطه ی آن با علت فاعلی مورد بررسی قرارگرفته است. ابن سینا علت غایی را به عنوان یکی از علل وجودی معرفی نموده است و لایب نیتس در قالب اصل جهت کافی و مبتنی بر اصل کمال.لایب نیتس بر خلاف ابن سینا علت غایی را بر علت فاعلی برتری داده است. هر دو متفکر به نوعی احیاکننده ی علت غایی هستند؛ ابن سینا با پاسخ دادن به اشکالات علت غایی و لایب نیتس با پی بردن به نقص فلسفه ی دکارت و دفاع از حکمت الهی. | ||
کلیدواژهها | ||
علت غایی؛ علل وجودی؛ اصل جهت کافی؛ اصل کمال؛ علت فاعلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |