تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,575,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,474,061 |
مطالعه تطبیقی در مورد کلی و جایگاه آن در منطق ارسطو ، فرفوریوس و ابن سینا | ||
پژوهش های علوم انسانی نقش جهان (توقف انتشار) | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 34، شهریور 1395، صفحه 55-80 اصل مقاله (341.05 K) | ||
نویسندگان | ||
فهیمه رفیعی؛ مرتضی حاج حسینی* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر نگاهی اجمالی و کلی به ریشه های هستی شناسانه و ابداعات منطقی ارسطو، فرفوریوس و ابنسینا در حوزه کلیات است. ارسطو با نگاهی هستیشناسانه در رساله مقولات بررسی کلیات را بعنوان مقدمهای بر منطق خود آورده است و این بدان جهت است که منطق و متافیزیک ارسطو غیرقابل تفکیکاند. به زعم وی مقولات اقسام وجود هستند و کلیات مراتب وجود در هر مقولهاند. فرفوریوس با تفسیری مختصر بر مقولات ب ه نام ایساغوجی و مطرح کردن کلیات خمس مقولات ارسطو را منطقی صرف میکند و در نهایت نشان میدهد که دیدگاههای هستیشناسانه افلاطون و ارسطو با هم سازگارند. به عبارتی هستیشناسی غیر افلاطونی ارسطو را در مقولات تغییر میدهد و مقولات را به منطق محدود می داند. از سوی دیگر بینش ابداعی ابن سینا دیدگاههای افلاطونی فرفوریوس، دیدگاه ارسطو و برخی آراء رواقی را در خود جمع میکند. یافتههای این پژوهش حاصل بررسی تطبیقی دیدگاههای این سه فیلسوف است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که اختلاف دیدگاه این سه تن و نوآوریهای آنها در مسئله کلیات در اصل به جهت در نظر گرفتن مقسمی متفاوت برای مقولات میباشد. بطوریکه در نظر گرفتن وجود بعنوان مقسم مقولات در ارسطو موجب تفکیکناپذیری منطق و هستیشناسی وی میشود. در فرفوریوس با در نظر گرفتن لفظ بعنوان مقسم مقولات این رساله، رساله ای منطقی می شود. سازگاری که ابنسینا بین دیدگاههای فرفوریوس، ارسطو و رواقیون برقرار میکند هم به جهت در نظر گفتن مفهوم بعنوان مقسم کلیات میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مقولات؛ کلی؛ ارسطو؛ فرفوریوس؛ ایساغوجی؛ ابن سینا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |